آلاچیق چادری

آلاچیق چادری

آنچه در این مقاله میخوانیم

 

آلاچیق چادری نوعی سایبان است که در فرم های مختلف با کاربری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. سازه آلاچیق پارچه ای از جنس فلز بوده و مقاومت بالایی دارد. از الاچیق چادری برای پوشش فضاهای باز استفاده می شود. قیمت آلاچیق چادری بسته به نوع سازه آن که از جنسی با چه مقاومتی باشد، نوع پارچه به کار رفته در طراحی آن و کاربرد خود الاچیق پارچه ای متغیر است.

از آلاچیق سایبان چادری برای باغ تالار ها، پارک ها و محوطه ها، منازل شخصی و مسکونی، روف گاردن ها و امثال این ها استفاده می شود. در کل آلاچیق چادری یک فضای استراحت نیمه باز امن و خوش منظره با امکان تردد هوا و استفاده از فضای باز است. برای نصب و اجرای آلاچیق معمولا فضاهای زیبا و خوش منظره را در نظر می گیرند.

آلاچیق چادری

قیمت آلاچیق چادری

در تعیین قیمت آلاچیق چادری فاکتورهای گوناگونی موثر هستند. در کل به علت انعطاف پذیری و فرم پذیری الاچیق چادری ،طراحی های متنوع تری دارد و در ابعاد و شکل های گوناگونی قابل ارائه دادن هستند. قیمت آلاچیق پارچه ای متناسب با هر نوع بودجه ای مقرون به صرفه بوده و استفاده از آن برای پوشش نسبتا ارزان قیمت محوطه توصیه می شود. سازه های آلاچیق چادری به دو دسته الاچیق چادری پیش ساخته و سازه های سفارشی کششی تقسیم بندی می شود.

در کل قیمت سازه های سفارشی بیشتر بوده و بسته به ابعاد و کیفیت متریال آلاچیق سایبان چادری تغییر می کند. در ادامه عواملی را که ممکن است بر تعیین قیمت آلاچیق چادری موثر باشد، بررسی می کنیم.

قیمت آلاچیق چادری پیش ساخته

این سازه های از پیش طراحی شده به علت فرم پیش ساخته ای که دارند در تعداد بالا تولید شده و قیمت های مناسب تری نیز دارند. قیمت آلاچیق چادری پیش ساخته بر اساس پارچه مصرفی و مقدار فولاد مورد استفاده در ساخت الاچیق چادری تعیین می شود و نسبت به نوع سفارشی ارزان تر است. قیمت اعلام شده به مشتری برای خرید آلاچیق سایبان چادری بر اساس واحد سازه سفارشی می باشد و متری تعیین نمی گردد.

کیفیت متریال

کیفیت متریال مورد استفاده در آلاچیق چادری بر روی قیمت آلاچیق چادری بیشترین تاثیر را دارد. هر چه مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آلاچیق چادری کیفیت بیشتری داشته باشد، قیمت آلاچیق پارچه ای بالاتر می رود. در ادامه مقاله به معرفی انواع جنس پارچه آلاچیق چادری و جنس سازه آن پرداخته می شود.

روف گاردن

فرم های استاندارد

برای تهیه آلاچیق چادری پیش ساخته از انواع فرم های استانداردی که از قبل طراحی شده اند استفاده می شود. هر چه این فرم ها ساده تر باشند و برای طراحی و تولید آن ها از پارچه و فلزات کمتری برای تولید سازه آن ها استفاده شده باشد، قیمت آلاچیق چادری کمتر می شود.

دوخت پارچه

برای دوخت پارچه الاچیق چادری پیش ساخته از دو روش استفاده می شود. اول روش دوخت لستر که یک نوع دوخت دستی برای آلاچیق چادری است و دوم روش دوخت فرنکانس بالا است. کیفیت و مقاومتی که برای پارچه آلاچیق چادری در دوخت اول ایجاد می شود، آن را در مقابل وزن باران و برف مقاوم می کند. اما هزینه های بیشتری را نیز در مرحله تولید تحمیل می کند. اگر قرار است از آلاچیق پارچه ای در اقلیم پر باران و برف استفاده شود پس بهتر است برای خرید آلاچیق چادری پیش ساخته با روش دوخت دوم اقدام شود.

آلاچیق چادری

قیمت آلاچیق چادری سفارشی

نکته جالبی که در مورد محاسبه قیمت آلاچیق چادری سفارشی وجود دارد، محاسبه قیمت آن بر اساس متراژ واحد سایه بر روی زمین است. در ادامه عوامل موثر بر تعیین قیمت آلاچیق پارچه ای بررسی می شود.

ابعاد سایبان

در حالت کلی هر چه ابعاد یک آلاچیق چادری افزایش یابد، قیمت واحد سازه کاهش پیدا می کند. اما نکته که وجود دارد این است که با رسیدن به حد خاصی از ابعاد آلاچیق چادری ، به دلیل افزایش فشار ناشی از نیروهای وارده بر سازه آلاچیق چادری نیاز به استفاده از پارچه مقاوم تر و حتی اتصالات قوی تر است. به این مرحله، نقطه جهش در قیمت می گفته می شود. با عبور از این نقطه، مجدد با رشد ابعاد سازه، قیمت هر واحد آن روند نزولی خواهد داشت.

طراحی سازه

در ساخت آلاچیق چادری پیش ساخته ، زمان لازم برای طراحی سازه و پوشش تنها یکبار لازم است و نیازی نیز تا به دفعات و برای هر کدام از آلاچیق ها زمان جداگانه ای را اختصاص داد. در طرح های سفارشی الاچیق چادری به علت زمان بیشتر، هزینه های طراحی آن نیز بالاتر می رود. علاوه بر همه این ها هر چه طرح های آلاچیق چادری خلاقانه تر و پیچیده تر باشد، قیمت آلاچیق پارچه ای افزایش می یابد.

آلاچیق چادری

انواع آلاچیق چادری

آلاچیق چادری در فرم های مختلف مانند فرم های چهارضلعی، چند ضلعی یا دایره قابل تولید است. در ادامه به دسته بندی آن ها توجه کنید.

آلاچیق چادری خیمه ای

این آلاچیق چادری به دو صورت تک پایه و چند پایه اجرا می شود. آلاچیق پارچه ای تک پایه بیشتر در محیط هایی نصب می شود که محدودیت فضایی وجود داشته و که عوامل محیطی مانع از اجرای پایه های متعدد آلاچیق چادری می شود. تک پایه ها معمولا ابعاد کمتری هم داشته و این پایه هم در کناره و هم در وسط اجرا می شود.

آلاچیق چادری چند پایه

از آلاچیق چادری چند پایه برای پوشش مساحت های بزرگ می توان بهره برد. در طراحی الاچیق چادری چند پایه به دلیل استحکامی که بر اثر تعداد پایه ها به وجود می آید، می توان ستون میانی را حذف نمود.

[html_block id=”37222″

آلاچیق چادری مخروطی

آلاچیق چادری مخروطی بهترین انتخاب برای جلوگیری از نفوذ آب باران به داخل آن است. از این نوع سازه می توان در محوطه ها  و در اقلیم های بارانی استفاده کرد.

آلاچیق چادری زین اسبی

این نوع از سازه آلاچیق چادری برای ایجاد سطح سایه در محیط های باز بیشتر کاربرد دارد. سازه زین اسبی به دلیل فرمی که دارد، بیشتر نمایشگاه ها و پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آلاچیق چادری کششی

از آلاچیق چادری کششی می توان در روف گاردن و دیگر اماکن عمومی و خصوصی بهره برد زیرا بسیار مناسب برای سایه اندازی است. فرم آلاچیق کششی به وسیله کشش پارچه به طرفین بیرونی سازه ایجاد می شود و می تواند چندین وجه داشته باشد.

چادری2

انواع سازه الاچیق چادری

برای طراحی سازه آلاچیق چادری از روش ها و متریال گوناگونی استفاده می شود. الاچیق چادری پیش از هر چیز نیاز به یک اسکلت سازه ای دارد. این سازه از فلز و در برخی موارد از چوب تهیه می شود. از آن جایی که از آلاچیق پارچه ای در فضای باز استفاده می شود، باید به یاد داشت که در صورت استفاده از فلز از رنگ های اپوکسی و یا رنگ های پوشش دریایی برای پوشاندن و عایق کردن استفاده شود.

در صورتی که برای سازه آلاچیق چادری از چوب استفاده شود، حتما چوب باید ترمو باشد تا تحت تابش خورشید و شرایط جوی نامساعد استحکام خود را حفظ کند. سازه های چادری می توانند به دو صورت طراحی شوند.

آلاچیق چادری دستی

در سیستم دستی که بسیار ساده است، باز و بسته شدن به صورت هندلی و حول یک محور صورت می گیرد. از این سیستم بیشتر برای طراحی آلاچیق چادری کوچک و برای پوشش فضاهای کم استفاده می شود.

آلاچیق چادری برقی

در سیستم برقی آلاچیق چادری از موتور برقی و یا به کمک ریموت باز و بسته شدن آلاچیق پارچه ای انجام می گیرد. آلاچیق پارچه ای برقی برای مساحت ها و ابعاد بزرگ تر آلاچیق چادری قابل استفاده است.

چادری6

انواع پوشش آلاچیق پارچه ای

کیفیت پوشش یا پارچه آلاچیق چادری یکی از مهم ترین فاکتورهای سنجش عملکرد الاچیق پارچه ی می باشد. انواع چادر آلاچیق معمولا از جنس پلی استر هستند که با یک لایه غشایی از جنس PVC پوشیده شده اند. این پارچه غشایی کششی با وجود رویه PVC بر روی غشای پیش تنیده (پلی استر)، طول عمری چهار برابر بیشتر از دیگر پارچه ها و بالغ بر ۲۰ سال دارد.PVC  در برابر اشعه های مضر خورشید و آتش سوزی مقاوم است. این نوع آلاچیق چادری مقاوم در برابر نزولات جوی نظیر طوفان، باران، تگرگ و برف است و آب در آن نفوذ نمی کند. پارچه کششی – غشایی به دلیل آغشته بودن به مواد آنتی UV تغییر رنگ نمی دهد.

یکی از بارز ترین ویژگی های چادر آلاچیقی  که این نوع پارچه را از دیگر پارچه ها متمایز می سازد. حفظ و نگهداری آسان آن است و با ساده ترین وسایل مانند آب تمیز می شود. و تمامی گرد و غبارهای جمع شده برروی پارچه پاک می گردند. غشا به کار رفته در این پروژه قابلیت بازیافت و بازگشت به چرخه طبیعت را دارند. و در رده مصالح دوست دار طبیعت جای گرفته است. در ادامه به بررسی انواع پارچه هایی که برای پوشش آلاچیق چادری مورد استفاده می گیرند، پرداخته شده است.

  • PES PVC : نوعی چادر آلاچیقی با روکش پلی استر است که در برابر فشار های کششی و خمشی بسیار مقاوم است.
  • PES PVC PVDF : همان نوع قبلی چادر آلاچیق است که با یک لایه اضافه در سطح بیرونی پارچه است که از چسبندگی گرد و غبار و آلودگی ها به سطح پارچه جلوگیری می کند.
  • HDPE : پارچه ای است که با الیاف در هم تنیده شده تولید می شود و برای جلوگیری از تابش نور خورشید و ایجاد سایه بسیار مناسب است.

اجرای آلاچیق چادری

اجرای آلاچیق چادری

برای اجرای آلاچیق چادری مراحل مختلفی از بررسی سایت تا نصب جزئیات اجرایی طی می شود.

  • مرحله اول: بررسی کاربری آلاچیق چادری در محل اولین گام اجرای الاچیق چادری است. زیرا طراحی و ساخت آلاچیق پارچه ای تا حد زیادی به نوع کاربری آن وابسته است.
  • مرحله دوم: بررسی سایت یا بررسی محل مورد نظر نصب الاچیق چادری به این معنا است که باید زمین و نوع خاک، شیب زمین، پوشش گیاهی و همه این موارد به درستی بررسی شوند.
  • مرحله سوم: مرحله سوم اجرای آلاچیق چادری ، نقشه برداری از محل نصب آن و طراحی فرم متناسب با عملکرد است.
  • مرحله چهارم: برای این مرحله سراغ استراکچر کار رفته و محل و تعداد ستون ها و یا نوع آلاچیق سایبان چادری را مشخص می کنیم.
  • مرحله پنجم: نصب سازه در محل جزو آخرین مراحل است. در این مرحله سازه به محل آورده شده و توسط افراد با تجربه مونتاژ می شود.
  • مرحله ششم: مرحله آخر که بسیار مهم نیز هست، مرحله نصب پارچه آلاچیق چادری است.

اجرای آلاچیق چادری

مزایای آلاچیق چادری

  • سهولت در نصب: یکی از ویژگی های مهم آلاچیق چادری نصب سریع و آسان آن است که این سایبان را به یکی از محبوب ترین و رایج ترین انواع سایبان ها تبدیل کرده است. آلاچیق چادری به راحتی جابه جا می شود و هزینه های بالای حمل و نقل را به مشتری تحمیل نمی کند.
  • ماندگاری بالا: جنس پارچه آلاچیق چادری به گونه ای است که در برابر فشار ها و بارهای زیاد مقاوم است و دچار فرسایش نمی شود.
  • مقاومت بالا: آلاچیق چادری به دلیل نوع سازه و طراحی که دارد در برابر بار های وارده بسیار مقاوم بوده و تحمل کشش و فشار بسیار بالایی دارد. سازه آلاچیق چادری تا ۲ متر برف در هر متر مربع را می تواند تحمل کند.
  • مقاوم در برابر حریق: الاچیق چادری در برابر تابش های مستقیم خورشید بسیار مقاوم بوده، تغییر رنگ نداده و فرسوده نمی شود. هم چنین مقاومت بالای این سازه در برابر حرارت آن را در مقابل آتش سوزی نیز مقاوم ساخته است.
  • سهولت شستشو: یکی دیگر از مزایای آلاچیق چادری مقاومتی است که در برابر کپک زدگی و آلودگی ها دارد. هم چنین در صورت آلوده شدن آلاچیق پارچه ای می توان آن را به سادگی شست و تمیز کرد
  • مقاوم در برابر زلزله: یکی دیگر از ویژگی های خوب الاچیق چادری مقاومتی است که در برابر زمین لرزه دارد. فونداسیون سبک و سازه مقاوم این مجموعه سبب شده است تا در صورت تکان ها شدید آسیبی متوجه آلاچیق پارچه ای نباشد.

معایب آلاچیق سایبان چادری

معایب آلاچیق چادری نسبت به مزایای آن قابل چشم پوشی است و تنها می توان به این نکته اشاره کرد که اگر آلاچیق سایبان چادری با روش ها درست و متریال مناسب طراحی و اجرا نشود ممکن است ماندگاری آن در طول زمان کاهش یافته و نیاز به ترمیم یا تعویض داشته باشد.

کاربرد الاچیق چادری پیش ساخته

از آلاچیق چادری برای کاربری های گوناگونی می توان بهره برد. آلاچیق پارچه ای قابل نصب برای پارکینگ ها، پارک ها، باغ ها، مراکز فرهنگی و ورزشی، محوطه های فروشگاه ها، پیاده رو و معابر، ترمینال، غرفه های نمایشگاهی، آمفی تئاتر فضای باز، ورودی و نمای ساختمان، پمپ بنزین ها و … می باشد.

اجرای آلاچیق چادری

آلاچیق چادری روف گاردن

از رایج ترین کاربرد های آلاچیق چادری استفاده از آن ها در روف گاردن است. آلاچیق روف گاردن علاوه بر آن که امکان استفاده ساکنان از محیط پشت بام را فراهم می کند، به آن ها اجازه می دهد در حالیکه از بارندگی ها و تابش آفتاب در امان هستند، از مناظر لذت ببرند. در اجرای آلاچیق چادری روف گاردن از انواع مدل های پیش ساخته و آماده تا در جا استفاده می شود.

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام فعالیت خود را از سال 1389 در حوزه محوطه سازی،بام سبز، روف گاردن،دیوار سبز طبیعی و دیوار سبز مصنوعی،اجرای انواع آبنما و فلارباکس آغاز کرده و با هدف گسترش فضای سبز میان فضای خاکستری شهری به یکی از معتبر ترین شرکت های حوزه طراحی و اجرای محوطه سازی تبدیل شده است. در شرکت سورن بام مهندسین و طراحان با تجربه ای وجود دارند که همواره می کوشند تا با استفاده از برترین طرح ها و متریال و مصالح با کمترین هزینه بهترین تجربه و لذت را برای افراد ایجاد کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با لایه ها و صفحات زهکشی بام سبز می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید. همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید

مقالات مرتبط
پروژه‌های آلاچیق سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید