اصول نگهداری فضای سبز

اصول نگهداری فضای سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

اجرای فضای سبز برای یک محیط اولین مرحله از داشتن فضای سبز محسوب می شود . در ادامه برای حفظ آن باید ابتدا نگهداری فضای سبز را آموخت . نگهداری فضای سبز در مرحله ی اول شامل تشخیص نوع درخت ، نوع بافت خاک و شرایط اقلیمی منطقه می باشد . اصول نگهداری فضای سبز در جهت مصرف بهینه ی آب و تاثیر بیشتر آبیاری بر گیاه می باشد . این امر خصوصا در فصول کم بارش اهمیت خود را بیش از پیش نمایان می کند . میزان نفوذ آب در خاک ها به طور متوسط 25 سانتی متر از سطح خاک می باشد .

اصول نگهداری فضای سبز

اصول نگهداری فضای سبز

نگهداری فضای سبز دارای سه اصل اساسی می باشد . آبیاری گیاهان ، کود دهی به اندازه و هرس مناسب اصول اولیه ی نگهداری فضای سبز می باشند . میزان آبیاری فضای سبز به آب و هوا و اقلیم منطقه بستگی دارد . اگر در فصول پر باران و کم باران به یک اندازه آبیاری برای فضای سبز انجام شود ، عمر مفید گیاهان کاهش میابد .

کود دهی برای فضای سبز نیز باید در زمان مناسب و در مقدار مناسب باشد . اگر کود دهی بیشتر از حد نیاز باشد باعث از بین رفتن فضای سبز می شود .

در فصول و زمان های خاص گیاهان در فضای سبز نیاز به هرس دارند . اگر در زمان مناسب هرس گیاهان صورت نگیرد گیاهان خسک شده و رشد مناسبی نخواهند داشت.

نگهداری از فضای سبز

نگهداری از فضای سبز، اعم از پارک ها، باغ ها و جنگل ها، نقشی حیاتی در حفظ محیط زیست و ارتقای کیفیت زندگی انسان ها ایفا می کند. این امر نه تنها زیبایی و طراوت را به ارمغان می آورد، بلکه فواید متعددی برای سلامتی جسم و روان انسان، تصفیه هوا، کاهش آلودگی صوتی، و تعدیل آب و هوا به همراه دارد.

آبیاری: آبیاری مناسب و به موقع، با در نظر گرفتن نوع گیاهان، شرایط آب و هوایی و فصل، از مهم ترین عوامل در حفظ شادابی و سلامت فضای سبز است. استفاده از روش های نوین آبیاری مانند سیستم های قطره ای، بهینه سازی مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آن را به دنبال خواهد داشت.

کوددهی: استفاده از کودهای مناسب و ارگانیک، به رشد و نمو گیاهان کمک می کند و نیازهای غذایی آنها را برآورده می سازد. انتخاب کود مناسب با توجه به نوع خاک و گیاهان، امری ضروری است.

هرس: هرس اصولی و به موقع گیاهان، علاوه بر حفظ زیبایی و فرم آنها، به سلامت و شادابی شان نیز کمک می کند. هرس به موقع، از رشد نامنظم و انبوه گیاهان جلوگیری کرده و به عبور نور و هوا در بین آنها کمک می کند.

کنترل آفات و بیماری ها: بازرسی منظم گیاهان و شناسایی به موقع آفات و بیماری ها، از گسترش آنها و آسیب به فضای سبز جلوگیری می کند. استفاده از روش های کنترل بیولوژیکی و ارگانیک، در اولویت قرار دارد تا از آسیب به محیط زیست و سلامت انسان ها جلوگیری شود.

علف های هرز: وجین و کنترل علف های هرز، به حفظ سلامت و شادابی گیاهان کمک می کند. علف های هرز با رقابت با گیاهان در جذب آب و مواد مغذی، رشد آنها را مختل می کنند.

پاکسازی: پاکسازی منظم فضای سبز از زباله ها و مواد اضافی، علاوه بر حفظ زیبایی محیط، به جلوگیری از انتشار آلودگی و حفظ بهداشت محیط زیست کمک می کند.

در کنار این موارد، توجه به تنوع گیاهی، انتخاب گیاهان مناسب با شرایط اقلیمی منطقه، و استفاده از روش های پایدار در نگهداری فضای سبز، از جمله اقداماتی است که می تواند در حفظ و ارتقای کیفیت فضای سبز و محیط زیست موثر باشد.

اصول نگهداری از فضای سبز منزل

در محوطه ویلا اصول نگهداری مختص به چمن و گیاه می باشد و عموما این کار توسط یک نفر به عنوان سرایدار یا باغبان انجام می شود و فرد مورد نظر باید حداقل دانش باغبانی و آشنایی با گل و گیاه داشته باشد. گیاهان، و شما باید نام گل ها و گیاهان منطقه را بدانید. خودتان بدانید که به حفظ خود کمک می کند.

شرایط عمومی، اصول نگهداری از فضای سبز ویلا، پرورش گیاهان تزئینی در باغ، فضای سبز به عوامل مختلفی بستگی دارد، اول از همه باید بدانیم چه نوع چمن و چه گیاهی داریم، آیا آنها کم آب یا پر آب هستند و نوع بافت خاک باغچه، خاک سبک یا سنگین و عواملی که به اختصار توضیح داده خواهد شد. سبز ویلا فاکتورهای زیادی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

1- نور 2- دما 3- رطوبت 4- آبیاری 5- خاک 6- کوددهی با کودهای حیوانی مخلوط و ارگانیک 7- سمپاشی 8- انواع هرس سبز و خشک

اصول نگهداری فضای سبز

نگه داری فضای سبز در زمستان

نگهداری فضای سبز در واقع از فصل زمستان شروع می شود، برخی از اقدامات اولیه که شامل هرس درختان و شکل دادن به گیاهان است از اواسط پاییز انجام می شود و بعداً کوددهی زمستانه که شامل کود حیوانی پوسیده یا ورمی کمپوست است با کودهای فسفاته و کلسیمی ترکیب می شود. به مقدار معینی به درختان و گل ها داده می شود. زیرا این کودها به حدود چهار ماه زمان نیاز دارند تا تجزیه و جذب گیاهان شوند.

سمپاشی زمستانه

که شامل انواع سموم کلرید و روغن می شود یعنی مخلوط سموم با روغن ترکیب شده و روی درختان پاشیده می شود و این سمپاشی باعث از بین رفتن تخم و لارو حشرات می شود و به همین دلیل در بهار و تابستان حدود 50 درصد حشرات حذف شده و مناطق هرس می شوند درختان باید با چسب باغبانی پوشانده شوند تا هوا وارد تنه درختان نشود که باعث خشک شدن آنها می شود.

نکته: در نگهداری از فضای سبز ویلا، هرس گیاهان سبز مانند کاج و سرو در فصل زمستان انجام شود زیرا زخم آنها بسته نمی شود و در سرمای زمستان باز می ماند که باعث خشک شدن چنین گیاهانی می شود. درختان.

اهمیت نور در نگهداری فضای سبز

نور به سه دلیل شدت نور، کیفیت نور و مدت تابش نور در حفظ و حفظ شادابی گیاهان بسیار موثر است.

اهمیت حفظ دمای گلخانه

دما تأثیر مستقیمی بر فتوسنتز، گلدهی، جلوگیری از ریزش گلها، ایجاد رکود در گیاهان دارد. محدوده دمایی مناسب برای رشد یک گیاه (دمایی است که در آن فتوسنتز و تنفس در بهترین شرایط انجام می شود)

محوطه سازی

نگه داری فضای سبز در تابستان

که از اول بهار با سمپاشی اولیه در اردیبهشت شروع می شود و تا پایان خرداد برای رشد بهتر گیاه باید از کود بهاره یا کود اوره استفاده شود. در این بین بهتر است برای چمن از کود اوره استفاده شود.

اصول نگهداری فضای سبز

 

نگهداری چمن در فضاهای سبز شهری و خانگی

جزء جدایی ناپذیر در اجرای فضای سبز، اجرای چمن و چمن است. در نگهداری چمن تقریباً در همه جاها به یک شکل انجام می شود یعنی چمن دارای انواع آستانه سایه پسند و آفتاب پسند است و انواع مختلفی دارد. چمن گرمسیری، چمن آب و هوای سرد، نگهداری آنها تقریباً یکسان است. اصول حفظ فضای سبز ویلادار در فصل زمستان، بهتر است چمن را از کود سرندی و علاوه بر آن کود فسفاته و خاک رس یا خاک اره سرندی مخلوط به سطح چمن داد و این موضوع باعث تقویت چمن و در فصل بهار برای رشد بهتر چمن به ازای هر متر مربع حدود 50 تا 20 گرم کود اوره استفاده می شود.

در فصل تابستان آبیاری چمن باید با دقت و توجه انجام شود زیرا بسیاری از چمن ها به گرمازدگی و بیماری های قارچی مانند زنگ چمن حساس هستند. بنابراین پیشنهاد می شود در فصول گرم تیر و مرداد آبیاری در شب انجام شود و از آبیاری در روز خودداری شود.

پاکسازی علف ها

علفهای هرز می بایستی بطور مستمر و قبل از به گل رفتن آنها در بستر کاشت و  آبیاری وجین شده از محل خارج شود.

نظافت فضای سبز

برگ های خزان شده و سوزنی برگ ها می بایست مرتباً جمع آوری و از محل دور گردد و از سوزاندن آن ها جلوگیری شود .ضایعات ناشی از هرس و وجین علف های هرز و هم چنین سایر مواد زائد می بایست بلافاصله بعد از پایان عملیات جمع آوری و از محل خارج شود .

99 1

از بین بردن آفات

شناسایی آفات و امراض در اولین مرحله تهیه سم مناسب و تهیه محلول سمی و انجام عملیات سم پاشی به محض مشاهده علائم

تذکر : عملیات سمپاشی می بایست با رعایت کامل اصول ایمنی و در هوای خنک و کاملاً مناسب انجام گیرد .

شست و شوی درختان و درختچه ها

درصورت نیاز به منظور پاک نمودن تاج و سرشاخ ها از گرد و غبار و سایر آلودگی ها به خصوص درختان همیشه سبز می بایست با آب و صابون مخصوص و نازل معین، شستشو انجام گیرد.

کود در نگهداری فضای سبز

در باغبانی و کشاورزی، کود شامل موادی است که برای بقای گیاهان ضروری است. بدون کود، گیاه قادر به زندگی نخواهد بود. ضعیف خواهد بود. در باغبانی برای عملکرد بهتر گیاه باید مقداری از مواد غذایی (کودها) به زمین زده شود یا به طور کلی کودها به 2 دسته تقسیم می شوند.

  • کودهای آلی

کودهایی وجود دارد که توسط موجودات زنده اعم از گیاهان و حیوانات ایجاد می شود، مانند فضولات حیوانات و پرندگان، خون و تفاله اکثر گیاهان روغنی، مدفوع، پودر استخوان، کود سبز و غیره.

  •  کودهای معدنی

کودهای شیمیایی به دو دسته تقسیم می شوند

1- کودهایی که حاوی عناصری مانند (نیترات، نیتروژن، فسفات، پتاس) باشند، کودهای ماکرو المنت نامیده می شوند.

2- کودهایی که حاوی عناصر کمیاب مانند (آهن-روی-باریم-منیزیم-منگنز-گوگرد و…) باشند را کودهای ریز عنصر می نامند.

یادآوری: هنگام استفاده از کودهای حیوانی و شیمیایی ترجیحاً با کارشناسان کشاورزی و یا شرکت سورن بام مشورت نمایید. چرا؟ استفاده زیاد و نادرست از کود به بافت خاک و در نتیجه گل و گیاه شما آسیب می رساند.

100 1

هرس درختان و گیاهان 

اواخر پاییز تا اواخر زمستان زمان مناسبی برای هرس درختان و درختچه های پهن برگ می باشد . در فصل رویش (بهار و تابستان) می بایست کلیه شاخه های مزاحم و آفت زده و شکسته را قطع نمود.سر شاخه های هرس شده می بایست به فوریت از محل خارج شود . درختان و درختچه های داخل قطعات چمن کاری می بایست مرتب هرس و پیرایش شوند نظر به مهم بودن این مبحث توضیحاتی در این مورد در زیر داده می شود .

مزایای اصلی نگهداری از فضای سبز

در ادامه مقاله از سایت سورن بام به بررسی مزایای نگهداری از فضای سبز می پردازیم، حتما تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

مزایای اصلی نگهداری از فضای سبز

تاثیر بر روی ارزش ملک

اجرا و نگهداری صحیح از فضای سبز یک سرمایه گذاری پر سود و حرفه ای به شمار می رود. زیرا که با نگهداری صحیح می توانید علاوه بر کسب درآمد، بر روی ارزش و قیمت ملک خود بی افزایید . به صورت کلی اجرای فضای سبز می تواند قیمت ملک شما را افزایش دهد .

تاثیر بر روی سبک زندگی

تحقیقات دانشمندان و روان شناسان نشان می دهد که استفاده از رنگ سبز و المان هایی که می تواند فضا را نزدیک به طبیعت کند، تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت روح و روان افراد می گذارد. علاوه بر سلامت روح و روان موجب سلامت جسم و تندرستی در افراد می شود. همچنین با نگهداری صحیح از فضای سبز خود می توانید ایمنی ویلا، ساختمان و باغ خود را بسیار افزایش دهید .

تاثیر بر روی سبک زندگی

تاثیر بر روی فضای سبز شما

طراحی و اجرای یک فضای سبز که به خوبی از آن نگهداری شده می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی محیط اطراف بگذارد . کاهش مصرف انرژی، بهبود کیفیت هوا، دوری از آلاینده ها ، افزایش اکسیژن، کاهش فرسایش خاک و… تاثیر گذاری نگهداری صحیح از فضای سبز بر روی محیط اطراف است .

المان های موجود در فضای سبز

  • آلاچیق در فضای سبز
  • سنگ قلوه ای رودخانه ای 
  • آبنما فضای سبز
  • کف سازی با چمن مصنوعی و چمن طبیعی  فضای سبز

عناصر موجود در فضای سبز

نگهداری گیاهان فضای سبز ویلا

  1. از مهم ترین اصول نگهداری گیاهان فضای سبز ویلا می توان به موارد زیر اشاره نمود :
    1.سیستم آبیاری: در مناطقی که بارندگی سالیانه کمتر از 700میلی لیتر و یا غیر متعادل باشد باید در ایام خشک آب مورد نیاز محیط را بوسیله آبیاری تامین کرد.
    2. کود دهی: با توجه به اینکه فضای سبز ما هر ساله یکنواخت و همان گیاه در محل ثابت است نیاز مبرمی به کود دهی دارد کود های اصلی که گیاهان به آن احتیاج دارند عبارتند از ازت ، فسفر،پتاس، کلسیم ،منیزیم و گوگرد و مواد دیگر به مقدار کم مورد نیاز هستند. مواد غذای درجه دوم مانند آهن ،روی ،منگنز و غیره را باید تنها در زمانی که کمبود آن در محیط مشاهده شد اضافه کرد .
    کود های حیوانی دارای ارزش غذایی چندانی نیستند و بیشتر به خاطر بهبود خواص فیزیکی خاک و بالا بردن قدرت نگهداری آب مورد مصرف قرار می گیرند .
    3. هرس گیاهان: انجام عملیات هرس در زمان های خاصی باید انجام گیرد زیرا اگر در مواقع دیگری انجام گیرد سبب آسیب رسیدن به گیاه و خشک شدن آن می شود .

اصول نگهداری فضای سبز

شرکت نگهداری فضای سبز سورن بام

شرکت  نگهداری فضای سبز سورن بام به حفظ و مراقبت از محوطه های سبز اعم از خصوصی، عمومی و شهری می پردازند. شرکت های نگهداری فضای سبز با استفاده از متخصصان و تجهیزات مناسب، به شما کمک می کنند تا فضای سبز خود را به بهترین نحو حفظ و نگهداری کنید.

نکاتی در انتخاب شرکت نگهداری فضای سبز

  • سابقه و تجربه: سابقه و تجربه شرکت در زمینه نگهداری فضای سبز را بررسی کنید.
  • مجوز و گواهینامه: از وجود مجوز و گواهینامه های لازم برای فعالیت شرکت اطمینان حاصل کنید.
  • تعهد و ضمانت: تعهد و ضمانت شرکت در قبال ارائه خدمات را بررسی کنید.
  • قیمت: قیمت خدمات شرکت را با سایر شرکت ها مقایسه کنید.

با انتخاب یک شرکت نگهداری فضای سبز مناسب می توانید از زیبایی و سلامت فضای سبز خود لذت ببرید.

کلام پایانی

مرحله ی مهم پس از طراحی و اجرای یک فضای سبز یادگیری و اجرای اصول نگهداری آن است . اگر اصول نگهداری فضای سبز به درستی و به صورت تخصصی انجام نگیرد سبب کاهش طول عمر گیاهان و آسیب جدی به آن ها می شود . رعایت نکردن اصول نگهداری گیاهان در فضای سبز علاوه بر از بین بردن آن ها سبب تحمیل هزینه های اضافی به کارفرمایان و افراد می شود .

اصول نگهداری فضای سبز ، آبیاری درختان بر حسب نوع درخت، نوع بافت خاک، شرایط منطقه، وجود سیستم تحت فشار و … .متفاوت بوده و بسته به شرایط فوق از 5 تا 15 روز متفاوت می باشد. میزان نفوذ آب در خاک می بایست حداقل 25 سانتی متری از سطح خاک باشد.

معمولاً حجم آبیاری برای درختان مسن بیشتر از درختان جوان است. البته دوره آبیاری درختان جوان نیز بیشتر از درختان مسن است .مسیر کانال ها و جوی های آب رسانی می بایستی عاری از هر گونه نخاله ، زباله ، و یا علف های هرز باشد . ترمیم و ایجاد تشتک های آبخور در طول مدت آبیاری برای درختان و درختچه ها ضروری می باشد . جهت افزایش راندمان آب بهتر است تمام محوطه های درختکاری تحت پوشش آبیاری قطره ای قرار گیرد .

کلام پایانی نگهداری فضای سبز

شرکت سورن بام

شرکت خدماتی سورن بام با بیش از 13 سال سابقه در زمینه ی اجرای محوطه سازی ، فضای سبز ، دیوار سبز ، آبنما و آلاچیق امروزه به یکی از شرکت های معتمد و معروف در حوزه ی محوطه سازی تبدیل شده است . این شرکت با بهره وری از مهندسین متخصص و با تجربه و با استفاده از متریال درجه یک ، با کمترین هزینه آماده ی همکاری با شما کارفرمای گرامی می باشد . برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره ی رایگان و استعلام قیمت به روز متریال و المان ها می توانید با شماره ی 02144277178 تماس حاصل فرمایید .

برای مشاهده ی طراحی ها و پروژه های اجرایی انجام شده توسط مجموعه ی سورن بام می توانید اینستاگرام شرکت را به آدرس soren_bam دنبال کنید .

سوالات متداول

مهم ترین اصول نگهداری در فضای سبز چه مواردی هستند؟
  1. پاکسازی علف ها
  2. نظافت فضا
  3. از بین بردن آفات
  4. شست و شوی درختان
  5. کود دهی و تغذیه گیاهان
  6. برف روبی و یخ زدایی درختان
  7. باز کاشت گیاهان
  8. هرس درختان

 

  1. آلاچیق
  2. دیوار سبز
  3. آبنما
  4. گیاهان و درختان

نگهداری از فضای سبز علاوه بر مزایای بی شمار خود، مزایای اقتصادی هم دارد. مهم ترین و اصلی ترین مزیت اقتصادی نگهداری از فضای سبز، افزایش قیمت ملک است.

مقالات مرتبط
پروژه‌های فضای سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید