عناصر سازنده بام سبز

عناصر سازنده بام سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

بام سبز یا روف گاردن فضای سبزی بر روی بام است که این فضای بلا استفاده را به محوطه ای دلنشین و زیبا تبدیل می کند . بعضی از این بام ها صرفا فضایی زیبا است برای نشستن و لذت بردن از فضای سبز و بعضی برای کاشت و پرورش سبزیجات و یک کشاورزی کوچک استفاده می شود .

بام سبز

عناصر سازنده بام سبز

مهمترین جز شروع یک بام سبز یک سقف است که می تواند این پروژه  را پشتیبانی کند.خاک جز چیزهایی است که باید در نظر داشت. برای رشد گیاهتان باید خاک مناسب وجود داشته باشد. گلدان و ظروف از دیگر چیزهایی است که مورد توجه قرار می گیرد، اما به دلیل کوچک بودن اندازه موجب خشک شدن گیاهان می شود.

برای جلوگیری از آن کاشی کاری و عایق کاری مناسب است. زه کشی از موارد مورد توجه است. ظروف نیاز به تخلیه آب دارند. آب سنگین است و در طول طراحی بام سبز باید توجه بیشتری به وزن اضافی از خاک مرطوب داده شود، بنابراین آب باید سریعا از ساختار سقف تخلیه شود. بعد از اینها گیاهان مورد توجه قرار می گیرند. برای چنین پروژه هایی گیاهان چند ساله مناسب هستند، زیرا مراقبت از آنها آسان است و کار کمتری برای آنها وجود دارد. گیاهان شما نیاز به ظروف و گلدان هایی با عمق زیاد برای رشد و پیشروی ریشه دارند .

اجزا سازنده بام سبز

1. پوشش گیاهی

پوشش گیاهی اولین و مهمترین بخش در طراحی و ساخت روف گاردن می باشد، زمانی که پوشش گیاهی مناسب محیط، اقلیم، آب و هوا و مکان باشد مهمترین قدم برای ساخت روف گاردن میسر شده است. انتخاب پوشش گیاهی به عمق خاک، نوع خاک، محیط و اقلیم، شرایط نگهداری و نوع آبیاری بستگی دارد.

عناصر سازنده بام سبز

2. خاک محیط کشت

خاک بستر کشت بام سبز  به بستری گفته می شود که محل کاشت و نگهداری گیاه می باشد. وزن خاک، نوع خاک، باغچه و زراعتی بودن آن و بافت خاک از عوامل بسیار موثر در انتخاب خاک می‌باشد.

اجرای روف گاردن

3. فیلتر خاک

این لایه از جنس الیاف های مخصوص بام سبز  می باشد که برای فیلتر شدن آب مورد استفاده قرار می گیرد و از انتقال املاح و رسوب و خاک به لایه های پایین تر جلوگیری می‌کند.

4. زهکش

لایه زهکش شامل سه بخش است: صفحه فیلتری که آب اضافی ریشه را می‌گیرد . لایه میانی که مثل مخروط بوده و آب اضافه را در خود نگه می دارد و لایه آخر که یک فیلتر پارچه‌ای است .

عناصر سازنده بام سبز

5. محافظ رطوبت

این لایه  از نشتی، چکه کردن و نفوذ آب به بام محافظت می کند. این لایه می‌تواند باریکه ای از بتن سبک، عایق محکم، ورقه ضخیم پلاستیکی، ورق مسی یا ترکیبی از اینها باشد و انتخاب آن به ویژگی های طراحی و کاربرد بام سبز بستگی دارد.

6. ضد ریشه

این لایه از نفوذ ریشه به لایه‌های زیرین و آسیب زدن به عایق و غشای بام جلوگیری می‌باشد. به هیچ وجه نباید ریشه از لایه‌ها عبور کند جنس این لایه از جنس پلی اتیلن می باشد.

سازنده بام سبز 1

7. محافظ عایق رطوبتی

روش های بسیار زیادی در جهت محافظت از عایق های رطوبتی وجود دارد، اما با توجه به مسائل همچون عمر عایق، آسانی آنها در اجرا، صرفه جویی در هزینه و… در ایران از ایزوگام استفاده می شود که پر استفاده ترین عایق رطوبتی است.

8. عایق رطوبتی

برای جلوگیری از نفوذ رطوبت از لایه های بام سبز، عایق مناسبی باید روی بام اجرا شود و به خوبی عایق بندی شود تا از نفوذ هر گونه رطوبت به سقف جلوگیری کند

عناصر سازنده بام سبز

عناصر تزیینی بام سبز

1. آبنما به عنوان عناصر سازنده بام سبز

آبنما سازه ای است که در محیط های داخلی و خارجی ساختمان ها اجرا می شود و در این سازه آب حرکتی پیش بینی شده دارد تا از حرکت جریان آب صدایی آرامش بخش و فوق العاده حال و هوای آن فضا را تغییر دهد. در این مقاله از سایت سورن بام به بررسی آبنما و انواع آبنما می پردازیم، حتما تا آخر مقاله ما را همراهی کنید.

1. آبنما

2. آلاچیق به عنوان عناصر سازنده بام سبز

آلاچیق ها به عنوان سایبان مورد استفاده قرار می گیرند . باید دانست که آلاچیق و انواع آن می توانند از جنس پارچه ، چوب ، فلز ، سنگ و حصیر باشند . در تعریف می توان گفت آلاچیق یک فضای سرپوشیده و نیمه بازی را تشکیل می دهد که در محوطه سازی بسیار پر کاربرد می باشد . این المان محل مناسبی برای استراحت و دورهمی افراد و ساکنین می باشد . این سازه در ابعاد و اشکال مختلف قابل اجرا می باشد .

2. آلاچیق به عنوان عناصر سازنده بام سبز

3. فلاورباکس به عنوان عناصر سازنده بام سبز

فلاور باکس همان گلدان های لوکس مدرن هستند که دارای نوع و مدل های مختلفی می باشند. این محصولات برای کاشت گونه های مختلفی گیاهی ساخته و تولید می شوند تا بتوان در فضاهایی همانند بام سبز و در طراحی محوطه سازی از آن ها استفاده کرد.

3. فلاورباکس به عنوان عناصر سازنده بام سبز

4. قلوه سنگ به عنوان عناصر سازنده بام سبز

به سنگ هایی که در طول زمان درون آب رودخانه بوده اند و با جریان آب غلتیده شده اند و شکل های بیضی خاصی به خود گرفته اند قلوه سنگ رودخانه ای میگویند. استفاده از این سنگ ها برای خلق فضا های زیبا و چشم اندازی دلنواز در داخل ساختمان و یا حیاط آن بسیار می تواند مفید باشد.

4. قلوه سنگ به عنوان عناصر سازنده بام سبز

مزایای ساخت یک بام سبز 

  • کاهش رواناب طوفان آب
  • هزینه های تهویه مطبوع خود را کاهش دهید
  • هزینه های گرمایش خود را کاهش دهید
  • ایجاد زیستگاه برای پرندگان، پروانه ها و زنبورها
  • ارائه فضای سبز برای شما برای لذت بردن
  • زیبایی محیط ساخته شده
  • بهبود کیفیت هوا
  • به شما اجازه می دهد غذا بخورید

سخن پایانی

بام سبز فقط یک عنصر پوشش نیست بلکه به عنوان بخشی از طبیعت است . اجرای بام سبز نقطه اصلی در طراحی ساختمان است که ساختمان را با محیط همسایه هماهنگ می کند . لایه های پوشش سقف سبز  و لایه های داخلی همراه با نمای داخلی با تکنولوژی بالا، از سه عنصر اصلی در تشکیل شکل ساختمان هستند. اعمال فضاهای سبز و حفاظت از محیط زیست نقش مهمی در طراحی پروژه، ساختمان الهام گرفته از طبیعت و با محیط سایت بازی می کند . سقف یک محیط بسیار متفاوت از یک باغ در سطح زمین است. هنر می تواند کارهایی را انجام دهد که گیاهان به تنهایی نمی توانند انجام دهند .

شرکت سورن بام

شرکت خدماتی سورن بام فعالیت خود را از سال 1389 با هدف ایجاد و گسترش فضای سبز در فضای شهری آغاز کرده و امروزه به یکی از بهترین و برترین شرکت های محوطه سازی تبدیل شده است. مجموعه سورن بام تشکیل شده از کارشناسان و مهندسین با تجربه است که همواره می کوشند بهترین فضای سبز را برای شما ایجاد کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با عناصر بام سبز و اجرای بام سبز می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

سوالات متداول عناصر سازنده بام سبز

1. پوشش گیاهی
2. خاک محیط کشت
3. فیلتر خاک
4. زهکش
5. محافظ رطوبت
6. ضد ریشه
7. محافظ عایق رطوبتی
8. عایق رطوبتی

عناصر تزیینی بام سبز
  1. آبنما
  2. آلاچیق
  3. فلاورباکس
  4. قلوه سنگ

پوشش گیاهی اولین و مهمترین بخش در طراحی و ساخت روف گاردن می باشد،

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید