طراحی روف گاردن کلاسیک

روف گاردن کلاسیک

آنچه در این مقاله میخوانیم

روف گاردن کلاسیک

مفهوم طراحی روف گاردن کلاسیک  را می توان در دوران باستان یافت. تمدن های باستانی ساختمان هایی می‌ساختند که می‌توانست شبیه بهشت ​​باشد. ساختمان هایی با ستون های کشیده و فضای داخلی تالار مانند با فضای بیرونی سرسبز متشکل از گیاهان، فواره ها و وسایل روشنایی. این ایده آزمایش شده در طول زمان، اکنون در پشت بام ساختمان پیاده سازی شده است.

این نشان می‌دهد که ساختمانی با باغ سبز روی پشت بام و سازه ای شبیه به آنچه در بقایای معماری ایرانی و یونانی دیده می شود ساخته خواهد شد. طراحی ساختمان، نحوه چیدمان گیاهان، فواره، نورپردازی و سایر ویژگی ها کاملاً متاثر از گذشته است. بام سبز کلاسیک نام این طراحی است که یکی از محبوب ترین انواع روف گاردن است.

ایجاد فضای سبز در بام را با نام های مختلفی دارد مثل: روف گاردن، گرین روم یا بام سبز.

طراحی روف گاردن کلاسیک

طراحی روف گاردن کلاسیک چگونه است؟

پشت بام بیشتر مناطق شهری را می توان به صورت انبوهی از آسفالت، قیر سیاه، ماسه و شن مشاهده کرد. اما یک سبک کاملاً جدید به نام “روف گاردن” در طراحی سقف ظاهر شده است. روف گاردن و بام سبز در سراسر جهان به عنوان راهی زیبا برای تشویق زندگی طبیعی و راه حلی برای مسائل روز معاصر شناخته شده و محبوب هستند. طراحی کلاسیک روف گاردن توانسته است پیروان خود را در میان گرایش های متعدد جلب کند.

ویژگی‌های طراحی روف گاردن کلاسیک

هنگام ایجاد یک روف گاردن کلاسیک ، جنبه های زیر را در نظر داشته باشید:

آتشدان در طراحی روف گاردن کلاسیک

یک منطقه مهم توسط میزهای آتش در طراحی کلاسیک روف گاردن ایجاد می شود که می توان از چوب به عنوان سوخت استفاده کرد، به خاطر داشته باشید که ساخت یک اتصال مستقیم گاز ممکن است کار کمتری داشته باشد و مقرون به صرفه تر باشد. میز کنار آتش یکی از اجزای مهم این طراحی است.

آبنما کلاسیک

آب نما کلاسیک

آبنما در روف گاردن کلاسیک به دلایل مختلفی از جمله توانایی آن در کمک به کاهش استرس و کاهش آلودگی صوتی، یک ویژگی تزئینی رایج است. این فرم روف گاردن دارای آبنما یا فواره به عنوان  یک ویژگی بارز بر جذابیت منطقه و آرامش بخی صدای آن می افزاید.

فضای سبز روف گاردن

باغ و محوطه سازی در مرکز روف گاردن کلاسیک قرار دارند. روف گاردن را می توان با گل ها و گیاهان جان تازه ای بخشید. در یک روز کسل کننده در شهر، با خیره شدن به باغی دوست داشتنی، از بودن در یک منطقه سرسبز لذت ببرید.

آلاچیق در روف گاردن کلاسیک

آلاچیق در روف گاردن کلاسیک، به عنوان یک عنصر زیبایی و کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاح معمولاً به یک ساختمان کوچک با سقف باز یا بسته اطلاق می‌شود که در روی زمین یا نزدیک به آن قرار گرفته است. این فضا معمولاً برای استراحت، تفریح و نشستن در فضای باز استفاده می‌شود.

طراحی روف گاردن کلاسیک

نحوه ساخت بام سبز کلاسیک

اگر می‌خواهید یک باغ کلاسیک و خیره‌کننده در روف گاردن خود بسازید، درک چگونگی ساخت آن بسیار مهم است. روف گاردن دارای چیدمان کلاسیک هندسی و منظم است. هر ویژگی موقعیت خاص خود را دارد و بر اساس دستورالعمل های استاندارد طراحی آلاچیق و آبنما طراحی شده است. در این طرح، قسمت های نصب گلدان های گل و بوته به یک اندازه بوده و در راهروها ایجاد می شود، در حالی که قسمت های کاشت درخت به محیط اطراف منتقل می شود.

معمولاً از سنگ فرش در روف گاردن کلاسیک استفاده می شود و آلاچیق ها در مرکز و فواره ها در گوشه ها قرار می گیرند. چوب فقط گاهی در معماری کلاسیک استفاده می شود. میزان فضای سبز گیاه در این طرح با رعایت اصول طراحی منظم و از پیش تعیین شده حدود ۳۰ درصد، برای ساخت راهروها ۲۰ درصد، فضای نشیمن آلاچیق ۴۰ درصد و تقریباً ۱۰ درصد فضایی برای دید چشمه تصور می شود.

لایه های روف گاردن

مراحل ایجاد یک روف گاردن کلاسیک به شرح زیر است:

لایه ضد آب

سقف باید محکم، مقاوم در برابر یخ زدگی و ضد آب باشد. اگر می خواهید گیاهان را در آنجا پرورش دهید، چه در گلدان باشند و چه مستقیماً روی پشت بام، عایق رطوبتی سقف باید اولین قدم در ایجاد و طراحی یک روف گاردن کلاسیک باشد. تمام سطح سقف توسط ویژگی ضد آب محافظت می شود، به خصوص در جاهایی که گیاه کاشته شده وجود دارد.

عایق دو لایه

لایه عایق به سقف استحکام مکانیکی و مقاومت کافی در برابر تغییرات رطوبت و دما می دهد. پانل های PIR، فوم پلی اورتان یا تخته های پلی استایرن اکسترود شده XPS اکثر لایه عایق را تشکیل می دهند. پانل های PIR به عنوان یک لایه عایق در پشت بام ها استفاده می شود زیرا شیارهای منحصر به فرد و درزهای برش خورده آنها ورود آب باران به سیستم های زهکشی را آسان می کند.

زهکشی ۳ لایه

در روف گاردن کلاسیک ، از لایه زهکشی هم برای جمع آوری آب اضافی و هم برای تخلیه سریع بارش از لایه گیاهی به سیستم زهکشی استفاده می شود.

ژئوتکستایل

لایه چهارم ژئوتکستایل

لایه زهکشی و گیاهان مبتنی بر خاک توسط لایه پارچه ژئوتکستایل تقسیم می شوند. آنها از رسوب خاک و سایر ذرات کوچک که سیستم زهکشی را مسدود می کنند جلوگیری می کنند. همچنین آب مورد نیاز گیاهان را با گردش رطوبت کافی تامین می کند. ژئوتکستایل همچنین باید ضد آب و نفوذ پذیر به بخار و از نظر شیمیایی، بیولوژیکی و مکانیکی مقاوم باشد.

لایه پنجم پوشش گیاهی

محیط رشد (خاک) برای گیاهان و مناطق سبز به عنوان لایه گیاهی نامیده می شود. محیط رشد باید دارای نفوذپذیری آب و حرکت هوای کافی باشد. با توجه به گیاهانی که در حال رشد هستند، خاک آماده می شود. مخلوطی از خاک باغچه، هوموس، کود کشاورزی یا کمپوست و ضایعات آلی را می توان برای تهیه خاک حاصلخیز و کمی اسیدی مورد نیاز گیاهان استفاده کرد. نوع گیاهانی که در آنجا رشد می کنند ضخامت محیط رشد را تعیین می کند.

طراحی روف گاردن کلاسیک

گیاهان مناسب برای بام سبز کلاسیک

سبزیجات را می توان در پشت بام پرورش داد. انواع مختلف پوشش گیاهی مانند بوته ها، چمنزارها، گیاهان و حتی درختان میوه را نیز می توان پرورش داد. بسته به آب و هوا، بودجه، فضای در دسترس و کارایی ساختمان می توانید از هر یک از گیاهان روی بام سبز استفاده کنید.

ما معمولاً از گیاهان همیشه سبز استفاده می کنیم و آنها را هرس می کنیم. از گیاهانی مانند یاس هلندی، شمشاد طلایی، شمشاد سبز، اسطوخودوس، رزماری، توجا، لاوسیون، کامیس پاریس و بوکسوس و گل های خزنده برای آلاچیق استفاده می شود.

در سبک کلاسیک روف گاردن کاشت گل به صورت خطی، ستونی و یکنواخت طراحی می شود.

مزایای طراحی کلاسیک روف گاردن

  • حداکثر استفاده از فضای اضافی سقف
  • کیفیت هوا بهتر است
  • افزایش جذابیت زیبایی شناسی خانه
  • ارزش دارایی اضافی
  • وسیله ای برای ذخیره و جذب بارندگی

طراحی روف گاردن کلاسیک

ایده هایی برای ساخت یک روف گاردن کلاسیک

تصور کنید که در قرن هفدهم به فرانسه نقل مکان کرده اید و در باغ های ورسای قدم می زنید. پادشاهان و ملکه ها آرزو داشتند ثروت و قدرت خود را در باغ های سنتی مانند ورسای به شهروندان خود و رهبران سایر ملل نشان دهند. این باغ ها با مجسمه ها، فواره های مجلل و پوشش گیاهی استادانه تزئین شده بودند.

مفاهیم طراحی کلاسیک روف گاردن امروزه کمی مفیدتر هستند، مناطقی برای تولید میوه و سبزیجات اغلب در طرح های جدید کلاسیک روف گاردن گنجانده شده است. علاوه بر این، آنها می توانند فر یا شومینه در فضای باز برای پخت و پز داشته باشند. آجر، سنگ و چوب موادی هستند که در زمینه طراحی کلاسیک روف گاردن به کار می روند. در ادامه ایده هایی برای این سبک روف گاردن برای شما گردآوری شده است.

باغ گره ای

استفاده از اشکال هندسی، تقارن و الگوهای تکراری برخی از قابل شناسایی ترین جنبه های طراحی کلاسیک روف گاردن هستند. برای ایجاد این نوع باغ از درختچه های شمشاد با طرح گره مانند استفاده می شود. زیبایی یک باغ گره از بالا بیشتر می شود. آن را در جایی قرار دهید تا بالکن یا پنجره ای در طبقه دوم آن را ببیند.

باغ پیچ خورده

اگر بچه دارید یک باغ پر پیچ و خم می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. گیاهان سبز در باغ پر پیچ و خم به اشکال هندسی متنوعی چیده شده اند. به منظور ایجاد یک مسیر گیج کننده، این گیاهان سبز بلند و باریک نگه داشته می شوند. این باغ برای ما فریبنده است و حتی گاهی به جایی نمی رسد.

منطقه شطرنجی

ایده جالب دیگر برای طراحی بام سبز کلاسیک یک تخته شطرنج بزرگ است. تخته های شطرنج، مانند باغ های پیچ در پیچ، اغلب در کاخ های اروپایی یافت می شود. می توان با استفاده از رنگ های سیاه و سفید یک تخته شطرنج بزرگ ساخت و در کنار این بتن ها از چند سنگ فرش بتنی بزرگ و چمن یا گیاه استفاده کرد. شرکت هایی هستند که مهره های شطرنج غول پیکر را به طور خاص برای استفاده در فضای کلاسیک روف گاردن حک می کنند.

طراحی روف گاردن کلاسیک

اصول طراحی روف گاردن به سبک کلاسیک

دستورالعمل های زیر برای طراحی کلاسیک، که ریشه در معماری یونانی و رومی دارد، هنگام ایجاد یک باغ بام به سبک کلاسیک و قدیمی باید در نظر داشت:

  1. دایره ها، زوایای راست و خطوط مستقیم
  2. نسبت ها
  3. تکرار
  4. تقارن، نظم و تعادل
  5. تعداد محدودی از گزینه های رنگی
  6. مصالح و متریال

اجرای روف گاردن کلاسیک

اجرای این آیتم با در نظر گرفتن طراحی آلاچیق، تمامی وسایل و امکانات قابل دسترس و حتی در اجرای کاشی های کف مانند الگوی کاشت چمن صورت می گیرد. به منظور اجرای سبک کلاسیک در روف گاردن استفاده از فرم های منحنی و سایر تزئینات که در طرح های کلاسیک و آنتیک یافت می شود، رایج است.

ابعاد در اجرای روف گاردن کلاسیک

در این نوع طراحی، نسبت اندازه و شکل جسم بسیار مهم است. ترجیحاً نسبت اجزا را در نظر بگیرید و از نسبت طلایی آزادانه استفاده کنید تا طراحی روف گاردن کلاسیک کاملاً به این مد پایبند باشد.

انواع آلاچیق در ساخت بام سبز

 

توازن در اجرای روف گاردن کلاسیک

رعایت نظم، تقارن و تعادل طرح های کلاسیک را از طراحی مدرن جدا می کند. در این سبک طراحی، قرار دادن یک عنصر در اتاق تنها بر اساس ترجیح شخصی و بدون در نظر گرفتن این سه عامل غیرممکن است. در واقع هویت متمایز و شأن کلاسیک با رعایت این قوانین حفظ می شود.

تکرار در اجرای روف گاردن کلاسیک

رعایت مفهوم تکرار یکی از عناصر کلیدی طراحی کلاسیک است. بام سبز کلاسیک نه تنها تحت تأثیر تکرار یک فرم یا عنصر خاص در منطقه و مکان های مختلف قرار می گیرد، بلکه تراز می شود و به هدف اصلی نزدیک می شود.

رنگ در اجرای روف گاردن کلاسیک

در سبک کلاسیک استفاده از رنگ محدود است و نمی توان از ترکیب رنگ های متنوع استفاده کرد و در طراحی روف گاردن باید به این موضوع توجه کرد. به عنوان مثال، اگر از مواد کرم یا قهوه ای در طراحی استفاده شده است، این پالت رنگ باید برای بقیه عناصر فضا حفظ شود. به خصوص با توجه به اینکه گیاهان با رنگ سبز در فضا حضور پیدا می کنند، استفاده از رنگ های مختلف محدودتر می شود و بهتر است از رنگ های خنثی استفاده شود.

کاشت گیاهان روف گاردن در مازندران

مصالح در روف گاردن کلاسیک

سنگ یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی در سبک کلاسیک است و در طراحی روف گاردن کلاسیک به‌ویژه سنگ‌های مرمر که شکوه و جلال این سبک را برجسته می‌کنند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. چوب ها یکی از مواد توصیه شده برای ساخت سقف هستند اما در این سبک کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

به خاطر داشته باشید که به دلیل تماس مستقیم اجزا و قطعات با فضای آزاد، باید در مورد خواص مواد انتخابی دقت بیشتری داشته باشید. علاوه بر این، آب و هوای منطقه تأثیر بسزایی در انتخاب مواد دارد. به عنوان مثال، اگر روف گاردن در منطقه ای قرار دارد که هوا سرد و بارانی است، می تواند یخ بزند و سطحی صاف ایجاد کند و کاربر را آسیب پذیرتر کند. بنابراین به تخلخل سنگ فرش ها و یا حتی نفوذپذیری آنها بیشتر توجه کنید.

مبلمان روف گاردن

مهم ترین نیاز، تهیه مبلمان و مکانی برای نشستن و استراحت است که با توجه به ماهیت روف گاردن که به عنوان باغ در ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد، ضروری است. برای این کار از نیمکت های سنتی یا مبلمان کلاسیک استفاده کنید. توانایی مبلمان برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی نامطلوب از جمله باران، برف، رطوبت و آفتاب بسیار مهم است. استفاده از مبلمان فلزی با تزیینات کلاسیک که برای فضاهای بیرونی نیز مناسب است از نظر سبک کلاسیک تصمیم فوق العاده ای خواهد بود. البته، می‌توانید برای راحتی و انعطاف‌پذیری بیشتر، آلاچیق‌ها را برای استفاده از مبلمانی که در برابر آب و هوا مقاوم نیستند، نصب کنید.

کاشت گیاهان بام سبز

گیاهان با زیبایی شناسی کلاسیک در روف گاردن

مهمترین عنصر در طراحی هر نوع و سبک روف گاردن، استفاده از گیاهان است. زیرا بدون آنها ماهیت واقعی این مکان قابل درک نخواهد بود. توصیه می شود برای طراحی کلاسیک روف گاردن، گیاهان مجلل تر و منحصر به فردتر را شکار کنید. با این حال، نباید نادیده گرفت که گیاهان مورد استفاده باید مقاوم باشند تا بتوانند تغییرات رطوبت و دما را تحمل کنند.

شما می‌توانید با ایجاد یک جعبه، گل و گیاهان بوته‌دار و چندساله را پرورش دهید. البته بوته های محکم و جمع و جور با ظاهر سنتی نیز به خوبی هماهنگ می شوند. هیچ محدودیتی در استفاده از گیاهان پوششی و علف ها وجود ندارد. تنها عواملی که باید در نظر گرفته شوند انعطاف پذیری و طول عمر آنها است. همچنین در صورت استفاده از چمن مصنوعی به عنوان پوشش کف بام سبز کلاسیک، مشکل لغزش و یخ زدگی نیز حل خواهد شد.

نکات طراحی و ایجاد یک بام سبز کلاسیک

زیرساخت استاندارد: اگر زیرساخت به درستی تکمیل نشود، به مرور زمان، نشتی در سقف ایجاد می‌شود که تهدیدی بزرگ برای ایمنی ساکنان و همچنین یکپارچگی ساختاری ساختمان است.

در نظر گرفتن بستر ایده آل برای اطمینان از رشد و زندگی طولانی گیاهان

با استفاده از گیاهان مقاوم و همیشه سبز، می توانید در تمام طول سال از یک روف گاردن سرسبز و فعال لذت ببرید.

آبیاری قطره ای یا موضعی

آبیاری قطره ای یا موضعی

استفاده از سیستم آبیاری مستقل برای آبیاری گیاهان

آبیاری در طرح کلاسیک به دو روش آبیاری بارانی و آبیاری قطره ای انجام می شود. بهترین روش آبیاری استفاده از سیستم آبیاری اتوماتیک (مه پاش، میکرو جت، نازل های پاشش پودر) می باشد. از مزایای این روش صرفه جویی در مصرف آب و آبیاری یکنواخت و منظم می باشد.

قرار دادن امکانات تفریحی مناسب

آلاچیق، مبلمان فضای باز، میز و صندلی برای آسایش خود و میهمانان باید در نظر گرفته شود.

3. فلاورباکس به عنوان عناصر سازنده بام سبز

فلاورباکس روف گاردن

گلدان ها و فلاور باکس ها که معمولا از مصالح ساختمانی به شکل مربع و مستطیل ساخته می شوند با استفاده از سیمان و بتن به سطح سقف متصل می شوند. در قسمت بالایی از سیمان، سنگ یا سرامیک استفاده شده است. پس از لایه بندی و جداسازی، هر جعبه با خاک مخصوص روف گاردن (خاک سبک) پر می شود.

کف سازی روف گاردن

برای طراحی روف گاردن کلاسیک بهتر است از کفپوش سنگی استفاده شود تا با نمای ساختمان هماهنگی داشته باشد و در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم باشد. البته توجه به بودجه کارفرما نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

محوطه سازی

حریم خصوصی روف گاردن

اگر حریم خصوصی روف گاردن برای شما مهم است، می توانید از نرده ها، دیوارها یا حتی بوته های تزئینی برای محصور کردن فضای بیرونی استفاده کنید.

برجسته کردن روف گاردن

ایجاد یک نقطه کانونی یا نقطه تمایز در روف گاردن کلاسیک یکی از عناصری است که به جذابیت بیشتر طراحی روف گاردن کمک می کند. از آبنما یا حوض برای ایجاد نقطه کانونی در بام سبز کلاسیک استفاده کنید.

نورپردازی

نورپردازی

نورپردازی روف گاردن کلاسیک

نور پردازی روف گاردن در زیر درختان در این نوع طراحی اغلب از چراغ های طنابی یا چراغ های تک استفاده می شود. تا حد امکان، چراغ هایی که ما استفاده می کنیم ضد آب هستند. نور زرد نور ایده آل برای این طرح است و به صورت منظم و خطی توصیه می شود.

هزینه روف گاردن کلاسیک

قیمت روف گاردن معمولاً اولین موردی است که افراد می خواهند در مورد آن بدانند. روف گاردن کلاسیک را می توان در حین ساخت ساختمان و با استفاده از مصالح مشابه سازه ساخت.

سخن پایانی

شرکت خدماتی سورن بام با بیش از 13 سال سابقه در زمینه ی طراحی و اجرای روف گاردن،اجرای محوطه سازی، اجرای دیوار سبز ، آبنما و اجرای آلاچیق امروزه به یکی از شرکت های معتمد و معروف در حوزه ی محوطه سازی تبدیل شده است . این شرکت با بهره وری از مهندسین متخصص و با تجربه و با استفاده از متریال درجه یک ، با کمترین هزینه آماده ی همکاری با شما کارفرمای گرامی می باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره ی رایگان و استعلام قیمت به روز متریال و المان ها می توانید با شماره ی 02144277178 تماس حاصل فرمایید .

برای مشاهده ی طراحی ها و پروژه های اجرایی انجام شده توسط مجموعه ی سورن بام می توانید اینستاگرام شرکت را به آدرس soren_bam دنبال کنید.

2 نظر در “طراحی روف گاردن کلاسیک

  1. مهدی عبداللهی گفت:

    درود بر شما
    اجرای روف گاردن در شهرستان هم انجام می‌دید یا فقط تهران کار می‌کنید؟

  2. ادمین روف گاردن گفت:

    سلام و درود خدمت شما دوست عزیز
    شرکت سورن بام آماده اجرای روف گاردن در هر جای ایران عزیز و شهرستان ها برای شما عزیزان است.
    شما میتوانید با شماره های 09122155348 و 02144277178 از مشاوره رایگان شرکت سورن بام بهره گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام

2 نظر در “طراحی روف گاردن کلاسیک

  1. مهدی عبداللهی گفت:

    درود بر شما
    اجرای روف گاردن در شهرستان هم انجام می‌دید یا فقط تهران کار می‌کنید؟

  2. ادمین روف گاردن گفت:

    سلام و درود خدمت شما دوست عزیز
    شرکت سورن بام آماده اجرای روف گاردن در هر جای ایران عزیز و شهرستان ها برای شما عزیزان است.
    شما میتوانید با شماره های 09122155348 و 02144277178 از مشاوره رایگان شرکت سورن بام بهره گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید