ساخت دیوار سبز

ساخت دیوار سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

دیوار سبز

دیوار سبز یا گرین وال (Green Wall) یک فضای سبز عمودی و مستقل است که بر روی دیوار ساختمان اجرا می شود. دیوار سبز جزو یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین المان های فضای سبز است که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به طور کلی دیوار سبز یکی از جذاب ترین و زیباترین طراحی های فضای سبز و محوطه سازی است که نمای بیرونی و درونی ساختمان را دل نشین تر می کند. گرین وال را میتوانید اغلب در کشور های اروپایی مشاهده کنید. در طراحی دیوار سبز باید از گیاهان طبیعی که با شرایط اقلیمی و محیطی سازگار هستند،استفاده شود.  می توانند در طول سال نمایی متفاوت و سرسبزی را به شما ارائه دهد.

 

 

ساخت دیوار سبز

دیوار سبز در حالت کلی پوسته سبز رنگی است که همراه با گیاهان مصنوعی و طبیعی روی دیوارها ساخته می شود . روش ساخت و اجرا دیوار سبز ، را می توان به چند روش اجرا کرد ، روش مدولار ، روش هیدرو پونیک انجام می شود . روش ساخت دیوار سبز دو گروه اصلی تقسیم می شود :

  1.  نماهای سبز
  2.  دیوارهای اکسیژن ساز

روش ساخت دیوار سبز

مراحل ساخت دیوار سبز

1. انتخاب فضای مناسب نصب دیوار سبز و قاب اصلی

شما می توانید دیوار سبز را بر روی هر دیواری بسازید، بطور مثال در حیاط خانه خود، با ایجاد یک دیوار سبز بر روی حصار باغ یک گرین وال در حیاط خانه داشته باشید. پس از انتخاب مکان مناسب برای نصب دیوار سبز، شما باید یک قاب قوی و محکم برای ایجاد دیوار سبز در نظر بگیرید.

2. گلدان دیوار سبز

پس از نصب یک قاب محکم کلی برای دیوار سبز، باید گلدان هایی داشته باشید که گیاهان در آن ها قرار بگیرند. گلدان های پلاستیکی می توانند انتخاب بسیارخوبی باشند، گلدان ها را متناسب با ابعاد قاب اصلی بر روی ردیف هایش نصب کرده و با استفاده از پیچ محکم کنید.

3. سیستم آبیاری دیوار سبز

پس از نصب گلدان ها و پرکردن آنها با خاک حاصلخیز،  از بالای قاب دیوار سبز، دیوار خود را با یک شلنگ آبیاری کنید. برای دیوار سبز باید یک مخزن آب طراحی کنید تا آب را در طول هفته در خود نگه دارد. همچنین می توانید سیستم آبیاری قطره ای بین گلدان های پلاستیکی ایجاد کنید که آب را به یکدیگر انتقال دهند. در قسمت پایینی دیوار سبز زهکشی و عایق بندی مناسبی برای جمع شدن آب های اضافی در نظر بگیرید.

4. کاشت گیاهان دیوار سبز

کاشت گیاهان دیوار سبز به شکلی است که گیاهان مناسب دیوار سبز را با گیاهان انتخابی مورد علاقه خود در گلدان ها با حد فاصل 15 سانتی متری پر کنید. سعی کنید گیاه را با دقت و بدون آسیب به ریشه هایش از گلدان اصلی خود جدا کنید و آن را مستقیما در گلدان دیوار سبز قرار دهید و مطمئن شوید که گیاهان در خاک محکم شده اند.

ساخت دیوار سبز طبیعی یا مصنوعی؟

با توجه به مطالبی که تا اینجای مقاله مطالعه فرمودین  برای انتخاب گیاهان دیوار سبز شما در ابتدا با دو انتخاب روبه رو می شوید که باید از بین آندو یکی را انتخاب کنید و شروع به طراحی و ساخت دیوار سبز برای دکوراسیون داخلی منزل کنید.

حال با توجه به جنس گیاهان دو نوع دیوار سبز وجود دارد؛ دیوار سبز طبیعی و دیوار سبز مصنوعی که در ادامه با ویژگی های هر یک از آنها آشنا می شوید و می توانید با اطمینان کافی و اطلاعات کامل به سمت طراحی و ساخت دیوار سبز بروید.

دیوار سبز طبیعی

120 3

دیوار سبز طبیعی همانطور که از اسم آن مشخص است از گیاهان طبیعی تشکیل می شود و نیاز به سیستم آبیاری ، تغذیه و رسیدگی دارد به همین دلیل باید برای نگهداری این گونه دیوارهای سبز زمان و وقت بگذارید؛ اما پرداختن به نیاز این دیوار سبز ها و رسیدگی به آنها بسیار ارزشمند است زیرا زیبایی که گیاهان طبیعی دارند گیاهان مصنوعی ندارند و قابل قیاس با دیگر گیاهان نیست.

با توجه به تجربه ی که متخصصین ما از شناخت افراد دارند، خیلی از افراد پس از ساخت ویلا متوجه می شوند که برخی نقاط خانه بسیار ساده است و هیچ گونه سرسبزی ندارد به همین خاطر به سمت طراحی و ساخت دیوار سبز می روند این نوع دیوار های سبز در ابعاد گوناگونی قابل اجرا هستند و خوشبختانه محدودیتی بابت این ندارید و می توانید دیوار سبزی مطابق با نیاز خود برای ویلا بسازید.

سرسبزی و وجود گیاهان موجب نشاط و سرحالی افراد آن مکان می شود و از لحاظ روانشناسی وجود تعدادی گل و گیاه طبیعی در هر خانه افسردگی را کاهش می دهد به همین دلیل به افراد توصیه می شود که به سمت طراحی و ساخت دیوار سبز بروند و برای این کار از طراحان و متخصصین برتر کمک بگیرند.

دیوار سبز مصنوعی

94 3

دیوار سبز مصنوعی همانطور که از اسم آن مشخص است از گیاهان مصنوعی تشکیل می شود و نیاز به سیستم آبیاری ، تغذیه و رسیدگی ندارد. تنها تجهیزات دیوار سبز مصنوعی گیاهان مصنوعی هستند که هیچ گونه هزینه نگهداری ندارند همان طور که در خط اول گفتم به این دلیل که نیاز به سیستم نگهداری و آبیاری ندارند و در هنگام ساخت آنها نیز نیاز به وسیله های زیادی نیست به همین خاطر هزینه طراحی و ساخت دیوار سبز مصنوعی بسیار پایین است.

نمیدونم شما به خاطر دارید یا نه ولی تا سال های قبل تنها یک مدل برای ساخت باربیکیو وجود داشت و شاهد هیچ تنوعی نبودیم!!! گیاهان مصنوعی هم همینطور بودند.

در سال های قبل تنوع در خرید گیاهان مصنوعی بسیار پایین بود و این گیاهان به شکلی کاملا مصنوعی ساخته می شدند یعنی شما از چند متر دورتر هم می توانستید مصنوعی بودن گیاه را تشخیص دهید اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر گیاهان مصنوعی به مانند گذشته نیستند و کاملا شبیه گیاهان طبیعی اند به طوری که تشخیص آنها کار هر کسی نیست.

امروزه شما برای خرید گیاهان دیوار سبز مصنوعی با طیف وسیعی از رنگ ها و تنوع زیاد گیاهان روبه رو هستید که می توانید از بین هزاران گل چند نمونه را برای دیوار سبز انتخاب کنید؛ همچنین طراحی و اجرای این نوع دیوار سبز ها بسیار آسان است و اصلا وزن سنگینی ندارد.

گیاهان مناسب برای دیوار سبز

روش ساخت دیوار سبز

گستره وسیعی از گیاهان علفی، چمن های همیشه سبز، درختچه های کوچک، گیاهان و حتی میوه و سبزیجات را می توانید در دیوار سبز استفاده کنید. سعی کنید از گیاهان عجیب و غریب و گل های فصلی خاص استفاده کنید.

برخی از گیاهان مورد استفاده در دیوار سبز:

  • انواع سرخس
  • انواع پیتوس
  • عروس چمن
  • پاپیتال
  • اسکیانتوس
  • یاسمن
  • هوستا
  • کروتون
  • اقاقیا
  • دراسینا
  • هویا کارنوزا

نگهداری دیوار سبز

روش ساخت دیوار سبز

دیوارهای سبز نیاز به نگهداری منظم دارند. بزرگترین چالش در نگهداری دیوار سبز ، حفظ خاک در دیوار است. با رشد گیاهان، خاک از بین می رود و نیاز به خاک غنی دارید.

علاوه بر این، گیاهان نیز نیاز به تعویض دارند زیرا بزرگتر می شوند و دیگر روی دیوار قرار نمی گیرند. در دیوارهای سبز داخلی، زهکشی نیز می تواند یک مشکل باشد.

اگر سیستم های آبیاری مناسب در محل قرار نگیرند، ممکن است گیاهان آب زیادی دریافت کنند. آبیاری بیش از حد می تواند منجر به خراب شدن یا پوسیدگی ریشه گیاهان شود.

ریشه های پوسیده منجر به از بین رفتن گیاهان می شوند. اگر سیستم آبیاری اصولی نصب نشود، می تواند باعث آسیب آب به خود دیوار نیز شود.

با این همه، اگر تمامی موارد فوق به خوبی تحت نظارت قرار بگیرند و کنترل مستقیم بر فرآیند رشد گیاهان اعمال شود، دیوارهای سبز می توانند تا مدت زمان قابل توجهی دوام بیاورند.

مزایا دیوار سبز

مزایا دیوار سبز

  1. دیوار سبز باعث کاهش دمای هوا می شود.
  2. دیوار سبز باعث ایزوله کردن دیوار می‌شوند
  3. کاهش جذب انرژی خورشید و اشعات منعکسه از خیابان و ساختمانهای دیگر در شهر
  4. دیوار سبز باعث می‌شود که دمای مصالح تشکیل دهنده دیوار در این حالت از حالت طبیعی کمتر باشد. و این تشعشع ثانویه در سطوح پوشیده شده با گیاه ذخیره می‌شوند. اگر چه این سطوح سبز در نتیجه فراتراوی، تنها در حدود ۴-۵ درجه یا کمی بیشتر دما را پایین می‌آورند.

نکات مهم دیوار سبز

  • اگر دیوار سبز خود را مستقیما به دیوار خانه متصل می کنید،قبل از شروع ساخت دیوار سبز یک عایق ضد آب، برای جلوگیری از مسائل رطوبتی بر روی دیوار نصب کنید.
  • یک دیوار سبز را هر دو تا سه روز بسته به آب و هوای فضای خود  آبیاری کنید. در تابستان، با کشیدن انگشت بر روی خاک، میزان خشکی خاک  را بررسی کنید و در صورت نیاز آبیاری کنید.
  • اگر در دیوار سبز گیاهان گلدار کاشته اید، برای گل دهی گل های تازه در فصول بعدی نیاز به مراقبت دارید. سایر گیاهان کاشته شده هم نیاز به مراقبت و هرس کردن دارند.
  • تهویه طبیعی یا مکانیکی از اقدامات مهم برای تجهیزات دیوار سبز می باشد. دقت کنید که اگر دیوار سبز در فضای داخلی خانه استفاده می شود حتما تهویه مکانیکی در اطراف آن قرار بدهید.
  • زهکشی سیستم آبیاری دیوار سبز را فراموش نکنید.

دیوار سبز فعال

در دیوار سبز فعال گرین وال به سیستم ساختمان پیوند می‌خورد. منظور از سیستم، تأسیسات تهویه هوا، سیستم سرمایش و گرمایش و عایق‌های دمایی است. اکسیژن تولیدشده توسط گیاه در این روش وارد سیستم تهویه می‌شود و انسان را بهره‌مند می‌کند.

  • این سیستم‌ها جدیدترین و مدرن ترین نوع روش ساخت دیوار سبز می‌باشند .
  • در این سیستم از هوای تولید شده توسط گیاهان در سیستم تهویه هوای ساختمان استفاده می‌شود .

 

مراحل اجرای بام سبز

 

دیوار سبز غیر فعال

در این روش از دیوار سبز تنها به‌عنوان بخشی از دکوراسیون استفاده می‌شود. مزایای زیست محیطی دیوار سبز در این روش صفر بوده و یا از هرگونه تاثیرگذاری ممانعت می‌شود. ممکن است دیوار زنده غیرفعال در فضای باز یا در یک حصار شیشه‌ای نصب گشته و در بهبود هوای محیط تأثیری نداشته باشد.

  • دیوار سبز غیر فعال هیچ نوع حرکت هوا در ریشه‌ها گیاهان به درون  تهویه ساختمان ندارد .
  • تاثیر سیستم غیر فعال بر روی کیفیت هوای ساختمان از نظر علمی جای سوال است .
  • بعضی از دیوارهای سبز پشت شیشه محافظت می‌شوند تا نسبت به آنچه در دیوارهای غیر فعال رخ می‌دهد ، جریان هوای قابل پیش بینی تری داشته باشند .
  • در دیوار غیر فعال هیچ مکانیزمی برای گردش هوا وجود ندارد . در عوض آنها به صورت باز نگهداری می‌شوند تا بهبودی نسبی در گردش هوای آزاد تا آنجا که ممکن است ، ایجاد کنند .

ساخت نماهای سبز

در این سیستم گیاه بر روی سطح نما حرکت می‌کند . گیاه رونده و یا پیچ در حالیکه ریشه در زمین دارد (در یک بستر خاکی مناسب فراهم کرد) شروع به بالارفتن از ساختمان می‌کند. و فضایی زیبا به ساختمان می دهد اخیراً هم برای نمای سبز سازه‌ای  نظر می‌گیرند .معمولا در دیواره آلاچیق و پرگولا ها می توان از این پوسته نمای سبز استفاده کرد .

دیوار سبز های اکسیژن ساز

دیوار سبز های اکسیژن ساز، سازه‌ای مستقل هستند که جدا از نمای اصلی ساختمان و در فاصله‌ای نزدیک به آن قرار می‌گیرد و توسط ساختمان مهار می‌گردد . جزئیات مختلفی برای طراحی این دیوارها وجود دارد ، که این جزئیات بیشتر مربوط به چگونگی نگهداری گیاه بر روی دیوار و شکل قالب‌های نگهدارنده سیستم مربوط می‌گردد .

سخن پایانی :

شرکت سورن بام با بیش از 7 سال تجربه در زمینه معماری سبز و پایدار فعالیت های بی شماری داشته و توانسته با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا به ساخت المان های فضای سبز و همچنین طراحی فضای سبز، طراحی و اجرای روف گاردن، تراس سبز، دیوار سبز، آبنما، فلاورباکس، طراحی و اجرای آلاچیق، پرگولا به صورت کاملا تخصصی بپردازد.

 

سوالات متداول

1. روش ساخت دیوار سبز چگونه است ؟ 

با اجرای استراکچر و پوشش گیاهی صورت می گیرد و با سیستم گردش مجدد آب ، آبیاری قطره ای می شوند و به منظور کاهش آلودگی سنگین کاربرد داشته باشند که این کار را با جذب مواد مغذی غیر حلال در آب انجام می‌دهند . این مواد مغذی باکتریهای معدنی هستند که اجزای ارگانیک میکروسکوپی آنها را برای گیاهان آماده می‌کنند .

  1. بام سبز
  2. محوطه سازی باغ و ویلا
  3. در نماهای آلاچیق و پرگولا

سازه‌ای مستقل دارند که جدا از نمای اصلی ساختمان و در فاصله‌ای نزدیک به آن قرار می‌گیرد و توسط ساختمان مهار می‌گردد

دیوارهای سبز نیاز به نگهداری منظم دارند. بزرگترین چالش حفظ خاک در دیوار است. با رشد گیاهان، خاک از بین می رود و نیاز به خاک غنی اهمیت پیدا می کند.

علاوه بر این، گیاهان نیز باید تعویض شوند زیرا بزرگتر می شوند و دیگر روی دیوار قرار نمی گیرند. با دیوارهای سبز داخلی، زهکشی نیز می تواند یک مشکل باشد.

از گیاهان مصنوعی تشکیل می شود و نیاز به سیستم آبیاری ، تغذیه و رسیدگی ندارد

دیوار سبز طبیعی همانطور که از اسم آن مشخص است از گیاهان طبیعی تشکیل می شود و نیاز به سیستم آبیاری ، تغذیه و رسیدگی دارد

 

مقالات مرتبط
پروژه‌های دیوار سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید