اصول نورپردازی محوطه سبز

اصول نورپردازی محوطه سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

اصول نورپردازی محوطه سبز ،نور پردازی فضای سبز موجب زیبایی بصری در محیط می شود و جلوه ای خاص به فضا می دهد نکته حائز اهمیت در نورپردازی ، استفاده از نور مناسب  می باشد . نور یکی از عوامل موثر بر ارزش فضایی محسوب می شود که تاثیر بر رنگ ، بافت المان های کار شده در محوطه می شود  .استفاده درست  نور کیفیت فضا  را افزایش می دهد .  یک طراحی درست و اصولی محوطه موجب زیبایی فضا می شود ، ولی زیبایی آن در شب محسوس نمی باشد برای جلوه بخشیدن به فضا و نمایش طراحی محوطه می توان از  نورپردازی  استفاده کرد و زیبایی فضا را در شب به نمایش گذاشت .

اصول نورپردازی محوطه سبز ، نورپردازی فضای سبز:

نورهای مصنوعی که برای فضای سبز کار می شوند در کنار جلوه ای که به فضا می دهد خطراتی را نیز برای گیاهان ایجاد می کند رنگ هایی مانند قرمز و نارنجی و ترکیبات آن باعث اختلالاتی در رشد گیاه می شود و باعث انتقال حس منفی می شود البته باید در نظر داشت که این موارد  درختان برگریز و بوته های خشک و گل های رنگی  را شامل نمی شود.

استفاده از نورهای ترکیبی در نورپردازی درخت :

در اصول نورپردازی محوطه سبز گاهی از نور های ترکیبی استفاده می شود که موجب رویایی شدن محیط می شود .

استفاده از نور های ترکیبی علاوه بر رویای شدن فضا حس آرامش بخش را به مخاطب القا می کند .

نورپردازی در چه فضاهایی امکان پذیر می باشد :

استفاده از نور پردازی  در فضای داخلی و بیرونی امکان پذیر می باشد . امروزه نورپردازی در فضای بیرونی دارای  اهمیت است . و در فضاهایی مانند :

نورپردازی در محوطه بام سبز .

تراس سبز . نمای بیرونی ساختمان ها .

پیاده روها ، پارک ها و…

محوطه باغ ، ویلا ، باغچه ، حیاط ، باغ  و…. امکان پذیر می باشد . نور پردازی بر روی المان های فضای سبز نیز امکان پذیر است و جلوه المان های بکار رفته را در شب چندین برابر می کند .

المان هایی که در محوطه سازی بکار می روند عبارتند از :

آبنما ، برکه و یا چشمه های مصنوعی ، آبشار مصنوعی ، آلاچیق ، پرگولا ، دیوار سبز ، فلاور باکس های فلزی ، چوبی و….

 

مقالات مرتبط
پروژه‌های نورپردازی سورن بام
با ما در ارتباط باشید