کاشت گیاهان فضای باز

کاشت گیاهان فضای باز

آنچه در این مقاله میخوانیم

برای طراحی فضای سبز و داشتن محیطی زیبا فقط داخل خانه نیست که به چشم می آید، اگر باغ یا حیاط در خانه خود دارد طراحی آن و کاشت گل و گیاه بسیار به زیبایی فضا کمک می کند. کاشت گیاهان برای زندگی یا در آب رشد می کنند یا در زمین و به دو دسته کلی گلدار (بزرگترین گروه گیاهان) و بدون گل تقسیم می شوند. درختان نیز شامل دو دسته برگریز و همیشه سبزاند. کاشت گیاهان هوای اطراف را تمیز کرده و اکسیژن تولید می کنند، و باعث زیبایی فضا وایجاد شادی در فرد می شوند.

کاشت گیاهان فضای باز

انواع کاشت گیاهان فضای باز

  • گیاهان سالانه:  گیاهانی که طول دوره زندگیشان یک فصل است.
  • گیاهان دوساله: این گیاهان به مدت دو سال زندگی می کنند.
  • گیاهان چند ساله: گیاهانی که بیشتر از دو سال عمر می کنند و جلوه اصلی هر فضای بازی اند.

انواع کاشت گیاهان فضای باز

مراحل کاشت گیاهان در فضای باز

ابتدا محلی مناسب برای کاشت گیاه در باغ یا حیاط را پیدا کنید.(انتخاب محل مناسب باعث رشد بهتر آن میشود). یک گودال به اندازه کمی بزرگتر از گلدان گیاه حفر کنید و خاک را به یک طرف بریزید. مقداری از خاک مناسب تهیه شده (کود و مواد آلی و …) را اضافه کرده. قبل از کاشت ریشه گیاه را در ظرف آبی خیس کرده و سپس گیاه را از گلدان خارج کنید. حال گیاه را در گودال قرار داده به طوری که خاک گیاه هم سطح با خاک اطراف باشد.

سپس اطراف گیاه را با خاک حفاری شده و تهیه شده پر کرده و گیاه را آبیاری کنید. اگر درخت بزرگ و تنومندی در محوطه دارید می توانید آن را نگه داشته و برای زیبایی فضای سبز استفاده کنید علاوه بر این، این درختان برای ایجاد سایه بسیار مناسب اند و استفاده از یک گیاه یا درخت خاص برای نقطه اصلی طراحی فضا می توانید جلوه ای بسیار زیبا در فضای باز استفاده کنید. استفاده از گل ها و بوته ها کنار مسیر پیاده رو می تواند یک پیشنهاد بسیار عالی برای طراحی فضای باز باشد.

مراحل کاشت گیاهان در فضای باز

شرایط نگهداری از گیاهان فضای باز

نگهداری و کاشت گیاهان فضای باز شرایط خاصی دارد. برای نگهداری از این گیاهان باید نکاتی را مد نظر داشته باشید. این نکات عبارت اند از:

نور در نگهداری از گیاهان فضای سبز

ساده ترین و بهترین روش برای رشد مناسب گیاهان فضای باز، نور است. گیاهان فضای باز حداقل روزانه باید چند ساعت در برابر تابش خورشید قرار بگیرند. به صورت کلی محیط کاشت گیاهان فضای سبز از نظر تابش نور آفتاب به 3 دسته تقسیم می شوند که این دسته ها را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نور کامل: مکانی که بیشتر از 6 ساعت زیر نور خورشید قرار بگیرد که باید حتما در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
  • نیمه آفتاب: محلی که 4 تا 6 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.
  • سایه: محلی که کمتر از 4 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

نکات اصولی در دریافت نور گیاهان فضای باز

اگر گیاهان فضای باز نور کم دریافت کنند، ممکن است سرعت رشدشان کم شود و گلدهی کمتری نسبت به قبل داشته باشند. علاوه بر آن دریافت نور کم توسط گیاهان سبب می شود تا گیاهان بیمار شوند و از ساقه های ضعیف و نازک و دراز بهره می برند. همچنین اگر گیاهان نور بیش از حد نیازشان دریافت کنند ممکن از دچارسوختگی برگ و شاخه ها شوند و به رنگ قهوه ای در بی آیند. علاوه بر آن ممکن است گیاهان دچار بیماری و کاهش گلدهی می شوند.

محوطه سازی باغ

آبیاری در نگهداری از گیاهان فضای باز

آبیاری یکی از اصلی ترین اصول در نگهداری و کاشت گیاهان فضای باز است. آبیاری گیاهان فضای باز بسته به نوع گیاه و نوع فصل تغییر می کند و هر فصل قوانین خاصی برای آبیاری دارند. در تابستان ها زمانی که خشکی خاک به 50 درصد می رسد، زمان آبیاری است و گیاه باید آبیاری شود. در زمانی که دمای هوا به 30 درجه می رسد رطوبت هوا کاهش میابد و شرایط باد ایجاد می شود تا گیاه زود به زود نیاز به آبیاری داشته باشد و باید برای رشد بهتر و گلدهی بهتر گیاهان فضای باز تعداد دفعات نوبت های ابیاری را بیشتر کنیم.

در فصل های معتدل مانند پاییز و بهار که در اکثر روز ها هوا ابری و معتدل است و نسیمی خنک در هوا جریان دارد، برای پژمرده نشدن گیاهان باید نوبت آبیاری گیاهان را کمتر کنیم.

کوددهی در نگهداری از گیاهان فضای باز

یکی از اساسی ترین و کلیدی ترین عوامل در بهبود کاشت گیاهان فضای باز را می توان به کوددهی گیاهان اشاره کرد. اگر تصمیم دارید تا گیاهان فضای باز خود همواره رشد کنند و بی توقف به گلدهی خود ادامه دهد، باید حتما از خاک به همراه مواد آلی بهره ببرد. بهترین ماده برای گلدهی گیاهان فضای باز، فسفر P است. همچنین می توانید از کود هایی مانند 10 52 10 که فسفر بالایی دارند هفته ای 1 مرتبه در آب حل کنید و به گیاهان خود تزریق کنید.

گیاهان فضای باز

در کاشت گیاهان فضای باز می توانید از انواع بسیار زیادی از گیاهان استفاده کنید و نمایی جذاب در فرآیند محوطه سازی خود ایجاد کنید. برای کاشت گیاهان فضای باز نمی توان از تمام سبک های گیاهی استفاده کرد و ممکن است با کاشت مدل گیاهی اشتباه، گیاهان دچار سوختگی، بیماری، پژمردگی یا کاهش سرعت رشد می شوند و ممکن از فضایی نا مطلوب را در محوطه ایجاد کنند. در ادامه مقاله به معرفی برترین گیاهان در کاشت گیاهان فضای باز می پردازیم.

گیاه آمارانتوس در کاشت گیاهان فضای باز

گل آمارانتوس یکی از معروف ترین سبک های گیاهان مورد استفاده در فضای باز است و این گل انواع متفاوتی دارد که انواع گل آمارانتوس عبارت اند از:

  • آشلانتوس
  • تاج خروس
  • آمارانتوس
  • آلترنانترا

گل آمارانتوس مناسب برای هوای گرم و خشک است در هوای سرد موجب زردی برگ ها می شود. علاوه بر آن آبیاری متعدد و خاک خیس گیاه آمارانتوس سبب زردی برگ های این گیاه می شود. در کاشت و نگهداری این گیاه باید از خاک سبک استفاده کنید و  در پایان فصل بذر های آن پای گل می ریزد و در شروع فصل بعدی فضای سرسبزی در محوطه ایجاد می کند.

گیاه آمارانتوس در کاشت گیاهان فضای باز

ناز خرفه ای در کاشت گیاهان فضای باز

گیاه ناز خرفه ای، یکی از مقاوم ترین گیاهان فضای باز در برابر خشکی و گرما و شوری خاک است که طرفداران بسیار زیادی در محوطه سازی دارد. گیاه ناز خرفه را می توان در زمین هایی با خاک شور کاشت و همچنین این گیاه باید در معرض نور خورشید قرار داشته باشد و روزانه باید آبیاری شود.

ناز خرفه ای در کاشت گیاهان فضای باز

اختر در کاشت گیاهان فضای باز

گیاه اختر گیاه مقاوم بعدی در برابر خشکی است و ریشه های این گیاه قابلیت ذخیره آب در خود را دارند. در ریشه گیاه اختر غده هایی وجود دارد که قابلیت ذخیره آب را دارند. گل اختر در برابر خشکی و گرمای هوا مقاوم است. این گیاه در فصل خرداد شروع به گلدهی می کند و با شروع فصل های سرد بخش بالایی گیاه از بین می برد و در این فصل باید از پیاز گیاه مراقبت کرد و از سرما در امان نگه داشت و مجدد در فصل خرداد پیاز گیاه دوباره جوانه می زند و گیاه رشد می کند.

اختر در کاشت گیاهان فضای باز

سخن پایانی

کاشت گیاهان فضای باز یکی از کلیدی ترین و اساسی ترین فعالیت ها در اجرای فرآیند محوطه سازی و فضای سبز در فضا های باز و بیرونی است. حتما در انتخاب گیاهان به شرایط اقلیم و آب و هوایی فضا دقت داشته باشید و از گیاهانی متناسب با شرایط محل استفاده کنید تا دچار سوختگی، پژمردگی، کاهش سرعت رشد و بیماری نشوند. همچنین پس از انتخاب گیاهان حتما به اصول نگهداری گیاهان توجه خاص و ویژه داشته باشید.

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام که فعالیت خود را از سال 1389 به صورت حرفه ای در حوزه اجرای محوطه سازی و فضای سبز آغاز کرده و امروزه به یکی از برترین شرکت های محوطه سازی در سطح ایران تبدیل شده است. تیم سورن بام متشکل شده از طراحان و مهندسین با تجربه است که همواره می کوشند بهترین فضا را با استفاده از برترین متریال با کمترین هزینه ایجاد کنند تا لذت و تجربه ای بی نظیر از فضای خود کسب کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام به آدرس soren_bam دنبال کنید.

سوالات متداول کاشت گیاهان فضای باز

چند مدل کاشت گیاه در فضای باز وجود دارد؟
  1. گیاهان سالانه
  2. گیاهان 2 ساله
  3. گیاهان چند ساله

در فصل های تابستان به دلیل گرما و خشکی هوا، تعداد دفعات آبیاری باید بیشتر از فصل های دیگر باشد. زمانی که خاک به خشکی 50 درصدی رسید زمان آبیاری فرا می رسد.

بهترین ماهد برای گلدهی بهتر و بیشتر گیاهان فضای باز فسفر P است.

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید