ژئودرین چیست؟

ژئودرین چیست ؟

آنچه در این مقاله میخوانیم

ژئودرین چیست؟

ژئودرین-چیست  یک محصول ژئوسنتتیک است که برای جمع آوری آب اضافی یا آب زیرزمینی در پی، دیوارها، تونل ها، پارکینگ ها و پروژه های بام سبز استفاده می شود. به دلیل وزن سبک، انعطاف پذیری، نصب سریع و سهولت حمل و نقل شناخته شده است. ژئودرین ها از یک هسته مش پلی اتیلن سنگین تشکیل شده اند و برای جلوگیری از آسیب های ساختاری استفاده می شوند. این یک نوع ژئوکامپوزیت متشکل از یک لایه توری پلی اتیلن سنگین است که به نام ژئونت یا ورق فرورفته شناخته می شود و به طور گسترده برای اهداف زهکشی استفاده می شود.

زهکشی بام سبز

مقاومت ژئودرین

ژئودرین ها که به عنوان ژئوکامپوزیت نیز شناخته می شوند، با هسته مشبک پلی اتیلن سنگین (HDPE) ساخته می شوند و می توانند فشار را تحمل کنند. این محصولات نوآورانه برای پروژه های مختلف بر اساس مقاومت فشاری و وزن مورد نیاز در واحد سطح توصیه می شوند. ژئودرین ها یا نوارهای ژئونت به عنوان شبکه های زهکشی استفاده می شوند اما به دلیل ساختار خاص نمی توانند مستقیماً در خاک قرار گیرند. به طور کلی ژئودرین یک محصول ژئوسنتتیک با لایه ای نازک و انعطاف پذیر از الیاف پلیمری با قابلیت جذب، ذخیره و تخلیه آب است.

ژئودرین چیست؟

ژئودرین راه حلی جدید برای مدیریت آب و خاک

آب و خاک دو عنصر اساسی برای حیات و توسعه هستند. اما متاسفانه در بسیاری از نقاط جهان این دو عنصر با مشکلاتی مانند کم آبی، خشکسالی، فرسایش خاک، نمک زدایی و آلودگی مواجه هستند. برای حل این مشکلات نیاز به راهکارهای جدید و پایداری وجود دارد که بتواند به بهبود کمی و کیفی آب و خاک کمک کند. یکی از این راه حل ها ژئودرین است.

ژئودرین چیست ؟

ژئودرین چیست ؟

ژئودرین (geodrain) چیست؟

ژئودرین یک محصول ژئوسنتتیکی است که به صورت لایه ای نازک و انعطاف پذیر از الیاف پلیمری تشکیل می شود. ژئودرین قابلیت جذب، ذخیره و تخلیه آب را دارد. به عبارت دیگر، Geodrine مانند یک اسفنج عمل می کند که می تواند آب را نگه دارد و در صورت نیاز آن را به خاک یا گیاهان منتقل کند.

ژئودرین ها از یک لایه پلی اتیلن سنگین و یک یا دو لایه ژئوتکستایل پلی استر یا پلی پروپیلن ساخته می شوند.Geodrine در واقع نوعی ژئوکامپوزیت است که اغلب در سازه های ژئوتکنیکی و انتقال آب های سطحی مورد استفاده قرار می گیرد و از مزایایی مانند ظرفیت انتقال و هدایت آب بالا، وزن کم، دوام، عمر طولانی و هزینه کم بهره می برد. ژئودرین ها به صورت رول و اندازه های مختلف تولید می شوند و اغلب در سازه هایی که نیاز به نگهداری و انتقال آب و خاک با مقاومت کمتری دارند استفاده می شوند.

ژئودرین چیست ؟

ژئودرین چیست ؟

محوطه سازی

انواع ژئودرین

ژئودرین نوعی ژئوکامپوزیت است که برای تخلیه آب از سطوح مختلف استفاده می شود. ژئودرین در سه نوع اصلی تولید می شود:

ژئوکامپوزیت ژئودراین:

این نوع ژئودرین از یک هسته مشبک پلی اتیلن سنگین (HDPE) تشکیل شده است که می تواند با لایه های ژئوتکستایل در یک طرف یا هر دو طرف تولید شود. این نوع Geodrine دارای مقاومت فشار بالا، ضخامت کم، ظرفیت بالای هدایت آب و عمر طولانی است. کاربردهای این نوع ژئودرین عبارتند از: زهکشی پارکینگ ها، طبقات فرعی و فونداسیون در مکان های با سطح آب بالا، پشت دیوارهای حائل و عمودی و همچنین راه پله برای زهکشی آب های سطحی، استفاده در محل های دفن زباله و سایت های پتروشیمی برای هدایت سیال. آلاینده ها و استفاده در دیواره های داخلی و خارجی تونل ها برای هدایت آب های زیرزمینی.

زهکشی روف گاردن

زهکشی روف گاردن

 ژئودرین شانه تخم مرغ:

این نوع ژئودرین از پلی اتیلن ساخته شده و در انتقال آب از خاک به لایه بهتر عمل می کند و باعث بهتر شدن عملیات زهکشی می شود و در عایق کاری نیز کاربرد فراوانی دارد.

این نوع ژئودرین از یک لایه پلیمری HDPE تشکیل شده است که می تواند در زهکشی به همراه یک لایه ژئوتکستایل عملکرد خوبی داشته باشد. ورق گودی دارای برجستگی های شانه ای تخم مرغی شکل است که جریان آب و انتقال آن از محیط خاک اطراف به داخل لایه را تسهیل می کند و در نتیجه زهکشی آب از محیط اطراف را تسریع و در نهایت به کانال های زهکشی هدایت می کند. ورق گودی مقاومت بالایی در برابر بارهای ضربه ای، گرما و شیره دارد. از کاربردهای این نوع ژئودراین می توان به موارد زیر اشاره کرد: زیرسازی و فونداسیون در ساختمان ها.

ژئودرین

ژئودرین

 زهکشی سه بعدی یا ژئودرین

این محصول در ابعاد 50*50 و ضخامت تا 3 سانتی متر تولید می شود و به دلیل دارا بودن اتاقک های ذخیره آب از خشکی و کم آبی پوشش گیاهی روف گاردن ها و فضاهای سبز در فصول کم باران معمولاً سبک جلوگیری می کند. بعد از ژئوتکستایل و ژئوممبران نصب می شوند و دارای ضامن و زبانه هستند که نصب آسان و سریع دارند و به راحتی قابل حمل بوده و به دلیل وجود مواد پلیمری به راحتی آسیب نمی بینند.

ریشه نمی دهند و معمولاً وزن بام سبز را بالا نمی برند و آب اضافی را خارج نمی کنند. به دلیل داشتن مواد پلیمری بسیار سازگار و دوستدار محیط زیست بوده و به خاک و گیاهان آسیبی نمی رساند و غیر سمی و سبک هستند.

این نوع ژئودرین از پلیمر ساخته شده است که تحت تاثیر عوامل طبیعی قرار نمی گیرد. ضخامت کم این پانل ها (3 سانتی متر) باعث کاهش چشمگیر عملیات خاکبرداری در پروژه های زهکشی می شود. این نوع Geodrine دارای مقاومت بالایی در برابر فشار، خوردگی و شیره است.

کاربردهای این نوع ژئودرین عبارتند از: زهکشی سقف ساختمان ها (بام سبز یا روف گاردن) و زیر فضاهای سبز و استادیوم ها.

زهکشی روف گاردن

 

ژئونت (مش های پلیمری):

این نوع ژئودرین از یک لایه پلی اتیلن و دو لایه ژئوتکستایل تشکیل شده و معمولاً در فضاهای سبز و زیر ساخت ساختمان ها استفاده می شود.

اکوا سل یا شونه تخم مرغی:

این نوع ژئودرین معمولاً تا ارتفاع 2 متر تولید می شود و می تواند آب را برای مدت طولانی در خود نگه دارد و در برابر اجسام سنگین و آسیب ها و تنش ها استحکام و استحکام بالایی دارد و برای استفاده در روف گاردن و پشت بام ها. بسیار مناسب هستند.

کاربرد ژئودرین

کاربرد ژئودرین

ژئودرین ها به انتقال آب معروف هستند و در پروژه های ساختمانی برای جلوگیری از آسیب و کنترل انتقال مناسب و استاندارد آب مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل داشتن سازه ای با برآمدگی های ریز و درشت برای افزایش سهولت انتقال آب استفاده می شود.

Geodrine را می توان در زمینه های مختلف استفاده کرد. برخی از این کاربردها عبارتند از:

 ژئودرین در باغبانی و کشاورزی:

ژئودرین را می توان به عنوان لایه زیرین خاک قرار داد که تبخیر آب را کاهش می دهد، رطوبت خاک را حفظ می کند، از شور شدن آن جلوگیری می کند و رشد گیاه را بهبود می بخشد. همچنین می توان ژئودرین را به صورت لایه ای بالای خاک نصب کرد و با پوشاندن سطح خاک از فرسایش خاک جلوگیری کرد.

ژئودرین در روف گاردن

 کاربرد ژئودرین یا زهکشی در ساخت و ساز:

ژئودرین را می توان در پروژه های ساختمانی مانند جاده ها، پارکینگ ها، فضای سبز، بام های سبز، دیوارهای سبز و … استفاده کرد. ژئودرین سازه ها را در برابر فشار، تغییر شکل، ترکیدگی و نفوذ آب مقاوم تر می کند. همچنین ژئودراین با تولید آب در سطح آن محیط را خنک و تازه نگه می دارد.

 حفاظت از محیط زیست:

ژئودرین را می توان در پروژه های حفاظت از محیط زیست مانند بازسازی مناطق خشک و بیابانی، کنترل سیل، جمع آوری آب باران، تصفیه آب و فاضلاب، جلوگیری از آلودگی خاک و آب و … استفاده کرد. منابع آب، کاهش اثرات گلخانه ای، افزایش تنوع زیستی و بهبود کیفیت زندگی.

ژئودرین چیست ؟

ژئودرین چیست ؟

از جمله کاربردهای ژئودرین یا زهکش:

  1. زهکشی کف پارکینگ ها
  2. استفاده در روف گاردن
  3. زهکشی تونل ها
  4. کف سازی و زیرسازی در مکان هایی که سطح آب زیاد است
  5. استفاده در محل های دفن زباله
  6. زیرساخت فضای سبز و استادیوم ها
  7. گودال های ساختمانی
  8. جلوگیری از مهاجرت خاک و فیلتراسیون بهتر
  9. روف گاردن یا بام سبز

خلاصه و نتیجه گیری

ژئودرین یک محصول ژئوسنتتیک است که توانایی جذب، ذخیره و تخلیه آب را دارد. ژئودرین را می توان در بسیاری از زمینه های باغبانی و کشاورزی، ساخت و ساز و حفاظت از محیط زیست استفاده کرد. Geodrine دارای مزایای پایدار و بادوام، انعطاف پذیر و سبک، کارآمد و اقتصادی است. همچنین ژئودرین دارای معایبی از جمله نیاز به نظارت و نگهداری و وابستگی به منابع آب است. Geodrine از الیاف پلیمری مانند پلی پروپیلن، پلی اتیلن و پلی استر ساخته شده است.

شرکت سورن بام مجری انواع زهکشی روف گاردن،بام سبز و دیوار سبز می‌باشد،که برای مشاوره تخصصی و اجرای زهکشی می توانید با شماره های 09122155348 و 44277178 (021) تماس بگیرد و همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید