گیاهان مناسب برای دیوار سبز

بهترین گیاهان مناسب دیوار سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

دیوار سبز به دیوارهایی گفته می شود که گیاهان خودکار و عمودی روی آنها بدون نیاز به تغذیه خارجی مانند آب یا کود رشد می کنند. گیاهان دیوار سبز ریشه در خاک دارند و از مواد مغذی موجود در دیوار تغذیه می کنند. دیوار گیاهی می تواند یکی از دیوارهای داخلی خانه شما یا دیوار بیرونی ساختمان باشد. در حال حاضر علاوه بر دیوارهای سبز معمولی که معمولاً در نمای بیرونی بسیاری از ساختمان ها مشاهده می کنیم، دیوار سبز هوشمند نیز طراحی شده است که با استفاده از هوش مصنوعی می توانید عواملی مانند آبیاری، رطوبت و دما را کنترل کنید. برای شناخت کامل این دیوار لازم است با تمامی مفاهیم این موضوع آشنا شوید. در ادامه شما را با گیاهان مناسب برای دیوار سبز آشنا می کنیم.

 

گیاهان نقش تعیین کننده ای در ایجاد فضایی آرامش بخش و زیبا دارند. گرین وال یک اثر هنری طبیعی است که علاوه بر تولید اکسیژن و هوای مطلوب جلوه خاصی به محیط می بخشد. گیاهان دیوار سبز دو نوع هستند،رونده‌هایی که از میله‌های فلزی یا دیوارها بالا می‌روند و گیاهانی که حاوی گلدان و خاک هستند و درون پانل‌های خاصی قرار می‌گیرند.

گیاهان به کار رفته در دیوار سبز شیراز

برخی از گیاهان مناسب برای دیوار سبز زینتی هستند و برخی نیز میوه می دهند. بنابراین گیاهان مناسب برای دیوار سبز یا باید خوب به نظر برسند یا خوراکی باشند. نکته ای که در انتخاب گیاهان دیوار سبز باید رعایت شود این است که گیاهان انتخاب شده از نظر زیبایی و شرایط مراقبت یکسان باشند.

برای ساختن یک دیوار سبز با شکوه باید از گیاهانی استفاده کرد که از نظر تعادل رنگ، بافت گیاه، شکل و شاخ و برگ با یکدیگر هماهنگ باشند. گونه هایی که قرار است روی دیوار سبز کنار هم قرار گیرند باید در یک گروه باشند و شرایط مراقبتی مانند نور، آب، رطوبت و لقاح را داشته باشند. بنابراین هنگام استفاده از گرین وال در فضای داخلی یا خارجی ساختمان، باید تمام تلاش خود را برای انتخاب گونه گیاهی مناسب و استفاده از گیاهانی که منجر به زیبایی محیط اطراف می شوند، انجام دهیم. انتخاب بهترین گیاه نقش اساسی در دستیابی به بهترین نتیجه دارد. در این مقاله 10 گیاه مناسب برای دیوار سبز که گیاهان زینتی هستند معرفی شده است.

عناوین ذکر شده در این مقاله عبارتند از:

  • پارامترهای اصلی در انتخاب گیاهان دیوار سبز
  • گیاهان زینتی مورد استفاده در ساخت دیوار سبز
  • شرایط نگهداری گیاه دیوار سبز

دیوار سبز با پتوس

پارامترهای اصلی در انتخاب گیاهان مناسب دیوار سبز

هر گیاهی برای رشد نیاز به شرایط خاصی دارد، بنابراین نمی توان از هر گیاهی برای ساخت دیوار سبز استفاده کرد. انتخاب گیاهان مناسب برای دیوار سبز نیاز به تحقیق و کسب دانش دارد زیرا برخی از آنها برای محیط های داخلی و برخی برای محیط های بیرونی قابل پرورش و تکثیر هستند.

برای اینکه انتخاب مناسبی از گیاهان دیوار سبز داشته باشید باید به بافت، رنگ و میزان آب و نور مورد نیاز گیاهان توجه کنید. پارامترهایی که برای انتخاب گیاه مناسب برای دیوار سبز باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

1. نور مورد نیاز برای رشد گیاه دیوار سبز

برخی از گیاهان در محیط های کم نور رشد می کنند و برخی از آنها برای زندگی به نور مستقیم زیادی نیاز دارند. برای مثال در دیوار سبز بیرونی باید از اقاقیا و چنار استفاده کرد زیرا به نور زیادی نیاز دارند.

