گیاه پاپیتال در بام سبز

گیاه پاپیتال در بام سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

برای ایجاد بام سبز می ‌توان از گیاهان مختلف استفاده کرد. از جمله این گیاهان می توان گیاه پاپیتال را نام برد. این گیاه از جمله پرطرفدارترین گیاهان برای ایجاد پوشش گیاهی بام سبز می باشد.

برای این که بتوان از گیاه پاپیتال در فضای سبز استفاده کرد باید بدانیم که این گیاه چیست و چقدر طول عمر دارد؟ و آیا برای طراحی روف گاردن می‌توان از آن استفاده کرد؟

 

 

کاربرد بام سبز

ایجاد بام سبز کاربردهای بسیاری دارد. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- صرفه جویی انرژی

اجرای بام سبز ، موجب تعادل دمای ساختمان می شود. مصالح ساختمانی ، نور خورشید را جذب و دوباره گرمای آن را منتشر می کنند،  شهرها حداقل ۴ درجه سانتی گراد (۷.۲ درجه فارنهایت) گرمتر از مناطق اطراف هستند. بام  سبز می تواند در فصل های سرد به از دست دادن گرما جلوگیری کند و در نتیجه باعث کاهش مصرف انرژی شود. بام سبز با جذب تابش خورشید در ماه های سرد سال باعث حفظ انرژی گرمایی و در فصول  گرم سال با بازتاب ۲۷ درصدی انرژی خورشیدی و همچنین جذب ۶۰ درصدی آن توسط گیاهان تنها با باقی ماندن ۱۳ درصد انرژی تابشی موجب خنک ماندن ساختمان می شود.

۲- ایجاد زیستگاه طبیعی

بام های سبز زیستگاهی برای گیاهان و پرندگان که فضای طبیعی اندکی در شهرها دارند، فراهم می کنند.

۳- فیلتر طبیعی

بام سبز با جذب آلاینده های هوا به کاهش آلودگی هوا و بیماری هایی ریوی و قلبی کمک می کند. پوشش گیاهی بام سبز مانند فیلتری طبیعی برای آلاینده های موجود در آب باران عمل می کند و باعث کاهش آلاینده ها و ذخیره آب باران می شود.

 

طراحی بام سبز

 

گیاهان مناسب برای بام سبز

به طور کلی سه عامل مکانی، اجتماعی و اقتصادی در کاشت گیاهان روف گاردن دخیل اند. بسیار مهم است که گیاهان مناسب هر اقلیمی انتخاب شود، خواه شرایط آن بصورت دوره ای خیلی خشک، خیلی گرم، خیلی سرد یا خیلی متغیر باشد.

 مهمترین نکته در روف گاردن یا بام سبز دامنه مقاومت پوشش گیاهی است. چون که شرایط خشک در بیشتر مناطق حاکم بر این نوع بام ها است. گیاهان شاداب گیاهانی هستند که در بافت های خود آب را به مدت طولانی ذخیره می کنند از جمله این گیاهان سدوم و تعداد کمی ار گیاهان خانواده کراکسولاسیا می باشند .

پرطرفدارترین گیاهان در اجرای بام سبز را می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ساکولنت
  • مینای دائم
  • گل وحشی
  • آستیلب
  • آجوکا
  • گل طاووسی
  • گیاهان بومادران

گیاه پاپیتال در بام سبز

گیاه پاپیتال چیست؟

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرده است که بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات بهتر است برای فضای 170 مترمربع از 15 تا 18 گیاه خانگی با اندازه مناسب در گلدان های 15 تا 20 سانتیمتری استفاده شود. این گیاهان هر چه انبوه تر رشد کنند بهتر هوا را تصفیه می کنند . فضای سبز برای تنفس هر فرد محدوده 17 تا 23 متر مربع اطراف او را در بر می گیرد  . این معمولا فضایی است که هر فرد چندین ساعت برای کار کردن، تماشای تلویزیون یا خوابیدن در آن می ماند .

گیاه پاپیتال را اکثر افراد به عشقه می شناسند . رنگ گل های آن زرد مایل به سبز می باشد که پس از 7 تا 10 سال بر روی گیاه ظاهر می شوند .

گیاه پاپیتال در بام های سبز

6 مزیت گیاه پاپیتال در بام سبز

گیاه پاپیتال در بام سبز مزایای زیادی دارد. این مزایا عبارت اند از:

  1. گیاهانی که در این فضا گذاشته می شوند قادر به اضافه کردن رطوبت، حذف بیوگازها و مواد شیمیایی و بی اثر کردن آلودگی های میکروبی هستند.
  2. اتاق هایی که پر از گیاه هستند نسبت به اتاق های با گیاه کم، آلودگی میکروبی و قارچی در آنها 50 تا 60 درصد کمتر است.
  3. به اعتقاد کارشناسان این شرایط در فضای باز نیز صادق است .
  4. گیاه پاپیتال در بام سبز  و همچنین ایجاد دیوار عمودی به عنوان یک  دیوار سبز عمل می کند ولی اگر می خواهیم دیوار سبز زیبا و کارآمدی را داشته باشیم باید به جز پاپیتال گیاهان دیگری کاشته شود تا به شما فضای زیبایی را بدهد
  5. پاپیتال 5 تا 8 برابر سوزنی برگ ها اکسیژن تولید می کند .
  6. تهیه و کاشت این گیاه بسیار راحت و ارزان قیمت است و از هر ساقه می توان حدود 200 قلمه تهیه کرد .

مزایای گیاه پاپیتال در بام سبز :

طول عمر پاپیتال در بام سبز

این گیاه در مدت یک هفته ریشه می زند و در خاک معمولی به سرعت رشد می کند و در جذب آلاینده های هوا بسیار موثر است. پاپیتال نسبت به سایر گیاهان امتیازهای زیادی دارد، بسیار کم توقع و کم غذاست، خشکی خاک را دوست دارد و در سرما نیز رشد دارد.

آبیاری گیاه پاپیتال

گیاه پاپیتال از جمله گیاهانی است که رطوبت دوست می باشد اما می تواند به خشکی نیز به مقدار کمی مقاومت داشته باشد .  اگر زمان خشکی طولانی شود رنگ برگ ها تغییر کرده و تیره تر می شود . اگر آبیاری برای گیاه پاپیتال بیش از اندازه باشد ریشه گیاه دچار پوسیدگی می شود و گیاه از بین می رود . برای دانستن مقدار مناسب آب بهتر است پیش از اقدام به آبیاری خاک و مقدار رطوبت آن چک شود تا در صورت نیاز آبیاری انجام شود . آبپاشی روی برگ ها سبب می شود تا در فصول گرم سال برگ ها دچار سوختگی شوند .

اگر گیاه پاپیتال خود را در گلدان نگهداری می کنید از سینی آب و سنگ استفاده کنید تا گیاه بصورت مستقیم با آب تماس پیدا نکند و تبخیر آب سبب شود تا رطوبت مورد نیاز برای گیاه نیز فراهم شود . آبیاری در فصول مختلف نیز تفاوت دارد و برای فصل های سرد باید مقدار آبیاری را کم نمایید .

گیاه پاپیتال در بام سبز

سخن پایانی

سورن بام با سال ها تجربه در زمینه طراحی و اجرای دیوارهای سبز طبیعی و مصنوعی فعالیت دارد  و تولید کننده انواع گیاهان مصنوعی  می باشند.  شرکت سورن بام توسط تیم متخصص خود در زمینه معماری سبز فعالیت های بیشماری دارد. فعالیت های شرکت عبارتست از:  محوطه سازی ، محوطه باغ ، ویلا ، باغچه ، اجرای روف گاردن ، طراحی ساخت روف گاردن ، دیوار سبز ، آبنما ، آلاچیق ، فلاور باکس و غیره می باشد.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه، هزینه های اجرایی ساخت بام سبز و دیگر کار های اجرای به صورت 100% رایگان با مشاوران و کارشناسان مجرب شرکت سورن بام تماس حاصل فرمایید .

برای مشاهده ی پروژه های بیشتر به اینستاگرام مراجعه فرمایید .

سوالات متداول

کاربرد بام سبز چیست؟

۱- صرفه جویی انرژی

۲- ایجاد زیستگاه طبیعی

۳- فیلتر طبیعی

  1. گیاهانی که در این فضا گذاشته می شوند قادر به اضافه کردن رطوبت ، حذف بیوگازها و مواد شیمیایی و بی اثر کردن آلودگی های میکروبی هستند.
  2. اتاق هایی که پر از گیاه هستند نسبت به اتاق های با گیاه کم، آلودگی میکروبی و قارچی در آنها 50 تا 60 درصد کمتر است.
  3. به اعتقاد کارشناسان این شرایط در فضای باز نیز صادق است .
  4. گیاه پاپیتال در بام سبز  ایجاد دیوار سبز و همچنین ایجاد دیوار عمودی به عنوان یک دیوار سبز عمل می کند ولی اگر می خواهیم دیوار سبز زیبا و کارآمدی را داشته باشیم باید به جز پاپیتال گیاهان دیگری کاشته شود تا به شما فضای زیبایی را بدهد
  5. پاپیتال 5 تا 8 برابر سوزنی برگ ها اکسیژن تولید می کند .
  6. تهیه و کاشت این گیاه بسیار راحت و ارزان قیمت است و از هر ساقه می توان حدود 200 قلمه تهیه کرد .
  7.  

این گیاه در مدت یک هفته ریشه می زند و در خاک معمولی به سرعت رشد می کند و در جذب آلاینده های هوا بسیار موثر است. پاپیتال نسبت به سایر گیاهان امتیازهای زیادی دارد، بسیار کم توقع و کم غذاست، خشکی خاک را دوست دارد و در سرما نیز رشد دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید