اجرای سنگ کوبیک در کف سازی

اجرای سنگ کوبیک در کف سازی

آنچه در این مقاله میخوانیم

سنگ کوبیک چیست؟

آیا همه چیز را در مورد سنگ کوبیک می دانید؟ گاهی که در خیابان ها قدم می زنیم، دیدن سنگفرش ها بسیار جذاب و زیباست.

سنگفرش یکی از رایج ترین این سنگ ها می باشد. این سنگ ها از خانواده گرانیت و به شکل کوبیک هستند. در طرح، رنگ و ابعاد این سنگ ها تنوع زیادی وجود دارد.

سنگ کوبیک در بسیاری از معادن کشورمان یافت می شود که به تفکیک هر منطقه از نظر ظاهری ویژگی های خاصی دارد. این سنگ معمولا به دو دسته منظم و نامنظم تقسیم می شود. سنگ های مکعبی پس از استخراج از معدن توسط کارخانه و ماشین آلات صنعتی و بنا به درخواست مشتری در ابعاد مشخص و سفارشی برش داده می شوند که به آنها سنگ مکعب معمولی می گویند.

اما گروه دیگری از سنگ های کوبیک پس از استخراج از معدن به طور کلی توسط دستگاه مکانیکی خرد می شوند که ابعاد متفاوت و نامنظمی خواهند داشت، ابعاد خرد شده این سنگ معمولا بین 9 تا 11 سانتی متر می باشد که جزء سنگ های کوبیک نامنظم می باشد. دسته بندی می شوند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با ویژگی ها و کاربرد این سنگ بسیار زیبا بیشتر آشنا شوید.

سنگ کوبیک

سنگ کوبیک چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ کوبیک به دلیل ویژگی های منحصر به فرد از نظر جنسیت و همچنین اشکال زیبا و متنوع بسیار پرکاربرد و رایج است. در ادامه به بیان برخی از ویژگی های این سنگ گرانیت می پردازیم:

  • این سنگ به راحتی فرش می شود و بر روی سطوح مختلف قرار می گیرد.

  • سنگ های مکعبی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بسیار مقاوم و مستحکم هستند. در فصل گرما تحت تاثیر نور خورشید فرسایش و آسیب نمی بینند و در فصول سرد سال در برابر برف و باران مقاوم بوده و ترک نخواهند خورد و شکننده نمی شوند.

  • از آنجایی که سنگ کوبیک از تنوع ظاهری بسیار بالایی برخوردار است، می توان از این سنگ در مکان های مختلف استفاده کرد و از ترکیب آنها طبیعتی زیبا و دیدنی ایجاد کرد.

  • سطح سنگ های کوبیک ناهموار است و این ویژگی در هنگام بارش برف و باران بسیار حائز اهمیت است، زیرا از لیز خوردن جلوگیری می کند.

  • سنگ کوبیک به راحتی برش و خم نمی شود و این ویژگی برای استفاده در فضاهای عمومی و پرتردد بسیار حائز اهمیت است.

  • از دیگر ویژگی های این سنگ عدم انعکاس نور خورشید است که باعث متعادل شدن شرایط دمایی در فصل گرما می شود.

  • سنگ های کوبیک دارای ارتفاع مناسب و حجم زیاد هستند که باعث شده در استفاده از آنها به عنوان سنگ فرش نیازی به عملیات زیرسازی نداشته باشیم.

  • امکان جداسازی سنگ از سطح مورد نظر وجود دارد و اگر بخواهیم سنگ های کوبیک را از جایی به مکان دیگر منتقل کنیم این امر به راحتی امکان پذیر است.

  • برای استفاده از سنگ های مکعبی نیازی به عملیات روسازی پرهزینه نیست و به راحتی و در کمترین زمان ممکن و حتی بدون نیاز به سیمان قابل اجراست.

  • سنگ کوبیک در مقایسه با سایر سنگ ها بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر است.

  • همچنین این سنگ قابل تعمیر و تعویض است و این امر به راحتی امکان پذیر است.

  • در چیدمان و سنگفرش با سنگ های مکعبی می توان آنها را با شکاف یا بدون شکاف در کنار هم قرار داد.

  • سنگ کوبیک جذب رطوبت بسیار بالایی دارد و باعث می شود در هنگام بارندگی از طریق شیارهای این سنگ آب جذب زمین شود و از تجمع آب در سطح روسازی جلوگیری می کند.

  • یکی از مهم ترین ویژگی های این سنگ قابلیت استفاده آن هم به عنوان چینی خشک و هم به عنوان ملات است.

  • سنگ کوبیک استحکام و مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و همچنین باران های اسیدی دارد و به مرور زمان دچار فرسایش و خوردگی نمی شود.

  • این سنگ در برابر فشارهای ناگهانی نیز بسیار مقاوم است و آسیب نمی بیند و به دلیل همین ویژگی در بسیاری از فضاهای بیرونی به عنوان سنگ فرش استفاده می شود.

محوطه سازی

 

سنگ کوبیک در کجا استفاده می شود

سنگ کوبیک در کجا استفاده می شود؟

سنگ های کوبیک به دلیل ضخامت و استحکام زیاد در شرایط مختلف آب و هوایی به عنوان سنگ فرش در بسیاری از نقاط مورد استفاده قرار می گیرند. سنگ مکعب به عنوان یک کفپوش بسیار زیبا و بادوام در فضاهای داخلی و خارجی استفاده می شود. در پیاده روها، رمپ ها، حیاط خانه های ویلایی، پارک ها، آبراه ها و رودخانه ها شاهد استفاده از سنگ های مکعبی به عنوان سنگ فرش هستیم. حتی در برخی موارد از این سنگ به عنوان سرعت گیر در خیابان استفاده می شود.

تراش سنگ کوبیک

تراش سنگ کوبیک چگونه است؟

سنگ های مکعبی به دو صورت برش داده می شوند: برش چهار طرفه برای سنگ های مکعبی نامنظم و برش شش وجهی برای سنگ های مکعبی معمولی. در چهار طرف برش با استفاده از دستگاه گیوتین انجام می شود و به صورت چهار ضلعی برش داده می شود که دو ضلع آن صاف و معمولاً به ابعاد 10*10 و دو ضلع دیگر ناهموار و غیر صاف است و ارتفاع نیز بنا به سفارش مشتری تعیین می شود اما معمولا این ارتفاع بین 5 تا 10 سانتی متر است. در شش طرف برش، چهار طرف صاف است که با استفاده از دستگاه فرز برش داده می شود و دو طرف آن ناهموار است که روی زمین قرار می گیرد.

چه نوع و ضخامت هایی از سنگ کوبیک در بازار تولید می شود؟

سنگ های برشی کوبیک از نظر جنسیت در انواع مختلفی وجود دارند که در زیر به معرفی سنگ مکعب تراش خورده و برخی از انواع آن می پردازیم:

سنگ تراورتن کوبیک

سنگ های مکعبی تراورتن از باکیفیت ترین و پرکاربردترین سنگ های مکعبی هستند، این سنگ ها به طور مرتب در چهار طرف برش داده می شوند و دو ضلع ناهموار و ناهموار تهیه می شود. ضخامت این سنگ در سایزهای 5 سانتی متر و 10 سانتی متر ساخته شده و در بازار عرضه می شود. ضخامت 10 سانتی متری این سنگ برای مکان های پر رفت و آمد و ضخامت 5 سانتی متر برای فضاهای داخلی با تردد کم مناسب است.

سنگ تراورتن کوبیک

سنگ کوبیک گرانیت

سنگ مکعب گرانیت در رنگ های مختلف مشکی، خاکستری، مرواریدی و … نیز موجود است که منظم و دارای شش وجه می باشد. چهار طرف آن صاف و بریده و دو طرف دیگر آن ناهموار و ناصاف است. این سنگ در ضخامت های 5 و 10 سانتی متر نیز تولید می شود که ضخامت آن 5 سانتی متر برای مکانهای کم تردد مانند حیاط و داخل ساختمان ها و ضخامت 10 سانتی متر برای فضاهای خارجی مانند پارک و پیاده رو مناسب است. چهره هاست.

سنگ کوبیک گرانیت

اجرای سنگ کوبیک در کف سازی

سنگ فرش تقریبا در هر مکانی فضای زیبایی ایجاد می کند. آنها جایگزینی خیره کننده و کم تعمیر برای راهروهای بتنی، راهروها و غیره هستند. زمانی که تصمیم دارید قسمتی از حیاط، باغ، ویلای خود را آسفالت کنید و یا حتی اگر قصد شرکت در پروژه های سنگ فرش معابر شهری را دارید، بهتر است از نحوه و روند انجام کار اطلاع داشته باشید.

روش اجرای سنگ کوبیک در کف سازی

  • اجرای روسازی کوبیک با استفاده از ملات

همانطور که می دانید برای اتصال مصالح ساختمانی ملات ها به عنوان چسب عمل می کنند. ملات ماده ای خمیری است که از دو عنصر تشکیل می شود، یک عنصر نقش چسب ملات (مانند سیمان) و دیگری نقش پرکننده فضای درز (مانند ماسه) را ایفا می کند. یکی از رایج ترین ملات ها در ساختمان سازی، ملات سیمان و ماسه است که در آن سیمان، ماسه و آب را با توجه به کاربرد مورد نظر مخلوط می کنیم.

  • اجرای سنگ فرش کوبیک به روش چینی خشک

در این روش سنگ ها بدون استفاده از ملات در کنار هم قرار می گیرند.

مراحل اجرای سنگ فرش کوبیک

مراحل اجرای سنگ فرش کوبیک

برای نصب سنگ فرش، ابتدا باید چیدمان منطقه ای را که قرار است سنگفرش روی آن انجام شود، مشخص کنید. سپس مساحت را بر حسب متر مربع محاسبه کنید. پس از آن، در مورد الگوی قرار دادن، جنس، رنگ و اندازه و نوع برش سنگ مکعب تصمیم بگیرید. پس از این می توانید مصالح مورد نیاز خود را تهیه کرده و برای اجرای روسازی مکعبی آماده شوید.

مرحله اول: کندن و تسطیح سطح

بسیاری از افراد ممکن است به شما بگویند که می توانید سنگ فرش را روی خاک قرار دهید. اگرچه امکان نصب سنگفرش ها بر روی خاک صاف وجود دارد، اما بهتر است یک زیرسازی سازه ای سالم برای آنها ایجاد کنید تا بتوانند روی آن مستقر شوند. برای قرار دادن آن فونداسیون، ابتدا باید خاکبرداری کنید تا کثیفی ها و زباله ها از بین بروند. در واقع باید سطحی صاف و بدون برآمدگی و فرورفتگی داشته باشید.

مرحله دوم: آماده سازی سطح زیرین و ریختن ملات پایه سنگفرش (معمولاً ماسه)

می توانید ابتدا از ژئوتکستایل استفاده کرده و آن را روی خاک قرار دهید تا به عنوان مانعی بین خاک و ماسه عمل کند. حالا ماسه را در محل حفاری قرار داده و آن را فشرده کنید. پایه باید صاف و یکدست باشد، زیرا هرگونه نقص سطحی در محصول نهایی قابل مشاهده است. یک تخته صاف روی ماسه قرار دهید تا هرگونه برآمدگی یا فرورفتگی یکنواخت شود. هر گونه افزایش یا کاهش بیش از 4 میلی متر در پایان محسوس خواهد بود. به عبارت دیگر، شما احساس خواهید کرد که سنگ فرش شما ناهموار است.

یک لایه ماسه با ضخامت کافی بریزید. پس از ریختن ماسه، آن را به طور یکنواخت پهن کرده و فشرده کنید.

توجه داشته باشید که خاک های رسی با زهکشی ضعیف ممکن است به مواد پایه اضافی برای افزایش زهکشی نیاز داشته باشند.

مرحله سوم: تنظیم کناره ها

همچنین می توانید از رشته برای علامت گذاری حاشیه استفاده کنید. برای اینکه سنگ‌فرش‌ها دقیقاً روی لبه تراز شوند، می‌توانید با استفاده از کنده‌های چوبی یا ورق‌های ضخیم و ضخیم فلزی یا پلاستیکی، حاشیه لبه‌ها را در سطح مورد نظر پر کنید تا سنگ‌فرش‌ها دارای تکیه‌گاه محکمی باشند. در جای خود نگه می دارند.

مرحله چهارم: چیدن قطعات سنگ کوبیک

در این مرحله باید قطعات سنگ کوبیک را با دقت کنار هم قرار دهید. از یک گوشه 90 درجه شروع کنید، اولین سنگفرش را دراز کنید، مطمئن شوید که لبه ها موازی با رشته ها یا لبه ها هستند.

سنگفرش ها را طوری تنظیم کنید که تعداد قطعات برش خورده به حداقل برسد. سنگفرش را روی تخت شنی نگذارید.

سنگ کوبیک

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام فعالیت خود را از سال 1389 در حوزه محوطه سازی،بام سبز، روف گاردن،دیوار سبز طبیعی و دیوار سبز مصنوعی،اجرای انواع آبنما و فلارباکس آغاز کرده و با هدف گسترش فضای سبز میان فضای خاکستری شهری به یکی از معتبر ترین شرکت های حوزه طراحی و اجرای محوطه سازی تبدیل شده است. در شرکت سورن بام مهندسین و طراحان با تجربه ای وجود دارند که همواره می کوشند تا با استفاده از برترین طرح ها و متریال و مصالح با کمترین هزینه بهترین تجربه و لذت را برای افراد ایجاد کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید. همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید