روف گاردن چیست؟

روف گاردن

آنچه در این مقاله میخوانیم

روف گاردن چیست؟

روف گاردن چیست؟ (یا گاردن بام)، به فضایی سبز و دلنشین بر روی پشت بام ساختمان ها اطلاق می شود که علاوه بر زیبایی و طراوت، مزایای متعددی برای ساکنین و محیط زیست به ارمغان می آورد.بهبود کیفیت هوا گیاهان موجود در روف گاردن با جذب آلاینده ها و ذرات معلق، به تصفیه هوا و ارتقای کیفیت آن در محیط پیرامون خود کمک می کنند. کاهش دمای محیط باغ بام مانند یک عایق عمل می کند و با جذب گرما، به خنک شدن ساختمان و تعدیل دمای محیط، به ویژه در فصل های گرم سال، کمک می کند. کاهش مصرف انرژی خنک شدن ساختمان به واسطه روف گاردن، به طور غیرمستقیم در کاهش مصرف انرژی برای تهویه مطبوع و خنک سازی ساختمان نقش ایفا می کند.
ایجاد فضایی تفریحی و آرامش بخش باغ بام می تواند به عنوان فضایی برای استراحت، تفریح، بازی کودکان و حتی انجام فعالیت های ورزشی مورد استفاده قرار گیرد و به ارتقای آرامش و سلامتی ساکنین کمک کند. افزایش ارزش ملک وجود روف گاردن به عنوان یک عنصر جذاب و کاربردی، می تواند به افزایش ارزش ملک و آپارتمان شما کمک کند.

ب

 

بام سبز یا روف گاردن چیست؟ به عبارت دیگر : به فضاهای سبزی که در سقف و بالای انواع ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری که برای ساخت و فراهم کردن فضایی مناسب برای تفریح، ساخت فضای بازی و یا هدف های تجاری همانند مستقر کردن کافه رستوران و یا حتی محیطی مناسب برای استراحت کردن ساخته می شود روف گاردن یا بام سبز گفته می شود.

روف گاردن چیست؟

مزایای روف گاردن

  1. برای تفریح و سرگرمی ساکنین ساختمان
  2. ایجاد فضای جدید و اضافی برای دور همی
  3. تولید اکسیژن توسط گیاهان
  4. عایق حرارتی در برابر گرما و سرما
  5. زیبا سازی منظره ساختمان
  6. جلوگیری از به هدر رفتن آب باران
  7. با استفاده از دیوار سبز ، المان های بکار رفته و… در بام سبز می توانیم مانع از ویو نا موزون تاسیسات بام ساختمان شویم…
  8. اجرای بام سبز در بام ها به صورت یک عایق صوتی عمل می کند .
  9. کاشت گیاهان در روف گاردن می تواند تا حدودی از تابش نور خورشید محافظت کند ، در حالی که سقف بدون پوشش گیاهی 100% در معرض مستقیم نور خورشید می باشد .

مزایا روف گاردن

معایب روف گاردن

به طور کلی نمیتوان گفت که روف گاردن دارای معایب هایی است ولی اگر به صورت درست و اصولی اجرا نشود می تواند معایبی را برای شما و ساختمان داشته باشد. به طور مثال گیاهان و درختانی که برای فضای سبز در روف گاردن استفاده می شوند باید با توجه به محیط و شرایط جوی منطقه انتخاب شوند که اگر برعکس این انجام شود در کوتاه ترین زمان ممکن گیاهان شما خراب شده و هزینه های مصرفی شما تلف خواهد شد .

  1. بالا بودن هزینه اجرای روف گاردن
  2. امکان اجرا در فضاهای کوچک  نیست
  3. اگر پشت بام نتواند وزن روف گاردن را تحمل کند باعث نشست سقف می شود
  4. نمی توان همه نوع پوشش گیاهی را را روی روف گاردن کاشت
  5. باعث سنگین شدن سقف و نفوذ ریشه گیاهان در سقف می شود که این موضوع باعث ته نشین شدن ذرات خاک می شود و در نهایت سقف نشست می کند

معایب روف گاردن

در برخی از موارد دیده شده است که بام سبز در ساختمان هایی که توانایی تحمل خاک و همچنین وزن گیاهانی که روی آن می آید رو ندارند اقدام به اجرای روف گاردن کرده اند و پس از گذشت مدت کوتاهی ساختمان آسیب دیده است. از این همیشه قبل از اقدام باید با تیم مجرب سورن بام مشورت داشته باشید.

انواع روف گاردن

روف گاردن، باغ هایی هستند که در بالای ساختمان ها قرار دارند. این باغ ها می توانند به شکل های مختلفی طراحی شوند. برخی از انواع روف گاردن عبارتند از:

1.روف گاردن گسترده

در این سیستم سطح وسیعی از بام توسط گیاهان پوشش داده می شود که به صورت چمن می باشد . در این سیستم در روف گاردن به حداقل لایه بستر خاک نیاز

دارد و نگهداری از آن آسان است ، و مناسب برای پشت بام های خانه و مجتمع ها می باشد ، انواع پوشش های گیاهی که روی این گیاه رشد می کند بسیار محدود

می باشد ، گل سنگ و خزه بهترین پوشش گیاهی برای این نوع می باشد ، گل سنگ به راحتی می تواند در سطوحی مانند : پلاستیک ، فلز ، شیشه رشد کند ، خزه ها

گیاهان کوچکی هستند که برای بقای عمر خود به تغذیه کمتر و رطوبت زیاد خاک نیاز دارند . این سیستم برای آب و هوای مرطوب ایده آل می باشد .

2.روف گاردن نیمه فشرده

در این نوع به لایه خاک عمیق تری نیاز دارد که تنوع گونه های گیاهی را افزایش می دهد ، به دلیل پوشش گیاهی بیشتر به خاک و آب و نگهداری لازم دارد . گل های وحشی به نگهداری نیاز ندارند و می توان به راحتی در این سیستم استفاده کرد .

سقف سبز ، بام سبز

3.روف گاردن فشرده

پوشش گیاهی در این سیستم مشابه باغ حیاط خانه می باشد و می توان گل ها ، درختان و چندین عنصری که در پارک و باغ بکار می رود در این بام بکار برد . این بام سبز به ساخت و سازهای بزرگ و پایدار نیاز دارد ، بنابر این بسیاری از ساختمان ها برای بام های فشرده مناسب نمی باشد.

مدولار (فلاور باکس یا جعبه گیاه ) : در این سیستم گیاهان داخل جعبه یا فلاور باکس ها قرار می گیرند ، که می توان آنها را در جاهای مختلف بام نصب کرد .

 

روف گاردن یعنی چه

المان ها و تجهیزات روف گاردن

1.کفپوش در روف گاردن

می توان از کف پوش های متفاوتی برای اجرای روف گاردن استفاده کرد ، مانند : چوب ترمو ، چمن مصنوعی ، چمن طبیعی ، موزائیک ، قلوه سنگ ، واش بتن و… .

2.فضای سبز در روف گاردن

برای داشتن فضای سبز در نزدیکی محیط زندگی ، می توانیم از پشت بام های ساختمان ها استفاده کنیم . علاوه بر داشتن فضای سبز می توانیم در کنار آن با قرار دادن المان های مختلف از جمله : آلاچیق ، آبنما ، پرگولا و … از ویژگی داشتن یک باغ بام بهره مند شویم . باغ بام ها اغلب در محیط های شهری دیده می شوند . گیاهانی که در بام سبزها کاشته می شوند توانایی کاهش جذب کلی حرارت در ساختمان را دارند و این باعث می شود مصرف انرژی کاهش یابد و نمای شهر را زیباتر کرده و یک نمای سبز را در سطح شهر ایجاد نماید.

فضای سبز در روف گاردن

3.باغچه در روف گاردن

اگر می خواهیم روف گاردن سنتی داشته باشیم ، می توان قسمتی از بام را با باغچه ای کوچک زیبا کنیم ، داخل باغچه می توانیم کاشت سبزیجات انجام دهیم و از آن بهره مند شویم و یا  می توانیم با کاشت گل و گیاه و درخت و درختچه در قسمت هایی در روف گاردن به فضای آن جلوه زیبایی را دهیم .

4.مبلمان در روف گاردن

برای استراحت و دور هم جمع شدن اعضای خانواده و یا ساکنین ساختمان می توانیم ، مبل یا صندلی و یا نیمکت های چوبی و فلزی در قسمتی از بام قرار دهیم .جنس مبلمان باید متناسب با فضای باز  باشد .

مبلمان در روف گاردن

5.آلاچیق یا پرگولا در روف گاردن

آلاچیق ها را می توان در ابعاد مناسب با محیط انتخاب کرد ، آلاچیق ها با متریال های متنوع و به اشکال چهار ضلعی ، شش ضلعی ، هشت ضلعی و… می توان اجرا نمود ،چهار طرف آلاچیق ها  باز می باشد ، که می توانیم توسط شیشه و پارچه اطراف آن را بپوشانیم . جنس آلاچیق ها می تواند چوبی و فلزی،شیشه ای، ترکیبی و… می باشد .

محوطه سازی

6.اجرای آبنما در روف گاردن

آبنماها در ابعاد مختلف و متناسب با سلیقه شخصی هر فرد ساخته می شوند ، برخی از آبنماها هم به صورت پیش ساخته می باشند و فقط در محل قرار می گیرند .

انواع آبنما ها

  1. آبنمای دیواری
  2.  آبنمای شیشه ای
  3. آبنمای پرده ای
  4. آبنمای چوبی
  5. آبنمای صخره ای
  6. آبنمای سنگی و .. می باشند .

7.استخر در روف گاردن

می توان در قسمتی از بام استخری را تعبیه کرد که در فصل تابستان از کنار آب بودن لذت برد .

8.باربیکیو در روف گاردن

با داشتن باربیکیو می توان در فضای باز و محیطی مشابه باغ میزبان مناسبی برای میهمانان خود در فضای باز  باشید.

9.نورپردازی در روف گاردن

برای اجرای نورپردازی در قسمت های مختلف از جمله کنار آبنما ، آلاچیق و گل و گیاهان می توانیم با قرار دادن لامپ های مخصوص زیبایی بام را در شب دو چندان کنیم و فضایی رویایی و دلنشین را ایجاد کنیم .

نورپردازی در روف گاردن

10.فلاور باکس در روف گاردن

برای داشتن بام مدرن می توان از فلاور باکس ها برای دور تا دور روف استفاده کرد ، فلاور باکس ها در ابعاد مختلف و با متریال های : چوبی ، فلزی ، بتنی ،

فایبرگلاس ، پلاستیکی و… می باشند ، که می توان داخل باکس ها را با گل های زیبا ، درخت و درختچه زیبا کرد و فضای سبزی را ایجاد کنیم .

11. محوطه سازی بام سبز با قلوه سنگ

برای فضا سازی قسمت های مختلف روف گاردن همانند باغ می توانیم با قرار دادن سنگ های قلوه ای رودخانه ای ، مسیرها را از هم تفکیک کرد و فضای باغ را تداعی کرد و همچنین از قلوه سنگ می توان در کنار آلاچیق و چمن یک ترکیب مدرن برای روف گاردن ها داشته باشیم .

بام های سبز اگرچه ممکن است مزایای زیبایی و تفریحی را داشته باشد ، اما لزوما به این منظور طراحی نمی شود و ممکن است هیچ فضای تفریحی در آن فراهم نشود و صرفا برای بهبود عایق یا بهبود انرژی و کاهش هزینه های سرمایشی و گرمایشی یک ساختمان باشد.

قلوه سنگ در روف گاردن

روف گاردن ارزان

طراحی روف گاردن ارزان ، بام ساختمان ها همان فضای سبز طراحی شده ای است که با احداث آن در فضاهای بلا استفاده ­ای از ساختمان (پشت بام و تراس)، همسو با تکنولوژی مدرن و همخوان با ارزش ­های زیباشناسی ، اجتماعی و فرهنگی می تواند در شرایط زیست محیطی اکنون، فضای سبز از دست رفته شهری را زنده و موجبات پایداری محیط، بهبود سلامت روانی و جسمی ساکنین و افزایش کیفیت زندگی گردد. برای زیبا سازی محیط اطراف خانه ها و زیبا تر دیده شدن ساختمان ها امروزه بر روی بام خانه ها و یا همان روف گاردن فضای سبز را ایجاد می کنند و در کنار آن با قرار دادن دیگر المان ها از جمله دیوار سبز ، آلاچیق ، آبنما ، کف سازی با سنگ قلوه ای و … زیبایی روف گاردن را می توان چندین برابر کرد.

روف گاردن ارزان

هزینه اجرای روف گاردن چگونه مشخص میشود؟

درکل هزینه ایجاد و نصب روف گاردن 30 تا 35 درصد بیشتر از سقف های قدیمی است و هزینه دقیق آن پس از مشورت با منظره ساز حرفه ای مشخص می شود. درابتدا کارشناسان طراحی و ساخت تراس پشت بام طول و عرض سقف منزلتان را مطلع میشوند و هزینه ای که به شما پیشنهاد میدهند حداقل قیمت روف گاردن منزل شما است. به صورت کلی حداقل هزینه نصب روف گاردن 9 میلیون تومان است و این هزینه به 80 میلیون تومان می رسد.

نکات اصولی و مهم در اجرای نورپردازی

هزینه اجرای روف گاردن به ترتیب عبارتند از:

پیاده سازی روف گاردن درچند مرحله صورت میگیرد:

  • نقشه‌برداری
  • آماده‌سازی
  • برق‌کشی
  • لوله‌کشی
  • زهکشی
  • پیاده سازی فضای سبز
  • چوب و شن کف
  • نصب تجهیزات جانبی
  • چیدمان مبلمان

روف گاردن

قیمت اجرای مراحل روف گاردن بصورت زیل است:

  • هزینه نقشه‌برداری روف‌گاردن
  • قیمت نقشه برداری از روف گاردن شما
  • هزینه تجهیز کارگاه و آغاز مرحله اجرایی
  • قیمت تجهیزات و شروع کردن مرحله اجرایی
  • نصب چمن‌ها و گل و گیاه
  • اجرای چمن ها و گل و گیاه
  • هزینه برق‌کشی و کابل‌کشی
  • هزینه آهن‌کشی کف
  • هزینه ساخت باکس گل
  • قیمت ساختن باکس گل
  • هزینه نورپردازی
  • هزینه ساخت و نصب تجهیزات جانبی روف گاردن
قیمت اجرای مراحل روف گاردن

قیمت اجرای مراحل روف گاردن

قیمت ساخت روف گاردن به چه عواملی وابسته هستند؟

    • مصالح ساخت 
    • مصالح بکار رفته در ساخت
    • متراژ
    • انواع گیاهان
    • سیستم آبیاری
    • سیستم نورپردازی
    • تجهیزات جانبی

طراحی پلان روف گاردن

طراحی پلان روف گاردن

طراحی پلان روف گاردن قابل حمل و مدولار یکی از جدیدترین و مدرن ترین روش ها در این زمینه می باشد. با این روش می توان یک روف گاردن جذاب و قابل حمل ایجاد کرد که به راحتی به هر قسمت از ساختمان منتقل کنید. این مقاله به طراحی و ایجاد یک پلان کامل برای روف گاردن می پردازد و نکات مهمی که برای طراحی این فضاها ضروری است را بررسی می کند.

 

قیمت نقشه برداری برای روف گاردن

باغ بام سبز

قیمت مجهز ساختن کارگاه و شروع به کار مرحله اجرایی

شروع قیمت از 3.500.000 تومان آغاز می شود.

در این بخش ،تیم تاسیسات آنتن ها را جا به جا میکنند و در قسمت مورد نظر نصب میکنند.قیمت نصب کردن مجدد المان ها وجابه جایی سقف و ماهواره ها هم همراه با قیمت آخر نصب روف گاردن محاسبه می شود قسمتی از هزینه های صرف شده در تجهیزات طراحی صرف هدایت کردن آب یا شیب بندی کردن می‌شود.

اجرای چمن در روف گاردن

قیمت نصب کردن چمن روف گاردن عبارتند از: قیمت نصب کردن لایه های حفاظتی در کف بام می باشد. لایه های محافظ درانواع حرارتی ، ژئوتکستایل، ضد ریشه ، لایه نگهدارنده آب ماکسی ترد و لایه فیلتر خاک نصب می شوند و هرکدام از این گزینه ها قیمت جداگانه ای دارند.

  • هزینه این لایه ها بطورمتری حساب میشود.
  • عواملی مثل کشور سازنده و جنس لایه ها در هزینه های اعلام شده تاثیر بسزایی دارند.
  • در صورت وجود نداشتن گل و گیاه در روف گاردن شما عزیزان فقط المان های موجود نظیر ایزوگام،موزائیک کاری، کروم بندی به حساب می آید.

طرح کاشت گیاهان بیمارستان شهدای تجریش

اهن کشی کف روف گاردن

برای مشخص کردن قیمت آهن کشی درکف باید به هزینه های مربوط به مواردی مثل جوشکاری ،اجرای شبکه آهن کشی را درنظرگرفت توجه داشته باشید که این موارد به صورت متری محاسبه می‌شود.همچنین طول و عرض قوطی ها آهن در نهایی کردن قیمت ارائه شده به شما تائیر بسزایی دارد.

هزینه آهن‌کشی کف

قیمت فلاورباکس در روف گاردن

اگر درنظر دارید که روی روف گاردن خود فلاور باکس هم داشته باشید باید توجه کنید که باید شرایط  ساخت فلاورباکس و مواد ساخت آن ،دستمزد جوشکاری و پیاده سازی آن را پرداخت کنید.مواد بکار رفته در تولید فلاور باکس که شامل گزینه هایی نظیر: چوب ترمو،ورق گالوانیزه،قوطی 60 در 60 ،لایه های محافظت شده عبورخاک و چوب های زیر سازهستند اندازه چوب در هزینه‌های اعلام شده تاثیر بسزایی دارند.برای اطلاع دقیق از قیمت فلاور باکس روف گاردن می توانید با شماره های 02144277178 و  09122155348 تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

بام سبز در بهبود کیفیت هوا

قیمت نور پردازی روف گاردن

قیمت های نورپردازی میتواند وابسته به گزینه های خاصی باشد برای مثال شامل  هزینه خرید و راه اندازی و نصب ابزارهای نور پردازی می‌باشد ابزارهای نور پردازی که میتوان در روف گاردن از آن ها استفاده  کرد میتوان به چراغ های ال ای دی،چراغ های دفنی فضای باز،ریسه ال ای دی ،مه پاش اشاره کرد که هرکدام قیمت های منحصر بفرد خود را دارند.

چراغ های دفنی در فضاهای باز 350.000 تا 500.000 تومان
چراغ ال ای دی  450.0000 تومان به بالا
مه پاش متری 200.000 تومان به بالا
ریسه های ال ای دی متری 45.000 تومان به بالا

پردازی

عوامل مشخص کننده قیمت روف گاردن

برای مشخص شدن قیمت روف گاردن حتما باید به یکسری نکات مهم توجه کنیم که عبارتند از طول و عرض سقف مصالح مورد نیاز در خلق  گیاهان باغ و سختی و پیچیدگی طراحی تعیین می‌شود.متذکر میشویم برای نصب روف گاردن برای بعضی از ساختمان ها احتیاج داریم عملیات لوله کشی رو انجام بدیم پس نتیجه میگیریم قبل از اینکه هزینه اجرای روف گاردن رو مشخص کنیم هزینه تمام اطلاعات مربوط به ارزیابی سازه ،لوله کشی ،دستمزد لوله کش و مواد را در نظر بگیرید.

مصالح به کار رفته در ساخت بام سبز

  • ساخت روف گاردن بتنی هزینه بالایی دارد و ساخت باغ بام چوبی بصرفه تر است.
  • با توجه به ویژگی های روف گاردن شما نظیر کیفیت بالا،جزئیات بیشتر باعث می‌شود هزینه پیاده سازی آن بالاتر باشد
  • اگر میخواهید باغ بام ساخته شده برای شما تحمل هرنوع آب و هوا را داشته باشید هزینه آن به مراتب بالاتر خواهد بود.
  • در صورتی که سازنده روف گاردن شما از مصالح درجه یک و خارجی استفاده کند مستلزم پرداخت هزینه بالایی خواهید بود.

نورپردازی روف گاردن

متراژ

یکی از اصلی ترین گزینه تعیین کننده قیمت روف گاردن مساحت پشت بام شما است.

  • هر چقدر مساحت پشت بام ساختمان شما بزرگ تر باشد هزینه پرداختی بیشتری خواهید داشت.
  • جنس کف سازی هم میتواند روی پرداختی شما تاثیر بگذارد.
  • کف پوش های  روف گاردن میتوانند در جنس های چوبی و شن و قلوه سنگ عرضه شوند.
  • هزینه های مسیر چوبی به نسبت هزینه های بالاتری دارند اما مسیرهای شنی با هزینه خیلی کمتری برای شما اجرا می‌شوند.

گیاهان به کار رفته در روف گاردن

گیاهان به کاررفته درپشت بام مدنظر شما برقیمت پرداختی شما تاثیردارد که میتوان به نکات زیر اشاره کرد:

  • توجه داشته باشید اگر در روف گاردن شما گیاهان کمیاب بکار برود قیمت بالایی دارد ولی اگر گیاهان محلی استفاده شود هزینه پایین تری دارد.
  • هرچقدرپوشش گیاهی بکار رفته شده در روف گاردن شما متنوع وتعداد بیشتری داشته باشد در تعیین قیمت نهایی شما تاثیر گذاراست.

گاردن

شرایط سیستم های آبیاری

  • اگر بخواهید از گیاهان موجود در روف گاردن خود مراقبت کنید احتیاج به یک سیستم آبیاری دارید.
  • اگر میخواهید هزینه اقتصادی و مقرون به صرفه ایی داشته باشید بهتر است از سیستم های آبیاری اتوماتیک و قطره ایی هوشمند استفاده کنید.

سیستم های نورپردازی استفاده شده در روف گاردن

  • بخش بزرگی ازهزینه های طراحی و نصب روف گاردن به سیستم نور پردازی آن مربوط می‌شود.
  • هرچقدر سیستم های نور پردازی استفاده شده در روف گاردن موردنظر شما پیچیده تر باشد طوری که در طراحی آن ها از چراغ های بیشتری استفاده شود طبعا هزینه های بیشتری خواهد داشت.

تجهیزات جانبی استفاده شده درکار شما

  • تجهیزات جانبی عبارتند از جکوزی ، استخر، آبنما، نیمکت چوبی، آشپزخانه،آلاچیق و مبلمان.
  • اگر موارد اضافه به بام سبز خود اضافه کنید هزینه پیاده سازی آن بیشتر خواهد بود.

چگونه میتوانیم هزینه های ساخت و پیاده سازی پشت بام رو به حداقل برسانیم؟

اگر شما هم میخواهید رویای داشتن روف گاردن خودتون رو به حقیقت نزدیک کنید اما میخواهید هزینه های کمی برای آن پرداخت کنید میتونید به نکات ساده ولی خیلی مهم زیر توجه داشته باشید:

  1. از طرح های ساده استفاده کنید : حتما نباید روف گاردن شما طرح های پیچیده ایی داشته باشد گاهی اوقات با داشتن طرح های ساده میتوانید رویایی ترین روف گاردن روبرای خودتون بسازید.
  2. گیاه های موجود در روف گاردن : گیاه های موجود در روف گاردن باعث میشه تا تازگی و حس خوب رو به اطراف منتقل کنید،هرچقدر استفاده از گیاهان کمتر باشد هزینه های اعمال شده برای شما هم به مراتب کمتر خواهد بود.
  3. مسیر های انتخابی :مسیر هایی که در روف گاردن موجود است میتواند انواع متفاوتی داشته باشد که کم هزینه ترین مسیری که ما به شما معرفی میکنیم مسیر های شنی می‌باشدچون طرح های ساده و مسیر های شنی باعث می‌شود که تجهیزات کمتری برای شما بکار گرفته شود.

نکات مهم ایمنی هنگام

هنگام ساخت روف گاردن بر روی سقف یک ساختمان باید درک کاملی از بارهای وزنی و یکپارچگی ساختاری سازه مربوطه داشته باشید. خاک و آب عناصر سنگینی هستند، بنابراین قطعا بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا سقف را بیش از حد سنگین نکنید. در صورت عدم رعایت نکات ایمنی ممکن است بخشی از سقف بریزد ؛ به همین سادگی! بنابراین پیاده سازی روف گاردن را به یک متخصص حرفه ای بسپارید تا خیال تان از بابت موارد ایمنی راحت باشد.

همچنین باید از هرگونه الزامات منطقه بندی محلی و کدهای ساختاری که می تواند بر روی روف گاردن تاثیر بگذارد، آگاه باشید. در واقع اگر نیاز به دریافت مجوز از شهرداری یا سایر ارگان ها نیاز است، بایستی ابتدا این مجوزها را دریافت کنید.

روف گاردن

ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﻛﻠﻲ اﺟﺰاء روف گاردن:

اﺟﺰاء روف گاردن را ﺑﻪ 5 دﺳﺘﻪ ﻛﻠﻲ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ﻛﺮد:

  1. ﻻﻳﻪ ﭘﻮﺷﺶ ﮔﻴﺎﻫﻲ Plant layer
  2. ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺸﺖ  Growing medium
  3. ﻻﻳﻪ زﻫﻜﺶ Drainage layer
  4. ﻻﻳﻪ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ Protection layer
  5. ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﻘﻒ Roof construction

گیاهان مناسب بام سبز

باغبانی در روف گاردن مشابه باغبانی در بالای کوه می باشد ، در این بخش باید از گیاهانی استفاده کرد که در مقابل بادهای شدید دوام بالایی را داشته باشند ، به همین دلیل می توانیم از گیاهان همیشه سبز ، درختان چند ساقه به خوبی استفاده کرد . گیاهانی با برگ های بزرگ مانند گوش فیلها مناسب روف گاردن نمی باشد و در برابر باد دوام ندارند ، استفاده از آنها در بام سبز توصیه نمی شود . برای تزئین روف گاردن با گل‌ و گیاه می توان از انواع گیاهان، گل‌ها، درختچه‌ها و درختان استفاده کرد. گیاهی که در روف گاردن استفاده می‌کنیم نباید ریشه‌ی افشان یا ریشه‌ی رونده داشته باشد. بنابراین گیاهان مناسب روف گاردن دارای ریشه‌های کم‌عمق هستند. در این‌ میان داشتن بستر خاک مناسب برای رشد گیاهان کاملا ضروری می‌باشد

پروژه روف گاردن صادقیه

 

بهترین گیاهان مورد استفاده در بام سبز

بهترین گیاهان مورد استفاده در بام سبز عبارت اند از:

  • بنفشه آلمانی: گیاهی گلدار و علفی با برگ های بیضی شکل و گل های ستاره ای به رنگ های سفید، آبی و یا ارغوانی است.
  • گیاه شبدر: شرایط نگهداری گیاه شبدر داشتن محیطی با آب و هوای خنک می باشد .این گیاه به آبیاری زیادی احتیاج ندارد .
  • گیاه شمشاد: این گیاه بوی خاصی دارد که زیاد باب میل اطرافیان نمی باشد .این گیاه در تابستان شکوفه های زرد رنگی را می زند .
  • شمشاد رونده: از این گیاه می توانیم به عنوان یک حصار برای دور باغچه استفاده کنید و این گیاه نیاز به هرس بیشتری دارند نسبت به گیاهان دیگر دارد. شمشاد رونده به نگهداری خاصی نیاز ندارد و همیشه سبز و شاداب می باشد.
  • گیاه پاپیتال: این گیاه به طور معمول به نور مستقیم نیاز ندارد. گیاه پاپیتال با مقاومت بالا در برابر  هر شرایط آب و هوایی می باشند و محیط های سایه و نیمه سایه مناسب ترین مکان برای نگهداری از این گیاهان است.
  • پیچ امین الدوله: این گیاه به صورت رونده رشد می کند و بوی خوبی را دارا می باشد . گیاه پیچ امین الدوله در ابتدا رنگ سفید می باشد و سپس به رنگ زرد در می آید . علاوه بر آن گیاه امین الدوله نیاز به هرس کردن ندارد و خود به خود از دیوار ها و از میله ها بالا می رود و رشد می کند  .
  • گیاه سیکاس: سیکاس گیاهی کند رشد و مقاوم با تنه ای محکم و استوانه ای شکل که برگ ها به رنگ سبز تیره، شانه ای و بافتی چرم هستند. 

زهکشی روف گاردن

مراحل زهکشی در روف گاردن

  1. عایق کاری یا ایزولاسیوم، برای جلوگیری از نفوذ آب به سازه بام انجام می شود .
  2. لایه ضد ریشه ، برای جلوگیری از رشد اضافی ریشه گیاهان بکار برده می شود .
  3. استفاده از صافی و یا فیلتراسیون برای جلوگیری از عبور ماسه و خاک به داخل زهکش
  4. زهکشی یا ( شانه های تخم مرغی ) که در زیر صافی قرار می گیرند . در قسمت های تخم مرغی شکل مقداری آب از آبیاری گیاه باقی می ماند و مانع گندیده شدن ریشه گیاه می شود .
  5. پوشش های گیاهی که بر روی سطح خاک قرار می گیرند .

مراحل زهکشی در روف گاردن

ژئودرین روف گاردن

ژئودرین روف گاردن نوعی ورق زهکشی است که در بام سبز استفاده می شود. از پلی اتیلن سنگین با چگالی بالا (HDPE) ساخته شده است و دارای برجستگی های نوک تیز یا فرورفتگی هایی است که به ایجاد فضای خالی بین ورق و عایق رطوبتی کمک می کند. این فضای خالی به آب اجازه می دهد تا از سطح بام زهکشی شود و از تجمع آب جلوگیری می کند که می تواند به عایق رطوبتی آسیب برساند و باعث نشتی شود.

ژئودرین روف گاردن مزایای متعددی دارد از جمله:

  • زهکشی عالی: ژئودرین به زهکشی سریع و کارآمد آب از سطح بام کمک می کند که به جلوگیری از تجمع آب و آسیب به عایق رطوبتی کمک می کند.
  • محافظت از عایق رطوبتی: ژئودرین با ایجاد یک لایه محافظ بین عایق رطوبتی و سطح بام به محافظت از عایق رطوبتی در برابر آسیب های فیزیکی کمک می کند.
  • افزایش طول عمر بام: ژئودرین با کمک به زهکشی مناسب آب و محافظت از عایق رطوبتی می تواند به افزایش طول عمر بام کمک کند.
  • وزن سبک: ژئودرین وزن سبکی دارد که آن را برای استفاده در بام ایده آل می کند.
  • نصب آسان: ژئودرین نصب آسانی دارد که می تواند در زمان و هزینه صرفه جویی کند.

ژئودرین روف گاردن یک راه حل زهکشی موثر و کارآمد برای بام سبز است. می تواند به زهکشی مناسب آب، محافظت از عایق رطوبتی و افزایش عمر بام کمک کند.

سخن پایانی

شرکت سورن بام  طراح و مجری روف گاردن در تمام نقاط ایران است که با برخورداری از تیم طراحی و اجرایی مجرب و متخصص در این زمینه، خدمات مورد نیاز شما مشتریان گرامی را در اسرع وقت ارائه می‌دهد.

ضمن این که امکان مشاوره 100% رایگان در زمینه اجرا و طراحی روف گاردن ( بام سبز ) ، تراس سبز توسط کارشناسان سورن بام برای شما همراهان گرامی فراهم شده است. بنابراین می‌توانید تنها با یک تماس در هر کجای ایران از مشاوره رایگان ما و خدمات متنوع سورن بام بهره مند شوید .

شما کاربران عزیز برای مشاهده پروژه های اجرای روف گاردن به صورت آنلاین می توانید اینستاگرام پیج سورن بام را دنبال کنید.

سوالات متداول روف گاردن

روف گاردن به چند مدل تقسیم می شود ؟

به طور کلی روف گاردن را می توان به سه دسته کلی : 1- گسترده 2- فشره 3- نیمه فشرده تقسیم کرد

شما می توانید برای اجرای هرگونه روف گاردن با مشاوران مجموعه سورن بام تماس گرفته تا به شما مشاوره 100 درصد رایگان و تخصصی بدهند و کار خود را با اطمینان و کیفیت بالا انجام دهید

بام سبز را می توان بر روی هر سقفی حتی مورب با علف ها و گیاهان وحشی انجام داد . اما در روف گاردن علاوه بر کاشت گل و گیاهان ممکن است عناصر مختلفی همچون ، آبنما ، آلاچیق ، مبلمان ، فلاور باکس و… قرار گیرد ، گیاهان در روف گاردن می توانند بزرگتر باشند در روف گاردن به دلیل قرار گیری المان ها باید از سطحی صاف و مسطح برخوردار باشد 

12 نظر در “روف گاردن چیست؟

  1. مجید محمدی گفت:

    برای کف سازی روف گاردن چه متریالی رو پیشنهاد می دید؟

    1. ادمین اجرا روف گاردن ادمین اجرا روف گاردن گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      برای کف سازی روغ گاردن متریالی همچون سنگ طبیعی یا سنگ مصنوعی،چوب ،بتن،چمن مصنوعی و سیمان مناسب است. و اینو باید در نظر داشته باشید که نوع متریال کف روف گاردنی که انتخاب میشه باید با محیط روف گاردن، نیازها، بودجه و نگرش شما نسبت به ظاهر و کاربری آن مطابقت داشته باشد. همچنین حفظ زیرساخت‌ های آبیاری و عایق‌ های محیطی نیز مهم است تا کف روف گاردن به درستی عمل کند و سالم باقی بماند.

  2. مینا سعیدی گفت:

    من ساکن شیراز هستم و می‌خواستم بدونم که پروژه طراحی و اجرای روف گاردن رو در شیراز انجام می‌دید؟

  3. آرتا گفت:

    طراحی و اجرای روف گاردن حدودا چقدر هزینه داره؟

    1. ادمین اجرا روف گاردن ادمین اجرا روف گاردن گفت:

      درود برشما
      هزینه روف گاردن بستگی به طرح و متراژ داره برای اطلاعات بیشتر با شماره های 44277178 (021) و 09122155348 تماس بگیرید.

  4. ناشناس گفت:

    برای روف گاردن چمن طبیعی بهتره یا چمن مصنوعی؟

    1. ادمین اجرا روف گاردن ادمین اجرا روف گاردن گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      برای بیشتر شدن طول عمر فضای سبزتون چمن مصنوعی گزینه مناسبی است.

  5. شهبازی گفت:

    ببخشید در مقاله گفته نشده، حدودا طراحی و اجرای روف گاردن چقدر زمان می‌بره؟

    1. ادمین اجرا روف گاردن ادمین اجرا روف گاردن گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بستگی به طرح و متراژ پروژه دارد و زمان معینی ندارد.

  6. ناشناس گفت:

    درود بر شما
    برای ساخت روف گاردن نیاز به اخذ مجوز هست یا اینکه میشه بدون مجوز هم روف گاردن ساخت؟

    1. ادمین اجرا روف گاردن ادمین اجرا روف گاردن گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      دریافت مجوز از ضروریات است . روف گاردن باید طبق ضوابط و استانداردها ساخته شود و بی توجهی به این نکات می تواند باعث بروز خسارت های زیادی شود.

  7. ناشناس گفت:

    سلام
    من سیستم آبیاری رو تهیه کردم اما نصب نشده
    کار نصب سیستم آبیاری در روف گاردن رو انجام میدید؟
    و اگر انجام میدید چقدر برای نصبش باید هزینه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام

12 نظر در “روف گاردن چیست؟

  1. مجید محمدی گفت:

    برای کف سازی روف گاردن چه متریالی رو پیشنهاد می دید؟

    1. ادمین اجرا روف گاردن ادمین اجرا روف گاردن گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      برای کف سازی روغ گاردن متریالی همچون سنگ طبیعی یا سنگ مصنوعی،چوب ،بتن،چمن مصنوعی و سیمان مناسب است. و اینو باید در نظر داشته باشید که نوع متریال کف روف گاردنی که انتخاب میشه باید با محیط روف گاردن، نیازها، بودجه و نگرش شما نسبت به ظاهر و کاربری آن مطابقت داشته باشد. همچنین حفظ زیرساخت‌ های آبیاری و عایق‌ های محیطی نیز مهم است تا کف روف گاردن به درستی عمل کند و سالم باقی بماند.

  2. مینا سعیدی گفت:

    من ساکن شیراز هستم و می‌خواستم بدونم که پروژه طراحی و اجرای روف گاردن رو در شیراز انجام می‌دید؟

  3. آرتا گفت:

    طراحی و اجرای روف گاردن حدودا چقدر هزینه داره؟

    1. ادمین اجرا روف گاردن ادمین اجرا روف گاردن گفت:

      درود برشما
      هزینه روف گاردن بستگی به طرح و متراژ داره برای اطلاعات بیشتر با شماره های 44277178 (021) و 09122155348 تماس بگیرید.

  4. ناشناس گفت:

    برای روف گاردن چمن طبیعی بهتره یا چمن مصنوعی؟

    1. ادمین اجرا روف گاردن ادمین اجرا روف گاردن گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      برای بیشتر شدن طول عمر فضای سبزتون چمن مصنوعی گزینه مناسبی است.

  5. شهبازی گفت:

    ببخشید در مقاله گفته نشده، حدودا طراحی و اجرای روف گاردن چقدر زمان می‌بره؟

    1. ادمین اجرا روف گاردن ادمین اجرا روف گاردن گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بستگی به طرح و متراژ پروژه دارد و زمان معینی ندارد.

  6. ناشناس گفت:

    درود بر شما
    برای ساخت روف گاردن نیاز به اخذ مجوز هست یا اینکه میشه بدون مجوز هم روف گاردن ساخت؟

    1. ادمین اجرا روف گاردن ادمین اجرا روف گاردن گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      دریافت مجوز از ضروریات است . روف گاردن باید طبق ضوابط و استانداردها ساخته شود و بی توجهی به این نکات می تواند باعث بروز خسارت های زیادی شود.

  7. ناشناس گفت:

    سلام
    من سیستم آبیاری رو تهیه کردم اما نصب نشده
    کار نصب سیستم آبیاری در روف گاردن رو انجام میدید؟
    و اگر انجام میدید چقدر برای نصبش باید هزینه کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید