طراحی محوطه سازی باغ

محوطه سازی باغ

آنچه در این مقاله میخوانیم

محوطه سازی ویلا یکی از مهمترین قسمت‌های طراحی ویلا است. سرعت و شلوغی زندگی روزمره و نیاز انسان‌ها به فاصله گرفتن از زندگی شهری و پناه بردن به طبیعت، فضای سبز و  باغ، باعث طراحی محوطه سازی باغ و ویلا شده است. چه زمین کوچک و یا زمین بزرگ با محوطه سازی حس خوب منتقل می‌شود. محوطه سازی و اجرای فضای سبز و اجراء محوطه سازی باغچه با تنوع بالایی توسط شرکت سورن بام صورت می گیرد .

طراحی و اجرای محوطه منظر

برای مشاهده ویدئو های پروژه های انجام شده کلیک کنید

اجرا محوطه سازی باغ

محوطه سازی باغ، هنری است که به خلق فضایی زیبا، کاربردی و دلنشین در باغ شما کمک می‌کند. این فرآیند شامل طراحی و اجرای المان‌های مختلفی مانند کاشت گیاهان، ساخت آبنما، آلاچیق، باربیکیو، مسیرهای پیاده‌روی و نورپردازی می‌شود.

مراحل اجرای محوطه سازی باغ

  1. طراحی: اولین قدم در محوطه سازی باغ، طراحی آن است. در این مرحله، باید با توجه به سلیقه خود، نوع کاربری باغ، شرایط آب و هوایی و مساحت باغ، طرحی مناسب انتخاب کنید.

  2. آماده سازی زمین: پس از انتخاب طرح، باید زمین باغ را برای اجرای محوطه سازی آماده کنید. این کار شامل تسطیح زمین، زهکشی مناسب و آماده سازی خاک برای کاشت گیاهان می‌شود.

  3. کاشت گیاهان: انتخاب گیاهان مناسب، یکی از مهم‌ترین بخش‌های محوطه سازی باغ است. باید گیاهانی را انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی منطقه سازگار باشند و نیازهای نوری و آبی متفاوتی داشته باشند تا در طول سال باغ شما سرسبز و زیبا باشد.

  4. ساخت المان‌ها: در این مرحله، المان‌های مختلفی مانند دیوار سبز، آبنما، آلاچیق، باربیکیو، مسیرهای پیاده‌روی و … با توجه به طرح اولیه ساخته می‌شوند.

  5. نورپردازی: نورپردازی مناسب، به زیبایی باغ در شب می‌افزاید، بلکه امنیت باغ را نیز افزایش می‌دهد.

مراحل محوطه سازی

نکاتی برای محوطه سازی باغ

  • قبل از شروع محوطه سازی، بودجه خود را مشخص کنید.
  • از یک طراح متخصص برای طراحی باغ خود کمک بگیرید.
  • گیاهان مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه خود را انتخاب کنید.
  • از سیستم آبیاری مناسب برای باغ خود استفاده کنید.
  • به نورپردازی باغ خود توجه کنید.
  • از باغ خود به طور صحیح نگهداری کنید.

با اجرای محوطه سازی مناسب، می‌توانید از باغ خود به عنوان فضایی برای استراحت، تفریح و لذت بردن از طبیعت استفاده کنید.

مزایای محوطه سازی باغ

  • افزایش زیبایی باغ
  • ایجاد فضایی کاربردی و دلنشین
  • افزایش ارزش ملک
  • تصفیه هوا و ایجاد محیطی سالم
  • کاهش استرس و ایجاد آرامش

اجرا محوطه سازی باغچه

اجراء محوطه سازی باغچه فواید و مزایای بسیاری دارد . این مزایا شامل دو بخش تاثیر زیست محیطی و تاثیر بر روی افراد می باشد . زیبا سازی محوطه باغ ، کمک به اکسیژن رسانی و کاهش آلودگی ها از جمله اثرات زیست محیطی طراحی محوطه سازی باغ محسوب می شوند . افزایش ارزش ملک و افزایش آرامش و انرژی از جمله تاثیرات اجرای محوطه سازی بر روی افراد می باشد .

نحوه رشد گیاهان به چه صورت می باشد

برای رشد بهتر گیاهان در باغ یا باغچه باید  قسمتی از حیاط تعبیه شود که نور خورشید را به اندازه کافی بتوانند جذب کنند . گیاهان برای داشتن رشد مناسب به خاک و آبیاری مناسب نیازمند می باشند . این شرایط بستگی به آب و هوای منطقه  را دارد که گیاهان در آنجا چگونه رشد خواهند کرد . گیاهانی که در باغچه کاشت می شوند باید در مقابل سرما و باد از دوام بالایی برخوردار باشند .

طراحی و اجرای تخصصی محوطه ویلا

ایده های خلاقانه در محوطه سازی باغ و باغچه

با پیشرفت صنعت محوطه سازی و استفاده از خلاقیت طراحان ایده های جدید و منحصر به فردی برای محوطه سازی ارائه می شود که بسیار مورد توجه کارفرمایان قرار می گیرد . زیرا این ایده ها علاوه بر هزینه ی کم شکل خاص و زیبایی به محوطه ی باغ و باغچه ی شما می دهد .

ایجاد راه پله با سنگ های طبیعی

برای حفظ شکل طبیعی باغ می توان راه باریکه و پله های درون باغ را با استفاده از سنگ های طبیعی و قلوه سنگ اجرا کرد . اگر انتخاب این سنگ ها از بین سنگ های منطقه ی همان باغ انتخاب شود بافت باغ با دیگر مناطق یکی می شود .

ایجاد راه پله با سنگ های طبیعی

استفاده از صفحات سیمانی

در طراحی محوطه سازی باغ برای نشان دادن مسیر پیاده روی ، فضای پارکینگ و یا در کنار استخر از صفحات سیمانی استفاده می شود . استفاده از صفحات سیمانی برای ایجاد مسیر یک ایده ی بسیار محبوب می باشد . علاوه بر زیبایی منحصر به فرد و بسیار با محیط باغی هماهنگی خوبی دارد .

تزئین حاشیه مسیر و دیوار ها با نورپردازی

اجرای نورپردازی در حاشیه ی مسیرها و پله هایی که در باغ وجود دارد از جمله ایده های بسیار خلاقانه و مدرن در محوطه سازی باغ و باغچه محسوب می شود . استفاده از لامپ های LED با توجه به اینکه مصرف برق آن ها پایین است بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

اجرای سنگ قلوه

محوطه سازی باغ با کمترین هزینه

قیمت و هزینه اجرای محوطه سازی باغ به عوامل متعددی وابسته می باشد و نمی توان برای آن یک عدد ثابت در نظر گرفت . در قدم اول برای بررسی قیمت محوطه سازی باغ مساحت باغ مطرح است . هر چقدر مساحت باغ کمتر باشد محوطه سازی آن نیز با قیمت کمتری انجام می گیرد . برای کاهش هزینه های محوطه سازی کاملا دست شما باز می باشد .

این کار به سادگی با حذف کردن اجرای المان های غیر ضروری امکان پذیر می باشد و شما می توانید تنها به اجرای المان های ضروری برای محوطه ی باغ خود بپردازید . در قدم آخر برای بررسی قیمت و هزینه های مربوط به محوطه سازی باغ به استفاده از متریال ها می رسیم . استفاده از متریال ارزان تر تاثیر به سزایی بر روی هزینه ی نهایی طراحی و اجرای محوطه سازی باغ و باغچه دارد .

برای دریافت اطلاعات در خصوص قیمت و هزینه ی محوطه سازی باغ و باغچه و بیان نظرات خود برای اعمال در طراحی محوطه ی خود همین حالا با مشاوران سورن بام تماس بگیرید .

محوطه سازی ،ویلا سازی

طراحی محوطه سازی باغ

برای طراحی محوطه سازی باغ ابتدا باید یک طرح و نقشه ی اولیه برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب ارائه نمود . ارائه ی یک طرح برای محوطه سازی باغ راهی درست و منطقی برای جلوگیری از اتلاف هزینه و وقت کارفرمای گرامی می باشد . مشاهده ی طراحی نهایی پیش از اجرا به کارفرما این امکان را می دهد تا قبل از اجرا تمامی نظرات و تغییرات را بر روی طرح مورد نظر اعمال بنمایند و بهترین طراحی برای محوطه ی باغ انتخاب شود.

طراحی محوطه سازی باغ

طراحی محوطه سازی باغ با المان های مختلف

برای داشتن محوطه زیبا در باغ به غیر از کاشت درخت و درختچه ها می توانیم با استفاده از المان های مختلف محیطی دنج را ایجاد کنیم .

المان های مختص در طراحی محوطه سازی باغ شامل موارد زیر می باشد :

  • کاشت گیاهان فضای باز و زینتی
  • انواع آبنما ها ( صخره ای ، برکه ، آبنما دیواری ، چشمه و نهر ها و … )
  • آلاچیق ، پرگولا ( متریال آن بستگی به شرایط اقلیمی منطقه دارد )
  • انواع فلاور باکس ها (بر مبنای شرایط آب و هوایی منطقه متریال های آن می تواند از نوع فلزی ، چوبی ، فایبر گلاس و… باشد )
  • دیوار سبز طبیعی و مصنوعی
  • مبلمان فضای باز
  • چتر فضای باز
  • آتشدان
  • باربکیو ( در ابعاد تعیین شده با متریال های سنگی و فلزی قابل اجرا می باشد )
  • قلوه سنگ رودخانه ای
  • نورپردازی

در محوطه سازی باغ می توانیم فضای خود را به یک فضای نشیمن و … تقسیم بندی کنیم تا از فضای طراحی شده در باغ نمایی از طبیعت را در خود به ارمغان آوریم .

طراحی محوطه سازی باغ با المان های مختلف

کاشت گیاهان فضای باز و زینتی در محوطه سازی باغ

برای زیبا سازی محیط می توانیم در قسمت ورودی باغ با کاشت درخت و درختچه ، گل و گیاهان فضای سبز را ایجاد کنیم و با کف سازی محوطه با متریال های متنوع مسیر راه ورودی را مشخص کرد .

طراحی محوطه سازی باغ تنها مختص به فضا های بزرگ نمی شود ، بلکه می توانیم در محیط هایی با متراژ کم نیز محوطه سازی را انجام دهیم .

  • محوطه سازی باغ با گل و گیاه: کاشت گیاهانی متناسب با فضا یکی از مهمترین اقدامات در طراحی محوطه سازی است . با توجه به نوع پوشش و اقلیم محیط از گیاهان متناسب با محیط استفاده می شود .
  • آلاچیق در محوطه سازی باغ : یکی از پرکاربردترین نوع محوطه سازی ایجاد آلاچیق و فضای استراحت در باغ ها و ویلاها هست که نمای زیبایی به محوطه سازی می بخشد .
  • محوطه سازی با استخر : ساخت و ایجاد استخر در محوطه سازی یکی از آیتم های لاکچری محسوب می شود
  • که یکی از اقدامات جذاب برای ویلا و باغ یا منزل شما محسوب می شود .
  • محوطه سازی با آبنما : استفاده از آبنما مخصوصا آبنمای ریزشی در محوطه سازی ها خیلی رایج و پرکاربرد است .
  • محوطه سازی با نورپردازی : محوطه سازی با یک نور پردازی صحیح و اصولی باعث زیبا تر شدن و شکیل تر شدن محیط می شود .

کاشت گیاهان فضای باز و زینتی در محوطه سازی باغ

دسته بندی محوطه سازی باغچه ها

محوطه سازی باغچه های بزرگ

در ویلا های حیاط دار بزرگ ، می توانیم قسمتی از حیاط را به یک باغچه زیبا اختصاص دهیم و با کاشت گیاهان فضای سبز به آن جلوه زیبایی بدهیم و با استفاده از قلوه سنگ های رنگی باغچه را تزیین کنیم . می توانیم درون باغچه هایی با فضای بزرگ نهر یا برکه ای را ایجاد کنیم . هم چنین داخل آن را با ماهی های مختلف زیبا کنیم و از دیدن آن لذت ببریم .

در محوطه سازی ویلا علاوه بر احداث باغچه می توانیم از دیگر المان های موجود در فضای باز استفاده کنیم .المان هایی مانند آبنما ، آلاچیق و … را می توان در کنار باغچه استفاده کنیم و از آن ها بهره مند شویم . از دیگر المان هایی که می توان در محوطه سازی در کنار باغچه ویلا یا باغ داشته باشیم می توان به فلاور باکس ، پرگولا ، آبنما ، مبلمان فضای باز و … اشاره داشت .

 

محوطه سازی باغچه های بزرگ

محوطه سازی باغچه‌های کوچک

باغچه را می توان در ابعاد و متریال های متنوع در بخش های مختلف محیط فضای باز احداث کرد ، باغچه های کوچک را می توانیم در حیاط خانه ها و مجتمع های اداری ، تجاری ، درمانی و تراس و روف گاردن و پاسیو ها اجرا کنیم .

باغچه های کوچک می توانند به اندازه باغ های بزرگ زیبا و دلنشین باشند. با کمی خلاقیت و برنامه ریزی می توانید از فضای کوچک خود نهایت استفاده را ببرید.

ایده برای محوطه سازی باغچه کوچک

  • از گیاهان به صورت عمودی استفاده کنید: قفسه های گلدان، آویزهای دیواری و طاق های گلدار راه های خلاقانه ای برای اضافه کردن گیاهان به باغچه کوچک شما هستند.
  • مسیرهای باریک و پیچ در پیچ ایجاد کنید: این کار باغچه شما را بزرگتر نشان می دهد.
  • از رنگ های روشن استفاده کنید: گل ها و گیاهان با رنگ های روشن می توانند باغچه شما را شادتر و پر جنب و جوش تر نشان دهند.
  • از آینه استفاده کنید: آینه ها می توانند نور را منعکس کرده و باغچه شما را بزرگتر نشان دهند.
  • از مبلمان فضای باز مناسب استفاده کنید: مبلمانی را انتخاب کنید که فضای زیادی را اشغال نکند.

طراحی محوطه سازی باغچه در تراس

امروزه در تراس سبز می توانیم با استفاده از اجرای دیوار سبز باغچه ای را ایجاد کنیم و در آن کاشت سبزیجات خانگی را داشته باشیم و از سبزیجات ارگانیک لذت ببریم .

اجراء محوطه سازی باغچه

محوطه سازی باغ شهری

محوطه سازی باغ شهری فرآیند طراحی و ساخت یک فضای بیرونی زیبا و کاربردی است. این فرایند می تواند شامل طیف وسیعی از وظایف از جمله کاشت گیاهان، نصب چمن، ایجاد مسیرها و پاسیوها و افزودن ویژگی های آب مانند آبنماها یا استخرها باشد.

هنگام محوطه سازی یک باغ شهری، در نظر گرفتن تعدادی از عوامل مهم است، مانند:

  • اندازه و شکل باغ: این تعیین می کند که چه نوع گیاهان و ویژگی هایی را می توانید درج کنید.
  • میزان نور خورشید: برخی از گیاهان به آفتاب کامل نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر در سایه جزئی یا کامل رشد می کنند.
  • نوع خاک: زهکشی خاک و سطح pH بر نوع گیاهانی که می توانید رشد دهید تأثیر می گذارد.
  • آب و هوا: آب و هوای منطقه شما بر انتخاب گیاهان و مصالحی که می توانید استفاده کنید تأثیر می گذارد.
  • بودجه شما: هزینه محوطه سازی باغ و طراحی محوطه سازی باغ می تواند بسته به اندازه و پیچیدگی پروژه به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

هنگامی که این عوامل را در نظر گرفتید، می توانید شروع به برنامه ریزی باغ خود کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • یک نقطه کانونی ایجاد کنید: این می تواند یک درخت بزرگ، یک مجسمه، یا هر ویژگی دیگری باشد که چشم را جلب کند.
  • از رنگ و بافت استفاده کنید: طیف وسیعی از گیاهان با رنگ ها و بافت های مختلف را انتخاب کنید تا باغ خود را جذاب تر کنید.
  • فضای آرامش ایجاد کنید: فضایی ایجاد کنید که بتوانید در آن استراحت کنید و از فضای باز لذت ببرید. این می تواند یک منطقه نشیمن، تاب یا هر فضای آرام دیگری باشد.
  • از نورپردازی استفاده کنید: نورپردازی می تواند طراحی محوطه سازی باغ شما را در شب ایمن تر و زیباتر کند.

سخن پایانی

امروزه و در زندگی شهر نشینی که همواره در معرض دود و آلودگی است، می توانیم با اجرای انواع محوطه سازی روزنه ای از طبیعت به زندگی سرد شهری ایجاد کنیم. اجرای محوطه سازی باغ و باغچه یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین سبک های محوطه سازی است که باعث می شود تا از فضای باغی مدرن و جذاب بهره ببرید. در محوطه سازی باغ و باغچه می توانید از المان های بسیار زیادی در جهت زیبایی و جذابیت باغ خود استفاده کنید، اما این نکته را در نظر داشته باشید که اجرای محوطه سازی باغ و المان های آن باید توسط مهندسین و طراحان خبره و باتجربه صورت بگیرد.

شرکت سورن بام

متخصصان شرکت سورن بام با تکیه بر تجربه ی سال ها تجربه ای اجرای محوطه سازی باغ و باغچه آماده ی ارائه ی هرگونه ی مشاوره و راهنمایی رایگان در این زمینه به شما کارفرمای گرامی می باشد . برای مشاهده پروژه های انجام شده محوطه سازی باغ و باغچه توسط تیم سورن بام می توانید اینستاگرام مجموعه را دنبال کنید .

سوالات متداول محوطه سازی باغ

بله در واقع هیچگونه محدودیتی برای برای اجرای محوطه سازی در متراژهای مختلف وجود ندارد.

طراحی و اجرای هر تعداد المان در محوطه سازی باغ با توجه به سلیقه کارفرما و البته متراژ آن مورد بررسی قرار می گیرد .

اگر زیبایی باغ برای خودتان و همچنین جذب مخاطب برای خرید و فروش بهتر باغ برایتان اهمیت دارد باید بگوییم که محوطه سازی باغ برای شما یک ضرورت محسوب می شود .

 

8 نظر در “طراحی محوطه سازی باغ

  1. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    ایا محوطه سازی باغ برای شهر مشهد هم انجام می دید.

    1. ادمین محوطه سازی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله تیم تخصصی سورن بام در تمامی شهرهای ایران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.
      برای مشاوره رایگان با شماره های 09122155348 و 44277178 (021) در ارتباط باشید.

  2. حسین عسگری گفت:

    سلام روز بخیر
    تیم شما میتونه تا عید باغی که دارم رو محوطه سازی کنه؟

    1. ادمین محوطه سازی گفت:

      سلام آقای عسگری
      بله امکانش هست،بستگی به متراژ و طرح مد نظر شما داره.
      شما میتونید طرح مورد نظرتون رو برای تیم تخصصی سورن بام بفرستید
      شما میتونید با شماره های 09122155348 و 44277178 (021) در ارتباط باشید.

  3. ازاده لک لو گفت:

    درود و عرض ادب
    ایا میتوان زمان حدودی رو برای اجرای محوطه سازی باغ در نظر گرفت؟

  4. ادمین محوطه سازی گفت:

    سلام وقت بخیر
    زمان حدودی بعد از مشخص شدن متراژ و طرح اولیه شما بیان میشود.

  5. شاهرخ ساسانیان گفت:

    سلام خسته نباشید
    شما برای محوطه سازی باغ از چه متریالی استفاده می کنید؟

  6. محمد زرینی گفت:

    سلام
    شما طرح محوطه سازی باغ ایرانی هم اجرا می‌کنید؟ ممنون میشم پاسخ بدید.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام

8 نظر در “طراحی محوطه سازی باغ

  1. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    ایا محوطه سازی باغ برای شهر مشهد هم انجام می دید.

    1. ادمین محوطه سازی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله تیم تخصصی سورن بام در تمامی شهرهای ایران آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.
      برای مشاوره رایگان با شماره های 09122155348 و 44277178 (021) در ارتباط باشید.

  2. حسین عسگری گفت:

    سلام روز بخیر
    تیم شما میتونه تا عید باغی که دارم رو محوطه سازی کنه؟

    1. ادمین محوطه سازی گفت:

      سلام آقای عسگری
      بله امکانش هست،بستگی به متراژ و طرح مد نظر شما داره.
      شما میتونید طرح مورد نظرتون رو برای تیم تخصصی سورن بام بفرستید
      شما میتونید با شماره های 09122155348 و 44277178 (021) در ارتباط باشید.

  3. ازاده لک لو گفت:

    درود و عرض ادب
    ایا میتوان زمان حدودی رو برای اجرای محوطه سازی باغ در نظر گرفت؟

  4. ادمین محوطه سازی گفت:

    سلام وقت بخیر
    زمان حدودی بعد از مشخص شدن متراژ و طرح اولیه شما بیان میشود.

  5. شاهرخ ساسانیان گفت:

    سلام خسته نباشید
    شما برای محوطه سازی باغ از چه متریالی استفاده می کنید؟

  6. محمد زرینی گفت:

    سلام
    شما طرح محوطه سازی باغ ایرانی هم اجرا می‌کنید؟ ممنون میشم پاسخ بدید.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید