اصول نورپردازی فضای سبز و محوطه ویلا

اصول نورپردازی فضای سبز و محوطه ویلا

آنچه در این مقاله میخوانیم

اصول نورپردازی فضای سبز و محوطه ویلا

اصول نورپردازی فضای سبز و محوطه ویلا : زیبایی محیط با نور است که درک می شود و دیده می شود در معماری نیز نور اهمیت ویژه ای دارد که بخشی از آن توسط نور طبیعی و بخشی با نور مصنوعی ایجاد می شود و در محوطه و فضای باز نیز نورپردازی بخش بسیار مهمی است زیرا همه عناصر در شب با نور است که به چشم می آیند .

زیبایی محیط با نور است که درک می شود و دیده می شود در معماری نیز نور اهمیت ویژه ای دارد که بخشی از آن توسط نور طبیعی و بخشی با نور مصنوعی ایجاد می شود و در محوطه و فضای باز نیز نورپردازی بخش بسیار مهمی است زیرا همه عناصر در شب با نور است که به چشم می آیند .

نورپردازی محوطه روش ها و تکنیک های مختلفی دارد از جمله نورپردازی مسیر ، نور به بالا و نور به پایین ، برجسته کردن ، سایه اندازی ، نورپردازی گیاهان و درختان ، نورپردازی فضای نشیمن و آلاچیق و مبلمان ، نورپردازی استخر و آبنما بخش هایی از نور پردازی ها هستند .

عوامل مهم در نورپردازی:

در ابتدا باید نوری را برای محیط فراهم کرد که دید مناسبی از فضا داشته باشیم و روشنایی فضا فراهم شود و سپس به نورپردازی خاصی که اولویت برای زیبایی و سپس دید بیشتر است بپردازیم . پس از فراهم کردن روشنایی نسبی فضا نورپردازی مسیر و راه ها شاید بهترین گزینه باشند زیرا امنیت در حین راه رفتن را ایجاد می کند و با خیالی راحت می توانید در باغ قدم بزنید .

از دیگر تکنیک ها برجسته سازی است که با bold کردن و برجسته کردن عنصر مورد نظر که می تواند این عنصر درخت و گل باشد یا آبنما و مجسمه انجام می شود .

از دیگر روش های فانتزی تر و جالب می توان زمینه ای روشن با نور در پشت شئ مورد نظر مانند درخت ایجاد کرد که در این صورت این درخت مانند جسمی سیاه ظاهر می شود که در صورت داشتن فرمی زیبا شکل جالبی ایجاد می کند .

سایه اندازی را نیز می توان یک تکنیک نورپردازی دانست ، نه سایه ای تیز و نا فرم ، بلکه سایه ای نرم و زیبا از شاخه و برگ درختان بر روی زمین و دیوار .

روشنایی عناصری مانند آبنما نیز بسیار زیبا و جذاب است مخصوصا آبنمای صخره ای و سنگی که با نورپردازی بسیار زیباتر نیز می شوند .

نور به بالا تکنیک دیگری است که معمولا برای دیوار ها و نما به کار می رود .

مقالات مرتبط
پروژه‌های نورپردازی سورن بام
با ما در ارتباط باشید