نورپردازی فضای باز

نورپردازی فضای باز

آنچه در این مقاله میخوانیم

نورپردازی فضای باز

نورپردازی فضای باز : بازی با نور به اشکال مختلف است که می تواند در نمای ظاهری فضا تاثیر بگذارد.برای بلندتر جلوه دادن ارتفاع یک اتاق از چراغ های پایه دار کروی زمین قرار می گیرند .یا چراغ های دیواری که نور را به سقف می تابانند استفاده کنید.

روشن کردن سقف آن را بلندتر از آنچه هست نشان می دهد.

اصول نورپردازی

نورپردازی فضای باز برای کوتاه تر جلوه دادن ارتفاع اتاق و صمیمانه تر کردن آن نور را از سقف دور نگاه دارید و برای روشن کردن فضا از چراغ های دیواری که نور را به پایین می تابانند و آباژورهایی با کلاه های سر بسته استفاده کنید.

نورپردازی فضای باز هم چنین جلب توجه بیننده به تابلوها و عناصر دکوراتیوی که در ارتفاع کم روی دیوارها نصب شده باشند می تواند تاثیر به سزایی در کوتاه تر نمایاندن ارتفاع اتاق داشته باشد.

چیدن مجموعه هایی از وسایل تزئینی روی سطوح پایین یا بر روی زمین و روشن کردن آنها با نوری متمرکز از بالا هم همین اثر را دارد.

نورپردازی داخلی

نورپردازی فضای باز به منظور وسیع تر نشان دادن: فضایی باریک و بلند کانون توجه را دیوار انتهایی فضا قرار دهید. برای این کار مثلا پنجره ای که روی این دیوار است را چشم گیر سازید یا با قرار دادن یک اثر هنری بر روی آن و روشن کردن آن با یک نور نقطه ای متمرکز چشم را به آن جلب کنید.

در مقابل سایر دیوارهای اتاق را با نور کمتر و یک دستی روشن سازید.اگر می خواهید یک فضا بزرگتر به نظر برسد دو دیوار روبه رو به هم را با تاباندن نور کاملا روشن کنید به این ترتیب فاصله آنها بیشتر به نظر می رسد. هم چنین در صورت امکان از آینه در فضای اتاق استفاده کنید تا با ترکیب انعکاس فضا در آینه و نحوه نورپردازی چرخش نور در فضا بهبود یافته و در نتیجه اتاق بزرگتر به نظر برسد.

از چراغ هایی که بر روی بازوهای قابل تنظیم نصب می شوند استفاده کنید و آنها را به آینه بتابانید.

نورپردازی فضای داخلی و نورپردازی فضای باز

برای کنترل نور در اتاق های بسیار روشن و آفتابی از سطوح مات به منظور جذب نور و پیشگیری از انعکاس ناخواسته آن بهره بگیرید. به خاطر داشته باشید سطوح صیقلی مثل شیشه، فلز، کاشی و رنگ های روغنی نور را منعکس می کنند و در نتیجه بر شدت نور فضا می افزایند و ارتفاع را بلندتر جلوه می دهند. در مقابل سطوح مات و بافت دار بیشتر نور را جذب می کنند. هم چنین هرچه سطوح تیره تر باشند مقدار بیشتری از نور را جذب می کنند. برای اینکه فضایی را گرم و صمیمی جلوه دهید از چراغ های رومیزی متعدد استفاده کنید.

توجه داشته باشید از کلاهک هایی با رنگ های گرم برای این چراغ ها بهره بگیرید تا فضا را با نوری گرم و جذاب روشن کنند. به عنوان مثال به جای کلاهک سفید از کلاهک های عاجی یا نباتی استفاده کنید.

پرده ای که به پنجره یک اتاق نصب می کنید تاثیر زیادی بر نما و حالت حکم فرما به آن خواهد داشت زیرا پرده ها می توانند میزان نور طبیعی که به یک اتاق وارد می شود را کنترل کنند و هم چنین پرده های شفاف همچون فیلتری نور را متاثر از رنگ خود عبور می دهند بنابراین انتخاب پرده باید با توجه و دقت در این قابلیت ها صورت بگیرد. چنان چه از منابع نور متعدد در یک اتاق استفاده می کنید، اما از نور کلی اتاق راضی نیستید قدرت لامپ بعضی از آنها را تغییر دهید یا با تغییر دادن حباب چراغ ها که زیادی شفاف یا کدر باشند یا به رنگ مورد پسند شما نباشند و هم چنین کلاهک آباژورها، رنگ و میزان نور کلی اتاق را برای خود دلپذیر کنید.

5c87e2aec708ed5faebeaee536dca85e 3

40e36b56d59bb9d3efc25341a14a0297 3

92c14a6b235731629a5934f5c6c933e4 3

ad8669942a2481ac6eeefd841054bf8d 3 ae3a73d39b8a13abc0cafc7e6af912fa 3

نورپردازی فضای باز  مسکونی

برای رنگین کردن یک فضا با نور می توانید حالتهای مختلفی به آن ببخشید. یکی از دیوارهای سفید را با نوری که از رنگی دلخواه تان عبور می کند روشن کنید.

تاثیر رنگ در نورپردازی

پیش از انتخاب تاثیر رنگ ، روانشناسی رنگ ها را مطالعه کنید. نوری که از یک زرد عبور می کند حساس شادابی را ایجاد می کند. نور آبی تاثیری آرام بخش دارد که اعصاب را آرامش می دهد و احساس تمایل به خواب را در شما زنده می کند. نور قرمز محرک و پرانرژی است و فعالیت و تحرک را تشویق می کند. سبز شادابی و طراوت به فضا می بخشد و مارا به یاد طبیعت و زمین می اندازد. نور بنفش رنگ اما می تواند هم آرامش بخش و هم مهیج باشد، بسته به اینکه بیشتر به رنگ قرمز متمایل باشد یا به آبی تمایل داشته باشد .

مقالات مرتبط
پروژه‌های نورپردازی سورن بام
با ما در ارتباط باشید