جابه جایی درختان در فضای باز

آنچه در این مقاله میخوانیم

جابه جایی درختان در فضای باز

جابه جایی درختان در فضای باز   یکی از کارهایی است که در ایجاد فضای سبز به وفور اتفاق می افتد. در بسیاری از موارد این کار برای جلوگیری از قطع درختان ،جابه جایی درختان راه حل مناسبی است .برای مثال در ساخت وسازهای بسیاری افراد مجبور هستند درخت خود را جا به جا کنند .البته ممکن است شمانیز در خانه خود این کار را کرده باشید.همانطور که می دانید گیاهان حساسیت های خاصی نسبت به محل زندگی خود دارند اما قبل از جابه جایی درختان باید آن ها را ارزیابی کرد که آیا با جا به جا کردن درخت آسیب خواهد دیده یا خیر زیرا جابه جایی اگر غیر اصولی باشد می تواند برای رشد گیاه خطرساز باشد.

از طرفی گاهی ممکن است یک درخت در جای اشتباهی از باغ و فضای سبز شما کاشته شده باشد که در این صورت برای حذف آن بهتر است جا به جا شوند تا اینکه قطع شوند، اینکار به نظر آسان می رسد، اما به تخصص و تجربه نیاز دارد زیرا در صورت جا به جایی نامناسب درخت از بین می رود.

بهترین زمان جا به جایی چه زمانی است؟

 زمان جابه جایی درختان خزان پذیر

اگه چه به شکل تئوری وبا رعایت اصول کاری در تمامی مواقع از سال می توان درخت را جابه جا کرد اما به طور عملی بهترین نتیجه در امر جابه جایی در زمان های خاصی از سال امکان پذیر است برخی از درختان نسبت به جابه جایی مقاومت بیشتری دارند ولی برخی نسبت به جابه جایی حساس تر هستند. پس باید نسبت به شناخت درخت خود زمان مناسب برای انتقال را درنظر بگیرید. درمورد گیاهان خزان پذیر بهترین زمان برای جابه جایی در فصل پاییز و پس از ریخته شدن برگ ها است .البته تاقبل از اینکه به دلیل سرمای زمستان خاک یخ نزده وسفت نشده. زمان مناسب دیگر برای جابه جایی درختان خزان پذیر ابتدای بهار و قبل از رویش جوانه ها وبه بیان دیگر درخت هنوز بیدار نشده است.

 زمان جابه جایی درختان همیشه سبز

در مورد درختان همیشه سبز نیز فصول پاییز یا اوایل بهار قبل از اینکه رویش جوانه‌های جدید آغاز شود بهترین زمان جابجایی این‌گونه از درختان است. برخی از پرورش دهندگان اواسط تا اواخر فصل پاییز را برای درختان همیشه سبز همانند سوزنی برگان بهتر از اوایل فصل بهار می‌دانند زیرا اعتقاد دارند در این زمان از سال به دلیل وجود حرارت حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد خاک در اکثر مناطق کشور،  ریشه زایی مجدد این درختان در مکان جدید کاشت بهتر و مؤثرتر انجام می‌شود.

روش و مراحل جابه جایی درختان در فضای باز

_ رسیدگی به گیاه(قبل از جا به جایی اطمینان حاصل شود که گیاه سالم است و به خوبی (بیشتر از قبل) آبیاری شود)

_ بررسی زمین (محل مورد نظر برای کاشت گیاه بررسی شده و زهکشی، نوع خاک، نور و… ارزیابی شود و محل برای رشد گیاه مناسب باشد)

_ هرس ریشه ( در طول جا به جایی معمولا ریشه تغذیه کننده ( مسئول جذب آب و مواد مغذی) آسیب می بینند، به همین دلیل بهتر است از مدت ها قبل ریشه هرس شود که درخت عادت کرده و ریشه تغذیه کننده بیشتری تولید کند )

گودال مورد نظر نسبت به اندازه درخت قبل از جابه جایی باید حفر شود( دو برابر ریشه گیاه) برای حفاری گیاه، مطالعات لازم برای پیش بینی میزان بزرگی و پراکندگی ریشه درخت انجام شود، تا زمان حفاری به ریشه آسیب نرسد ، از اطراف گیاه شروع به کندن کرده با ابزار و ماشین آلات مناسب درخت را بلند کرده و به محل جدید می بریم.

_ آبیاری گودال از قبل باید به خوبی انجام شده باشد و درخت را در گودال مرطوب قرار داده و با خاک پر می کنیم (در صورت نیاز کود و مواد مغذی به خاک اضافه می کنیم)

_ آبیاری آخرین مرحله از کاشت درخت می باشد که بسیار مهم است .

 آبیاری قطره ای و کاشت درختان به صورت اصولی توسط متخصصان شرکت سورن بام انجام می گیرد.

مقالات مرتبط
پروژه‌های فضای سبز سورن بام
با ما در ارتباط باشید