طراحی آبنما

آنچه در این مقاله میخوانیم

آبنما به حوضچه ها و یا حوض های کم عمقی گفته می شود که در آن فواره و یا چراغ های رنگی تعبیه شده است تا نمای هرچه بهتر و زیباتری را برای آبنما ایجاد کند. طراحی آبنما بستگی به نوع کارایی و فضای اجرایی، با مصالح خاصی که مناسب نوع خودش است ساخته می شود.

آبنما و استخرها ضروری ترین عناصر طراحی در باغ های ایرانی است . آبنماها در اشکال و ابعاد مختلف ساخته می شوند ، در اکثر آبنماها حوضچه های کوچکی با عمق کم تعبیه می شوند و برای جلوه بخشیدن به آن از اجرای نورپردازی و فواره های کوچک استفاده می شود . عمق آبنماها تا 70 سانتی‌متر است و بر حسب شکل و فرم طراحی شده است و می توان با مصالح مختلف ساختمانی ساخته شود .

آب علاوه بر زیبایی فوق العاده و ایجاد آرامش ، در تلطیف و پاکیزه سازی هوا نیز بسیار تاثیرگذار می باشد بنابرین از آبنما در مراکز پرجمعیت شهرهایی که دارای آلودگی هوا هستند و کلان شهر ها می باید بیشتر استفاده شود.

طراحی آبنمای داخلی

با گسترش ساخت و فروش آبنماها در بین مردم و به خصوص در مکان های شخصی مانند خانه ها،باغ ها،آپارتمان ها و همچنین در مکان های عمومی سرپوشیده مانند شهربازی ها ،هتل ها،رستوران ها ،مراکز خرید و… برای بالابردن آرامش و نشاط در افراد و افزایش حس سلامت ذهنی آن ها چه در محل کار و چه در منزل کمک می کند.

بدین ترتیب به افراد معجونی از انرژی و حس مثبت را القا می کند . این فرایند به صورتی عمل می کند که به مرور زمان تاثیر روانی بسیار عالی بر افراد می گذارد و با تاثیر به سزای بصری و سمعی که نه تنها باعث رفع خستگی و نشاط می شود ،بلکه باعث کاهش اضطراب و استرس و خستگی ناشی از فعالیت روزانه نیز می گردد.

آبنمای داخلی (طراحی آبنما)

طراحی آبنمای خارجی

احتمالا تجربه دیدن آبنماهای کوچک و بزرگ را در باغ ها و فضاهای مختلف داشته اید. برای بهره مندی از آبنماهای فضای باز باغی ،افراد از دامنه گسترده ای برای انتخاب سایز و مدل و شکل آبنما برخوردار هستند و حق انتخاب و اعمال سلیقه خود در طراحی آبنما را دارند.

این نوع آبنماها از لحاظ عملکرد و سایز و انواع طیف ها قابل طراحی و ساخت می باشند که از لحاظ جنس می توان از انواع فلزات (طلا، نقره، فولاد) و کامپوزیت و سنگ و چوب و غیره و در ساخت بدنه استفاده می شود و در طرح های متفاوت ساخته می شوند.  برای استفاده از آبنماهای فضای باز که بیشتر در باغ ها اجرا می شوند مرکزیت باغ را در نظر بگیرید تا مرکز توجه قرار بگیرد که این امکان را به افراد می دهد که در نزدیکی آبنما گرد هم آیند و لحظات خاطره انگیزی را می توانند در کنار یکدیگر رقم بزنند.

آبنما دیواری پرده ای

طراحی و اجرای آبنما منظم (Formal)

منظور از طراحی و اجرای آبنما منظم ، دادن شکل کاملاً هندسی به آبنماها و آب راه ها است . آبنماهای منظم طوری طراحی می شوند که ریزش آب به شکل منظم و یکپارچه می باشد ، این امر موجب چشم انداز و نمایی زیبا می شود .

طراحی و اجرای آبنما منظم

طراحی و اجرای آبنما غیرمنظم (Informal)

آبنماهای غیر منظم با متریال هایی که از طبیعت یافت می شود ساخته می شوند و اصولا با سنگ ، سنگ لاشه ، قلوه سنگ ، خاک و گیاهان بومی و… می باشد . حرکت این آبنماها همانند آبنماهای طبیعی است و ریزش آب آن به صورت نامنظم می باشد و حس طبیعت را در فضای شما به ارمغان می آورد .

طراحی و اجرای آبنما غیر منظم

 

طراحی آبنما های داخلی

در داخل ساختمان و  فضای سبز و لابی‌ های ورودی و همچنین آبنمای سالن پذیرایی منازل مسکونی ، سالن انتظار اداره ها ، مطب پزشکان ، سالن‌های آرایش و زیبایی و …اجرا می شوند. این قبیل آبنماها با ایجاد صدای دلنشین آب به همراه ترکیبی متناسب با نور ، بهره گیری از دکوراسیونی مدرن در گوشه ای از محل کار و یا زندگی شما را مسیر می سازد .

انواع ساختار آبنما

طراحی و اجرای آبنما دیواری

آبنماي ثابت :

این نوع آبنما ابتدای ترین نوع آبنما می باشد که تنها یک حرکت ساده و یکنواخت را ایجاد می کنند و توسط یک پمپ ثابت کنترل می شوند . اساس آبنماهاي ثابت بر نوع نازل ها و فواره هاي مورد استفاده استوار است.

آبنماي متحرک :

بر اساس ایجاد حرکت قابل مشاهده آب استوار است و به روش هاي الکتریکی و مکانیکی امکان پذیر می باشد .

انواع آبنما

1. آبنما دیواری

آبنماهای دیواری قابلیت نصب و اجرا در فضاهای سرپوشیده و فضای باز باغی را دارند و بسیاری از افراد در محل سکونت خود از این نوع آبنماها استفاده می کنند که علاوه بر زیبایی بخشیدن به محیط اطراف باعث ایجاد آرامش با حرکت صدای آب می شود. طراحی این نوع آبنماها بسیار هنری وچشم نواز می باشند که در قالب و اندازه ای می توان اجرا کرد .این نوع آبنما برای کسانی که فضای کوچک و محدودی دارند ،گزینه بسیار مناسبی می باشد.

طراحی و اجرای آبنما دیواری

2. آبنمای سنگی صخره ای

آبنماهای صخره ای عموما با سنگ های لاشه ای و پوکه ای و ورقه ای ساخته می شود . برای ساخت و اجرای این آبشار های صخره ای یا آبنمای صخره ای را باید عایق کاری و لوله کشی کرد و سپس با توجه به موقعیت و شکل آبنما ،سنگ ها و صخره های مورد نیاز را اجرا می کنند. سپس با استفاده از پمپ مخصوص جریان آب را از قسمت ابتدایی به قسمت انتهایی آبنما هدایت می کند و محیطی شبیه به آبشارهای طبیعی را تداعی می کند و می توان یکی از زیباترین عناصر طبیعت هستند که می توان از آن ها در دکوراسیون استفاده و از دیدن آن ها لذت برد.

طراحی و اجرای آبنما سنگی صخره ای

3. آبنمای شیشه ای 

آبنمای شیشه ای یکی از مدرن ترین انواع آبنماها می باشد که با تلفیق نور و آب و شیشه جهت استفاده در محیط های داخلی ازجمله ادارات و فروشگاه ها و مجتمع های مسکونی و … بسیار ایده مناسبی می باشد. آبنمای شیشه ای با توجه به محل نصب ،در قاب های استیل و سنگ و چوب قابل اجرا می باشد . اصل طراحی این نوع آبنماها حرکت جریان آب بر روی شیشه می باشد. همانطور که از اسمش پیداست(آبنمای شیشه ای ) جریان آب بر روی شیشه شکل می گیرد و مانند یک آبشار طبیعی عمل می کند .

طراحی و اجرای آبنما شیشه ای

4. آبنمای حبابی

آبنمای حبابی ریتمیک ،این آبنما نمونه ای از زیبا ترین و به صرفه ترین آبنماهای قابل استفاده در ساختمان های تجاری اداری و منازل می باشد که ایجاد حالت موج در حباب همیشه برای بیننده سوال بوده و کار را جذاب تر می نماید .

 

دیوار سبز

 

5. آبنمای موزیکال 

آبنما موزیکال می توان مجموعه ی بی نظیری از اشکال زیبا و خلاقانه همراه با اجرای نورپردازی نسبت به محیط اطراف باشد . عملکرد آبنما طوری تنظیم شده در هنگام ریزش آب همراه با موزیک است حال می تواند ریزش آب توسط نورپردازی و پرژکتورهای حرفه ای  باعث می شود جلوه آبنما چندین برابر افزایش یابد .

طراحی و اجرای آبنما موزیکال

نحوه طراحی آبنما به چه شکل می باشد؟

یکی از نکات مهم ساخت آبنما در نظر گرفتن مساحت محیطی است که آبنما در آن قرار می گیرد . مراحلی که در ساخت آبنما اجرا می شود ، ساختار مکانیکی ، آرماتور بندی و شیب مناسب آن می باشد و مهمترین مرحله ساخت آبنما ایزوگام و قیر گونی است که باعث جلوگیری از نفوذ و سرایت آب و رطوبت می شود . انعطاف پذیری عایق رطوبتی موجب یک عایق بندی مناسب برای کف آبنما می باشد . استفاده از پمپ های مختلف برای ایجاد فشار نرمال آب می باشد . لوله کشی در آبنما تاثیر بسزایی در ساختار و عملکرد بهتر برای رقص و حرکت فواره دارد .

ساخت آبنماها به دو صورت می باشد که انواع مختلفی همچون آبنمای دیواری، میدانی و فواره ای در بخش ساختمان و آبنمای سنگ آتشفشانی ، سنگ لاشه ، قلوه سنگ و طرح سنگ مصنوعی در بخش سنگ طبیعی می باشد .

landscape fountain

مزایا و کاربرد طراحی و اجرای آبنما 

  • آبنما حجم کمی از فضا را اشغال می کند .
  • آبنما حس طبیعت را به مخاطبین و فضای داخلی می دهد .
  • آبنما برای دکوراسیون داخلی منازل مناسب می باشد .
  • آبنماها قابل حمل برای جابجایی های مختلف در ابعاد متغیر می باشند .
  • آبنما برای نصب نیازی به تغییر دکوراسیون و تخصص خاص ندارد .
  • برخی از انواع آبنماها نیاز به لوله کشی دارند و برخی دیگر مخزن دار هستند .

طراحی و اجرای آبنما

کلام آخر

طراحی آبنما یکی از حیاتی ترین و موثر ترین فعالیت ها در حوزه طراحی محوطه سازی و فضای سبز است. علاوه بر آن طراحی ابنما می تواند تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون خانه و محل کار داشته باشد. شما می توانید با یک طراحی جذاب به فضای خود طراوت ویژه ای ببخشید و فضای خود را با طبیعت پیوند بزنید. از مزایای طراحی ابنما می توان به صدای دلنشین و نمای جذاب آن اشاره کرد که سبب شده تا افراد زیادی به صورت جدی به دنبال طراحی و اجرای آبنما باشند. شما می توانید از آبنما ها در روف گاردن، فضاهای عمومی، منزل یا محل کار و… استفاده کنید و با یک طراحی بی نظیر و فوق العاده نمایی بسیار دلنشین را پدید بی آورید.

شرکت سورن بام، فعالیت خود را از سال 1389 به صورت حرفه ای در حوزه طراحی و اجرای محوطه سازی اغاز کرده و امروزه به یکی از برترین و فعال ترین شرکت های طراحی فضای سبز تبدیل شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طراحی آبنما و مشاوره رایگان می توانید با شماره 44277178 تماس گرفته و با کارنشاسان سورت بام به صورت رایگان ارتباط برقرار کنید.

برای مشاهده پروژه های طراحی ابنما توسط تیم سورن بام می توانید این شرکت را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

سوالات متداول

1. چند نوع ساختار در طراحی آبنما وجود دارد؟
  1. متحرک
  2. ثابت
  1. طراحی صحیح آبنما سبب می شود تا این سازه حجم کمی از فضا را اشغال کند .
  2. طراحی آبنما تاثیر مستقیمی بر طبیعی بودن فضا دارد و موجب می شود تا فضای شهری به فضای گرم و دلنشین طبیعی تبدیل شود.
  3. طراحی آبنما تاثیر مستقیمی در طراحی دکوراسیون منزب و محل کار دارد .

مقالات مرتبط
پروژه‌های آبنما سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید