طراحی روف گاردن |قیمت طراحی بام

هزینه اجرا روف گاردن

آنچه در این مقاله میخوانیم

طراحی روف گاردن |قیمت طراحی بام Green Roof ( یا روف گاردن ) به پوشاندن فضای باز بالای ساختمان با پوشش گیاهی همانند درختان و گل های زیبا گفته میشود. طراحی و ساخت روف گاردن دارای مزایای زیادی است و باعث میشود که شما بتوانید حداکثر استفاده را از پشت بام خود ببرید و طبیعت را به خانه ای خود بیاورید. اما سوالی که بسیاری از مردم با آن درگیر هستند این می باشد که هزینه ای اجرای بام سبز چقدر است؟ ما قبلا در مقاله هزینه اجرای روف گاردن توضیحاتی در رابطه با آن ارائه داده ایم. اما در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات تکمیلی را نیز در این رابطه با شما ارائه دهیم تا بتوانید اطلاعات خوبی را در این رابطه داشته باشید.

اما در ابتدا بهتر است با خود اجرای روف گاردن یا بام سبز آشنا شوید و اطلاعاتی در این رابطه به دست آورید تا بعد از آن در رابطه با هزینه ها نیز صحبت کنیم.

 

قیمت طراحی بام 

قیمت و هزینه اجرای روف گاردن یا بام سبز همواره یکی از موضوعات پرچالش برای کارفرمای پروژه بوده است وجود انواع روف گاردن که در ادامه مقاله به معرفی آنها پرداخته ایم تصمیم گیری را برای کارفرما سخت می کند. علاوه بر این متریال بکار رفته در هر سبک طراحی و اجرای روف گاردن و مزایا و معایب انواع روف گاردن، کار را دشوارتر هم خواهد نمود. در صورت استفاده از متریال خارجی، هزینه ساخت هر متر مربع روف گاردن افزایش می یابد.

 عوامل موثر برقیمت طراحی بام

1- قیمت چمن مصنوعی روف گاردن

2- هزینه پوشش سبز طبیعی روف گاردن

3- هزینه مبلمان روف گاردن

4- قیمت کفپوش روف گاردن

5- دستمزد مجری روف گاردن

مکان های قابل استفاده طراحی روف گاردن 

طبق توصیفات اجرای بام سبز فقط برای فضای پشت بام صورت نمی گیرد .  می توان ایجاد پوشش گیاهی و فضای سبز بر روی سقف را هم به آن اضافه کرد . علاوه بر آن ایجاد فضای سبز در تراس و درون لابی ها با استفاده از فلاورباکس و گلدان و حتی اجرای پروژه بام سبز در لابی اشاره کرد.

انواع اجرای بام های سبز

بر اساس سیستم و انتخاب اجرایی، انواع بام های سبز به سه دسته زیر تقسیم بندی

  • سیستم مدولار
  • سیستم گسترده
  • سیستم متمرکز

 1- سیستم گسترده :

برای سیستم گسترده از کلمه بام سبز استفاده می کنند. این سیستم به نام مقطع کم ارتفاع یا اجرا با ضخامت کم نیز شناخته می‌شود. این نوع بام فقط شامل یک یا دو نوع گیاه و محیط کاشت کم عمق می‌باشد. معمولاً این سیستم برای زمانیکه حداقل بار وزن مدنظر باشد به کار گرفته می‌شود. به طور اخص، فقط پرسنل نگهداری و تعمیر به این نوع بام دسترسی دارند.

این نوع بام مثل چمنهای نروژی، بر روی بامهای مسطح و شیبدار احداث می‌شود. در این سیستم معمولاً گیاهان به عمق ۴۰ تا ۱۰۰ میلیمتر استفاده می‌شوند. حدود بار نهایی بام تقریباً بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم بر مترمربع در حالت اشباع می‌باشند. در مورد بام‌های شیبدار در اغلب مکان‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد شیب توصیه می‌شود. در شیب حداکثر ۳۰ درصد نیاز به استفاده از زه کش و ابزارهای ضد فرسایش وجود دارد.

2- سیستم متمرکز :

برای سیستم متمرکز از واژه Roof Garden یا باغ بام استفاده می‌شود. این سیستم به نام باغ بام نیز شناخته شده است. این نوع بام سبز شامل انواع گوناگونی از گیاهان می‌باشد و مشابه یک پارک طراحی و اجرا می‌شود. بعضی از بام‌های سبز دارای درختان بزرگ و آبنماهایی می باشند این سیستم اغلب نیازهای جدیدی را برای بام الزامی می‌کند، به ویژه برای بام‌هایی که دسترسی عمومی نیز داشته باشد. برای سیستم متمرکز کلمه باغ بام استفاده می‌شود.

3- مدولار یا جعبه گیاه :

در این سیستم گیاه و محیط کاشت آن در جعبه‌های مخصوصی که تمام بام سبز را می‌پوشاند، نگهداری می‌شود. نوع غیر مدولار محیط کاشت یک لایه پیوسته بر روی بام سبز می‌باشد. در سیستم مدولار این محیط ناپیوسته هست.

 

سخن پایانی

هزینه اجرا بام سبز

به صورت کلی قیمت بام سبز دارای طیف گسترده ای است و به جزئیات طراحی و المان هایی که در ساخت آن استفاده می شود،اجرای روف گاردن یا بام سبز به مجموعه ای از عملیات محوطه سازی و فضای سبز که روی سقف پشت بام انجام می شود . این فضا در بعضی موارد هم سطح زمین یا تراس طراحی و اجرا می شود و یا می توان با کف سازی از سطح بالاتر ساخت تا بتوان در آن استخر یا جکوزی ایجاد کرد. هزینه اجرای بام سبز به عوامل مختلفی بستگی دارد و میتواند از چند میلیون تومان تا حتی چند صد میلیون تومان متغیر باشد. ما در این مقاله از وب سایت شرکت سورن بام قصد داریم هزینه اجرای بام سبز یا همان روف گاردن و عواملی که در آن تاثیر گذار هستند را مورد بررسی قرار دهیم. پس با سورن بام تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

هزینه اجرای روف گاردن به تفکیک مراحل

 

مراحل اجرای روف گاردن

1- نقشه‌برداری 

2- آماده‌سازی

3- برق‌کشی 

4- لوله‌کشی

5- زهکشی

6- اجرای فضای سبز

7- چوب و شن کف

8- نصب تجهیزات جانبی

طراحی بام سبز به 3 فاز زیر تقسیم بندی می شود:

فاز اول  ؛ نقشه برداری از بام :

بررسی استحکام و تقسیم بار ، بررسی نیازها مشتری یا کارفرما ، ایده پردازی توسط مهندسین ، طراحی بام سبز به صورت سه بعدی یا 3D

فاز دوم ؛ آماده سازی بستر :

برق کشی ، لوله کشی ، نصب سیستم های کنترل مراقبت ، زهکشی ، نصب سیستم روف گاردن 8 لایه

فاز سوم ؛ بخش نهایی کار است :

در بام سبز اجرای آلاچیق ، طراحی پرگولا ، طراحی و ساخت دیوار سبز ، نورپردازی بام سبز و همچنین آبنما ، استفاده ار چوب در ساخت بام ، چتر فضای باز با توجه به نوع سازه مورد بررسی قرار می گیرد سپس به فاز طراحی بام سبز و نمونه سه بعدی می انجامد .

فاز 2 یکی از اصلی ترین بخش ها است، زیرا استفاده نامناسب و کم کیفیت از متریال ها می تواند صدمات جبران ناپذیری به اجرای روف گاردن و ساختمان وارد نماید .

فاز 3 توجه فراوانی اجرای روف گاردن و همچنین قیمت بام سبز را به اطلاع کارفرما برساند ؛ سپس طراحی بام سبز به جزئیات صورت می پذیرد .

مزایای طراحی و اجرای روف گاردن

1-بهبود کیفیت هوا

2-فضاهای سرگرمی

3-حفظ آب و کاهش آلودگی آب

4-افزایش انرژی های تجدیدپذیر

گیاهان مناسب جهت طراحی و اجرای روف گاردن

1-  هزینه زیاد طراحی، ساخت و نگهداری از روف گاردن

2- در فضاهای کوچک امکان ساخت بام سبز وجود ندارد

3-  وزن زیادی به ساختمان وارد

4-  باید از پوشش گیاهی متناسب با آب و هوای منطقه در بام سبز استفاده کرد، نه پوشش گیاهی مورد علاقه شما

عوامل تاثیر گذار در هزینه اجرای روف گاردن :

حال که با خود اجرای بام سبز آشنا شدید نوبت آن رسیده که در مورد هزینه های اجرایی بدانید.

 

عوامل تاثیر گذار در هزینه اجرای روف گاردن :

1.محل پروژه :

یکی عواملی که میتواند بر روی هزینه ای اجرای بام سبز تاثیر گذار باشد، محل پروژه می باشد. شما تصور کنید برای اجرای یک پروژه بام سبز تیم اجرایی باید هر روز مساحتی بالغ بر 100 کیلومتر را از شهر طی کنند تا به محل اجرا برسند در این چنین شرایطی تمامی هزینه های حمل و نقل تجهیزات لازم و مدت زمانی که نیاز است تا پروژه تکمیل شود بر روی قیمت نهایی تاثیر می گذارند و هزینه را افزایش میدهند.

2.نوع روف گاردن :

مورد دیگری که میتواند به طور مستقیم هزینه را تحت تاثیر قرار دهد نوع روف گاردن یا بام سبزی میباشد که قرار است اجرا شود. بام سبز در مدل های مختلفی یافت میشوند و با توجه به نوع گیاهانی که استفاده میشوند دارای قیمت های متغیری نیز هستند. اگر شما از گیاهان گران قیمت در بام سبز خود استفاده نمایید مسلما هزینه ای اجرای بام سبز نیز افزایش خواهد یافت.

3.تعداد گلدان ها یا مساحت پروژه :

ابعاد اجرا شده نیز جز مهم ترین عواملی هستند که بر روی قیمت تاثیر گذار میباشند. برای اجرای بام سبز در ابعاد بزرگتر نیاز به گلدان های بیشتر با تجهیزات بیشتر نیز میباشد که همگی می توانند هزینه را تغییر دهند. به طور کلی اکثر شرکت ها بعد از انتخاب نوع گیاهان و تجهیزات لازم قیمت را به صورت متری محاسبه میکنند.

4.تجهیزات استفاده شده و نوع کف :

یکی از پارامتر های دیگری که بر روی قیمت می توانند تاثیر گذار باشند. تجهیزات استفاده شده می باشد. شما اگر بخواهید در بام سبز خود از مبلمان، اجرای باربیکیو، اجرای نورپردازی و … هم استفاده کنید هر کدام از آنها به طور جداگانه دارای قیمت های مختلف هستند که در صورت داشتن آن امکانات نیز قیمت نهایی افزایش خواهد یافت.

 

4.تجهیزات استفاده شده و نوع کف :

گیاهان مناسب جهت طراحی و اجرای روف گاردن

انتخاب گیاهان بام سبز تا حد زیادی به سلیقه شما بستگی دارد.اما باید قبول کرد امکان انتخاب هر نوع گیاه یا پوشش گیاهی در پشت بام امکان پذیر نیست .

فاکتورهایی که در انتخاب گیاه مناسب روف گاردن

  1. نور
  2. آبیاری
  3. شرایط آب و هوایی
  4. میزان ریشه دوانی
  5. دمای
  6. طیف رنگی روف گاردن

پوشش گیاهی مناسب روف گاردن

پوشش گیاهی مناسب روف گاردن
ساکولنتگل صخره‌ای
چمنآرمریا – چمن هلندی
درختچهاسطوخودوس – انار – کامیس پاریس چند کله – نی خیزران – شمشاد ژاپنی – توری – فیتونیا – یاس هلندی – میخک هندی
درختانواع کاج – انواع سرو – ماگنولیا
گیاهان فصلیشمعدونی – تاج خروس – گازانیا – رعنا – اطلسی – جعفری – آهار – کوکب
گل بوته اینسترن سفید – مریم گلی – شمشاد سبز – شمشاد نقره ای – بربریس قرمز – زرشک – رزمارینوس – نسترن سفید
گیاهبومادران – مینا – آستیلب – آجوکا – طاووسی – کاغذی

 

 هزینه کاشت گیاهان بام سبز 

به میزان زیادی به خلاقیت و نوآوری شما و همچنین علاقه‌تان برای ساخت‌وساز و امتحان‌کردن چیزهای تازه بستگی دارد.جای خرید نیمکت‌ها و میزهای چوبی گران‌قیمت می‌توانید از یک ظرف شیشه‌ای دهان گشاد یا کیف‌وکفش‌های قدیمی یا چیدن بلوک‌های بتونی و قرار دادن تشک‌ها و کوسن‌های رنگی زیبا می توان از روی آنها استفاده کرد.

هزینه طراحی روفگاردن به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی هزینه اجرا تراس سبز شامل 3 عمل می شود که این عمل ها را می توان به هزینه طراحی بام سبز، هزینه اجرا تراس سبز و هزینه نگهداری تراس سبز اشاره کرد. در ادامه مقاله از سایت سورن بام به بررسی تک به تک این امر ها می پردازیم، حتما تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

هزینه طراحی بام سبز

در اکثر اوقات شرکت های اجرایی تراس سبز، عمل طراحی را خود با توجه به سلیقه کارفرما و شرایط محیط انجام می دهند. شرکت سورن بام با بهره بری از طراحان با تجربه و حرفه ای، با توجه به سلیقه کارفرما و شرایط محیطی و بودجه آماده همکاری با شما هستند. معمولا در ابتدا شرکت ها از سمپل ها و طراحی های رایگان استفاده می کنند و پس از انجام یک طراحی مناسب و انجام تغییرات از طرف کارفرما و تایید نهایی از طرف کارفرما، هزینه بسیار مختصری به صورت نا محسوس از شما دریافت می کنند.

اما این نکته را در نظر داشته باشید، اگر که به دنبال یک تراس گاردن لاکچری و حرفه ای با توجه به استاندارد های روز دنیا هستید که در آن تاسیسات و معماری استفاده شده باشد، باید طراحی را یا به یک طراح حرفه ای بسپارید یا شرکت های اجرایی طرح را به صورت کاملا حرفه ای درست می کنند که هزینه این طراحی حرفه ای و استاندارد حدود متری 10 تا 50 هزار تومان است.

هزینه طراحی روف گاردن

در ابتدا باید مشخص کنید که کدام سبک از تراس سبز را می خواهید برای اجرا انتخاب کنید، سبک های متفاوتی از اجرای تراس سبز وجود دارد که ارزان ترین سبک آن را می توان به تراس سبز مدولار و پر هزینه ترین سبک را می توان به تراس گاردن متمرکز اشاره کرد.

هزینه طراحی  روف گاردن مدولار

در اجرای تراس سبز مدولار فقط هزینه های المان های محوطه سازی ماننده فلاورباکس، دیوار سبز، آبنما، مبلمان، نشیمن و پرتابل پرداخت می شود که این المان ها به دلیل پیش ساخت بودن هزینه های بسیار زیادی در بر نخواهد داشت. این المان های جذاب طبق طراحی باید در محل مناسب جایگذاری شود تا افراد بتوانند بهترین لذت را از فضا کسب کنند.

هزینه اجرای تراس سبز متمرکز

در اجرای تراس سبز متمرکز یا تراس سبز گسترده، هزینه های بسیار زیادی صرف لایه بندی، کف سازی، ایزولاسیون لایه های رطوبتی، ضد ریشه و زهکش و… می شود تا کف تراس دچار نم دادن یا نفوذ ریشه های گیاهان نشود. پس از مرحله کف سازی نوبت به ساخت و اجرا می رسد و هزینه هایی صرف مصالح بنایی و متریال برای طراحی نما می شود و فضایی بزرگ و بی نظیر در تراس گاردن ایجاد می شود.

برای دریافت و استعلام دقیق قیمت های طراحی، اجرا و نگهداری تراس سبز می توانید با شماره 09122155348 تماس بگیرید و با مهندسین سورن بام ارتباط بر قرار کنید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

سخن پایانی :

شرکت سورن بام با تکیه بر تجربه و دانش فنی خود، قادر است به اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک بام سبز در سراسر کشور بپردازد. با توجه به تخصصی که در طراحی و اجرای روف گاردن، تراس سبز، دیوار سبز و آبنماها دارد ، شرکت قادر است شما را در ایجاد فضاهای سبز و آرامش بخش در محیط‌های شهری و خانگی یاری نماید .

 

سوالات متداول

عدم دقت در زیرسازی باعث نشست ساختمان و استفاده از متریال ارزان و نامناسب و افراد کم تجربه باعث ایجاد خسارت های زیادی به ساختمان می شود. نکته مهم در روف گاردن یا باغ بام ، انتخاب گل و گیاه متناسب با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی است.

باید به چند نکته مهم که باعث تغییر قیمت بام سبز شما می شود رسیدگی کرد زیرا از جمله عایق کاری مناسب بام و استفاده از متریال مرغوب ، بایستی به طراحی درست و اصولی لنداسکیپ و شرایط مکانی پروژه توجه کرد. قیمت اجرای هر متر مربع از یک روف گاردن را 150 تا 700 هزار تومان می باشد .

اگر شخصی دنبال اجرای روف گاردن با متریال های خارجی باشد اجرای هر متر مربع آن بالای یک میلیون تومان است.مهمترین بخش اجرای روف گاردن قسمت زیرسازی آن است، زیر سازی شامل عایق بندی، زهکشی و فیلتر است که متوسط قیمت هر متر مربع عایق بندی با جنس نانو 30000 تومان و جنس فایبر گلاس از 130 هزار تومان ، هر متر مربع زهکشی از جنس پلی پروپیلن 65 هزار تومان و هر متر مربع فیلتر مورد استفاده زیرسازی حدود 18000 تومان است . خاک مخصوص روف گاردن حدود 120 هزار تومان است .

در 3 فاز انجام می شود

1-نقشه برداری از بام 2- آماده سازی بستر 3-انجام کار 

 

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید