فرآیند تبدیل چوب به ترمووود

چوب اصلاح شده حرارتی ترموود

آنچه در این مقاله میخوانیم

چوب معمولی در برابر رطوبت و آب مقاوم نیست. از زمان های قدیم با حرارت دادن چوب مقاومت آن بیشتر میشد. امروزه با استفاده از بخارآب و حرارت مقاومت چوب را بسیار بالا برده اند که این فرآیند منجر به به وجود آمدن چوب ترمو میشود. درفرآیند حرارت دیدن هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمیشود.

 

فرآیند تولید ترمووود:

مرحله اول:

افزایش درجه حرارت و خشک کردن در کوره:

در فرآیند تولید ترمووود دمای کوره با استفاده ازگرما وبخار آب سریع بالا میرود و به حدود 100 درجه سانتی گراد میرسد و به دنبال آن حرارت چوب نیز به همان اندازه میرسد.

بعد از این مرحله حرارت بصورت یکنواخت افزایش یافته و تا دمای 130 درجه سانتی گراد میرسد و مرحله ی خشک شدن چوب اتفاق می افتد. بخارآب  مانند یک لایه مه روی چوب قرار میگیرد و از ترک خوردگی آن جلوگیری میکند و از طرف دیگر موجب تسریع تغییرات شیمیایی چوب میشود.در انتهای این مرحله رطوبت چوب به صفر میرسد.

مرحله دوم:

تشدید درجه حرارت:

بعد از مرحله اول درجه حرارت با توجه به میزان نیاز برای استفاده نهایی تا 185 و 225 درجه سانتی گراد افزایش می یابدو بین 2 تا 3 ساعت ثابت میماند.

مرحله سوم:

سرد کردن وبهینه کردن رطوبت:

در این مرحله وبعد از حرارت دیدن چو درجه حرارت کوره با استفاده از سیستم اسپری آب کاهش می یابد.

در طی فرآیند سرد شدن در دمای حدود 90 درجه و یا پایین تر مجددا رطوبت چوب افزایش یافته و موجب میشود، که شکنندگی چوب کاهش یافته وقابل ماشین کاری باشد. در این مرحله رطوبت چوب تا 7-4 درصد میرسد.

تغییرات صورت گرفته در مشخصه های چوب در فرآیند تولید ترمووود:

1.چگالی: تا حدود 10 درصد کاهش می یابد.

2.استحکام: با کاهش رطوبت چوب که مهم ترین ویژگی و مزیت ترمووود است استحکام در بعضی موارد تحت تاثیر قرار میگیرد.

3.هدایت حرارتی: با توجه به آزمایشات صورت گرفته خاصیت عایق بودن ترمووود نسبت به چوب معمولی افزایش یافته،  و به همین دلیل امکان استفاده از این چوب در فضاهای مرطوب مانند سونا فراهم میشود.

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام
با ما در ارتباط باشید