اجرای نورپردازی فضای باز

اصول نورپردازی در فضای سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

اجرای نورپردازی فضای باز

اجرای نورپردازی فضای باز ، اصول نورپردازی در محوطه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نورپردازی و شاید مهم ترین وجه آن از دید بسیاری از مردم ، ایجاد آرامش روانی و بصری است. هر فضا با هر نوع کاربری نیازمند یک سبک نورپردازی منحصر به فرد است.به عنوان مثال ساختمان ها و مراکز مهم اغلب از نور سفید در نمای بیرونی خود استفاده می کنند.آنها بر این باورند که این رنگ نور، صلابت و قدرت آنها را بیشتر نمایان می کند.

با تاباندن نور به جهات مختلف محوطه  بیرونی می توان فضای مدرن و جذابی را ایجاد نمود.

بالعکس در فضاهای عمومی نظیر رستوران ها و فروشگاه ها  و محوطه ها که محل تجمع مردم و خانواده ها است ، بیشتر از نور آفتابی استفاده می شود چرا که در ایجاد جوی گرم و صمیمی برای آنها نقش نور گرم بسیار حائز اهمیت است.اشخاص در این فضا و تحت این نورپردازی به مراتب بیشتر احساس راحتی می کنند و در نتیجه برقراری ارتباط با ایشان راحت تر است.

اصول اجرای نورپردازی فضای باز

  • طراحی محوطه باید به گونه ای باشد که در کنار حداکثر بهره گیری از نور طبیعی از چراغ ها و لامپ های دکوراتیو نیز استفاده کرد تا نقاط مورد نظر در محوطه را برجسته کرد.
  • سعی شود از لوازم نورپردازی با رنگ طبیعت استفاده کرد، به عنوان مثال از رنگ های سبز، مسی، برنزی استفاده شود تا در میان شاخ و برگ درختان و گیاهان، و یا بر روی درخت نصب شوند تا در رنگ تنه  درخت استتار شود.
  • در نورپردازی حتما باید مسافت تابش نور را مدنظر بگیریم تا باغ بیش از حد نورانی نشود و تنها از نور برای تأکید بر بهترین عناصر محوطه استفاده کرد و بی ارزش ترین ها را پنهان کنید.
  • برای افزایش هیجان در فضا می توان از تلفیقی نورپردازی با آب استفاده کرد.
  • نوع طراحی نورپردازی فضای سبز برای یک ورودی می تواند حس گرمی و دعوت کنندگی را به خوبی القا کند و هم چنین با قرار دادن نورها طی یک مسیر می توان درک مسیریابی محیط را راحت تر نمود.
مقالات مرتبط
پروژه‌های نورپردازی سورن بام
با ما در ارتباط باشید