مصالح بام سبز

بام سبز در بهبود کیفیت هوا

آنچه در این مقاله میخوانیم

مصالح بام سبز ،را می توان سطحی پنداشت که گیاهان بر روی سطح آن رشد می کنند. گیاهان می توانند از چمن مصنوعی تا باغ بام باشد که گیاهان مد نظر، گیاهانی هستند که در طراحی منظر پوشیده شده است.

در حال حاضر بیشتر مردم می‌دانند که برای ساختن یک بام سبز با کارایی بالا، به مواد بیشتری نسبت به چمن ساده نیاز دارید . ولی با توجه به افزایش پروژه های بام سبز، دانستن اینکه از کجا شروع کنید سخت است. بام سبز یا روف گاردن یک فضای سرسبزی است که بر روی پشت بام ساختمان ها و مجتمع های بزرگ طراحی و اجرای می شوذ. به صورت کلی بام سبز را می توان به باغی کوچک و زیبا که در فضای مازاد پشت بام اجرا می شود اشاره کرد که در این باغ کوچک و جداب می توان از المان های متنوع محوطه سازی در جهت زیبا سازی آن استفاده کرد.

مصالح بام سبز

اصلی ترین مصالح بام سبز

1. گیاهان در مصالح بام سبز

لیست مصالح بام سبزبا گیاهان شروع می شود. باید مطمئن شوید که انتخاب گیاهان شما برای مکان شما مناسب است. به گفته متخصصین، قبل از انتخاب باید موقعیت مکانی خود را بر روی نقشه منطقه سختی منطقه جست و جو کنید . انتخاب گیاهان مناسب یکی از تاثیر گذار ترین و اصلی ترین نکات کاشت گیاهان روف گاردن است که در انتخاب آنها حتما باثید دقت لازم را داشته باشید.

اکثر مناطق در جهان به مناطق مقاوم باغبانی منحصر به فرد تقسیم بندی می شوند. این نقشه ها مناطق را از 1 تا 7 رتبه بندی می کنند، 1 سخت ترین شرایط رشد، 7 ملایم ترین شرایط رشد است. استفاده از گونه های گیاهی که بومی منطقه هستند، بیشترین میزان موفقیت را به روف گاردن شما می دهد. محبوب ترین گونه گیاهی برای بام های سبز، ساکولنت سدوم است که برای سیستم هایی که سقف کم عمقی دارند مناسب است.  همچنین در برابر شرایط سخت مثل خشکسالی مقاوم است. گیاهان معمولی که در بام سبز رشد می کنند ترکیبی از ساکولنت ها و بوته ها و درختان کم رشد هستند.

2. سینی های گیاهی در مصالح بام سبز

سیستم‌های سینی از قبل رشد کرده معمولاً احتیاج به طراحی بام سبز دارند که از قبل برنامه‌ریزی شود و بلافاصله پس از ورود در محل نصب شود. با سیستم‌های سینی کاشته شده در محل می‌توان سقف سبز را به صورت مرحله‌ای اجرا کنید، زیرا سینی‌های خالی گیاه و کیسه‌های محیط رشد به محل ارسال می‌شوند و رول‌های کاشت سدوم به طور جداگانه ارسال می‌شوند که انعطاف‌پذیری طراحی بیشتری را ارائه می‌دهد.

در واقع “غشاء عایق رطوبتی اولیه برای بام است . ” هنگام استفاده از غشای تک لایه ترموپلاستیک، درزها را می توان با هوای گرم جوش داد و یک ورق یکپارچه ضد آب درست کرد. و درزها بر خلاف سیستم های دیگر که از چسب برای چسباندن درزهای خود استفاده می کنند برای عمر سیستم مفید هستند. این ورق همچنین به عنوان یک مانع طبیعی ریشه عمل می کند و نیاز به افزودن یک لایه محافظ دیگر را از بین می برد.

3. غشاهای ضد آب در مصالح بام سبز

4. بسترهای مناسب در مصالح بام سبز

بسترهای مناسب یا محیط های رشد مهندسی شده نیز فرق بسیاری در بام های سبز ایجاد می کند. مهمترین بخشی که باید به آن توجه کرد این است که استفاده از خاک سطحی کم عیار و زیرلایه نامناسب دلیل اصلی خرابی بام سبز و در نتیجه آسیب پوشش ساختمان است.

5. سیستم زهکشی در مصالح بام سبز

بیشتر از خاک و کاشت، بام های سبز مدرن را می توان با استفاده از انواع یا ترکیبی از صفحات زهکشی طراحی کرد.  از طریق این لایه‌ها است که نمایه خاک تقلید می‌شود، بنابراین یک فرآیند زهکشی ایجاد می‌شود که اجازه می‌دهد مایع به طور ایمن فیلتر شود و در عین حال گیاهان را نیز تغذیه کنند.

عایق بندی بام سبز

نکات اصلی در انتخاب مصالح سبز بام سبز در ایران

  • اجتناب از مصالح و مواد شیمیایی که لایه اُزن را از بین می برند و ترجیحا استفاده از مصالح ساختمانی در محل
  • تاثیر حمل و نقل در صرفه جویی مصرف انرژی و برطرف کننده آلودگی محیطی.
  • مصالح استفاده شده یا موادی که قابل برگشت به چرخه طبیعت هستند .  از جمله عایق سلولز، هوموسوت، تخته چندلا، آجر فرش کف ساخته شده از شیشه زمینی و پلاستیک بازیافتی به شکل الوار و کف پوش استفاده کنید .
  • از محصولاتی که باعث آلوده کردن محیط می شوند بایستی اجتناب کرد . از جمله حلال پایه رنگ و روغن، چسب ها، قالی، براده چوب و فراورده های ساختمانی، فرمالدئید و ترکیبات فرار ارگانیک آزاد می کنند.

مصالح سبز بام سبز در ایران

تأسیسات بام سبز

  • از روشنایی ها و وسایلی با کارایی بالا استفاده می شود می توان به عنوان مثال لامپ فلورسنت از نظر زیبایی شناختی پیشرفته است و ارزانتر از نور سفید. در صورتی که از انرژی خورشیدی استفاده می شود بهتر است از دیگ های سایز کوچک استفاده شود.
  • در سیستم تاسیسات از آب کف استفاده کنید. دوش حمام و آب نگهدار دستشویی و هوا دهنده شیر آب نه تنها مصرف را کم می کند بلکه بار سیستم سپتیک یا عملکرد دستگاه فاضلاب را نیز کم می‌کنند. استقرار تجهیزات به طور متمرکز هزینه آب گرم را کاهش می‌دهد.

roof garden

ویژگیهای بام سبز شهری

بام سبز شهری همانطور که از نامش پیدا است باید بر اساس یک نگرشی باشد که نیازهای زیست محیطی و اجتماعی شهر و امکانات شهری صورت بگیرد. این فضاها را می توان به عنوان فضاهای خصوصی و عمومی در نظر گرفت. از ویژگی های بام سبز شناخت گیاهان بومی سازگار با شرایط اقلیمی می باشد. مهمترین بخش بام سبز گیاهان کاشته شده ای که متناسب با شرایط محیطی کاشته شده باشد و آبیاری به صورت اتوماتیک و به اندازه مورد نیاز گیاهان باشد.

کلام پایانی

امروزه ساختمان های سبز با هدف جلوگیری از آسیب به محیط زیست شکل گرفته اند . ساختمان های سبز دارای ویژگی هایی هستند که در جهت سازگاری با محیط زیست و با هدف مصرف بهینه تر انرژی شکل می گیرند . استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید به افراد امکان ایجاد ساختمان های سبز را می دهد . شرکت سورن بام با تکیه بر سال ها تجربه و استفاده از آخرین متد در طراحی و اجرای محوطه سازی سعی بر آسیب حداقلی به محیط زیست و حفظ محیط زیست برای آیندگان دارد. برای هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید .

برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام میتوانید مارا در اینستاگرام سورن بام دنبال کنید .

شرکت سورن بام

تیم سورن بام فعالیت حرفه ای خود را از سال 1389 آغاز کرد و امروزه به یکی از معروف ترین و بهترین شرکت های حوزه ی محوطه سازی و فضای سبز تبدیل شده است . برای دریافت اطلاعات بیشتر و کامل تر در مورد ساختمان سبز با شماره 44277178 و یا 09122155348 تماس حاصل فرمایید .

سوالات متداول مصالح بام سبز

1. گیاهان

2. سینی های گیاهی

3. غشاهای ضد آب

4. بسترهای مناسب

5. سیستم زهکشی

از ویژگی های بام سبز شناخت گیاهان بومی سازگار با شرایط اقلیمی می باشد. مهمترین بخش بام سبز گیاهان کاشته شده ای که متناسب با شرایط محیطی کاشته شده باشد و آبیاری به صورت اتوماتیک و به اندازه مورد نیاز گیاهان باشد.

محبوب ترین گونه گیاهی برای بام های سبز چیست؟

ساکولنت سدوم

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید