اجرای آبنما دیواری

اجرای آبنما دیواری

آنچه در این مقاله میخوانیم

اجرای آبنما دیواری ، در فضای سبز و محوطه سازی می توانیم با اجرای آبنما دیواری در قسمتی از فضا طبیعت را تداعی کنیم و در کنار آن از صدای ریزش آب لذت ببریم .

آب نما ها در باغ‌های ایران یکی از عناصر مهم  ایجاد باغ بوده است.آبنما ها دارای  چندین فواره بوده‌اند . در ایران باستان آب پیام‌آور روشنایی و پاکی به شمار می رفت و ارزش زیادی  داشت .شاید به این علت ، این مایع حیاتی بین ایرانیان  قدر و منزلتی والا داشته است.آب در نزد ایرانیان نه تنها برای رفع نیازها مورد استفاده قرار می‌گرفته،بلکه از لحاظ معنوی و روحی نیز بسیار اهمیت داشته است.

آبنما دیواری

آبنما دیواری

اجرای آبنما دیواری در فضای سبز :

آبنما و برکه و همچنین آبشار های مصنوعی و طبیعی   یکی از بهترین ساختارهای فضای سبز است.با ایجاد صدای آب افزون بر زیبایی فوق العاده و ایجاد آرامش،در تلطیف و پاکیزه سازی هوا نیز بسیار مؤثر بوده بنابراین از آبنما در مراکز پرجمعیت شهرهایی که دارای آلودگی هوا هستند و کلان شهر ها می باید بیشتر استفاده کرد.آب در پارک‌ها و باغ‌ها به هر یک از صور مختلف، خود به نحوی در متعادل کردن درجه حرارت هوا،تامین رطوبت نسبی برای گیاهان و ایجاد طراوت، موثر است.مجموعه این عوامل از یکنواختی و خشکی محیط می‌کاهد.

قدیم از آبنما تنها در باغ ها و کاخ ها و میادین شهر استفاده می شد ولی امروزه و با ساخت آبنماها در اندازه و ابعاد مختلف این عنصر معماری  به درون خانه ها و آپارتمان های ما راه پیدا کرده است.

امروزه آبنماها را در لابی آپارتمانها ، رستورانها ، هتل ها ، ادارات و حتی درون منزل می توان مشاهده کرد که به زیبایی این مکان ها افزوده است.

اجرای آبنما دیواری از گذشته با فرهنگ ایران :

عجین شده است شاید هم این مسئله به دلیل این است که ایران کشور کم آبی است و همیشه انسانها به طرف آب جذب می شوند. همواره آب نشانه ای از پاکیزگی، روشنایی و آرامش دهنده روح و روان انسان است، گذشته از ظاهر آب صدای آب هم روح آدمی را جلا می دهد و این مسئله ای است که ما در زندگی ماشینی امروز بسیار به آن احتیاج داریم..

اجرای آبنما دیواری

اجرای آبنما دیواری

اجرای آبنما دیواری در اشکال مختلف :

آبنماها دارای انواع ، اشکال و اندازه های مختلفی هستند از قبیل :

آبنما شیشه ای | آبنما موزیکال | آبنما پرده ای  | آبنما صخره ای | آبنما مجسمه ای | آبنما کلاسیک | آبنما مدرن | آبشار

و همچنین برکه که متناسب با محل نصب و نوع استفاده طراحی می شوند.

زمانی که صحبت از اجرای آبنما دیواری می شود اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند ریزش آب می باشد چون  پر کاربرد ترین نوع آبنما می باشند .

اجرای آبنما دیواری

اجرای آبنما دیواری

landscape fountain

landscape fountain

 

کاربرد آبنما :

اجرای آبنما دیواری خود دارای انواع مختلفی مانند : ریزشی و پرده ای می باشند که عمدتا این آبنما دیواری را به وسیله نور پردازی جذاب تر و دیدنی تر می کنند.

نوع دیگر آب نما آبشار و جوی بار می باشد، این نوع از آبنما جذابیت خاصی برای مردم دارد زیرا برای آنها طبیعت را تداعی می کند. نوع دیگر آبنماهای مدرن هستند که آب را به صورت دیواره ای از بالا به پایین روانه می کنند که امروزه از این آب نما ها بسیار استفاده می شود. این نکته را هم باید بدانید به دلیل اینکه در آبنماها آب در یک مدار بسته جریان دارد

اتلاف آب بسیار پایین است و به راحتی و بدون ترس از هدر رفتن آب می توان از آنها استفاده کرد. این مساله در رابطه با مکان‌هایی مانند پارک یا باغ بیشتر چشمگیر است. زیرا عنصر آب به عنوان یکی از زیباترین زمینه‌های دید و یکی از موارد تکمیلی فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در این مکان‌ها وجود آب برای پاکیزگی محل و آبیاری درختان و گل‌ها یا استفاده برای سرویس‌های بهداشتی، ضروری و پراهمیت است. که در چهارباغ‌ها،‌ جویبارها و جوی های کم‌ شیب و مارپیچی به حرکت در می‌آمد و هوای باغ را مطبوع و دلپذیر می‌ساخت. در باغ‌های تزیینی که به حوض‌ها می‌پیوست، جدول ها معمولا با سنگ و آجر ساخته می‌شد.

مقالات مرتبط
پروژه‌های آبنما سورن بام
با ما در ارتباط باشید