تراس سبز | 0 تا 100 طراحی و اجرای تراس سبز✅

تراس گاردن، تراس سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

امروزه با زندگی شهری و شهر نشینی ، ساخت آپارتمان ها و اماکن تجاری ، برج ها و غیره که به صورت عمودی در حال رشد می باشد، باعث کاهش چشم گیر فضای سبز و آلودگی هوا شده است . یکی از روش هایی که معماران در نظر گرفته اند ، ایجاد یک تراس گاردن، تراس سبز بر مبنای متراژ ساختمان است . با طراحی آن می توان یک فضای سبز داخل فضای تراس ایجاد کرد که علاوه بر ایجاد فضای سبز زیبایی فضا را افزایش می دهد .

تراس سبز چیست؟

در ابتدا به معنای واقعی تراس می پردازیم . معادل فارسی کلمه تراس در زبان فارسی بهار خواب است اما از نظر معماری تراس به فضای متصل به خانه گفته می شود . در زمان های گذشته اکثر خانه ها ویلایی بودند و بیشتر به محوطه سازی حیاط اهمیت می دادند ، اما امروزه با افزایش جمعیت و زندگی آپارتمان نشینی ، آپارتمان ها جای خود را به خانه های ویلایی داده اند ، از این رو فضای سبز کاهش یافته و کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

به همین دلیل برای داشتن فضای سبز داخل منازل ، می توان با زیباسازی کردن تراس ها یک محوطه سبز و دلنشین را ایجاد نماییم ، تا کاهش آلودگی هوا و فضای سبز شهری را افزایش دهیم .

تراس سبز

عناصر اجرایی تراس سبز

در طراحی و اجرای تراس سبز عناصر مختلفی وجود دارند تا زیبایی تراس سبز را دو چندان کنند. این عناصر عبارت اند از:

  • کف سازی با متریال های مختلف مانند : چوب ، سرامیک ، چمن مصنوعی و غیره
  • فلاور باکس ها یا گلدان ها
  • مبلمان
  • پرگولا
  • آلاچیق
  • دیوار سبز
  • آبنما
  • باربیکیو

تراس سبز

المان های در نظر گرفته شده در تراس سبز 

با درنظر گرفتن المان های متعدد طراحی تراس سبز یا تراس گاردن دلنشین تر می‌شود. از جمله این المان‌ها می‌توان به موراد زیر اشاره کرد.

طراحی و اجرای آبنما در تراس سبز

برای زیبایی تراس سبز می توانیم از آبنما های متنوع استفاده کنیم ، همچنین آبنما با صدای ریزش آب باعث ایجاد انگیزه و نشاط در افراد می شود. آبنما ها را می توانیم در هر ابعاد و اندازه ای طراحی و اجرا کنیم .

طراحی و اجرای دیوار سبز در تراس گاردن

برای زیبا تر شدن تراس سبز ، می توانیم با طراحی و اجرای دیوار سبز  فضای سبزی مطبوع را ایجاد کنیم . دیوار سبز را همچنین می توانیم در کنار آبنما و دیگر المان ها اجرا کنیم. دیوار سبز ها می توانند هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی اجرا شوند . دیوار سبز های مصنوعی نیازی به نور و آبیاری ندارند و بر خلاف آن دیوار سبز های طبیعی نیاز به رسیدگی و نگهداری دارند .

طراحی و اجرای فلاور باکس در ساخت تراس سبز

فلاورباکس ها جعبه هایی هستند که می توانیم با کاشت گل و گیاهان داخل آن ها زیبایی تراس سبز را دو چندان کنیم . فلاورباکس ها در ابعاد و متریال های مختلف قابل اجرا هستند .انواع فلاورباکس ها شامل : فلاورباکس چوبی ، فلزی ، فایبرگلاس ، شیشه ای و … می باشند .

تراس گاردن، تراس سبز

طراحی و اجرای چتر فضای باز در تراس گاردن

برای تراس هایی که نور آفتاب به صورت مستقیم می تابد می توانیم از چتر فضای باز استفاده کنیم و ایجاد سایه کنیم . ایجاد سایبان در تراس یکی از پایه ای ترین و اساسی ترین امر ها است و استفاده از چتر های فضای سبز سبب می شود تا دیگر افراد در معرض نور خورشید، باران، برف و تگرگ نباشند و همچنین استفاده از این المان مقاومت المان های دیگر را بالا می‌برد و  آنها دچار فرسودگی نمی‌شوند.

تراس سبز

طراحی و اجرای مبلمان و نشیمن در تراس گاردن

هر تراس سبزی به میز و صندلی یا مبلمان احتیاج دارد که حداقل فضا را در تراس سبز به خودش اختصاص بدهد . از این رو تاشو بودن میز ، صندلی در تراس سبز و قابلیت جمع کردن آن ها در فصل هایی از سال که نیاز نیست یک موضوع مهم به حساب می آید .

تراس گاردن، تراس سبز

طراحی و اجرای باربیکیو در تراس سبز

بهترین جا برای پخت و پز ، فضای باز می باشد ، به همین دلیل با طراحی و اجرای باربیکیو می توانیم غذایی عالی را برای اعضای خانواده آماده کنیم . همچنین می توانید از کانتر های آماده آشپزی برای طبخ غذا ها استفاده کنید . به صورت کلی استفاده از باربیکیو در تراس سبز موجب می شود تا بتوانید کامل از فضای تراس خود بهره ببرید و درگیر جابجایی ها حین آشپزی در داخل خانه و داخل تراس نشوید .

تراس گاردن، تراس سبز

طراحی و اجرای کف سازی تراس سبز 

در کف سازی تراس سبز می توانیم از متریال های مختلف استفاده کنیم مانند : چمن طبیعی و مصنوعی ، چوب ترمو ، سنگ، قلوه سنگ سفید رودخانه ای و قلوه سنگ های رنگی رودخانه ای و غیره که می توان به صورت یکنواخت و یا با ترکیبی از متریال های نام برده استفاده کرد .

روف گاردن

نحوی اجرای تراس گاردن در ابعاد متفاوت

  • تراس سبز با ابعاد کوچک : می توان با قرار دادن فلاور باکس ها با گل و گیاهان رونده و پیچک زیبایی و سرسبزی را ایجاد کرد . همچنین با استفاده از المان هایی با ابعاد مناسب ماننده آبنما، دیوار سبز، باربیکیو و کف سازی مناسب فضایی طبیعی و فوق العاده دلنشین در تراس سبز ایجاد کنید.
  • تراس سبز  با ابعاد بزرگ تر : در این نوع تراس ، علاوه بر ایجاد فضای سبز می توان از المان های فضای سبز نیز استفاده کرد ، که محیطی زیبا و دلنشین برای اعضای خانواده فراهم کند . شما می توانید از المان هایی ماننده چتر فضای سبز، انواع آلاچیق، فلاورباکس های بزرگ، آبنما های سنگی و صخره ای و کانتر آشپزی و… استفاده کنید و فضایی فوق العاده جذاب در تراس خود ایجاد کنید و آن را با طبیعت پیوند بزنید.

طراحی تراس سبز

در طراحی تراس سبز اولین و مهم ترین نکته متراژ تراس است، زیرا با اندازه گیری و دسترسی به متراژ دقیق تراس خود می توانید سبک طراحی و اجرا را مشخص کنید. البته امروزه و در اکثرا ساختمان های موجود در کلان شهر ها، فضای تراس ها از عرض کم و طول زیاد بهره می برد که این موضوع سبب شده تا الگوی مشخصی در طراحی وجود نداشته باشد و افراد با توجه به سلیقه و بودجه ای که صرف اجرای تراس سبز می کند طراحی را شروع کند.

حتما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر با یک طراح و مهندس با تجربه و حرفه ای همکاری کنید و اصول طراحی را به درستی رعایت کنید و به نکات آن دقت کنید، کوچکترین تراس به یک تراس گاردن جذاب و سرسبز تبدیل می شود.

یکی دیگر از نکاتی که در طراحی تراس سبز باید رعایت کنید، انتخاب گیاهان مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی فضا و منطقه اجرا است. علاوه بر آن شرایط آبیاری و تابش نور خورشید بسیار در انتخاب گیاه مناسب تراس گاردن تاثیر می گذارد. انتخاب و استفاده از مبلمان و صندلی و به صورت کلی نشیمن در تراس، یکی از مهم ترین امر ها در طراحی تراس گاردن است، زیرا با اجرای یک نشیمن مناسب در فضای اجرایی می توانید از مزایای آن مانند برگذاری مهمانی ها و دورهمی ها در تراس سبز خود بهره ببرید.

تراس گاردن، تراس سبز

ساخت تراس سبز

ایجاد یک فضای سرسبز و طبیعی و زنده در تراس ساختمان می تواند مزایای بسیار زیادی برای افراد و همچنین ملک داشته باشد. ایجاد و ساخت تراس سبز به معنای ساخت یک فضای سر سبز و جذاب در ساختمان است که افراد می توانند در این فضای جذاب بهره ببرند. یکی از مهم ترین نکات ساخت تراس گاردن را می توان به اجرای اصولی آن اشاره کرد.

به صورت کلی اجرای صحیح و اصولی تراس سبز با همکاری مهندسان با تجربه و مجرب می تواند سبب شود تا در آینده دیگر دچار مشکلات نشوید. ساخت تراس گاردن بسته به هزینه اجرا تراس سبز دارد و علاوه بر  آن سلیقه کارفرما یکی دیگر از تاثیر گذار ترین عوامل در ساخت تراس گاردن دارد.

تراس گاردن، تراس سبز

اجرای تراس سبز

پس از ارائه ی طرح توسط طراح به کارفرمای گرامی و اعمال نظرات نهایی بر روی آن ، طرح به مرحله ی اجرا می رسد . طرحی که برای اجرا تایید می شود دقیقا همان نمایی است که در انتهای اجرا برای کارفرما حاصل می شود . اجرای تراس سبز یک کار بسیار تخصصی می باشد و بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه ی خود با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید .

نتیجه گیری

برای داشتن یک فضای شخصی که بتوان از آن برای گذراندن اوقات فراغت استفاده نمود اجرای تراس سبز یک پیشنهاد بسیار مناسب می باشد . در تراس سبز با توجه به متراژ و البته سلیقه ی کارفرما می توان از المان های متنوعی استفاده نمود . فلاورباکس ، چمن مصنوعی از متداول ترین المان ها برای اجرا در تراس سبز می باشند .

همچنین اجرای تراس گاردن از مزایای بسیار زیادی بر خوردار است که مهم ترین آنها را می توان به مزیت های فردی ماننده افزایش آرامش و کاهش استرس، مزیت های سرمایه گذاری که اجرای تراس سبز باعث می شود تا ارزش ملک شما بیشتر شود، مزیت های طبیعی ماننده ایجاد هوای پاک و خنک، همگام سازی فضا با طبیعت اشاره کرد.

شرکت سورن بام

مجموعه ی سورن بام در سال 1389 با هدف گسترش فضای سبز و استفاده ی بهینه از فضا های بلا استفاده تاسیس شد. شرکت سورن بام با بهره بری از مهندسین با تجربه و طراحان حرفه ای همواره در تلاش اند تا بهترین تجربه از فضای سبز را کسب کنید. این شرکت همواره می کوشد تا با استفاده از برترین متریال و مصالح با کمترین هزینه بهترین فضای سبز را برای شما ایجاد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجرای محوطه سازی و اجرای تراس سبز می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

سوالات متداول تراس گاردن

اجرای تراس سبز از چه مزایایی بر خوردار است؟
  • ساخت فضای سبز در تراس ، زیبایی نمای ساختمان را دو چندان می کند .
  • با وجود کاشت گل و گیاهان در تراس سبز ، می توان از ورود سرما و گرما به داخل منزل تا مقداری جلوگیری کرد .
  • گیاهان دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن تولید می کنند ، که این موجب می شود هوای مطبوع و سالمی داشته باشیم .
  • با طراحی و اجرای تراس سبز محیطی ایجاد می شود ، تا اعضای خانواده و دوستان برای گذراندن اوقات فراغت خود دور هم جمع شوند .
  • افزایش فضای سبز
  • کاهش آلودگی هوا
  • عایق صوتی
  • تسویه هوا

شما می توانید از المان هایی ماننده آبنما، آلاچیق، دیوار سبز، باربیکیو، قلوه سنگ و… استفاده کنید تا فضایی جذاب تر در تراس خود داشته باشید.

4 نظر در “تراس سبز | 0 تا 100 طراحی و اجرای تراس سبز✅

  1. سورن گفت:

    سلام
    برای طراحی و اجرای تراس سبز شهرستان هم تشریف میارین؟

    1. ادمین تراس سبز گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله. طراحی و اجرای تراس سبز در هر جای ایران عزیز که باشید شرکت سورن بام با افتخار آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

  2. حمید فتاحی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    طراحی و اجرای تراس سبز حدودا به چقدر زمان نیاز داره؟

    1. ادمین تراس سبز گفت:

      سلام
      روندطراحی، به طرح انتخابی شما هم بستگی دارد اما در کل طراحی بین 2 تا 4 روز انجام میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های تراس سبز سورن بام

4 نظر در “تراس سبز | 0 تا 100 طراحی و اجرای تراس سبز✅

  1. سورن گفت:

    سلام
    برای طراحی و اجرای تراس سبز شهرستان هم تشریف میارین؟

    1. ادمین تراس سبز گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله. طراحی و اجرای تراس سبز در هر جای ایران عزیز که باشید شرکت سورن بام با افتخار آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.

  2. حمید فتاحی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    طراحی و اجرای تراس سبز حدودا به چقدر زمان نیاز داره؟

    1. ادمین تراس سبز گفت:

      سلام
      روندطراحی، به طرح انتخابی شما هم بستگی دارد اما در کل طراحی بین 2 تا 4 روز انجام میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید