مزایای دیوار سبز

دیوار سبز هوشمند

آنچه در این مقاله میخوانیم

دیوار سبز می تواند زیبایی شهر یا محیط های داخلی و خارجی مکان های مختلف را چندین برابر کند. علاوه بر ایجاد زیبایی، می تواند اکسیژن محیط را نیز تامین کند. زیرا این دیوارها به طور کامل با انواع گل و گیاه طبیعی پوشیده شده است. گل ها و گیاهانی که برای دیوار سبز در نظر گرفته می شوند برای رشد روی دیوار کاملا مناسب هستند. به همین دلیل به این دیوارهای سبز، دیوارهای زنده نیز می گویند.برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد مزایای دیوار سبز پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

دیوار سبز یا گرین وال

امروزه صنعتی شدن و زندگی شهری باعث شده است که آلودگی شهری به شدت افزایش یابد. بنابراین، طراحان دوستدار محیط زیست اغلب به راه هایی برای تامین اکسیژن بیشتر سطح شهر فکر می کنند. همین موضوع باعث می شود تا از انواع ابزار و لوازم جانبی برای آن استفاده کنند.

یکی از انواع این عناصر که در شهر و یا حتی در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد، گرین وال است که با انواع گل و گیاه پوشیده می شود.

دیوار سبز در ابعاد مختلف قابل اجرا می باشد. معمولا گل ها و گیاهانی که برای آن استفاده می شود باید دارای ویژگی های زیر باشند:

  • توانایی رشد دارند
  • سالم بمانند و نگهداری ساده‌ای داشته باشند
  • زیبایی چشم نوازی داشته باشند.
  • اکسیژن رسانی به محیط

علاوه بر این موارد، اجرای دیوار سبز مزایای زیادی دارد که پیشنهاد می کنیم برای استفاده از آن در فضاهای مورد نظر با آن آشنا شوید.

مزایا دیوار سبز

مزایای استفاده از دیوار سبز

دیوار سبز برای انواع فضاهای داخلی و خارجی مناسب است. البته با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر فضا باید گل ها و گیاهان داخل آن را انتخاب کرد. آنها اغلب از آن برای زیباسازی شهر و محیط استفاده می کنند که علاوه بر این مزایای دیگری نیز به همراه دارد. ما آنها را در زیر بررسی کرده ایم.

  1. افزایش ارزش ساختمان

اجرای دیوار سبز ارزش افزوده ای برای ساختمان و واحدهای مسکونی اطراف آن ایجاد می کند. زیرا یک نوع دکوراسیون منحصر به فرد محسوب می شود و نیاز به اجرای آن با حساسیت خاصی دارد. از دیوار سبز علاوه بر زیبایی برای تامین اکسیژن نیز استفاده می شود که مزیت بزرگی است.

  1. زیبایی دکوراسیون داخلی و خارجی

دیوار سبز فضای سبز بصری بسیار زیبا و متنوعی را برای محیط زیست به ارمغان می آورد.در بسیاری از موارد استفاده از دیوار سبز برای منحصر به فرد و زیبا شدن نما توصیه می شود. اجرای دیوار سبز می تواند بخشی از طبیعت را در فضا تداعی کند تا انرژی مثبت طبیعت از آن دریافت شود.

  1. افزایش سرانه فضای سبز شهری

اجرای دیوار سبز راه حلی عالی برای افزایش سرانه فضای سبز شهری و حتی ملک مورد نظر است. در بسیاری از ساختمان های آپارتمانی باید از عناصر مختلف برای تامین اکسیژن و زیبایی پوشش گیاهی استفاده کرد که دیوار سبز یکی از بهترین آنهاست.

 

  1. ایجاد هوای مطبوع با دیوار سبز

اجرای دیوار سبز در مواردی که برای فضای داخلی استفاده می شود، به کاهش دمای هوا و خنک سازی فضای داخلی کمک می کند.

 

  1. محیط زیست را زنده کنید

یکی دیگر از مزایای اجرای دیوار سبز جان بخشیدن به محیط زیست است. حتی استفاده از این دیوارهای بسیار زیبا با ایجاد نمای بصری مطلوب به افزایش راندمان کار و افزایش انرژی کمک می کند

سبز خزه ای.

  1. استفاده از دیوار سبز به عنوان عایق

در بسیاری از موارد اجرای دیوار سبز به عنوان عایق حرارت و دما عمل می کند. اما برای اجرای بهتر آن باید از افراد متخصص کمک گرفت تا به گزینه ای مضر تبدیل نشود.

  1.  پوشاندن عیوب

انواع دیوارهای سبز را می توان به عنوان پوششی برای رفع نواقص و نواقص استفاده کرد. در بسیاری از مواقع می بینیم که برخی از قطعات هر چقدر هم که تعمیر شوند و راه حل های مختلفی بر روی آن ها استفاده شود، باز هم کاربردی و ظریف نیستند.

دیوار سبز راه حلی است که می توان از آن برای پوشاندن عیوب استفاده کرد. حتی اجرای دیوار سبز برای پرکردن فضاهای خالی مناسب است.

تراس سبز

  1.  حفاظت از سازه

گاهی اوقات هدف از اجرای دیوار سبز حفظ ساختمان است.

در برخی موارد می توان از آن برای حفظ برخی از قسمت های سازه در برابر شرایط آب و هوایی برخی مناطق استفاده کرد. به گفته کارشناسان این موضوع برای دوام برخی ساختمان ها خوب خواهد بود.

 

  1. یک ایده معاصر و مدرن

امروزه از دیوار سبز به گونه ای متفاوت برای فضای شهر و دکوراسیون ساختمان ها استفاده می شود. طرح های مختلفی برای آنها وجود دارد. دیوارهای سبز امروزی منجر به مدرن شدن فضاهای داخلی و خارجی می شود.

 

  1. فیلتر و تهویه مطبوع

فیلتر ذرات معلق و پاکسازی هوای محیط توسط گیاهان به کار رفته در دیوار سبز ایجاد می شود. گل ها و گیاهان استفاده شده می توانند هوای تازه و اکسیژن محیط را تامین کنند.

بنابراین اجرای دیوار سبز در ابعاد کوچک می تواند گزینه بسیار خوبی برای محیط های اداری و یا پرتردد باشد.

مزایای دیوار سبز

انواع دیوارهای سبز برای زیباسازی

شرایط مختلف باعث شده تا انواع مختلفی از این دیوارها با توجه به نیاز آنها ایجاد و برای فضاهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. انواع مختلف دیوار سبز اجرا شده شامل مواردی است که در زیر به طور کامل معرفی کرده ایم.

 دیوارهای سبز کابلی

نوع دیوار سبز کابلی اغلب برای گیاهانی که خزنده هستند و سریعتر از انواع دیگر رشد می کنند استفاده می شود. معمولا کابل های مورد استفاده دارای قابلیت حرارتی بالا، ضد زنگ بوده و توسط اسکوپ های فولادی به یکدیگر متصل می شوند.فلاور باکس های استفاده شده در این دیوار سبز رنگ به صورت طولی قرار گرفته اند. سیستم آبیاری منطقه مورد نظر برای اجرای دیوار سبز و تعداد فلاور باکس های استفاده شده در کاربرد آن موثر است.

دیوار سبز مدولار

 دیوار سبز مدولار

دیوار سبز مدولار از داربست فلزی ساخته می شود که به وسیله پانل های مخصوص روی دیوار نصب می شود. سپس روی آن گل و گیاه می کارند. حتی انواع از پیش ساخته شده از این نوع وجود دارد که می تواند برای برخی مکان ها استفاده شود. تراکم بالای گل و گیاه برای این نوع دیده می شود. ابعاد مدولار کوچکتر از نوع کابلی است و معمولاً برای بالکن، لابی، روف گاردن و سایر فضاهای داخلی مناسب است. البته از این نوع می توان در فضاهای بیرونی نیز استفاده کرد.

3. دیوار سبز ساخته شده از نمد پلیمری

در این روش گیاهان به صورت عمودی کاشته می شوند.

در ساخت این نوع دیوار سبز از نمد پلیمری استفاده می شود که قابلیت زهکشی دارد. در این روش به صورت غلاف، جیب ها یا گلدان هایی روی دیوار ایجاد می شود که در آن گل های مختلف کاشته می شود.

انتخاب دیوار نمدی پلیمری نسبت به سایر روش ها جدیدتر بوده و اغلب دارای قابلیت بالایی برای تعمیر، نصب و زهکشی سریع، تهویه مناسب ریشه و جایگزینی گیاهان می باشد.

4. دیوار سبز شبکه

در این نوع معمولا قسمت های مختلف از فولاد ساخته می شود که اغلب برای گیاهان بالارونده مناسب است. این دیوار سبز معمولاً به سازه ساختمان متصل می شود.البته برای دیوار سبز توری بهتر است از گیاهانی استفاده شود که کندتر رشد می کنند.

دیوار سبز هیدروپونیک

5. دیوار سبز هیدروپونیک

در این نوع دیوار سبز معمولاً گیاهان کاشته شده نیاز به تغذیه با آب دارند و اغلب از خاک برای رشد گیاهان استفاده نمی شود. به همین دلیل ضخامت بسیار کمی دارد و اغلب برای انواع گیاهان مناسب است.علاوه بر این، هر طرح و مدلی قابل پیاده سازی است. نکته مثبت در مورد این نوع قابلیت بازگرداندن آب به چرخه آبیاری گل ها و گیاهان است.

نکاتی برای اجرای دیوار سبز

برخی از انواع دیوار سبز به صورت مصنوعی اعمال می شوند، اما وقتی می گوییم دیوار سبز یا دیوار زنده، منظور دیواری است که با پوشش گیاهی طبیعی ایجاد شده است.

معمولاً از قطعاتی مانند گلدان های از پیش ساخته، قاب ها و پانل های از پیش ساخته شده استفاده می شود. برخی از انواع دیوارهای سبز با شیشه پوشانده می شوند که به آن پسیو می گویند. اما اغلب برای اجرای این دیوارها باید به نکات زیر توجه کرد:

  • از دیوار سبز می توان برای جداسازی فضاهای داخلی و خارجی استفاده کرد
  • بهتر است به چسبندگی اجزای مورد استفاده برای رشد گیاهان توجه شود
  • گیاهی را باید انتخاب کرد که با محیط، آب و هوا و ابعاد دلخواه مناسب باشد
  • ابعاد مورد نظر باید کاملا با گل و گیاه پوشانده شود و فضای خالی برای آن دیده نشود
  • سیستم آبیاری، نور مورد نیاز و همچنین شرایط محیطی گل و گیاه مورد استفاده باید در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

برای ایجاد منظره ای زیبا برای فضا بهتر است از دیوار سبز استفاده کنید که مزایای زیادی دارد. البته بهتر است به طور کامل از آن مراقبت کنید و در بازه های زمانی مختلف از گیاهان و زیبایی آنها مراقبت کنید.

شرکت سورن بام فعالتی خود را از سال 1389 در حوزه اجرای محوطه سازی و گسترش فضای سبز آغاز کرده و امروزه به یکی از معتبر ترین و برترین شرکت های طراحی و اجرای محوطه سازی و معماری منظر در سرتاسر ایران تبدیل شده است. این شرکت همواره در تلاش است تا با استفاده از برترین مهندسان و با تجربه ترین طراحان با استفاده از برترین متریال با کمترین قیمت بهترین فضای سبز را برای شما ایجاد کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید و با کارشناسان سورن بام ارتباط برقرار کنید.

علاوه بر آن می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

مقالات مرتبط
پروژه‌های دیوار سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید