اجرای دیوار سبز با سرخس+شرایط نگهداری انواع گل سرخس در منزل

اجرای دیوار سبز با سرخس

آنچه در این مقاله میخوانیم

طراحی و اجرای دیوار سبز در محیط های مختلف می تواند طبق سلیقه ی مشتری و البته شرایط آب و هوایی فضا با گیاهان مختلفی صورت بگیرد . یکی از پرطرفدارترین گیاهان برای اجرا در دیوار سبز گیاه بسیار زیبای سرخس می باشد . از آنجایی که سرخس ها گیاهان نسبتا مقاومی هستند که سرمای هوا تا 10 درجه و گرمای محیط را تا 30 درجه ی سانتی گراد تحمل می کنند . اجرای دیوار سبز با سرخس می‌تواند بهترین گزینه برای کسانی باشد که به طراحی دیوار  علاقه دارند. بهترین میانگین دمایی برای نگهداری گیاه سرخس 16 تا 22 درجه سانتی گراد می باشد.

دیوار سبز با سرخس

گیاه سرخس در دیوار سبز

گیاه سرخس از جمله گیاهان فاقد گل می باشد که رشد آن معمولا به یک تا دو متر نیز می رسد . سرخس ها در صورت رعایت شرایط نگهداریشان گیاهانی همیشه سبز هستند که از آن ها می توان در دیوار سبز استفاده نمود .در هنگام انتخاب گیاه سرخ آگاس برای دیوار سبزخود ابتدا بصورت کامل از شرایط تکثیر و نگهداری آن آگاه باشید و با داشتن اطلاعات در مورد شرایط فضای مورد نظرتان اقدام به انتخاب گیاه بنمایید .

انواع گیاه سرخس در دیوار سبز

گیاه سرخس زادگاه های مختلفی (گرمسیر ، سردسیر ، نیمه گرمسیر) دارد و می توانید انواعی از سرخس ها را در اختیار داشته باشید  . به همین علت امکان استفاده و نگهداری از آن ها هم در فضای باز و هم در فضای بسته و داخلی وجود دارد .

انواع گل سرخس

بیشتر بخوانید: اجرای دیوار سبز با پتوس

سرخس منگوله ای

این نوع از سرخ بومی کشورهای شرق آسیا است و یکی از قدیمی ترین نوع سرخس های شناخته شده می باشد . این گیاه همیشه سبز در شرایط رشد در طبیعت می تواند تا ارتفاع یک متر هم رشد بنماید .در صورت رشد ریشه ها  در فصل بهار هر دو سال یکبار اقدام به تعویض گلدان به گلدان بزرگتر نمایید .

سرخس آشیانه

این نوع سرخس با نام های دیگری همچون سرخس لانه کبوتری یا سرخس لانه پرنده نیز معروف می باشد . این نوع از سرخس مناسب مناطق گرمسیری می باشد . برگ های این مدل باریک است و کناره های آن به شکل موج دار می باشد .بهتر است گلدان های سرخس را در صورتی که ریشه های آن بیرون زده باشند با گلدان بزرگتر تعویض کنید .

سرخس آشیانه

سرخس بسفایج

تنوع این گیاه در مناطق گرمسیری بسیار بالا می باشد و در جنگل ها و روی دیوارها بصورت خود رو رشد می نماید .از آن جا که این نوع می تواند در شرایط کاملا خشک نیز زنده بماند برای باغ ها بسیار مناسب می باشد .

سرخس پنجه خرسی

این نوع سرخس که از بزرگترین سرخس ها به شمار می آید خود شامل 60 مدل سرخس می باشد . سرخس خرگوش ، سرخس مار طلایی ، سرخس نخل کلم از دیگر نام های این سرخس می باشد . این گونه مناسب اجرا در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشد . این مدل بسیار مقاوم است و در شرایط مختلف به رشد خود ادامه می دهد .

سرخس پنجه خرسی

سرخس استرالیایی

این مدل سرخس درختی می باشد و بوسیله ی یک تنه و ساقه روی زمین قرار می گیرد . این گونه به سرخس نر نیز معروف می باشد . برخی از گونه های آن به ارتفاع چند ده متری نیز میرسند . این گونه با استفاده از هاگ هایی که در زیر برگ هایشان رشد می کنند به تولید مثل می پردازند .

سرخس برگ شمشیری

این گونه برگ های به شکل شمشیر دارد و رنگ آن روشن است. این نوع نیز همانند مورد قبل بوسیله ی هاگ تولید مثل می کنند . رشد این گیاه در نهایت به یک یا دو متر می رسد .زیستگاه مورد علاقه ی این نوع جنگل های مرطوب در ارتفاعات پایین می باشد .

سرخس بوستون

این گونه شباهت زیادی به گونه ی قبلی دارد . با این تفاوت که این گونه بر خلاف برگ شمشیری علاقه به محیط مرطوب دارد .این مدل از سرخس ممکن است در طول زمستان و سرما کاملا برگ های خود را از دست بدهد اما این به معنای مرگ گیاه نیست و با شروع شدن بهار دوباره برگ ها رشد می کنند . بهار بهترین زمان برای تعویض گلدان این گیاه می باشد .

سرخس بوستون

سرخس بلوطی

این نوع سرخس دارای برگ های ظریف 40 سانتی می باشد و یک پوشش مناسب در جنگل محسوب می شود . این سرخس برای رشد مانند بقیه سرخس ها به رطوبت بالا و خاک غنی نیازمند است .

سرخس پرسیاوشان

این سرخس دارای برگ های کوچک و مثلثی شکل می باشد و با نام های دیگری مانند موی دلتا یا دوشیزه دلتا نیز شناخته می شود . این گونه از جمله محبوب ترین سرخس ها می باشد که داخل فضای خانه نیز رشد می‌کند . البته باید توجه داشت که در خانه نیز باید رطوبت لازم برای رشد آن تامین شود .

سرخس مار زبان

این نوع سرخس 50 گونه مختلف دارد . سرخس مار زبان یک نوع سرخس است که در علفزار ها و دامنه تپه ها رشد می کند . این نوع در نزدیکی آشینه مار ها می روید و نکته جالب آن خاصیت ضد گزندگی آن می باشد .

سرخس مار زبان

سرخس شاخ گوزنی

به علت شباهت برگ های این نوع سرخس به شاخ گوزن به این نام معروف شده است . این مدل از سرخس ها بسیار زیبا و کمیاب می باشند . ریشه های قوی دارند و قابلیت رشد در ارتفاغات را نیز دارند . به همین دلیل بهتر است برای استفاده از آن ها شرایط آویز بودن را اجرا بنمایید .

دیوارسبز طبیعی با سرخس

در فضاهایی که شرایط اقلیمی مناسب باشد می توان از گیاهان طبیعی برای اجرای دیوار سبز طبیعی استفاده کرد . برای ساخت دیوار سبز طبیعی گیاه سرخس یکی از مناسب ترین گزینه ها می باشد . این گیاه به علت تنوع بالایی که دارد می توان در انواع فضاها مورد استفاده قرار بگیرد .

دیوار سبز مصنوعی با سرخس

برای فضاهایی که امکان مراقبت و نگهداری از گیاهان طبیعی وجود ندارد از گیاه سرخس تولید شده در مدل مصنوعی آن استفاده می کنیم . مزیت استفاده از نوع مصنوعی این است که حتی در مکان هایی که فاقد نور یا شرایط نگهداری هستند می توان از آن ها برای اجرای دیوار سبز مصنوعی استفاده کرد .

سرخس مصنوعی

مزایای اجرای دیوار سبز با سرخس

از آن جایی که این نوع گیاه از مدل های بسیار متنوعی برخوردار است ، از لحاظ شرایط نگهداری و شکل ظاهری طیف گسترده ای از کارفرمایان را ترغیب به انتخاب این گیاه می کند . زیرا به علت تنوع در گونه های این گیاه می توان هر یک از مدل های سرخس را برای یک محیط خاص انتخاب و اجرا کرد .

شرایط نگهداری انواع سرخس در منزل

شرایط نگهداری انواع سرخس در منزل

نور مناسب برای نگهداری سرخس

گیاه سرخس نیاز به نور غیر مستقیم و فیلتر شده دارد و در مقابل نور مستقیم خورشید از بین می رود . باید توجه داشت که با افزایش نور و دما گیاه سرخس نیاز به آبیاری بیشتری دارد . این گیاه را می توان در کنار دیگر گیاهان سایه دوست نگهداری کرد .

خاک مناسب برای نگهداری سرخس

در خاک جنگلی و یا خاکبرگ گیاه سرخس به خوبی رشد می نماید . بهترین خاک برای این گیاه خاک بسیار سبک می باشد . مخلوطی از خاک لوم ، پیت ماس و شن درشت و ذغال و مقداری کود دامی ترکیب بسیار مناسبی برای سرخس ها می باشد .

نحوه کود دهی مناسب به سرخس

همانطور که دز ادامه مقاله به آن اشاره شد سرخس یک گیاه برگساره است و گل نمی دهد در نتیجه رسیدگی به برگ های آن و حفظ رنگ سبز آن ها ضروری است . در فصل رشد گیاه باید ماهیانه کود اوره به گیاه داده شود تا رشد خود را به بهترین شکل انجام دهد . باید توجه داشته باشید که در فصل پاییز و زمستان عمل کود دهی را به حداقل رسانده و یا متوقف کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های دیوار سبز سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید