اجرای چشمه های مصنوعی

اجرای چشمه های مصنوعی

آنچه در این مقاله میخوانیم

 اجرای چشمه های مصنوعی: چشمه ها در طراحی شهرها نمادی از رود ها و چشمه ها هستند و در  سازه های باغ ایرانی بسیار حائز اهمیت می باشند .

حوضچه ها و یا حوض های کم عمق که اغلب در آن ها فواره هایی متعدد قرار می گیرند . در کنار آنها چراغهایی را تعبیه می کنند که با نورپردازی بر روی آنها زیبایی چشمه ها ، آبنما ها را  چندین برابر می کند .

آبنما صخره ای

آبنما و چشمه های باغی

چشمه های مصنوعی :

چشمه ها یکی از عناصر چذاب در طبیعت محسوب میشوند که علاوه بر زیبایی بصری صدای فوق العادهای را در فضا ایجاد می کنند . طراحی و اجرای چشمه های مصنوعی عنا وین متفاوتی دارند . از جمله آبشار مصنوعی ، چشمه ، برکه  ، آبنما و… که هریک بر حسب کاربردی بودن آنها طراحی و اجرا می شوند.

در حال حاضر استفاده از آبنما ها علاوه بر استفاده در فضای بیرونی در فضاهای داخلی نیز می توان طراحی و اجرا کرد ، آبنما های آبشاری از انواع آبنما ها هستند که خود آن ها شامل انواع و جنس های مختلف اند که یکی از آن ها آبشار صخره ای یا سنگی است ارزش بیشتری دارد .این نوع آبنما ها علاوه بر فضای بیرونی  قابل استفاده در فضای داخلی و فضای بسته است . این آبنما می تواند در هر فضایی به عنصر کانونی و جلب توجه تبدیل شود.

طراحی و اجرای چشمه های مصنوعی

طراحی و اجرای چشمه های مصنوعی

در طراحی و اجرای چشمه های مصنوعی می توان از عناصری مانند قلوه سنگ ، دیوار سبز ، فلاور باکس  و…. در محوطه سازی استفاده کرد . شرکت سورن بام در زمینه معماری سبز فعالیت های بیشماری داشته از جمله در طراحی و ساخت انواع  آبنما ، آبشار مصنوعی

اصول طراحی و اجرای چشمه های مصنوعی :

1- قرار نگرفتن آنها در زیر درخت  ، زیرا درختان به دلیل وجود حشرات و فضولات پرندگان توصیه نمیشود.

2- نباید در مسیر بادهای شدید باشد: وزش باد موجب اختلال در عملکرد اجرای آبنماها می شود و موجب ریزش آب به بیرون می شود.

3- عمق منبع ذخیره ی آب:عمق منبع آب به دلیل کاهش مصرف آب و دلایل امنیتی برای کودکان تا سطح قابل قبولی ثابت باقی بماند.

4- محافظت توسط شبکه های آهنی: گودال های ناشی از نصب لوله های تجهیزاتی ساخته می شوند توسط شبکه ها آهنی پوشیده می شود . این شبکه آهنی دارای توری های است که مانع عبور آشغال و اجسام مزاحم می شود.

اجرای چشمه های مصنوعی

اجرای چشمه های مصنوعی

انواع آبشار مصنوعی :

آبشار  صخره ای یا سنگی ،آبشار  باغی ،  آبشار دیواری ، موزیکال ، شیشه ای ، خانگی ، مدرن ، کلاسیک .

طراحی و ساخت چشمه های مصنوعی :

از نکات مهمی که هنگام ساخت چشمه های مصنوعی  باید مد نظر باشد، صدای آب، ایجاد فضایی خنک، انعکاس، آرامش و تحرک است. نکته بارز و مهم برای شروع ساخت چشمه در نظر گرفتن مساحت محیطی است که قرار است چشمه  در آن احداث شود . مثلاً در شهرهای بزرگی مانند تهران بهتر است به طور تقریبی 25% از مساحت فضای سبز مورد نظر به ساخت چشمه های مصنوعی  اختصاص داده شود . همچنین توجه به شرایط محیط مورد نظر، مکان نگاری و نقشه کشی محل و بررسی شرایط فرهنگی، اجتماعی و حتی سنجش گروه سنی کاربران محلی از نکات مهم هستند . ایزولاسیون، ساختار مکانیکی چشمه مصنوعی ، آرماتور بندي و شیب مناسب درکنار عوامل دیگر همگی از مراحل ساخت چشمه های مصنوعی  می باشد .

اجرای چشمه های مصنوعی

اجرای چشمه های مصنوعی

لنداسکیپ

لنداسکیپ

جنس آبشار های مصنوعی :

برای ساخت آبشار ها نسبت به نوع استفاده و محلی که قرار است در آن قرار گیرند از متریال های مختلفی استفاده می شود . مانند سنگ ( گرانیت ، مرمر ، آنتیک ) ، فایبر گلاس ، چوب ، سیمان ، سنگ قلوه و تخته ای ، شیشه و …

برای مشاوره رایگان ، بازدید از محل پروژه و اجرای تخصصی با ما تماس بگیرید .

مقالات مرتبط
پروژه‌های آبنما سورن بام
با ما در ارتباط باشید