2. آبیاری گیاه دیوار سبز

برخی از گیاهان نیاز به آبیاری روزانه دارند، در غیر این صورت برخی از آنها تا یک هفته بدون آب تازه می مانند. ساده ترین راه برای آبیاری گیاهان دیوار سبز در داخل ساختمان این است که یک سیستم آبیاری خودکار برای آنها در نظر بگیرید.

3. شرایط آب و هوایی گیاه دیوار سبز

برای ایجاد دیوارهای سبز خارجی باید به شرایط محیطی منطقه توجه ویژه داشت. میزان بارندگی و دمای هوا باید اندازه گیری شود. همچنین بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که با نوسانات دمایی محیط سازگار باشند.برای اینکه انتخاب مناسبی از گیاهان دیوار سبز داشته باشید باید به بافت، رنگ و میزان آب و نور مورد نیاز گیاهان توجه کنید.

4. مقدار خاک مورد نیاز برای رشد گیاه

انتخاب خاک مناسب برای رشد گیاه بسیار مهم است. به عنوان مثال، سازگاری بین خاک و سنگریزه در رشد و گسترش گیاهان آبشاری بسیار مهم است.

تراس سبز

5. دمای مورد نیاز برای رشد گیاه

یکی دیگر از پارامترهایی که در پرورش گیاه باید مورد توجه قرار گیرد دمای مورد نیاز برای رشد آن است. برخی از گیاهان برای رشد به دمای 5 درجه و برخی به دمای 30 درجه نیاز دارند.

6. طیف رنگی برگها و گلها

اگر می خواهید دیواری زیبا بسازید، بهتر است به طیف رنگی گیاهان انتخابی خود توجه کنید.

7. نگهداری و هرس گیاه

همانطور که در موارد قبل گفته شد، هر گیاهی برای زندگی به نور و آب متفاوتی نیاز دارد. بنابراین برای نگهداری صحیح از گیاه باید به این موارد توجه کرد. هرس گیاهان در برخی از فصول سال شرایط بهتری را برای رشد آنها فراهم می کند.

8.حساسیت به باد

برخی از گیاهان مناسب برای دیوار سبز بیرونی به باد حساس هستند و باید در قسمتی از ساختمان که از باد در امان است قرار داده شوند.

پتوس در دیوار سبز

گیاهان دیوار سبز

گیاهان زینتی مورد استفاده در ساخت دیوار سبز

برای رسیدن به فضایی زیبا در ساختمان می توان از انواع گیاهان مناسب برای دیوار سبز استفاده کرد. انتخاب گیاه مناسب برای ایجاد زیبایی و استفاده از تنوع گیاهی یکی از مهمترین مسائل در ایجاد دیوار سبز است.

در این قسمت انواع گیاهان زینتی مورد استفاده در ساخت پروژه دیوار سبز معرفی می شوند.

 اسکینانتوس

این گیاه از گونه های گلخانه ای است. وجود برگ های سبز روشن و جوانه های قرمز بلندی که تقریبا در تمام طول سال گل می دهند زیبایی این گیاه را دو چندان کرده است. این گیاه گونه ای مناسب برای دیوارهای سبز داخلی و خارجی است زیرا در هر شرایط آب و هوایی می تواند زندگی کند. این گیاه آبشاری تا 150 سانتی متر رشد می کند، بنابراین بهتر است در پایین دیوار سبز قرار گیرد.

گیاهان دیوار سبز

یاسمن

از آنجایی که از این گیاه برای تزیین تالار عروسی استفاده زیادی می شود، به تاک عروسی نیز معروف است. رشد این گیاه بسیار زیاد است و به سمت بالا رشد می کند. گل یاس عطر بسیار خوبی دارد. از آنجایی که گیاه یاس می تواند تا 6 متر رشد کند، باید هر چند وقت یک بار آن را هرس کرد.

گیاهان دیوار سبز

هوستا

گیاهی است سخت و مقاوم با برگهای سبز و سفید. این گیاه دارای 70 گونه است که در ساخت دیوارهای سبز عمودی استفاده می شود. بهتر است از آن در مرکز دیوار سبز استفاده کنید زیرا زیاد بزرگ نمی شود و وقتی در مرکز قرار می گیرد جلوه خاصی به دیوار می دهد.

گیاهان دیوار سبز

کروتون

این گیاه بوته مانند با برگ های رنگارنگ است که جذابیت دیوار سبز را چند برابر می کند. از آنجایی که این گیاه به سمت بیرون پخش می شود، بهتر است آن را در مرکز دیوار سبز قرار دهید. بهتر است آن ها را خیلی نزدیک به هم نکارید زیرا به مرور زمان برگ ها پر می شوند. اگر فضای شما به نور کافی دسترسی دارد، این گیاه انتخاب خوبی برای دیوار سبز خواهد بود.

 گیاه مارانتا

یکی دیگر از گیاهان مناسب برای دیوار سبز گیاه مارانتا است. این گیاه برای مناطق سرد و خنک بسیار مناسب است. مارانتا دارای برگ های گرد و طرح دار با گلبرگ های رنگی است که در شب بسته می شوند. هاله های رنگی ایجاد شده توسط این گیاه در کنار گیاهان دیگر منظره ای جذاب را ایجاد می کند. بهتر است برگ های آن را در پاییز هرس کنید تا دوباره جوانه بزنند و رشد کنند. این گیاه حساس است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

گیاهان دیوار سبز

 ویرزیا (شمشیر آتشین)

برگ ها و گل های راه راه قرمز این گیاه بسیار خیره کننده است. بهتر است این گیاه را در کناره ها یا بالای دیوار سبز بکارید زیرا جلوه غرور آفرینی به دیوار می دهد.

 بیلبرجیا

برگ های باریک این گیاه همیشه سبز و به سمت بالا رشد می کنند و گل های آن آویزان است. این گیاه سه سال عمر می کند و تنها یک بار در سال گل می دهد. از این گیاه می توان در سازه های مشبک دایره ای دیوار سبز استفاده کرد.

گیاهان دیوار سبز

پتوس

این گیاه یک پهن برگ خالدار است که می تواند به صورت دسته ای یا خزنده رشد کند. این گیاه به صورت آبشاری به سمت پایین رشد می کند، بنابراین بهتر است در لبه های بیرونی دیوار سبز کاشته شود. در سازه های کابلی دیوار سبز می توانید ساقه های این گیاه را به طناب ببندید و رشد آنها را به سمت بالا هدایت کنید. قرار دادن انواع پتوس در کنار هم زیبایی خاصی ایجاد می کند.

دیوار سبز مصنوعی با پتوس

 سرخس برگ شمشیر

این گیاه یکی از گیاهان مناسب برای دیوار سبز بیرونی است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد سرخس این است که دما را در حد متوسط نگه می دارد. این گیاه می تواند تا 90 سانتی متر رشد کند، بنابراین بهتر است هر چند وقت یک بار آن را هرس کنید تا از رشد بقیه پوشش گیاهی جلوگیری شود.

گیاهان دیوار سبز

سرخس اسپارگاس

به عنوان آخرین گیاه مناسب برای دیوار سبز می توان به سرخس مارچوبه اشاره کرد. این گیاه شوید شکل حدود 300 گونه دارد که همیشه سبز هستند. ساقه های این گیاه آویزان است و گل های کوچک سفید روی آن می روید. میوه این گیاه قرمز و آبدار است که غذای بسیاری از پرندگان است.

گیاهان دیوار سبز

گیاهان خزنده

یکی از نکاتی که باید در مورد دیوار سبز بدانیم آشنایی با گیاهان خزنده است. گیاهان خزنده ریشه در خاک دارند و برگ های آنها به تدریج روی دیوار می روید. این گیاهان از مواد موجود در دیوار تغذیه می کنند و سرعت و سرعت رشد متفاوتی دارند، به عنوان مثال گیاه خزنده پاپیتال تنها تا حدود 30 سانتی متر رشد می کند، در حالی که ارتفاع گیاه خزنده ساعت شنی به 8 متر می رسد. برخی از آنها مانند پیچ امین الدوله علاوه بر زیبایی بسیار معطر هستند. این گیاهان علاوه بر زیبایی و طراوت بخشیدن به فضای خانه، هوا را نیز تا حد زیادی تصفیه می کنند.

سریع ترین گیاهان رونده

یکی دیگر از نکاتی که باید در مورد دیوار سبز، سریع ترین گیاهان، بدانید، دانستن ویژگی ها و سرعت رشد آنها است. پیچ امین الدوله یا گل یاس یکی از سریعترین گیاهان در دیوار سبز است که می تواند تا ارتفاع 10 متری با سرعت بسیار بالا رشد کند. پیچک نیلوفر آبی یکی از گیاهان سریع الرشد است که ارتفاع شاخه های آن به 4 متر می رسد. این گونه از گیاهان بالارونده دارای گل های اصیل و معطری نیز می باشد که می توانید علاوه بر زیبایی و عطر مطبوع از آن ها لذت ببرید. ساعت شنی یکی از گیاهان سریع رشد در دیوار سبز است که می تواند تا 9 متر رشد کند. ساعت شنی گیاهی است همیشه سبز و دارای گل های زیبا و معطر به رنگ های سفید، بنفش، بنفش و آبی است.

گیاهان سایه دوست

گیاهان سایه دوست آنهایی هستند که برای رشد و رشد در سایه به آفتاب کمی نیاز دارند. گیاهان سایه دوست اغلب گیاهان باغی و گیاهان بالارونده را شامل می شود و به دو دسته گیاهان آپارتمانی سایه دوست و گیاهان سایه دوست در فضای باز تقسیم می شوند. از گیاهان خزنده سایه دوست که در هوای آزاد می رویند می توان به گل زنگوله، ردای بزرگ، سنجد زینتی، ماهونیا، یاس، کاملیا، شمشاد، سرخس و ده ها گونه دیگر اشاره کرد. هر گیاه سایه دوست در شرایط آب و هوایی مختلف رشد می کند و سرعت رشد متفاوتی دارد. همچنین می توانید از گیاهان آپارتمانی سایه دوست مانند سانسوریا، پاپیتال، سرخس، دیفن و کالاته در محیط کار یا منزل خود استفاده کنید و زیبایی و طراوت را به خود و اطرافیانتان ببخشید.

گیاهان پوشاننده

نکته دیگری که باید در مورد دیوار سبز بهتر بشناسید گیاهان پوششی است. گیاهان پوششی نیز از خانواده گیاهان خزنده محسوب می شوند که علاوه بر رشد عمودی برگ ها، به سرعت به صورت افقی نیز رشد می کنند به طوری که می توانند تمام فضای دیوار سبز را پوشش دهند، از این رو به آنها گیاهان پوششی می گویند. خواهد بود کهنه تلخ یکی از گیاهان پوششی دیوار سبز است که دارای برگهای کوچک اما بسیار زیاد و متراکم است. پیر تلخ گیاهی همیشه سبز است که می تواند تا سه متر رشد کند و تمام دیوار سبز را بپوشاند. از دیگر گیاهان پوششی می توان به برگ های نو اشاره کرد که علاوه بر زیبایی برای ایجاد فضاهای مجزا در باغ های بزرگ نیز استفاده می شود. این نوع گیاه پوششی به شکل درختچه بوته ای است که ارتفاع آن به 5 متر می رسد. برگ های این گیاه بسیار متراکم است و می تواند مانند یک دیوار جلوی دید شما را بگیرد.

گیاهان مناسب برای پالوداریوم

اگر اطلاعاتی در مورد دیوار سبز می خوانید، باید اطلاعاتی در مورد پالوداریوم و گیاهان مناسب آن نیز بخوانید. پالوداریوم در واقع شامل گیاهانی است که یک قسمت در آب و قسمت دیگر در هوا دارند، بنابراین این نوع گیاهان به مراقبت کمتری مانند سیستم دی اکسید کربن، فیلتراسیون قوی و کود مایع نیاز دارند. برای طراحی یک پالوداریوم زیبا می توانید چند ماهی کوچک و زیبا را در محیط آبی آن قرار دهید. البته برای پالوداریوم نمی توانید از هیچ گیاهی استفاده کنید، گیاهان مردابی، آبزیان و گیاهان مردابی می توانند گزینه های خوبی برای استفاده در پالوداریوم باشند. پالوداریوم ها را می توان در اندازه های بزرگ یا کوچک برای قرار دادن در محیط های آپارتمانی یا سالن ها استفاده کرد.

گیاهان مناسب برای دیوار سبز

گیاهان چسبنده به دیوار

هنگام بررسی دیوار سبز، قطعا با گیاهان چسبیده به دیوار مواجه خواهید شد. گیاهانی که جزو گیاهان خزنده هستند و به دیوارها و سطوح مختلف می چسبند. از جمله این گیاهان می توان به Febcus Pumila اشاره کرد که کاملا به دیوارهای بتنی و سیمانی می چسبد و سطح آن را می پوشاند. این گیاه رشد بسیار سریعی دارد و علاوه بر جنبه تزئینی دارای میوه خوراکی نیز می باشد. کوسن های چسبنده از دیگر گیاهان دیوار چسبی هستند که مانند قورباغه ها از مکنده های کوچک برای بالا رفتن از دیوار استفاده می کنند.

شرکت سورن بام

مجموعه ی سورن بام در سال 1389 با هدف گسترش فضای سبز و استفاده ی بهینه از فضا های بلا استفاده تاسیس شد. شرکت سورن بام با بهره بری از مهندسین با تجربه و طراحان حرفه ای همواره در تلاش اند تا بهترین تجربه از فضای سبز را کسب کنید. این شرکت همواره می کوشد تا با استفاده از برترین متریال و مصالح با کمترین هزینه بهترین فضای سبز را برای شما ایجاد کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجرای دیوار سبز و اجرای تراس سبز می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

مقالات مرتبط
پروژه‌های دیوار سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید