ساخت روف گاردن در رستوران یا کافه

طراحی روف گاردن در رستوران یا کافه

آنچه در این مقاله میخوانیم

ساخت روف گاردن در رستوران یا کافه

ساخت روف گاردن در رستوران یا کافه در سالیان اخیر در کشور ایران مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. روف گاردن یکی از پروژه های قابل اجرا توسط شرکت سورن بام است.در ادامه در این مقاله شما عزیزان را با ساخت روف گاردن در رستوران یا کافه بیشتر آشنا خواهیم کرد.

ساخت روف گاردن اولین بار در کشور آلمان اجرا شد و بعد از آن سایر کشور ها نیز به آن علاقه مند شدند، تا جایی که امروزه در اکثر شهرهای جهان به خصوص شهرهای آلوده استفاده از روف گاردن به یک امر عادی تبدیل شده است.

روف گاردن اصولا بر روی سطح صاف و هموار انجام می شود و اجرای آن در سطوح شیب دار زیاد مرسوم نمی باشد. در زمان طراحی روف گاردن مهم ترین موضوع و اصولی ترین مبحث مربوط به عایق سازی می باشد.

ساخت روف گاردن در رستوران یا کافه

ساخت روف گاردن در رستوران یا کافه

دلایل استفاده از روف گاردن در رستوران یا کافه

  • ایجاد محیط آرام و سبز در ساختمان ها
  • ایجاد عایق صوتی
  • ایجاد عایق دمایی
  • به وجود آوردن محیطی زیبا و دلپذیر
  •  تولید اکسیژن
  • زیباسازی بنا

طراحی روف گاردن در رستوران یا کافه

طراحی روف گاردن در رستوران یا کافه نیازمند داشتن و تلفیق دو دانش طراحی رستوران و طراحی روف گاردن می باشد.

شما باید یک روف گاردن مناسب طراحی نموده و سپس با اصول طراحی رستوران یا کافه،نوع کاربری روف گاردن را تغییر داده و تبدیل به یک رستوران دلپذیر یا یک کافه لاکچری تبدیل شود.

همچنین در این کار خلاقیت بسیار می تواند به جذب مشتری کمک کند. خصوصا در کلان شهرهایی مانند تهران و کرج که بیش از هزاران کافه و رستوران وجود دارند و این به آن معناست که افراد دارای انتخاب نامحدودی برای صرف غذا و گذران وقت دارند.به همین دلیل جذب مشتری و اعتماد سازی مشتری بسیار اهمیت دارد.روف گاردن شما باید فضایی باشد که افراد به عنوان پاتوق همیشگی خود بدانند.

طراحی بام سبز نیاز به دانشی جامع و کامل از لحاظ معماری و گیاه شناسی دارد. بر روی بام سبز المان های متفاوتی می توان ایجاد کرد. مانند انواع آبنما ، پرگولا و آلاچیق، انواع گیاهان، محوطه سازی و…

برای ساخت هریک از این المان ها ابتدا ساختمان از لحاظ مقاومت و بحث ایستایی و بار ساختمان مورد بررسی قرار میگیرد. حال برای ایجاد یک رستوران یا کافه در بام مواردی همچون احتساب بار  و فشاری که به سقف وارد می شود بسیار حائز اهمیت می یابد.

ایجاد روف گاردن با آوردن طبیعت به بام ایجاد میشود. برای طراحی روف گاردن ابتدا باید بام به صورت کامل آب بندی شده و قسمت هایی که گیاهان در آن قرار می گیرند با توجه به ارتفاع و وزن و رشد گیاهان کفسازی شود. تا فضای کافی برای رشد ریشه گیاهان در زیرسازی وجود داشته باشد.

انتخاب متریال درست برای روف گاردن بسیار اهمیت دارد. متریال هایی برای روف گاردن مناسبند که مقاومت کافی در برابر گرما، سرما، باران و برف و تحمل وزن و غیره داشته باشند.

طراحی روف گاردن در رستوران یا کافه

طراحی روف گاردن در رستوران یا کافه

نکات اصلی در طراحی روف گاردن در رستوران

طراحی رستوران دارای ابعاد و استانداردهای خاص خود می باشد. حال آنکه در طراحی رستوران در روف گاردن باید چه نکاتی را رعایت نمود با ما همراه باشید تا نکات اصلی در ساخت روف گاردن در رستوران یا کافه

در نظر گرفتن فضای آشپزخانه در روف گاردن کافه

فضای پخت و پز تفکیک شده در رستوران ها بسیار اهمیت دارد.اگر قسمت آشپزخانه در طبقات زیرین باشد، ملزومات کاملا فراهم است. اگر آشپز خانه داخل بام قرار میگیرد باید کاملا سرپوشیده، با تهویه مناسب جهت جلوگیری از انتشار بوی مواد غذایی در فضای مشتریان باشد.

چیدمان نشیمن روف گاردن

چیدمان فضای نشیمن باید به گونه ای باشد که تمامی افراد بتوانند از منظره و چشم انداز استفاده کافی ببرند. هدف اصلی از طراحی رستوران در روف گاردن استفاده بهینه از چشم انداز و هوای آزاد و لذت بردن از آن می باشد پس برای رسیدن به یک بام سبز جذاب باید چیدمان درستی داشته باشیم.

تاسیسات روف گاردن کافه و تهویه

عملا هر رستوران و کافه ای باید دارای تهویه مناسب، چه در قسمت پخت و پز و چه در قسمت داخلی و بیرونی، جهت اجرای تاسیسات و هوای مناسب در ابتدای طراحی باید زیرساخت ها ایجاد شوند و برای صدمه ندیدن دکوراسیون داخلی و یا خارجی باید ابتدا فضای عبور لوله ها،داکت ها، فن ها ی تهوع و غیره تعبیه گردد.

نکات اصلی در طراحی رستوران

نکات اصلی در طراحی رستوران

دکوراسیون داخلی با توجه به سبک رستوران

عمدتا برای دکوراسیون داخلی می توان از دیوارسبز استفاده نمود و طراحی های لازم را عمل آورد.اما بام رستوران ها حجم بسیار محدودی دیوار و یا سقف کاذب دارند. کفسازی در رستوران ها در روف گاردن به دلیل تلفیق فضا با طبیعت، انتخاب محدودتری به طراح جهت طراحی و یا انتخاب متریال می دهد و متریال های کمتری طبیعتا قابل استفاده در فضای باز و بام ها هستند.

بنابراین برای دکوراسیون داخلی رستوران ها در روف گاردن انتخاب های محدودتری خواهیم داشت و نمی توانیم از سبک های پر تزئين استفاده نماییم.

دکوراسیون داخلی با توجه به سبک رستوران

نمای بیرونی ساخت روف گاردن در رستوران یا کافه

برای طراحی نمای بیرونی، رستوران باید جذاب و جالب توجه برای مشتریان و رهگذرها باشد.

علاوه بر استانداردهایی که شهرداری به آن مجوز میدهد، شما می توانید خلاقیت بسیار زیادی در طراحی نمای بیرونی به کار ببندید. اما برای طراحی رستوران در بام سبز نمای بیرونی شما کمی متفاوت تر خواهد بود. نمای بیرونی توسط افراد کمتری دیده می شود به دلیل اینکه داخل دید رهگذران نیست. همچنین نمای بیرونی روف گاردن به دلیل نوع رستوران یا کافه و اولویت چشم انداز مناسب آن اکثرا از شیشه و یا متریال هایی است که نمی توان بر روی آن جهت طراحی نمای بیرونی رستوران استفاده کرد.

در نتیجه برای طراحی بام رستوران ها باید نورپردازی مناسب انجام گیرد. روف گاردن طراحی شده باید ترکیبی از نور مناسب و گیاهانی باشد که جلوه رستوران از دید مشتریان جذاب باشد. به حدی که عابرین برای دیدن نمای بیرونی مشتاق بوده و سر خود را بالا بگیرند. برای این کار به خلاقیت فراوانی احتیاج دارید. نورپردازی یکی از المان های جذب میباشد.نورهای نواری معمولا دید عابرین را به خود جذب میکند. پس از این نوع نورپردازی غافل نشوید.

نمای داخلی رستوران یا کافه

نمای داخلی رستورانها یا کافه ها از بیرون در مکان های هم سطح بسیار اهمیت دارد. زیرا تصمیم گیری مخاطب برای ورود به کافه یا رستوران زمانی صورت میگیرد که بتواند محیط داخلی را ببیند و بپسندد. از شلوغی و یا خلوتی فضا متوجه شود و حتی نظری به نوع و میزان غذا داشته باشد. 

ساخت روف گاردن در رستوران یا کافه

سخن پایانی

امروزه برای رفع خستگی و یا عوض شدن حال روحی مان می توانیم از بام های سبز یا روف گاردن استفاده کرد،اجرای روف گاردن در رستوران ها و کافه ها یکی از المان ها ی تاثیر گذار در جذب مشتری و زیبایی محوطه می شود،که علاوه بر تاثیر مستقیم رو ی مشتری بر روی بنا و ارزش آن موثر می باشد.

 در شرکت سورن بام همراه تیم متخصص و توانمند آماده انجام تمامی خدمات معماری از جمله ساخت روف گاردن در رستوران یا کافه، آبنما ها، آلاچیق، نورپردازی و انواع دیگر خدمات و طراحی ساختمانی در سراسر ایران انجام می دهد.

شرکت سورن بام

گروه طراحی محیط و منظر سورن بام از سال 1389 با بهره گیری از تیم متخصص و اجرایی کوشید تا در جهت دستیابی به هدف همزیستی با طبیعت و توسعه شهر سازی فعالیت خود را شروع کند. هم اکنون با طراحی و اجرای چندین پروژه موفق و معتبر توانست سهمی را از بازار برای خود کسب کند. این گروه با گذراندن دوره های تخصصی در خارج از کشور در زمینه روف گاردن (بام سبز) و گرین وال (دیوار سبز) توانست حرکتی نو در این زمینه ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید