اجرای آبیاری قطره ای

اجرای آبیاری قطره ای

آنچه در این مقاله میخوانیم

اجرای آبیاری قطره ای نوعی آبیاری موضعی و میکرو می باشد که در آن آب را با فشار کم از روزنه ها یا تجهیزاتی به نام قطره چکان به ریشه گیاهان می رساند. در این روش آب به آهستگی در پای گیاهان ریخته می شود و باعث صرفه جویی و افزایش بازدهی آبیاری می گردد. از طرفی با توجه به اینکه در این روش مساحت و عمق کمی از خاک خیس می شود میزان تبخیر آب کاهش می یابد. از آبیاری قطره ای می توانید در آبیاری محوطه سازی، دیوار سبز، گیاهان داخل روف گاردن و تراس سبز و… استفاده کرد و فضایی جذاب و با طراوت و سرسبز را در محل ایجاد کرد.

اجرای آبیاری اتوماتیک

تاریخچه سیستم آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای یکی از روش های نوین آبیاری است که در آن آب به صورت قطره ای و مستقیم به ریشه گیاهان می رسد.

تاریخچه این روش به قرن ها پیش برمی گردد، اما آبیاری قطره ای مدرن در دهه 1950 میلادی در اسرائیل توسط مهندسی به نام سیمچا بلاس اختراع شد. بلاس در حالی که در صحرای نِگِب در حال کار بود، متوجه شد که نشتی آب از یک رابط لوله باعث رشد یک درخت بدون آب شده است. او از این ایده برای ساخت اولین قطره چکان آبیاری استفاده کرد.

در سال های بعد، آبیاری قطره ای به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. این روش به دلیل مزایای زیادی مانند صرفه جویی در آب، کاهش فرسایش خاک، و افزایش عملکرد محصولات، به یکی از محبوب ترین روش های آبیاری تبدیل شده است.

در ایران نیز آبیاری قطره ای در سال های اخیر به سرعت در حال گسترش است. این روش به کشاورزان ایرانی کمک کرده است تا با کمبود آب مقابله کنند و محصولات بیشتری تولید کنند.

طراحی اجرای آبیاری قطره ای

در سیستم آبیاری قطره ای آب از شبکه های لوله ای و نهایتا خروجی نوار تیپ و یا قطره چکان ها عبور می کند. بسته به کیفیت طراحی سیستم نصب شده یک سیستم آبیاری قطره ای می تواند از انواع روش های آبیاری دیگر مانند آبیاری سطحی و بارانی کاربردی تر باشد.از آنجا که سیستم‌های آبیاری قطره‌ای ثابت هستند ، خودکار کردن بسیاری از آن ها آسان است . این سیستم‌ها برای مدیران آبیاری که قصد اختلاط کود و آب (کود آبیاری) را درون سیستم آبیاری دارند ، مناسب هستند.

استفاده آبیاری قطره ای

امروزه بسیاری از افراد از  اجرای آبیاری در محوطه سازی استفاده می کنند و هم چنین در بسیاری از  دیوارهای سبز  طبیعی برای آبیاری گل های فلاور باکس ها هم کاربرد بسیاری دارد . همچنین اجرای آبیاری قطره ای در فضا هایی ماننده روف گاردن و تراس سبز می تواند جزو تاثیر گذار ترین عناصر باشد.

اجرای آبیاری

تجهیزات مورد نیاز اجرای آبیاری

  • منبع آب یا لوله آب ساختمان که باید در جلوی آن یک پمپ نصب شود .
  • ایستگاه کنترل مرکزی( شامل ایستگاه پمپاژ و ایستگاه فیلتراسیون) که خود ایستگاه پمپاژ شامل پمپ و متعلقات آن می باشد . دستگاه کنترل مرکزی از اتصالاتی ساخته شده است که نقش های مهمی را اجرا می کنند :
  1. کنترل فشار
  2. تنظیم و کنترل جریان
  3. تزریق کردن کود به شبکه
  4. تصفیه کردن آب
  • فیلتر شن (بسته به نوع منبع آب برداشتی ، یکی از این دو نوع فیلتر استفاده می شود . فیلتر سیکلون یا هیدروسیکلون برای چاه های آب ، و فیلتر شن برای استخرهای ذخیره آب می باشد) .
  • تانک کود که تمامی مواد مغزی گیاه را در داخل آن ریخته و به وسیله پمپ به لوله ها هدایت می شوند .

آبنما

  • فیلتر توری یا دیسکی (فیلتر دیسکی ذرات کوچکتری را نسبت به فیلتر توری جذب می نماید) .
  • لوله اصلی ، لوله آبرسانی ، لوله‌های جانبی یا لوله‌های فرعی (لاترال‌ها) .
  • لوله ها در این سیستم به دو صورت اجرا می شوند رو یا زیر خاک که به دو صورت نیز موجود اند.
  • لوله با سوراخ سر خود ( نیاز به اتصال نازل ندارد ) این نوع در اجرا مشکلات بسیاری را به وجود آورده مانند عدم امکان ایجاد نازل جدید برای محل آبیاری مورد نظر و گرفتگی آن .
  •  لوله با امکان اتصال نازل این نوع دارای مزایای بیشتری نسبت به نوع اول است و کاربرد بیشتری نیز دارد . این لوله ها که به اصطلاح لوله ماکارانی نام دارند از جنس پلی اتیلن بوده و مقاومت مناسبی دارند . در زمین های زراعی یا آبیاری خطی می توان از یک لوله اصلی ( که قطر بیشتری نیز دارد ) انشعاب گرفته و با اتصال فلکه به صورت جداگانه استفاده کنیم .
  • قطره چکان و اتصالات لازم برای اجرای آبیاری قطره ای.

آبیاری

مزایای آبیاری قطره ای

اجرای روش آبیاری قطره ای مزایای بسیاری دارد که در ادامه ی مقاله به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد :

  • اگر این روش بصورت اصولی اجرا شود در افزایش میزان بازدهی تاثیر چشمگیری دارد .
  • به دلیل اجرای آبیاری بصورت قطره ای میزان هدر رفت آب و مواد مغذی کاهش میابد .
  • در زمین های کشاورزی که شکل منظمی ندارند نیز به راحتی قابل اجرا می باشد .
  • می توان آب های بازیافتی و غیر قابل آشامیدن برای آن استفاده نمود.
  • برای تامین رطوبت لازم برای ریشه ی گیاهان بسیار مفید است .
  • برای اجرا در زمین های شیبدار هیچگونه محدودیتی ندارد .
  • به دلیل آبیاری متمرکز به گیاه هدر رفت آب و رشد علف های هرز کاهش میابد .
  • میزان و زمان آبیاری با استفاده از شیرها و تایمرها قابل کنترل و تعیین میباشد .
  • هزینه تامین نیروی انسانی برای آبیاری قطره ای کمتر می باشد .
  • میزان فرسایش خاک کاهش می یابد .
  • با آبدهی و کوددهی توسط سیستم قطره ای از هدر رفت کود و آب جلوگیری می کنیم .
  • خشک ماندن شاخ و برگ گیاهان احتمالا برزوز بیماری در گیاهان را کاهش می دهد .
  • آبیاری قطره ای به فشار پایینی نسبت به دیگر روش های آبیاری نیاز دارد ، بنابراین مصرف انرژی کاهش میابد .

اجرای آبیاری

معایب آبیاری قطره ای

  • هزینه ی اجرای آبیاری قطره ای در ابتدا نیاز به یک سرمایه گذاری اولیه دارد .
  • اگر در این روش سیستم فیلتراسیون تعبیه نشود امکان دارد که لوله ها و قطره چکان ها دچار گرفتگی می شود و عملکرد سیستم را مختل می کند .
  • در سیستم های زیر سطحی خرابی های احتمالی که ممکن است به مرور زمان ایجاد شود قابل شناسایی نمی باشد .
  • در اجرای آبیاری قطره ای اگر از متریال و مهندسین با تجربه استفاده نکنید، ممکن است تا در آینده ئچار مشکلات جدی و بخشش نا پذیر شوید.

فروش تجهیزات آبیاری قطره ای

کار کرد سیستم شبکه آبیاری قطره ای

آب به وسیله پمپ از منابع آب به داخل شبکه پمپ میشود و به محض عبور از سیلکون ،مواد های خارجی و شن های موجود در آن ته نشین میشود زمانی که آب از فیلتر شن ها عبور میشود تمامی جلبک ها و جانداران ریزی که در اثر راکد ماند تولید شده در آن وجود داردتوسط این فیلتر ها گرفته میشود.

در واقع فیلتر دیسک عملکردش این گونست که مواد جامدی که در آب موجود است را میگیرد و سپس آب وارد تانک میشود و با حل مقداری کود در آب این محلول از آخر تانک خارج و دوباره وارد جربان اصلی آب میشود تا به پای گیاهان برسد پس در نتیجه آب وارد لوله های توزیع کننده میشود و در آخر توسط قطره چکان پای گیاهان ریخته میشود.

آبیاری بارانی

آبیاری بارانی به عنوان یک روش موثر برای آبیاری باغات بزرگ در نظر گرفته می شود.آبیاری بارانی نسبت به آبیاری کرتی ، آب کمتری مصرف می کند.در آبیاری بارانی به دلیل یک نواختی پاشش،امکان رشد علف های هرز بسیار زیاد می باشد.استفاده از آبیاری بارانی به علت خیس شدن شاخ و برگ درختان بروز برخی از بیماری های قارچی را افزایش خواهد داد. مهم ترین مزیت روش آبیاری بارانی بر طرف شدن نیاز محصول می باشد .

آبیاری بارانی ، یکی از روشهای آبیاری مدرن است که آب را توسط آبپاش ها PGP، آبپاش های مخفی شونده، آبپاش های تنظیمی تمام دور، آبپاش های 180 درجه و آبپاش های پلیمری که آب را  به صورت قطرات ریز باران در آورده و در سطح زمین های چمن، زمین های ورزشی از جمله زمین فوتبال، چمن فضای حیاط ، محوطه سازی ویلا، باغ و همچنین زمین های کشاورزی پخش می‌نمایند که به این صورت رطوبت مورد نیاز گیاه تامین می‌شود. این روشهای نوین و پیشرفته نیاز به آموزش و تجهیر دستگاه و همچنین معایب آن برای افراد گفته شود.

آبیاری بارانی

آبیاری کرتی

در این روش آب از طریق جوی هایی در زمین به درختان و محصولات می رسد.این روش برای باغات کوچک مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین مزیت آبیاری کرتی هزینه پایین اجرای آن بوده و از معایب آن مصرف زیاد آب ، لزوم تسطیح خاک، خروج مواد مغذی از دسترس ریشه، امکان تخریب دیواره های باغ ،عدم استفاده در زمین هایی با شیب زیاد ، رشد زیاد علف های هرز، مشکلات رفت و آمد ماشین آلات کشاورزی و…. اشاره کرد. در محوطه سازی باغچه می توانید از این سبک آبیاری استفاده کنید.

آبیاری کرتی

آبیاری زیر زمینی تراوا

یکی از جدیدترین روش های معرفی شده در آبیاری است. از مزایای این روش این است که  از طریق لوله های اسفنجی،آب  به صورت مستقیم در اختیار ریشه قرار می گیرد و باعث صرفه جویی در مصرف آب به میزان قابل توجهی می شود. از معایب این روش هم می توان به گرفتگی زود هنگام لوله های تراوا و افت فشار انتهای مسیر اشاره کرد.

اجرای فیلتراسیون آبیاری قطره ای

اجزای سیستم آبیاری قطره ای

1.سیستم انتقال آب و پمپاژ آبیاری قطره ای

بخش عمده ای از سیستم آبیاری قطره ای، لوله های انتقال آب هستند که از لوله های پلی اتیلن یا لی فلت ها ،لوله های 16 یا 20 میلی متری و نوارهای تیپ تشکیل شده اند. این لوله ها به وسیله اتصالاتی به یکدیگر وصل می شوند.

لوله های لی فلت به دلیل انعطاف پذیری و کیفیت بالا در مقایسه با لوله های پلی اتیلنی از محبوبیت بیشتری نزد باغداران برخوردارند. از دیگر مزیت های لوله لی فلت می توان به مواردی ماننده نصب و راه اندازی آسان و حمل و نقل راحت و کم هزینه اشاره کرد.

2.ایستگاه فیلتراسیون

یکی از مهم ترین بخش هایی که عملکرد صحیح سیستم آبیاری قطره ای را فراهم می کند، وجود یک سیستم و ایستگاه فیلتراسیون می باشد.وظیفه این سیستم جلوگیری از ورود گل و لای و سایر ناخالصی ها به داخل سیستم آبیاری و جلوگیری از گرفتگی است.آبیاری قطره ای به دلیل دارا بودن منافذ بسیار ریز بدون نصب ایستگاه فیلتراسیون آب ،پتانسیل بالایی در برابر گرفتگی دارد.

3.تنظیم کننده های فشار سیستم آبیاری

برای اطمینان از اینکه شدت جریان در داخل سیستم انتقال آب در وضعیت مجاز قرار دارد ،نیاز به تنظیم کننده های فشار است. وارد شدن فشار بیش از حد مجاز به سیستم، منجر به خروج قطره چکان ها و بروز خسارت شده و از طرف دیگر نبود فشار کاری لازم باعث افت فشار و برآورده نشدن نیاز آبی محصول خواهد شد.

4.لوله و اتصالات

شیر آلات و اتصالات مورد استفاده در سیستم آبیاری قطره ای جز مهمی در سیستم به حساب می آیند که باید در انتخاب این اقلام دقت کافی داشت. استفاده از شیر آلات و اتصالات بی کیفیت علاوه بر آب بندی نشدن کامل، می تواند منجر به افت فشار در سیستم، شکستگی های مکرر و بروز خسارت در کل سیستم آبیاری شود.

اجرای آبیاری قطره ای

5.سیستم ونتوری در آبیاری قطره ای

وظیفه اصلی سیستم ونتوری تزریق کود، سموم ، دفع آفات و مواد برطرف کننده گرفتگی خطوط می باشد. این ابزارها با سرعت مواد فوق را به خطوط انتقال آب اضافه می کنند.

6.کنترل کننده ها در آبیاری قطره ای

کنترل کننده ها آخرین قسمت از آبیاری قطره ای هستند که امکان مدیریت و برنامه ریزی زمان آبیاری را در اختیار شما قرار می دهد. در حال حاضر نسل جدید سیستم های کنترل کننده، تحت عنوان سیستم های هوشمند مدیریت آبیاری ،کنترل این سیستم ها را بیش از پیش راحت تر کرده است.

انواع قطره‌چکان‌ها

قطره چکان ها از مهم ترین المان ها در آبیاری قطره ایی هستندپس باید بهترین انتخاب را داشته باشید که باعث شود برآورد های شما در برابر زیان ها و مسدود شدن مجراها در اثر گرفتگی به کاهش برسد. شرکت سورن بام در اینجا شما را بیشتر با انواع قطره چکان ها آشنا میکند.

  • قطره چکان دکمه ای

قطره‌چکان دکمه‌ای یکی از انواع قطره‌چکان‌های آبیاری است که در آن با فشار دادن یک دکمه، آب به صورت قطره‌ای از آن خارج می‌شود. این نوع قطره‌چکان‌ها معمولاً از جنس پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند و دارای یک سوراخ کوچک در انتهای خود هستند که میزان جریان آب را تنظیم می‌کند. کاربرد این قطره‌چکان‌های دکمه‌ای برای آبیاری قطره‌ای گیاهان در گلدان‌ها، باغچه‌ها، و مزارع استفاده می‌شوند.

قابل ذکر است که قطره‌چکان‌های دکمه‌ای در انواع مختلف و با ویژگی‌های متفاوتی تولید می‌شوند. هنگام انتخاب قطره‌چکان دکمه‌ای، باید به عواملی مانند میزان جریان آب، جنس، و قیمت آن توجه کرد.

  • قطره‌چکان با مجرای طولانی

این قطره چکان در مسیر لوله های فرعی قرار گرفته اند که آب از دهانه ورودی وارد قطره چکان میشود عیب بزرگ این المان این است که باعث میشود مسیر بر اثر ذرات جامد و رسوبات نمکی مسدود شود و این المان قابلیت تعمیر ندارد.

  • قطره‌چکان صفحه‌ای

این قطره چکان از چندین صفحه روی هم تشکیل شده است جوری که هر صفحه شامل دیوار های عرضی عمودی بر صفحات هستند.آب موجود در مسیر این دیوار ها را دور زده و از سوراخ های اخر به شکل قطره خارج میشوند.

  • قطره‌چکان چند دهانه‌ای

برای آبیاری کردن درخت ها در باغ های میوه باید لز قطره چکان هایی استفاده کنند که چندین دهانه برای خروجی داشته و فشار زیاد تری شامل باشند تا آب را به پای درختان مورد نظر برسانند

اجرای آبیاری قطره ای باغات

در اجرای یک سیستم آبیاری قطره ای مناسب برای باغ خود باید به موارد زیر دقت نمایید:

  • قطره چکان کنترل کننده فشار

این قطره چکان ها قابل تنظیم نیستند و در یک بازه فشار معین( 1تا4 بار )دبی و خروجی یکسانی دارند.قطره چکان های جبران کننده فشار در سه مدل 2، 4 و 8 لیتری ساخته می شوند و برای محصولاتی که مقدار مشخصی آب نیاز داشته و در دوره بلوغ خود قرار دارند بسیار مناسب هستند. این مدل از قطره چکان ها از نظر اقتصادی بسیار به صرفه هستند و برای طراحی هایی با لترال های طولانی( بالای 25 متر) که ممکن است در آن ها سیستم دچار افت فشار شود و نیز باغاتی با پستی بلندی و شیب زیاد بسیار مناسب هستند.

  • قطره چکان های تنظیم شونده

این گروه از قطره چکان ها قابلیت تنظیم دبی بین 0 تا 200 لیتر را دارا هستند. قطره چکان های تنظیمی به طور ویژه برای پرورش محصول در باغاتی با تغییرات دمای زیاد و رطوبت بالا طراحی شده اند. قطره چکان ها باید دارای شرایط زیر باشند :

  1. باید نسبت به مسدود شدن مقاومت بالایی داشته باشد .
  2. دبی خروجی قطره چکان نباید در طول کارکرد تغییر کند .
  3. شکل و شمایل قطره چکان باید تا حد ممکن ساده باشد تا بعد از تنظیمات ،  نیاز به بازدید مجدد نباشد .
  • آبفشان ها(بابلر)

در باغات استفاده از آب فشان ها که معمولا شعاع پاشش 5 متری دارند،به نسبت قطره چکان ها،کمتر دیده می شوند.نکته اصلی که به هنگام استفاده از این ابزار باید به آن دقت کرد، توجه به برنامه آبیاری است تا از سوخته شدن محصولات و برگ ها توسط آفتاب جلوگیری شود.

آبیاری با bobbler

سیستم فیلتراسیون

عملکرد صحیح تمامی اجزای سیستم آبیاری قطره ای به نوعی به ایستگاه فیلتراسیون وابسته است. فیلترهای مختلفی برای کمک به بهبود عملکرد سیستم آبیاری قطره ای طراحی و ساخته شده اند که شما می توانید خریداری و استفاده نمایید.نکته قابل توجه این است که فیلترهای مورد استفاده در باغات در دسته فیلترهای کم فشار دسته بندی می شوند.

به طور کلی چهار دسته فیلتر طراحی و به بازار عرضه می شوند که هر مدل دارای مزایا  و معایب خاص خود هستند.از معروف ترین و پرکاربردترین فیلترهای مورد استفاده در باغات می توان به فیلتر های دیسکی، فیلتر های توری، فیلتر های شنی و فیلتر های هیدروسیلیکونی اشاره کرد که فیلتر های دیسکی و توری پر استفاده ترین و کاربردی ترین سبک فیلتر ها هستند.

در طبقه بندی دیگر می توان فیلترها را به سه گروه تقسیم کرد:

  • فیلترهای دستی

این گروه از فیلترها به یک اپراتور نیاز دارند تا در صورت نیاز فیلترها را تمیز کنند .

  • فیلترهای نیمه اتوماتیک

نیاز این دسته از فیلترها به اپراتور ،نسبت به فیلترهای دستی کمتر است .

  • فیلترهای اتوماتیک

این فیلترها کاملا اتوماتیک بوده و عموما استفاده از آن ها برای کشاورزان ارجحیت دارد . چرا که فیلترهای اتوماتیک خود شوینده  هستند ، لذا در زمان و نیروی کار صرفه جویی می شود .

نگهداری سیستم آبیاری قطره ای

اجرای آبیاری و تاثیر آن بر درختان باغ و ویلا

هنگام انتخاب سیستم آبیاری قطره ای در باغات باید این موارد را مد نظر قرار داد :

  1. محصول باغ
  2. محل جغرافیایی باغ
  3. نوع خاک
  4. شرایط آب و هوایی
  5. شدت جریان

به طور کلی در انتخاب سیستم آبیاری باغات در ابتدا باید محصول باغ مد نظر قرار بگیرد و سپس متناسب با محصول سیستم آبیاری انتخاب و اجرا شود .تمامی موارد ذکر شده در انتخاب سیستم آبیاری قطره ای مناسب تاثیر گذار می باشند . محصولات مختلف نیاز آبی و آبیاری متفاوتی دارند.

در نتیجه بایستی در انتخاب قطره چکان ها دقت کرد که نیاز آبی گیاه و محصول را برطرف کرده و از وارد آمدن تنش و استرس  آبی به محصول جلوگیری شود. از سوی دیگر خاک های رسی، لومی و ماسه ای ظرفیت نگهداری آب متفاوتی دارند. خاک های رسی بالاترین ظرفیت نگهداری آب و خاک های ماسه ای کمترین ظرفیت نگهداری آب را دارند.

محل جغرافیایی باغ ،شیب باغ ،نوع چیدمان و ردیف های درختان و نیز شرایط آب و هوایی می توانند در انتخاب سیستم آبیاری قطره ای موثر باشند. می توان گفت مهم ترین بخش از سیستم آبیاری قطره ای قطره چکان ها می باشند.

انتخاب درست قطره چکان ها در گروی محاسبه شدت جریان کل سیستم است. برخی از قطره چکان ها در یک بازه ،فشار معینی دارند، بنابراین بایستی هنگام خرید انواع قطره چکان به شدت کل جریان در لترال ها دقت کرد.

اجرای آبیاری مزارع

آبیاری پرچین ها،درختچه ها و درختان

آبیاری درختچه ها ،درختان و پرچین ها با سیستم آبیاری قطره ای امری متداول می باشد.در این حالت قطره چکان ها زیر درختان و پرچین ها قرار گرفته و عمل انتقال آب انجام می گیرد. روش آبیاری قطره ای برای پرورش درختان مرکبات نیز مناسب است.

اجرای آبیاری

جمع شدن نمک در سیستم قطره ای

آب درون خود مقداری نمک دارد که این نمک موجود باعث مسدودی راه های قطره چکان می شود گاهی اوقات امکان دارد این نمک ها همراه با آب وارد محیط گیاهان و ریشه آن ها شود که این عمل موجب زیان به گیاهان و درختان میشود.

اسید شویی در سیستم قطره ای

اسید بکار رفته در سیستم آبیاری برای شستن رسوباتی که درون لوله ها و قطره چکان ها هستند بکار میرود این رسوبات از مواد شیمیایی که در آب وجود دارد به وجود می آید.

اسید های قابل استفاده جهت شستشوی سیستم عبارتند از:

  • اسید فسفریک
  • اسیدهیدرولیک
  • اسید سولفوریک

آبیاری قطره ای با هوش مصنوعی

آبیاری قطره ای با هوش مصنوعی، روشی نوین برای آبیاری مزارع و باغ ها است که با استفاده از هوش مصنوعی، به طور خودکار و دقیق، نیاز آبی گیاهان را برآورده می کند. این سیستم با استفاده از سنسورهای مختلف، داده هایی مانند رطوبت خاک، دما، و تبخیر و تعرق را جمع آوری می کند و با تحلیل این داده ها، برنامه آبیاری مناسب را برای هر گیاه به طور جداگانه تعیین می کند.

مزایای استفاده از ابیاری قطره ای با هوش مصنوعی عبارتند از:

  • افزایش راندمان آبیاری: با توجه به اینکه این سیستم فقط در زمان نیاز گیاه به آب، آن را آبیاری می کند، هدر رفتن آب به حداقل می رسد.
  • کاهش مصرف آب: به طور میانگین، ابیاری قطره ای با هوش مصنوعی می تواند تا 50% مصرف آب را در مقایسه با روش های سنتی آبیاری کاهش دهد.
  • افزایش رشد گیاهان: با آبیاری دقیق و به موقع، گیاهان به طور مطلوب رشد می کنند و محصول با کیفیت تری تولید می کنند.
  • کاهش هزینه ها: با کاهش مصرف آب و افزایش راندمان تولید، هزینه های تولید نیز کاهش می یابد.

تجهیزات مورد استفاده در آبیاری قطره‌ای هوشمند

تجهیزات مورد استفاده در آبیاری قطره‌ای هوشمند به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

1. تجهیزات حسگر

  • سنسور رطوبت خاک: برای اندازه‌گیری رطوبت خاک و تعیین زمان آبیاری
  • سنسور باران: برای تشخیص بارندگی و جلوگیری از آبیاری در زمان بارش
  • سنسور دما: برای تنظیم برنامه آبیاری بر اساس دمای هوا
  • سنسور نور: برای تنظیم برنامه آبیاری بر اساس میزان نور خورشید

2. تجهیزات کنترلی

  • کنترل کننده مرکزی: برای پردازش اطلاعات حسگرها و ارسال فرمان به شیرهای برقی
  • شیر برقی: برای کنترل جریان آب و باز و بسته کردن مسیر آب به هر بخش از سیستم
  • تایمر: برای تنظیم زمان شروع و پایان آبیاری
  • اپلیکیشن موبایل: برای کنترل و تنظیم سیستم از راه دور

علاوه بر تجهیزات ذکر شده، ممکن است از تجهیزات دیگری مانند پمپ، لوله، اتصالات و قطره‌چکان نیز در سیستم‌های آبیاری قطره‌ای هوشمند استفاده شود.

هزینه ی اجرای آبیاری قطره ای

هزینه ی اجرای آبیاری قطره ای به عوامل متعددی بستگی دارد . مهم ترین معیار تاثیر گذار بر روی هزینه ی اجرای آبیاری قطره ای متراژ مورد نظر می باشد . به طور کلی هزینه اجرای آبیاری وابسته به شرایطی ماننده متریال، متراژ، کاربرد، موقعیت ساختمان، موقعیت المان ها و گیاهان، شرایط فضا و… دارد. برای دریافت قیمت دقیق و به روز اجرای آبیاری می توانید با شماره 09122155348 تماس بگیرید و از شرایط اجرایی آن مطلع شوید.

نتیجه گیری

به صورت کلی اجرای آبیاری قطره ای یکی از اساسی ترین و اصلی ترین فعالیت ها در اجرای دیوار سبز طبیعی، اجرای تراس سبز و روف گاردن و محوطه سازی های متفاوت ماننده ویلا، حیاط و باغ است. آبیاری قطره ای در شکل ها و سبک های متفاوت قابل اجرا است که این سبک ها در فضا های متفاوت کاربرد های متفاوتی دارد. همچنین استفاده از آبیاری قطره ای از مزایای بسیار زیادی بهره می برد و تنها زمانی می توانید با معایب آن برخورد کنید که از متریال درجه یک استفاده نکرده اید یا با مهندسین بی تجربه همکاری کرده اید.

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام فعالیت خود را از سال 1389 به صورت کاملا حرفه ای در حوزه محوطه سازی آغاز کرده است. در شرکت سورن بام مهندسین و طراحان بی نظیر و حرفه ای وجود دارد که می توانند با کمترین هزینه و با استفاده از متریال درجه یک و مناسب پروژه های شما را به اجرا برسانند. شرکت سورن بام همواره در حال تلاش است تا بتوانید برترین تجربه را از فضای سبز خود کسب کنید و بهترین خاطره ها را در فضای سبز خود کسب کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با آبیاری قطره ای می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

همچنین می توانید مجموعه سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

سوالات متداول اجرای آبیاری قطره ای

هزینه اجرای آبیاری قطره ای به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی هزینه اجرای آبیاری قطره ای به عواملی ماننده متراژ، مصالح و متربال، موقعیت محل اجرا، شرایط اجرا بستگی دارد.

از آبیاری قطره ای می توان در المان هایی ماننده دیوار سبز طبیعی استفاده کرد که این مورد بدین معناست که می توان از آبیاری قطره ای در فضا های باز و بسته در تمام شرایط استفاده کرد.

در اجرای آبیاری قطره ای اگر با مهندسین با تجربه همکاری کنید و از متریال درجه یک استفاده کنید، در کمتر مواقعی به مشکلات فنی بر خواهید خورد.

مقالات مرتبط
پروژه‌های آبیاری قطره ای سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید