جلوگیری از سرمازدگی گل و گیاهان

جلوگیری از سرمازدگی گل و گیاهان

آنچه در این مقاله میخوانیم

معمولاً وجود گیاهان می‌تواند به خانه شما طراوت و زیبایی ببخشد و در روحیه شما نیز تأثیرگذار باشد. یکی از بهترین ویژگی‌هایی که دارند تهویه‌مطبوع منزل است و جدای از آن به محیط‌زیست انرژی می‌دهند. اما برای اینکه بتوانید آنها را برای مدت طولانی داشته باشید و از زیبایی که به خانه خود می‌دهند استفاده کنید. شما باید مراقبت کنید. اصولاً گیاهان در فصول سرد ممکن است دچار سرمازدگی شوند.

به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم به این موضوع بپردازیم که سرمازدگی گیاهی چیست و چگونه اتفاق می‌افتد و البته راهکارهایی که می‌توان برای جلوگیری از سرمازدگی گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان به کاربرد چیست! پس اگر این مشکل را دارید و به دنبال راه‌حل هستید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با سورن بام همراه باشید!

جلوگیری از سرمازدگی گل و گیاهان

آیا سرمازدگی گیاهان در بسیاری از شرایط رخ می‌دهد؟

بعد از شنیدن کلمه سرمازدگی اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد این است که گیاهان در اثر سرمای شدید ناشی از برف‌وباران آسیب‌دیده‌اند! یا هوا به‌شدت سرد است و دما منفی می‌شود! درست است که این موارد همه مربوط به سرماخوردگی است، اما باید بدانید که علت سرماخوردگی نیست! زیرا ممکن است در شبی که هوا کاملاً صاف است و ابر و بارانی نیست، اما باد می‌وزد، گیاهان شما دچار سرمازدگی شوند!

یا شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از گیاهان و گلدان‌های خود مراقبت کرده اید و متوجه شده اید که سرما خورده اند، در حالی که هوا در هفته و روزهای گذشته کاملاً صاف بوده است! پس با این حساب باید به این سوال پاسخ داد که چه زمانی ممکن است سرما زدگی رخ دهد؟؟ می‌توان گفت بدترین شرایطی که گیاه در آن دچار سرمازدگی می‌شود، هوای صاف و در حالی که باد می‌وزد است، در حالی که برخی تصور می‌کنند هوای ابری یا بارانی برای گیاهان خطرناک‌تر است و آنها را تهدید می‌کند. در حالی که اینطور نیست!

تراس سبز

علائم سرمازدگی در گیاهان چگونه ظاهر می‌شود؟

  • ساقه گیاه می‌افتد
  • برگ‌ها چروک می‌شوند
  • جوانه‌ها و برگ‌ها زرد می‌شوند و می‌میرند
  • رگ‌ها قهوه ای می‌شوند.
  • در نهایت لبه و کل برگ قهوه ای می‌شود

البته نکته ای که باید بدانید این است که وقتی گیاهی دچار سرمازدگی می‌شود معمولاً عمرش تمام نمی‌شود و همچنان با انجام کارها و تدابیر می‌توانیم آن را زنده نگه داریم!

جلوگیری از سرمازدگی گل و گیاهان

آیا تفاوتی بین سرمازدگی و یخ زدگی در گیاهان وجود دارد؟

شاید تا به امروز فکر می‌کردید که انجماد و انجماد در گیاهان دو فرآیند کاملاً شبیه به یکدیگر هستند، اما باید بدانید که اینطور نیست و این دو تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. البته نقطه مشترک هر دو این است که در دمای صفر و منهای صفر این اتفاق می‌افتد. متاسفانه اگر گیاه شما دچار سرمازدگی شود به این معنی است که عمر گیاه تمام شده است و همانطور که اشاره کردیم گیاه شما بر اثر سرمازدگی نمی‌میرد و می‌توانید آن را نجات دهید.

یخ زدگی به این معنی است که آب داخل بافت سلول‌های گیاه به کریستال‌های یخ تبدیل شده است، کریستال‌های یخ تشکیل شده به سلول‌های گیاه آسیب می‌زند و باعث از بین رفتن بافت سلولی گیاه می‌شود که پایان عمر گیاه را رقم می‌زند. اما در یخبندان سطح بالایی گیاه در اثر سرما آسیب می‌بیند و سرما به لایه‌های عمیق گیاه نفوذ نمی‌کند. در یخبندان کاهش دما باعث تشکیل بلورهای یخ در بافت سلولی گیاه نمی‌شود و سرما باعث آسیب به برگ، جوانه و گل می‌شود. می‌توان گفت گیاه در اثر سرمازدگی آسیب می‌بیند اما سرما به زندگی آن پایان نمی‌دهد.

فضای سبز|نگهداری فضای سبز|یخ زدگی گیاهان

فضای سبز|نگهداری فضای سبز|یخ زدگی گیاهان

ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از یخ زدگی گیاهان سرپوشیده در زمستان

قبل از هر چیز باید بگوییم که مراقبت‌هایی که برای جلوگیری از سرد شدن گیاه خود باید انجام دهید کاملاً به محیطی که آن را در آن نگهداری می‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال مراقبت از مکان‌های باز و بسته با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

اگر از آن دسته افرادی هستید که در نیمه اول سال گیاهان خود را در حیاط یا پشت پنجره نگهداری می‌کنید، بهتر است با فرا رسیدن نیمه دوم سال و شروع فصل پاییز آنها را به داخل خانه منتقل کنید. اما فرآیند انتقال گیاه باید به آرامی انجام شود. ابتدا آن را برای چند روز بیرون در محیطی سایه دار قرار دهید و در نهایت به داخل خانه منتقل کنید.

پس از انتقال گیاه به داخل خانه، باید آن را در معرض نور خورشید قرار دهید و مطمئن شوید که نور کافی در طول روز دریافت می‌کند.

پس از انتقال گیاه به داخل خانه، آن را در جای خیلی گرم قرار ندهید. زیرا ممکن است پژمرده شود و آسیب ببیند. همیشه به رطوبت و دمای داخل خانه توجه کنید زیرا این دو عامل مهم برای شاداب ماندن گیاه هستند و اگر زیاده روی شود گیاه شما آسیب می‌بیند.

ساده‌ترین راه برای بررسی سطح رطوبت گیاه، بررسی خاک است. با این کار می‌توانید متوجه شوید که گیاه شما در چه وضعیتی است! سعی کنید گیاه را زیاد آبیاری نکنید و گیاه را از وسایل گرمایشی که رطوبت را جذب می‌کنند دور نگه دارید!

اینها مواردی بود که برای نگهداری گیاه در فضای بسته در فصل زمستان باید رعایت شود! حال اگر گیاه خود را به دلایلی مانند سنگینی گلدان یا شرایطی که جابجایی گیاه را با مشکل مواجه می‌کند در خارج از خانه قرار دهید، مراقبت‌های دیگری نیز وجود دارد که به شرح زیر است: ساده‌ترین راه برای نگهداری از گیاهان سرپوشیده در فصل زمستان است. استفاده از پوشش روی گیاهان در محیط‌های باز برای این کار می‌توانید از انواع کاور و روکش استفاده کنید.

گیاهان مقاوم

گیاهان مقاوم

چگونه می‌توانیم گیاهان را در زمستان بپوشانیم؟

روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که رایج‌ترین آنها به شرح زیر است:

  • استفاده از روزنامه‌ها
  • استفاده از روکش پارچه ای
  • از پوشش پلاستیکی استفاده کنید

استفاده از روزنامه‌ها

روزنامه یکی از در دسترس ترین مواد برای پوشش گیاهان است و هیچ هزینه ای برای شما ندارد. این روش بیشتر برای گیاهانی مناسب است که کوچک و کوتاه هستند و روی گیاهان ساقه دار جواب نمی‌دهند. البته این روش بیشتر برای زمانی که هوا به طور ناگهانی افت می‌کند مناسب است. برای انجام این کار، فقط چند لایه روزنامه را در اطراف گیاه ببندید.

روکش پارچه ای

می‌توان گفت که بهترین راه برای پوشاندن گیاهان در زمستان استفاده از پوشش پارچه ای است و می‌تواند گیاه را به بهترین شکل ممکن محافظت کند. روکش‌های پارچه ای قابل استفاده برای محافظت از گیاهان در برابر سرما و سرمازدگی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف موجود است و می‌توانید آن‌ها را از گل فروشی‌ها یا لوازم باغبانی خریداری کنید. این روکش‌ها همان ماسک‌های طبی بوده و وزن سبکی دارند و رطوبت را جذب نمی‌کنند و به دلیل تجمع رطوبت گیاه را منجمد نمی‌کنند.

پوشش پلاستیکی

معمولاً این نوع پوشش به دلیل نداشتن تهویه هوا برای گیاه توصیه نمی‌شود. سعی کنید این پوشش را به عنوان آخرین انتخاب خود انتخاب کنید یا زمانی که انتخاب دیگری ندارید از آن استفاده کنید. از آنجایی که هوا به خوبی تهویه نمی‌شود، می‌تواند یکی از دلایل اصلی سرد شدن گیاه باشد.

محوطه سازی| اجرای محوطه سازی| اجرای فضای سبز

محوطه سازی| اجرای محوطه سازی| اجرای فضای سبز

نتیجه

در این مقاله سعی کردیم راه‌های محافظت از گیاهان در زمستان را در داخل و خارج از خانه توضیح دهیم. اما اگر گیاه شما دچار سرمازدگی شود. باید در اسرع وقت آن را به مکان گرمتری مانند داخل خانه منتقل کنید. لازم است قسمت‌هایی از گیاه را که دچار سرمازدگی شده اند بردارید اما برای این کار عجله نکنید و بگذارید به بهار نزدیک شود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

شرکت خدماتی سورن بام

مجموعه خدماتی سورن بام که فعالیت خود را در سال 1389 با هدف گسترش فضای سبز در محیط های شری آغاز کرده و امروزه به یکی از معتبر ترین شرکت های طراحی و اجرای محوطه سازی تبدیل شده است. مجموعه سورن بام متشکل شده از طراحان و مهندسین با تجربه است که در تلاش اند با استفاده از متریال مناسب و منصفانه بهترین تجربه را از فضای سبز برای افراد ایجاد کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع حوض آب می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید و با متخصصین سورن بام به صورت رایگان ارتباط بر قرار کنید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های فضای سبز سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید