اجرای بام سبز

مراحل اجرای بام سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

مراحل اجرای بام سبز ، امروزه فضای سبز بر روی پشت بام ها ، به عنوان یک عایق حرارتی عمل کرده و باعث دوام و عمر طولانی بام می شود ، می توانیم با استفاده از المان هایی نظیر فلاور باکس ها ، دیوار سبز و… یک بام سبز ساده و یا با در نظر گرفتن چندین المان یک بام سبز کاملا تخصصی و زیبا داشته باشیم .

با کاشتن گل و گیاهان متنوع و مقاوم محیطی سر سبز را بر روی بام اجرا کنیم ، تا لحظاتی مفرح آمیزی را در کنار اعضای خانواده فراهم سازیم . در بام های سبز قسمت های مختلفی را می توانیم تعبیه کنیم تا هم فضای دلنشینی و هم محل مناسبی برای برگزاری جشن ها و دور همی داشته باشیم حتی می توانیم فضایی را جهت نشیمن ، قسمتی بازی کردن کودکان تعبیه نماییم تا در حین استفاده از فضا کودکان از محیط لذت ببرند .

 

مراحل اجرای بام سبز

 

همانطور که قبلا نیز گفتیم بام سبز به فرایند طراحی و اجرای فضای سبز و پر از گیاهان و درخت های متنوع در سقف و پشت بام ها ،بام سبز گفته می شود . اجرای بام سبز در تهران برای اینکه بتوان نتیجه بهتری گرفت نیازمند بررسی دقیق و جامع می باشد. به طور کلی در ادامه قصد داریم مراحل اجرای بام سبز رو به شما توضیح بدهیم پس با ما همراه باشید.

طراحی روف گاردن، مزایا و معایب

طراحی روف گاردن، مزایا و معایب

 

 

مراحل اولیه  اجرای بام سبز قبل از شروع پروژه :

 

همیشه اولین مرحله از کار جز مهم ترین قسمت های آن می باشد چرا که در این بخش مشخص می شود باید به چه شکلی مسیر رو ادامه داد و پیش رفت. در زیر مرحله ای اول رو به طور کامل برای شما توضیح دادیم.

1. عکس‌برداری در اجرای بام سبز

در اولین بخش از طراحی و اجرای پشت بام سبز از محیط عکس برداری می شود . در این عکسبرداری ها باید به طور کامل و دقیق فضای اطراف و متراژ و اندازه پشت بام مشخص شوند تا طراح در حین طراحی اولیه دچار اشتباه نشود و این اطلاعات به آن ها کمک می کنند تا بتوانند در کنار طراحی دقیق و زیبا از به عمل آمدن هزینه های اضافی نیز پرهیز کنند.

جزئیات اجرایی روف گاردن

جزئیات اجرایی روف گاردن

2. نقشه‌برداری در اجرای بام سبز

بعد از اینکه عکاسی از محیط به اتمام رسید حال نوبت به نقشه برداری و مشخص کردن ابعاد و اندازه های دقیق سازه های موجود می باد که بتوان بر اساس آن ها طراحی درست و اصولی داشت و از گیاهان مناسب استفاده کرد.

جزئیات اجرایی روف گاردن

جزئیات اجرایی روف گاردن

3. بررسی استحکام و تقسیم بار در اجرای بام سبز

یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی بام سبز بررسی فنی استحکام سازه بام می باشد . در این مرحله مهندسین و معماران ساختمانی با ابراز های خود استحکام و قدرت تحمل وزن ساختمان را بررسی می کنند و سپس طراحان با استفاده از اطلاعاتی که به دست آمده اقدام به طراحی می کنند. این مورد تاثیر بسزایی در طرح نهایی دارد چرا که امنیت مهم ترین ملاک در اجرای بام سبز می باشد.

روف گاردن ، اجرای روف گاردن 0 تا 100

روف گاردن ، اجرای روف گاردن 0 تا 100

4. بررسی نیازهای کارفرما در اجرای بام سبز

در این مرحله، نیازها و اهداف کارفرما بررسی می‌شوند. این شامل درک نیازهای زیست محیطی، آرمان‌ها، بودجه و دیگر محدودیت‌های کارفرما است. این بررسی به طراحان کمک می‌کند تا طرحی ارائه دهند که به بهترین شکل ممکن با نیازهای کارفرما هماهنگ شود.

کارشناسان فروش تیم سورن بام قبل از شروع هر پروژه ای با کارفرما صحبت می کنند تا نیاز ها و خواسته های آن ها مشخص شود و سپس با توجه به محیط، نوع قرار گیری ساختمان، بودجه و … اقدام به مشاوره می کنند تا کارفرما بتواند با توجه به خواسته هایی که دارد و هزینه ای که می تواند بکند بهینه ترین نتیجه را بگیرد و از کیفیت کار راضی باشد.

تعریف بام سبز ، اجرای بام سبز

5. ایده‌ پردازی و بررسی مزایا و معایب

در این قسمت همانند مرحله ای قبل کارشناسان فنی و فروش با کارفرما صحبت می کنند و مزایا و معایب هر یک از نوع های اجرای پشت بام سبز رو بررسی می کنند. در این قسمت کارشناسان فنی شرایط جوی که شامل میزان تابش نور خورشید و دما و … می شود به کارفرما توضیح می دهند تا در انتخاب گیاهان خود دقت داشته باشد و بهترین نوع را بر اساس مشاوره انتخاب نماید .

مرحله دوم اجرای پشت بام سبز (شروع عملی کار)

 

مراحل اجرای بام سبز یا روف گاردن

1. آماده‌سازی یا مشاوره رایگان

مرحله اول پس از مشاوره ها و بررسی های انجام شده و انتخاب مدل نهایی آماده سازی سطح بام و محیط برای شروع فعالیت می باشد. این بخش به خودی خود شامل چند کار می شود که به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • اصلاح تراز پشت بام
  • تقویت سازه برای قرار گیری درختان
  • در صورت نیاز اعمال تغییرات و تعمیرات در سقف
  • برداشتن موانع موجود در سقف ساختمان که همگی به اطلاع کار فرما میرسد

همچنین بعد از انجام این کار ها مهندسین فنی اقدام به قراردادن روکش های ضد آب و عایق های حرارتی در کف سقف می کنند تا محیطی مناسب برای بام سبز فراهم کنند .

روف گاردن ، بام سبز چیست ؟

روف گاردن ، بام سبز چیست ؟

2. برق‌کشی روف گاردن

مرحله دوم برق کشی و نصب تجهیزات برقی برای نورپردازی در بام سبز می باشد. در این قسمت موارد مربوط به سیستم آبیاری و … نیز نصب می شود که شامل انجام کارهای کابل کشی، متصل کردن سوکت ها و قرار گیری پریز ها و کنتور های لازم می باشد.

طراحی و اجرای روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن

3. لوله‌کشی بام سبز

در مرحله ای بعد سیستم لوله کشی پیاده سازی می شود . این بخش برای تامین آب مورد نیاز در پشت بام صورت می پذیرد. چون تامین آب برای بقای گیاهان ضروری می باشد و باید با دقت تمام نسبت به اندازه های به دست آمده اجرا شود.

4. نصب سیستم‌های کنترل و نگهداری بام سبز

حال نوبت به نصب سیستم های کنترل کننده ای هوشمند مانند سنسور های رطوبت سنج، تایمر های قطع و وصل آب و … می باشد. برای اینکه بتوان عمر بام سبز را افزایش داد باید محیطی مناسب برای رشد گیاهان و فضای سبز فراهم کرد. از این رو اتوماتیک کردن سیستم می تواند در این مسیر به ما کمک زیادی بکند و در هر زمان از شبانه روز برای آبیاری و … بپردازد.

5. زهکشی بام

یکی دیگر از مهمترین مراحلی که اجرای درست و اصولی آن در عمر و کیفیت بام سبز تاثیر مستقیمی دارد زهکشی می باشد. در این بخش آب جمع شده در پشت بام که وجود آن می تواند ریشه های گیاهان را خراب کند از طریق لایه های زهکشی به بیرون منتقل می شوند .

لایه های روف گاردن

لایه های روف گاردن

 

جزئیات اجرایی بام سبز

طراحی روف گاردن در 3 فاز مختلف انجام می شود :

فاز 1 :

1- ابتدا نیازها و امکاناتی که کارفرما می‌خواهد با توجه به نوع سازه مورد بررسی قرار می‌گیرد بعد فاز طراحی و نمونه سه بعدی شروع می شود

در این فاز : نقشه برداری – بررسی استحکام و تقسیم بار – بررسی نیازها – ایده پردازی – طراحی و امکان سنجی

فاز 2  :

این بخش یکی از مهم ترین بخش های اجرای می باشد چرا که در این بخش نوع متریال بام سبز و کف پوش ها تعیین می‌شود. اگر از جنس نامناسب و کم کیفیت استفاده شود صدمات جبران ناپذیری به ساختمان وارد نماید.!!!!

در این فاز : آماده سازی – برق کشی – لوله کشی – نصب سیستم های کنترل مراقبت – زهکشی – نصب سیستم روف گاردن 8 لایه

فاز 3 :

توجه بسیار زیادی به جزئیات می‌شود و کار فینیشینگ انجام می شود .

در این فاز : بخش نهایی و فینیشینگ

هزینه اجرای بام سبز

قیمت و هزینه اجرای روف گاردن یا بام سبز همواره یکی از موضوعات پرچالش برای کارفرمای پروژه بوده است وجود انواع روف گاردن تصمیم گیری را برای کارفرما سخت می کند. علاوه بر این متریال بکار رفته در هر سبک طراحی و اجرای روف گاردن و مزایا و معایب انواع روف گاردن، کار را دشوارتر هم خواهد نمود. در صورت استفاده از متریال خارجی، هزینه ساخت هر متر مربع روف گاردن افزایش می یابد.

دیوار سبز در روف گاردن

دیوار سبز در روف گاردن

متریال مورد استفاده در اجرای بام سبز

همانگونه که در بخش های قبلی به صورت پراکنده اشاره شد متریال مصرفی ارتباط مستقیم با روش اجرای بام سبز دارد .

در اجرای بام سبز به روش مدولار پرتابل، متریال های مصرفی عمده شامل:

1. پروفیل های آهنی: این پروفیل ها برای ساختارهای اصلی بام سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند. آهن ضد زنگ و مقاوم در برابر عوامل جوی استفاده می‌شود.

روف گاردن

روف گاردن

2. ورق گالوانیزه: این ورق ها برای ساخت قسمت های زیربنایی بام سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن ها مقاوم در برابر رطوبت و آب هستند.

3. مقاطع مختلف چوب پلاست و یا ترمووود : این مقاطع برای ساخت بسترهای بام سبز استفاده می‌شوند. چوب پلاست و ترمووود مقاوم در برابر رطوبت و تغییرات دما هستند.

اجرای روف گاردن

اجرای روف گاردن

4. کابل های روکش دار: این کابل ها برای روکش کردن سطح بام سبز استفاده می‌شوند. آنها مقاوم در برابر نور خورشید و عوامل جوی هستند.

5. چمن مصنوعی: این چمن ها برای ایجاد فضای سبز و زیبا در بام سبز استفاده می‌شوند. آنها مقاوم در برابر رطوبت و تغییرات دما هستند.

6. بلوک های سنگی یا پلیمری: این بلوک ها برای ساخت اقلام روف گاردن مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها مقاوم در برابر فشار و وزن هستند.

7. قلوه سنگ و شن: این قلوه ها برای روکش کردن قسمت های زیربنایی بام سبز استفاده می‌شوند. آنها مقاوم در برابر رطوبت و آب هستند.

کف سازی روف گاردن فرشته

کف سازی روف گاردن فرشته

8. گرانول ورزشی: این گرانول ها برای ایجاد سطح مناسب برای فعالیت های ورزشی در بام سبز استفاده می‌شوند. آنها مقاوم در برابر فشار و سایش هستند.

9. پایه های استیل: این پایه ها برای نصب و نگهداری سازه های بام سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها مقاوم در برابر عوامل جوی هستند. به طور کلی، در اجرای بام سبز به روش مدولار پرتابل، مصالح فلزی، چوبی و سنگی بیشترین کاربرد را دارند. این متریال ها به دلیل مقاومت و پایداری بالا در برابر عوامل جوی و رطوبت، مناسب برای ساخت بام سبز هستند.

گیاهان مورد استفاده در بام سبز

  1. گیاهان با پوشش گیاهی مقاوم
  2. گیاهان چوبی و بالارونده
  3. گیاهانی با نیاز آبی پایین
  4. گیاهان با طول عمر بالا
  5. شب بو و شیر خشت ،>شبدر ، پیچ اناری و.

 

کاشت گیاهان روف گاردن

 

مراحل طراحی روف گاردن

در طراحی و اجرای روف گاردن مواردی را باید در نظر بگیریم که بسیار حائز اهمیت می باشد: از جمله بار وارده به سازه ساختمان، المان های در نظر گرفته شده که طبق درخواست و سلیقه کارفرما می باشد. انتخاب صحیح گونه های گیاهی که مناسب با شرایط محیطی هر منطقه متفاوت می باشد. کف سازی روف گاردن به صورت اصولی به نحوی که آسیبی به بنا وارد نشود.

نکات مهم در مراحل اجرای bamsabz

عدم دقت در زیرسازی باعث نشت ، نشست ساختمان و استفاده از متریال ارزان و نامناسب و افراد کم تجربه باعث ایجاد خسارت های زیادی به ساختمان می شود . نکته مهم در روف گاردن یا باغ بام، انتخاب گل و گیاه متناسب با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی است . قبل از اجرای مراحل بام سبز یا روف گاردن باید به چند نکته مهم زیر از جمله عایق کاری مناسب بام سبز و استفاده از متریال مرغوب، طراحی درست و اصولی لنداسکیپ و شرایط مکانی پروژه (پر نور، کم نور بودن) توجه کرد .

 

 

 مزایای ساخت بام سبز و یا روف گاردن

داشتن فضای سبز ، باعث می شود تا بر طول عمر پشت بام افزایش ببخشد .پوشش های گیاهی استفاده شده بر روی بام می تواند برای مخاطبین محیط یک باغ را تداعی کند بام های سبز دمای محیط را سازگار کرده و هوای مطبوعی را در اختیار افراد می گذارند .

از وزش باد های شدید و مستقیم فصلی جلوگیری می کند .

بام سبز از تابش مستقیم اشعه های نور خورشید محافظت می کند

 بام سبز و اجرای آن

مهمترین بخش  مراحل اجرای بام سبز

مهمترین بخش مراحل اجرای بام سبز قسمت زیرسازی آن است،زیرسازی شامل عایق بندی ، زهکشی و فیلتر است .متاسفانه برخی از شرکت ها فقط مدعی مراحل اجرای بام سبز در کشور هستند اما صدمات فراوانی به ساختمان وارد می کنند. ناشی گری در اجرای روف گاردن باعث می شود طرح اجرا شده تنها چند ماه زیبا و کارآمد باشد.

اما بدون تردید بعد از مدتی به علت اجرای غیر اصولی تبدیل به انبوهی از زباله می شود. نهایت تاکید می کنند هیچ وقت در اجرای روف گاردن به دنبال قیمت پایین تر نباشید، قیمت روف گاردن پایین باشد یعنی محصول با کیفیت پایین تر و عمر مفید کمتر و در پروژه های روف گاردن استفاده از متریال نامناسب دارای هزینه های بعدی سنگین تر خواهد بود .

امروزه  با توجه به نیاز های کلان شهر ها به فضای سبز زیر سازی هایی طرح هایی برای مراحل اجرای بام سبز یا روف گاردن در آینده در نظر گرفته می شود از جمله :

پیش بینی بار وارده برای طراحی روف گاردن

قرار دادن انشعابات و تاسیسات مورد نیاز در مراحل اجرای بام سبز

شرکت اجرای بام سبز در تهران

یکی از مهمترین مسائلی که باید در مراحل اجرای بام سبز به آن دقت کنید انتخاب شرکت مناسب می باشد. سورن بام با بیش از یک دهه تجربه می تواند بهترین شرکت اجرای بام سبز در تهران باشد که می تواند با توجه به نیاز های شما و بودجه بهترین طراحی و اجرا را داشته باشد.

برای مشاوره رایگان ، بازدید از محل پروژه و اجرای تخصصی با ما تماس بگیرید .

 

بهترین شرکت اجرای بام سبز

برای مشاوره رایگان ،بازدید از محل پروژه و اجرای تخصصی پروژه با ما در اینستاگرام سورن بام ارتباط بگیرید .

 

 

سوالات متداول اجرای بام سبز

اجرای بام سبز یک کار بسیار تخصصی می باشد که باید با مهندسی کامل اجرا شود . در ساختمان هایی که تحمل بار اضافی را ندارند امکان اجرای بام سبز وجود ندارد .

این پروفیل ها برای ساختارهای اصلی بام سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند. آهن ضد زنگ و مقاوم در برابر عوامل جوی استفاده می‌شود

طراحی روف گاردن در 3 فاز مختلف انجام می شود

 

4 نظر در “اجرای بام سبز

  1. احمد گفت:

    سلام طراحی روف گاردن متری چنده

    1. babak گفت:

      سلام احمد جان
      برای اطلاع دقیق از قیمت اجرای روف گاردن با مجموعه تماس بگیرید.

  2. منوچهر گفت:

    ممنون از طراحی بام سبز ما خیلی عالی شده سپاسگزارم

    1. babak گفت:

      سلام منوچهر جان
      خیلی خوشحالم از رضایت اجرای بام سبز شما فقط حواستون به نگهداری روف گاردن باشند در صورت نیاز به نگهداری روف گاردن با مجموعه تماس بگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام

4 نظر در “اجرای بام سبز

  1. احمد گفت:

    سلام طراحی روف گاردن متری چنده

    1. babak گفت:

      سلام احمد جان
      برای اطلاع دقیق از قیمت اجرای روف گاردن با مجموعه تماس بگیرید.

  2. منوچهر گفت:

    ممنون از طراحی بام سبز ما خیلی عالی شده سپاسگزارم

    1. babak گفت:

      سلام منوچهر جان
      خیلی خوشحالم از رضایت اجرای بام سبز شما فقط حواستون به نگهداری روف گاردن باشند در صورت نیاز به نگهداری روف گاردن با مجموعه تماس بگیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید