زهکشی بام سبز

زهکشی بام سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

زهکشی بام سبز

لایه های زهکشی یکی از اصلی ترین و مهم ترین قسمت ها و بخش های اجرای روف گاردن است که حتما باید در اجرای آن دقت لازم و توجه ویژه ای داشت. اکثر بام های سبز معمولا به 2 صورت اجرا می شوند که این روش ها عبارت اند از:

  • نصب درجا: روف گاردن های کم یا گسترده که از گیاهانی با ارتفاع کم بهره می برد و در مقابل آن از گیاهانی متراکم یا عمیق با گیاهانی بزرگ تر استفاده می شود.
  • نصب مونتاژ: روف گاردن های مدولار که از سیستم هایی بر اساس سینی و لایه ها اجرا می شود.

با توجه بر آنکه یکی از عملکرد ها و هدف های اصلی بام سبز مدیریت و کنترل آب باران است، تخلیه یا ذخیره آب باران در روف گاردن می تواند شکل مناسب تر و بهتری در طبقه های آن باشد.

سیستم زهکشی بخش اولیه و لایه ی پایه ای در بام سبز است. زهکشی به توانایی و استحکام بام سبز برای انتقال آب اشاره دارد. به طور کلی انتقال آب در زهکشی بام سبز به صورت عمودی است و علاوه بر آن انتقال جانبی آب در زمان های بارش شدید باران نیز جزو انتقال آب در زهکشی است.

خاک بام سبز از مواد آلی تشکیل شده که به دلیل آنکه مواد عالی در خاک طی مرور زمان پوسیده می شوند و با گذشت زمان مواد آلی آن کم و کمتر می شود و آب را به خوبی در خود ذخیره نمی کند. به همین دلیل از لایه زهکشی بام سبز استفاده می شود تا علاوه بر انتقال و جذب آب در حین بارش باران وظیفه نگهداری آب باران و دسترسی گیاهان به آب و کاهش حجم آب مصرفی را بر عهده دارد.

گاردن

عملکرد زهکشی بام سبز

این نکته را در نظر داشته باشید که حفظ و دسترسی گیاهان به آب بسیار چالش بر انگیز است، زیرا گیاهان در اجرای بام سبز به صورت مداوم خشک می شوند و آبیاری آنها مسئله بسیار مهمی است. در آبیاری و انتقال آب به گیاهان در بام سبز چالش های بسیار زیادی وجود دارد که این چالش ها را می توان به تغییر اقلیم، شرایط آب و هوایی، وزش باد در لبه های بیرونی ساختمان، سایه های ایجاد شده توسط ساختمان ها و آپارتمان های دیگر، باز تاب نور آفتاب از پنجره های اطراف محوطه بام سبز می تواند سبب اخلال و اختلاف در رطوبت خاک شود و… اشاره کرد.

به صورت کلی سقف های ساختمان ها معمولا از 2 درصد شیب بهره می برند که در این سقف ها آب به محل های آبرو حرکت می کنند و در یک جا جمع می شوند. به همین دلیل این امر سبب می شود تا آب کافی در دسترس برخی از گیاهان قرار نگیرد و گیاهان پژمرده و خشک شوند. پس داشتن مکانیزمی مناسب برای جابجایی و ذخیره آب نیاز است.

 

زهکشی بام سبز

انواع لایه های زهکشی بام سبز

در اجرای زهکشی لایه های زهکشی بام سبز 4 نوع اصلی وجود دارد که این نوع ها را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قالب زهکشی متخلخل
  • زهکش های در هم تنیده
  • زهکش های گرانولی
  • زهکش های سازه ای

قیمت زهکشی روف گاردن

قیمت زهکشی روف گاردن به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • مساحت روف گاردن: هرچه مساحت روف گاردن بیشتر باشد، هزینه زهکشی نیز بیشتر خواهد بود.
  • نوع روف گاردن: روف گاردن‌های مسطح به زهکشی بیشتری نسبت به روف گاردن‌های شیب‌دار نیاز دارند.
  • نوع مواد زهکشی: مواد زهکشی مختلف، قیمت‌های متفاوتی دارند.

به طور کلی، قیمت زهکشی روف گاردن در ایران به عوامل گفته شده بستگی دارد برای استعلام قیمت زهکشی بام سبز می توانید با شماره های 09122155348 و  44277178 (021) تماس بگیرد و یا با قرار دادن شماره تماس خود کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

در ادامه، به بررسی جزئیات هر یک از عوامل تأثیرگذار بر قیمت زهکشی روف گاردن می‌پردازیم:

مساحت روف گاردن

همان‌طور که گفته شد، مساحت روف گاردن یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت زهکشی است. به طور کلی، هرچه مساحت روف گاردن بیشتر باشد، هزینه زهکشی نیز بیشتر خواهد بود. این امر به دلیل افزایش طول و عرض لوله‌های زهکشی و همچنین افزایش تعداد اتصالات است.

نوع روف گاردن

روف گاردن‌های مسطح به زهکشی بیشتری نسبت به روف گاردن‌های شیب‌دار نیاز دارند. این امر به دلیل این است که در روف گاردن‌های مسطح، آب باران به راحتی نمی‌تواند از روی سطح روف گاردن خارج شود و در نتیجه، احتمال تجمع آب در روف گاردن بیشتر است.

نوع مواد زهکشی

مواد زهکشی مختلف، قیمت‌های متفاوتی دارند. به طور کلی، مواد زهکشی طبیعی مانند شن و ماسه، قیمت کمتری نسبت به مواد زهکشی مصنوعی مانند ژئوتکستایل و لوله‌های زهکشی دارند.

مزایای اجرای صفحات زهکشی روف گاردن

صفحات زهکشی جریان مناسبی نسبت به زهکشی ها دارند. هندسه توری های زهکشی شامل کانال هایی است که از طریق این کانال ها آب به راحتی می تواند به سمت زهکشی ها حرکت کنند. علاوه بر آن صفحات زهکشی می تواند در هنگام بارش های شدید برای رواناب ورودی از دیگر قسمت های روف گاردن استفاده کند و این فضا را در روف گاردن ایجاد کند. همچنین شکل و طراحی صفحات زهکشی در ساخت به صورتی است که در حین شدید ترین طوفان ها همیشه یک لایه هوا در بالای صفحه وجود داشته باشد که این لایه سبب می شود تا ریشه گیاهان آسیب نبینند و سالم بمانند.

صفحات زهکش برای ساخت یک لایه تخلیه آب یکپارچه نیاز به هم پوشانی در حین نصب و اجرا دارند. در زمان های بدون انبساط یا انقباض حرکتی، بدون وزش باد، بدون چرخه های یخ زدگی، ذوب شدن بدون رشد، تغییر گیاهان قرار دادن صفحات تخلیه بر روی هم دیگر امر ضروری نیست. اما به طور کلی تعدادی از عوامل فیزیکی در تلاش هستند تا این صفحات از هم دور شوند. هر حرکت از سمت صفحات زهکشی می تواند منجر شود تا خاک به طرف لایه ممبران حرکت کند که به طور بالقوه موجب سایش و یا فرسایش می شود. بنابراین حفظ یک پارچگی لایه های زهکشی در بام سبز اهمیت بسیار زیادی دارد.

زهکشی بام سبز

برای زهکشی خاک باید چه نکاتی را راعایت کنیم؟

گیاهان استفاده شده در روف گاردن با توجه به زیبایی که به محیط اطراف میدهند باید مراقبت های خاص از آن ها را هم انجام دهید.برای رشد عالی گیاهان موجود در بام سبز خود باید خاک استفاده شده زهکشی خوب و عالی داشته باشد در این جا ما میخواهیم شما را با مفهوم زهکشی خاک و فایده آن آشنا کنیم.و اما مفهوم زهکشی خاک این است که ورود هوا به ریشه های گیاهان که باعث میشود گیاهان شما رشد بهترداشته باشند و تا حدی از پوسیدگی ریشه آن جلوگیری کنیم

نشانه های خاک زهکشی شده

فضای موجود درخاک بهترین و مناسب ترین مکان برای قرار گرفتن اکسیژن و آب است اگر این فضا برای خاکی که برای گیاه شما استفاده شده بکار گرفته باشد در اصطلاح میگوئیم خاک زهکشی خوب دارد.فضاهای خالی هنگامی باران میبارد با آب باران پر میشوند واین آب در خاک به سمت پایین میرود و باعث میشود هوا جایگزین آن شود توجه داشته باشید هرچقد این فضای بین خاک بیشتر و بهتر باشد گیاهان آب و هوای خوبی را دریافت میکنند.

نتیجه گیری

استفاده از زهکشی یکی از اصولی ترین و کلیدی ترین امر ها در اجرای بام سبز است. استفاده از زهکشی بام سبز می تواند طول عمر گیاهان  شما را افزایش دهد و علاوه بر آن می توان در استفاده از آب هم صرفه جویی کرد. کنترل و ذخیره آب یکی از عوامل بسیار چالش بر انگیز در هر روف گاردنی است که با استفاده از لایه های زهکشی می توان به راحتی منابع آب خود که از بارش باران به دست آمده را کنترل و ذخیره کرد. لایه ها و صفحات زهکشی یکی از اصلی ترین لایه های محوطه سازی در مراقبت و نگهداری از گیاهان است.

قیمت روف گاردن

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام فعالیت خود را از سال 1389 در حوزه محوطه سازی آغاز کرده و با هدف گسترش فضای سبز میان فضای خاکستری شهری به یکی از معتبر ترین شرکت های حوزه طراحی و اجرای محوطه سازی تبدیل شده است. در شرکت سورن بام مهندسین و طراحان با تجربه ای وجود دارند که همواره می کوشند تا با استفاده از برترین طرح ها و متریال و مصالح با کمترین هزینه بهترین تجربه و لذت را برای افراد ایجاد کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با لایه ها و صفحات زهکشی بام سبز می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

سوالات متداول زهکشی بام سبز

چند سبک نصب زهکشی در ببام سبز وجود دارد؟
  • نصب درجا
  • نصب مونتاژ

به صورت کلی عملکرد زهکشی در بام سبز را می توان به انتقال و ذخیره و مراقبت از گیاهان اشاره کرد.

  • قالب زهکشی متخلخل
  • زهکش های در هم تنیده
  • زهکش های گرانولی
  • زهکش های سازه ای

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید