دیوار سبز خزه ای

دیوار سبز خزه ای

آنچه در این مقاله میخوانیم

اجرای موس وال

دیوار سبز خزه ای ،موس وال یا همان ماس وال یکی از بهترین و برترین سبک های دیوار سبز در دکوراسیون میباشد. یکی از جذاب ترین و زیبا ترین مدل ها دیوار سبز است که با خزه و گیاهان تثبیت شده طراحی و اجرا می شود. این سبک از دیوار سبز به کمترین شرایط نگهداری و مراقبت نیاز دارد و همین مورد سبب شده تا مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد زیرا که علاوه بر زیبایی و جذابیتی که به فضا می دهد، نیاز به مراقبت زیادی ندارد. در این مقاله از سایت سورن بام به معرفی و بررسی مزایا، معایب، نکات و … دیوار سبز خزه ای می پردازیم، پس تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

دیوار سبز خزه ای چیست؟

دیوار سبز خزه ای یا moss wallچیست؟

دیوار سبز خزه ای یا ماس وال (Moss Wall) به نوعی دیوار سبز می گویند که با خزه تثبیت شده، طراحی و اجرا می شود. عنصر و متریال اصلی در ماس وال، خزه های طبیعی و مصنوعی هستند که نگهداری از این خزه ها بسیار راحت است و نیازمند نگهداری و مراقبت ویژه ای نیستند و نیازی به آبیاری و تابش نوری ندارند.
به صورت کلی ماس وال نوعی چینش با عناصر طبیعی است که بر روی دیوار به طور عمودی قرار می گیرد و با خزه و گیاهان تثبیت شده اجرا می شود.

اگر در محل کار یا منزل یک دیوار بی استفاده و خالی دارید، اجرای دیوار سبز ماس وال بهترین گزینه برای طراحی دکور دیوارتان است. دیوار سبز خزه ای علاوه بر زیبایی و جذابیتی که در فضا ایجاد می کن بر روی روح و روان افراد هم تاثیر بسزایی می گذارد.

اجرای ماس وال موجب می شود تا بین فضای سرد و بی روح شهری یک روزنه و یک شکاف از طبیعت ایجاد شود و استرس و اضطراب را از افراد دور می کند. رنگ سبز در روانشناسی به نشانه آرامش و نشاط و سلامتی است که افراد با اجرای آن بسیار می توانند در روحیه خود و اطرافیان تاثیر مثبت بگذارد.

با پیدایش دیوارخزه ای، دغدغه و مشکلات بسیاری از طراحان محوطه سازی و فضای سبز کاهش یافت زیرا که دیگر مشکلاتی ماننده کمبود فضا، کمبود نور و نداشتن فرصت برای رسیدگی و نگهداری و آبیاری وجود ندارد.

نکات اصولی در اجرای دیوار سبز خزه ای

نکات اصولی که باید در اجرای دیوار سبز خزه ای رعایت شود چیست؟

طراحی و اجرای دیوار سبز خزه ای به صورتی است که نیاز به مراقبت های ویژه ای ندارد. اما این نکته را در نظر داشته باشید که در حین اجرا باید به مسائلی ویژه اهمیت بدهید که این مسائل عبارت اند از:

  1. در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرد.
  2. در معرض قطره های باران یا آب قرار نگیرد.
  3. از دست زدن به آن و برخورد اشیا و سطوح خود داری کنید.

همچنین از نکات مثبت دیگر ماس وال می توان به مقاومت و دوام بالای آن برای اجرا در تمام محیط های داخلی اشاره کرد. علاوه بر آن می توانید لوگو یا نام برند خود را به صورت پانل در دیوار سبز خزه ای کار کنید و نمایی جذاب با نام برند خودتان به فضا اعمال کنید.

معایب دیوار سبز خزه ای

مزایای moss wall

از مهم ترین مزایای ماس وال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیازی به نگهداری ندارد
  • مقاومت بالا
  • نیازی به نور خورشید و آبیاری ندارد
  • تنوع در رنگ بندی
  • عایق حرارت و خنک سازی فضا
  • عایق صدا
  • جلوگیری از ایجاد آلرژی در افراد
  • عدم جذب حشره
  • سهولت در طراحی و اجرا
  • عمر طولانی
  • پوشش خرابی های دیوار

معایب دیوار سبز خزه ای یا ماس وال

به صورت کلی اجرای ماس وال معایبی ندارد و در طراحی و اجرای آن اگر کمی دقت داشته باشید به راحتی می توانید از آنها بگذرید و اصلا به این مشکلات برخورد نکنید.

از مهم ترین معایب ماس وال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت بالا در تما با آب و رطوبت
  • دوری از نور مستقیم آفتاب برای افزایش طول عمر خزه ها
  • از ماس وال نمی توانید در فضا های خارجی (بیرونی) ساختمان استفاده کنید.

فرق بین خزه طبیعی یا خزه تثبیت شده در چیست؟

چیزی که در طبیعت مانند یک پوشش روی تنه درختان، تخته سنگ ها و خاک ایجاد میشود و دائما رشد میکند و جلو میرود به آن خزه طبیعی میگویند.برای اینکه بخواهید شما هم در ساخت moss wall خود خزه طبیعی داشته باشید باید با شیوه خاص جلوی رشد و تغییر خزه را بگیرند. پس خزه ها طی فرآیند انجام تثبیت به خزه تثبیت شده تبدیل میشوند. این فرآیند تثبیت شبیه به عملگرد مومیایی کردن دارد که برای بقیه گیاهان هم استفاده میشود، در نتیجه میتوان یک دیوار سبز با طول عمر بالا را پیاده سازی کنید.

دیوار سبز خزه ای نیاوران 8

انواع خزه های طبیعی یا همان تثبیت نشده

تا کنون 14600 از خزه ها شناسایی شده اند در این بین 4نوع ازاین خزه ها دارای اهمیت بیشتری هستند که عبارتند از:

1.خزه اسفگنوم

خزه اسفگنوم یا پیت ماس که نام دیگر آن است.محل مناسب رشد این خزه ها بیشتردرمناطق باتلاقی که داری رطوبت زیاد هستند تکثیر پیدا میکنند.توجه داشته باشید که خاک پیت نوعی خاک است که از این نوع خزه ها ساخته میشوند.

2.خزه راک ماس

این خزه ها بیشتر در مناطق سرد و در ارتفاعات بلند رشد میکنند محل رشد آن ها روی سنگ ها و رنگی تیره دارند.

3.خزه پلیتر یچپسیدا

این خزه ها مقاومت بالایی دارند چون در شرایط بسیار سختی رشد پیدا میکنند نکته جالب توجه این است که بقای آن ها در بدترین شرایط آب و هوایی هم امکان پذیر میباشد.

4.خزه بروپسیدا

این نوع خزه ها گونه های زیادی دارند و بیشتر در کشورمان از این نوع خزه ها استفاده میشود.

کاربرد های دیوار سبز خزه ای

ویژگی های مهم در یک دیوار سبزخزه ای یا موس وال ها چیست؟

دیوارسبز خزه ای گیاهی است که در حفظ محیط زیست موثر است توجه داشته باشید که ساخت این المان جذاب و زیبا به گونه ایی است که احتیاج به مراقبت خیلی خاصی ندارد فقط در هنگام پیاده سازی آن باید به یکسری نکات مهم توجه ویژه داشت:

1.مقابل آفتاب مستقیم نباشند.

2.مقابل باران یا آب قرار نگیرند.

3.به گونه ایی قرار بگیرد که مورد تماس با دست یا اشیا دیگر نباشد.

دیگر ویژگی های مهم این دیوارهای سبز خزه ای میتوان به این نکات اشاره کرد:

  • تنوع رنگ
  • دوام بسیار بالا
  • انعطاف پذیری زیاد
  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • نیاز به نگهداری خاص ندارد
  • مناسب انواع محیط های داخلی

عوامل تاثیر گذار در قیمت دیوار سبز خزه ای

هزینه اجرا دیوار سبز خزه ای به عوامل متفاوتی بستگی دارد که مهم ترین عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت ماس وال را می توان به اندازه، کیفیت متریال، مدل گیاه، شیوه نصب، نگهداری و نحوه آبیاری بستگی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجب به قیمت ماس وال می توانید با شماره 09122155348 تماس بگیرید.

کاربرد های دیوار سبز خزه ای

ماس وال ها یکی از مدرن ترین و تاثیر گذار ترین المان ها در طراحی دکوراسیون داخلی هستند که برای تزئین فضا و ایجاد نمایی جذاب بسیار فوق العاده هستند. در ادامه مقاله به کاربرد های ماس وال می پردازیم و آنها را بررسی می کنیم.

آبنما

بهبود کیفیت هوای فضا

دیوار سبز خزه ای با جذب آلاینده ها و کربن دی اکسید ها در هوا سبب بهبودی و افزایش کیفیت هوا می شوند و باعث می شوند تا هوای فضای داخلی ساختمان پاک و با کیفیت بشود.

کاهش صدا های مزاحم در فضا

دیوار های سبز خزه ای با عایق بودن در برابر صدا های مزاحم اطراف، موجب می شود تا آلودگی صوتی در فضا به حداقل برسد.

سبز خزه ای

کاهش دمای محیط و خنک سازی فضا

این مدل از گرین وال ها با جذب حرارت و تابش حرارتی، می توانند به کاهش و خنکی دمای محیط کمک بسزایی داشته باشد.

دیوار سبز خزه ای در افزایش مقاومت ساختمان

دیوار سبزه خزه ای یکی از روش های بالا بردن استحکام و مقاومت ساختمان است. استفاده از ماس وال می تواند ساختمان را در برابر شرایط آب و هوایی مقاوم بسازد  و استحکام ساختمان را بهبود ببخشد.

زیبا سازی فضا و ایجاد نمایی سرسبز و جذاب

دیوار سبز خزه ای با ایجاد یک فضای بسیار جذاب و سرسبز به زیبا سازی ساختمان و محل کارتان بسیار تاثیر می گذارید. ایجاد یک فضای سبز و طبیعی در فضای داخلی ساختمان می تواند تاثیر بسیار مثبتی در روحیه افراد بگذارد.

هزینه اجرای دیوار سبز خزه ای

هزینه اجرای دیوارهای سبز خزه ای به نوع گیاهان تثبیت شده ی به کار رفته در آن بستگی دارد . کم یا زیاد بودن فراوانی هر نوع از گیاهان بر روی هزینه ی اجرایی آن تاثیر مستقیم دارد . از موارد تاثیرگذار بر هزینه ی نهایی دیوار خزه ای پیچیدگی یا سادگی طراحی آن نیز می باشد . هر چقدر میزان سختی طراحی بیشتر باشد هزینه اجرای آن بالاتر می رود . برخی کارفرمایان در طراحی خود مایل به استفاده از چوب های تزئینی می باشند که استفاده از این چوب های خاص در بالا رفتن هزینه های اجرای دیوار سبز خزه ای تاثیر دارد .

بهترین خرید دیوار سبز یا موس وال در ایران

moss wall

moss wall

عمر دیوار سبز خزه ای یا ماس وال ها چقدر میباشد؟

رشد و تغذیه دیوار سبزخزه ای از رطوبت هوا است ،پس رطوبت 40 درصدی برای آن ها بسیار ضروری میباشد.توجه داشته باشید قبل از پیاده سازی ماس وال یا همان دیوار سبز خزه ای باید به نوع آب و هوای محل قرار گیری آن ها دقت کنید.شما عزیزان میتوانید برای ایجاد رطوبت مورد نیاز ماسوال های خود از دستگاه  رطوبت ساز استفاده کنید.

نتیجه گیری

دیوار سبز خزه ای یا ماس وال به عنوان یکی از برترین و زیباترین المان های دکوراسیون منزل و اجرای فضای سبز است. خزه های مورد استفاده از ماس وال می تواند به صورت مسطح یا توپی برحسب سلیقه مشتری طراحی و اجرا می شود. یکی از بهترین مدل های خزه در اجرای دیوار سبز خزه ای را می توان به خزه ریندال اشاره کرد. این سبک از خزه ها به دلیل مقاومت بالایی که دارد بیشترین کاربرد را در اجرای ماس وال دارد. به صورت کلی اجرای ماس وال از مزایای بسیار زیادی بهره می برد که نسبت به دیگر سبک های دیوار سبز از هزینه های کمتری بهره می برد.

شرکت سورن بام

مجموعه سورن بام فعالیت خود را از سال 1389 به صورت حرفه ای در حیطه اجرای فضای سبز، اجرای محوطه سازی و اجرای روف گاردن و… آغاز کرده و امروزه به یکی از معتبر ترین و برترین شرکت ها در این حوزه تبدیل شده است.

در شرکت سورن بام مهندسین و متخصصین با تجربه ای وجود دارد که آماده همکاری با شما هستند. همچنین در پروژه های سورن بام می توانید با استفاده از برترین متریال با کمترین هزینه پروژه های خود را به این مجموعه بسپارید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با ماس وال می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید و از بخش مشاوره رایگان این سایت بهره ببرید.
برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام می توانید اینستاگرام مجموعه را دنبال کنید.

سوالات متداول

قیمت دیوار سبز خزه ای به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت ماس وال به عوامل متعددی ماننده متراژ دیوار، ترکیبات خزه و استفاده از گیاهان دیگر، طراحی مدنظر شما و عوامل دیگر بستگی دارد.

  1. تصفیه هوا 
  2. احساس نشاط و طراوت
  3. ایجاد فضایی بسیار زیبا و جذاب در فضای ساختمان
  4. عایق صوت و حرارت

در اجرای دیوار سبز خزه ای نیازی به استفاده از خاک و کود ندارید، به همین دلیل ماس وال از جذب حشرات مزاحم جلوگیری می کند.

  • طرح پیشنهادی
  • ترکیبات بکار گرفته شده
  • نحوه انجام و اجرای پروژه
  • متراژ برای پیاده سازی ماس وال ها

در لغت ماس وال ها را دیوار خزه ای یا دیوار سبزخزه ای معنی میکنند.اما در اصطلاح به هرگونه دیوار که از خزه تثبیت شده یا تثبیت نشده تشکیل میشوند میگویند.

محافظت شده آن را تزئین کرد همچنین توجه داشته باشید که دیوار های خزه ایی میتواند از یک یا چند نوع خزه های مختلف مانند:گوزن شمالی ،ورقه ایی و… با هم ترکیب و پیاده سازی شوند.

  • پاکسازی و تصویه هوا
  • ایجاد حس سرسبزی
  • ایجاد فضای چشم نواز و زیبا
  • کم کردن آلودگی صوتی

نصب موس وال ها نیاز به هیچ گونه زیر ساز ندارند شما عزیزان میتوانید آن ها را با چسب تفنگی یا همان چسب حرارتی ،چسب خمیری پارکت که به راحتی روی فلزات،شیشه،چوب ،گچ دیوارو… نصب کنید

بله چون هیچ محدودیت مکانی برای دیوار سبز خزه ایی وجود نداردالبته قبل از نصب باید به دونکته خیلی مهم توجه کنید:

1.مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرد

2.در برابر آب و باران قرار نگیرد

بله اما در شروع فرآیند اجرا و پیاده سازی خزه امکان دارد که بویی مانند چوب،خاک باران خورده را احساس کنید اما به مرور زمان این بو از بین میرود.

دیوار های خزه ای نیازی به بستری مثل خاک و کود ندارند با این تفاسیر عاری از آلودگی و حشرات هستند

خیر.ماس وال ها محدودیت مکانی ندارند به دلیل انعطاف و آسانی نصب و هزینه کمتر آن هارا میتوانید در هر خانه و کسب و کاری پیاده سازی کنید.

برای جواب این سئوال در حالت کلی میتوان گفت دیوار های خزه ایی از بین دیوار های سبز دیگر ارزان تر و مقرون به صرفه تر هستند اما امکان دارد در بعضی مواقع هزینه پیاده سازی با توجه به کیفیت مصالح بیشتر شود توجه داشته باشید که نوع قاب هم بر هزینه های اعلام شده تاثیر گذار است.به عنوان مثال خزه های گوزن شمالی چون درمساحت ،حجم و توده های کوچکتراستفاده میشوند و پیاده سازی آن ها سخت تر میشود هزینه های بالایی را برای شما رقم میزنند

بله.شما میتوانید بر حسب بودجه ایی که برای پیاده سازی دیوارسبز خزه ایی در نظرگرفته اید نوع گیاه و خزه خود را انتخاب کنید.حتی شما میتوانید با کارشناسان حرفه ایی سورن بام در ارتباط باشید تا شما را در طراحی و انتخاب المان مورد نظرتون به درستی راهنمایی کنند.

موس وال ها ویژگی های خاصی دارند که یکی از اصلی ترین و ضروی ترین آن ها میتوان به این مورد اشاره کرد که احتیاج به هیچ گونه نگهداری و مراقبت ندارند

در کل هزینه ماس وال ها در برابر هزینه دیوار سبز ها خیلی پایین تر هستند اما باید توجه داشت که عواملی مانند طراحی ،نصب ،حمل و نقل هم تاثیر گذار است نکته خیلی مهم این است که در نگهداری و مراقبت از دیوار سبزخزه ای نمیتوان کوتاهی و این مراقبت به صورت مادام العمر می باشد.

این پنل ها بسیار سبک هستند و وزن هر متر مربع پنل بستگی به نوع گیاهان و خزه استفاده شده در پنل ها و جنس آن ها دارد.

بله.این پنل ها کارایی مانند آکوستیک دارند.

6 نظر در “دیوار سبز خزه ای

  1. ali گفت:

    سلام وقتون بخیر
    ممنونم از مطلب خوبتون
    ی سوال عمر دیوار حزه ای چقدر هستش؟

    1. babak گفت:

      سلام عرض و ادب
      علی جان عمر دیواره خزه ای بین 5 تا 10 سال می باشد و این زمان بسته کیفیت و نوع مواد فرمولاسیون متفاوت می باشد

  2. فاطمه گفت:

    سلام
    در مورد اجرای موس وال سوالی داشتم اینکه نیاز به مراقبت خاصی دارند؟

    1. babak گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      فاظمه جان
      خزه های تثبیت شده، گیاهانی سبز و باطراوت هستند که با استفاده از فرآیندی خاص، به صورت شیمیایی حفظ می شوند. این فرآیند باعث می شود که خزه ها بدون نیاز به آب و نور خورشید، برای مدت طولانی زیبایی و طراوت خود را حفظ کنند.
      خزه های تثبیت شده، نیازی به نور خاصی ندارند و نورهایی که در پروژه های مختلف استفاده می شوند، صرفاً برای زیبایی و جلوه بیشتر کار هستند.
      برخی از محصولات خزه تثبیت شده، دارای خاصیت آنتی استاتیک هستند که باعث می شود گرد و غبار محیط به راحتی جذب آنها نشود. با این حال، می توان هر ساله با استفاده از دستگاه باد یا سشوار، به راحتی گرد و غبار را از روی خزه ها پاک کرد.
      توجه داشته باشید که خزه های تثبیت شده، مخصوص محیط های داخلی هستند. در محیط های داخلی، به دلیل وجود وسایل و تجهیزات مختلف، گرد و غبار کمتری وجود دارد

  3. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخییر
    من برای شمال میخوام دیوار سبز اجرا کنم
    پیشنهاد شما برای این طراحی ماس وال بهتر است یا دیوار سبز؟

    1. ادمین اجرای دیوار سبز ادمین اجرای دیوار سبز گفت:

      سلام وقت بخیر
      هردو مناسب هستند ولی پیشنهاد ما دیوار سبز هست. برای اطلاعات بیشتر با مجموعه ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های دیوار سبز سورن بام

6 نظر در “دیوار سبز خزه ای

  1. ali گفت:

    سلام وقتون بخیر
    ممنونم از مطلب خوبتون
    ی سوال عمر دیوار حزه ای چقدر هستش؟

    1. babak گفت:

      سلام عرض و ادب
      علی جان عمر دیواره خزه ای بین 5 تا 10 سال می باشد و این زمان بسته کیفیت و نوع مواد فرمولاسیون متفاوت می باشد

  2. فاطمه گفت:

    سلام
    در مورد اجرای موس وال سوالی داشتم اینکه نیاز به مراقبت خاصی دارند؟

    1. babak گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      فاظمه جان
      خزه های تثبیت شده، گیاهانی سبز و باطراوت هستند که با استفاده از فرآیندی خاص، به صورت شیمیایی حفظ می شوند. این فرآیند باعث می شود که خزه ها بدون نیاز به آب و نور خورشید، برای مدت طولانی زیبایی و طراوت خود را حفظ کنند.
      خزه های تثبیت شده، نیازی به نور خاصی ندارند و نورهایی که در پروژه های مختلف استفاده می شوند، صرفاً برای زیبایی و جلوه بیشتر کار هستند.
      برخی از محصولات خزه تثبیت شده، دارای خاصیت آنتی استاتیک هستند که باعث می شود گرد و غبار محیط به راحتی جذب آنها نشود. با این حال، می توان هر ساله با استفاده از دستگاه باد یا سشوار، به راحتی گرد و غبار را از روی خزه ها پاک کرد.
      توجه داشته باشید که خزه های تثبیت شده، مخصوص محیط های داخلی هستند. در محیط های داخلی، به دلیل وجود وسایل و تجهیزات مختلف، گرد و غبار کمتری وجود دارد

  3. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخییر
    من برای شمال میخوام دیوار سبز اجرا کنم
    پیشنهاد شما برای این طراحی ماس وال بهتر است یا دیوار سبز؟

    1. ادمین اجرای دیوار سبز ادمین اجرای دیوار سبز گفت:

      سلام وقت بخیر
      هردو مناسب هستند ولی پیشنهاد ما دیوار سبز هست. برای اطلاعات بیشتر با مجموعه ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید