محوطه سازی حیاط

محوطه سازی حیاط

آنچه در این مقاله میخوانیم

یکی از فضاهای بسیار پر کاربرد و پر طرفدار برای هر سازه حیاط آن محسوب می شود . امروزه محوطه سازی حیاط به شیوه های متنوعی صورت می گیرد که می توان با هر میزان بودجه و هر سلیقه ای آن را به بهترین نحو اجرا کرد . در این مقاله قصد داریم شما را با جزئیات طراحی و اجرای محوطه سازی حیاط که به حرفه ای ترین شکل توسط شرکت سورن بام ارائه می شود  آشنا کنیم . امیدواریم با خواندن این مقاله تمام سوالات شما راجع به محوطه سازی حیاط  پاسخ داده شود .

محوطه سازی حیاط

طراحی محوطه سازی حیاط

در طراحی یک حیاط نباید فقط به کاشت گل ، گیاه و درخت بسنده نمود . با بکار گرفتن خلاقیت و در نظر گرفتن سلیقه کارفرمای گرامی  در طراحی ، طراحان شرکت سورن بام  می توانند محوطه سازی  را به شکلی منحر به فرد و زیبا به مرحله اجرا برسانند . در ادامه ی قصد داریم  به توضیح و بررسی ایده ها و المان هایی که در محوطه سازی حیاط می توانیم از آن ها کمک بگیریم بپردازیم . 

اهمیت طراحی محوطه سازی حیاط

طراحی و اجرای محوطه سازی حیاط می تواند محیطی را در اختیار شما قرار دهد تا هر زمان که به فضایی برای استراحت و یا هوای آزاد به خصوص در فصل تابستان احتیاج داشتید از آن استفاده کنید و مدتی را از فضای بسته ی خانه فاصله بگیرید . اجرای فضای سبز در حیاط علاوه بر زیبا کردن محیط سبب افزایش ارزش ملک می شود و تاثیر مثبتی در خرید و فروش آن دارد .

محوطه سازی حیاط

ایده هایی برای طراحی و اجرای محوطه سازی حیاط

از بهترین ایده ها در بحث محوطه سازی حیاط استفاده از عناصر طبیعی مانند آب ، چوب و سنگ می باشد که می تواند احساس حضور در طبیعت را به افراد القا کند . 

هر چند که گفته شد محوطه سازی حیاط فقط محدود به کاشت گیاهان فضای سبز نمی شود اما حضور آن ها با مرزبندی و آرایش منظم و حضور گل های رنگی سبب ایجاد چشم اندازی بسیار زیبا در حیاط می شود . بکار بردن سنگ ریزه یا سنگ های قلوه بجای استفاده از شن و ماسه ایده ی بسیار کارامدی می باشد زیرا در هنگام بارش باران تمیزی بیشتری دارند .

اگر در حیاط خود فضای کافی دارید آلاچیق و آبنما را حتما در لیست المان های مورد استفاده ی خود قرار دهید زیرا بسیار برای استفاده در محوطه سازی پرکاربرد می باشد . جا نمایی آلاچیق بسیار مهم است باید سعی کرد حتما آن را در گوشه ای دنج قرار داد تا بهترین دید را به محوطه و دیگر المان ها داشته باشد .

همانطور که میدانید سکون در محیط سبب ایجاد حس دلزدگی می شود بنابراین در طراحی آن باید از خطوطی استفاده نمود که احساس طراوت و حرکت را در افراد بوجود بیاورد .

محوطه سازی حیاط

پیش نیازهای اجرای محوطه سازی حیاط

اندازه گیری مهندسی فضا : اندازه گیری از حیاط و محوطه باید توسط کارشناسان سورن بام انجام گیرد تا بتوان اندازه دقیق سازه و المان ها را محاسبه نمود .

تطابق بذر با نهال ها : انتخاب بذرها و گیاهان باید بر اساس شرایط اقلیمی منطقه انتخاب شوند زیرا اگر با شرایط محیطی سازگار نباشند امکان از بین رفتن آن ها بسیار بالا می باشد . 

شرایط آب و هوایی : میزان بارش ، شدت تابش خورشید و نوع خاک حتما باید توسط کارشناسان بررسی گردد .

پیش نیازهای اجرای محوطه سازی حیاط

انواع سبک های طراحی محوطه سازی حیاط

به صورت کلی طراحی محوطه سازی حیاط به سه دسته ی سنتی ، مدرن و مینیمال تقسیم می شود . برای اجرای هر چه بهتر محوطه سازی ویلا و حیاط و هماهنگی المان ها ضروری است تا سبک طراحی محوطه سازی حیاط خود را پیش از شروع اجرای آن به طور کامل تعیین کنید .

محوطه سازی حیاط سنتی 

این سبک همواره به علت ایجاد حس  صمیمیت و اخلاص در طراحی طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است . از اصلی ترین متریال هایی که در این سبک استفاده می شود می توان به سنگ ، چوب ، گلیم  و پارچه های سنتی اشاره نمود .اگر به دنبال طراحی و اجرای محوطه ی سازی حیاط به سبک سنتی با هزینه ی کم هستید سعی کنید نمونه های متعددی از آن را مشاهده و بررسی کنی کنید تا ایده ی مناسب بودجه ی خود را پیدا کنید .

فضای سبز

محوطه سازی حیاط مدرن

با پیشرفت محوطه سازی امروزه بسیاری از افراد به دنبال طراحی و اجرای محوطه سازی حیاط و به دنباله آن به دنبال محوطه سازی باغچه خود به روش مدرن می باشند . استفاده از اشکال هندسی خاص از بزرگترین مشخصه های این سبک طراحی استفاده از اشکال هندسی خاص می باشد که به حیاط و المان ها شکل منحصر به فردی می دهد . البته باید در نظر داشت که طراحی و اجرای این سبک نسبت به سبک سنتی هزینه های بیشتری دارد .

محوطه سازی حیاط مدرن

محوطه سازی حیاط مینیمال

این سبک به علت سادگی و هماهنگی زیاد و همچنین هزینه ی اجرای پایین تر نسبت به  سایر سبک ها بسیار پرطرفدار می باشد . استفاده از سنگ فرش های صاف ، چیدمان ساده و گل های هم رنگ از ویژگی های اجرای سبک مینیمال می باشد . پر کاربردترین مصالح برای اجرای سبک مینیمال بتن ، سنگ آهک و سنگ کمرنگ می باشد . آبنما ها در سبک مینیمال دارای ابعاد کوچک تر و ظاهری ساده تر نسبت به دیگر سبک ها می باشند .

محوطه سازی حیاط

طراحی محوطه ی حیاط کوچک

شاید به نظر بیاید اجرای محوطه سازی برای حیاط های کوچک خانه یا ویلاها امری ناممکن می باشد . این یک تصور غلط است . شرکت سورن بام با سابقه ی بیش از 15 سال می تواند با کمترین هزینه و بهترین کیفیت شما را مسیر رسیدن به بهترین و بهینه ترین شکل محوطه سازی حیاط یاری نماید .

طراحی محوطه ی حیاط کوچک

المان ها در طراحی محوطه سازی حیاط

درخت در اجرای محوطه سازی حیاط

نقش کاشت درخت در محوطه سازی حیاط بیش از سایر المان ها می باشد . وجود درخت سبب ایجاد ارتباط بین فضای سبز ، طبیعت و معماری می شود . همچنین می توان از درختان به عنوان جدا کننده و حصار نیز استفاده نمود . اگر میخواهید از ابتدا در حیاط خود درختان بزرگ داشته باشید می توانید از جابجایی درختان از محل دیگر به حیاط خود بهره ببرید . از آنجایی که اینکار بسیار حساس و تخصصی می باشد به شما پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به این کار با کارشناسان شرکت سورن بام مشورت داشته باشید .

درخت در اجرای محوطه سازی حیاط

حصار در اجرای محوطه سازی حیاط

از حصارها برای محصور کردن فضا و همچنین بالا بردن امنیت استفاده می شود . در طراحی محوطه سازی حیاط تفکیک دو فضا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . ایجاد حصار می تواند با متریال های مختلفی صورت پذیرد که استفاده از هر کدام از آن ها بستگی به نظر و سلیقه کارفرما دارد .

محوطه سازی حیاط

نرده در اجرای محوطه سازی حیاط

نرده ها در درجه اول برای ایجاد آگاهی بصری نصب می گردند . در درجه دوم نرده ها برای ایجاد حد و مرز نصب می گردند . استفاده از متریال های مختلف برای نرده به شرایط اقلیمی منطقه و البته سلیقه ی کارفرما بستگی دارد .

پله در اجرای محوطه سازی حیاط 

از عناصر بسیار پرکاربرد در طراحی محوطه سازی حیاط می باشد که برای بوجود آمدن اختلاف سطح در یک فضا و یا توپوگرافی مورد نیاز می باشد .

سنگ فرش در اجرای محوطه سازی حیاط

یکی از المان هایی که بسیار برای روی زیبایی و ایجاد حس نظم در طراحی محوطه سازی حیاط تاثیرگذار است استفاده از سنگ فرش می باشد . سنگ فرش ها در انواع طرح ها و رنگ ها تولید می شوند و می توان با توجه به نیاز و سلیقه ی افراد هر کدام از آن ها را استفاده و اجرا نمود .

چمن در اجرای محوطه سازی حیاط

برای بکار بردن المان چمن در طراحی محوطه سازی حیاط خود می توانید از چمن طبیعی یا مصنوعی استفاده کنید . همانطور که می دانید کاشت و نگهداری چمن طبیعی به هزینه و وقت زیادی نیاز دارد. برای راحتی و آسودگی بیشتر می توان از چمن های مصنوعی استفاده نمود . طراحی محوطه سازی حیاط با چمن مصنوعی بسیار راحت تر و سریع تر می باشد .

چمن در اجرای محوطه سازی حیاط

سنگ ریزه یا قلوه سنگ در اجرای محوطه سازی حیاط

برای پوشش دادن فضاهای خالی و ایجاد ظاهری زیبا و تمیز در حیاط می توانید از سنگ ریزه و یا قلوه سنگ استفاده نمایید . قلوه سنگ ها دارای طیف رنگی گسترده ای از جمله سفید ، قرمز ، طوسی ، قهوه ای و … می باشند که می توانید متناسب با سلیقه و طراحی محوطه سازی حیاط خود از آن ها استفاده نمایید . استفاده از رنگ های مختلف بصورت ترکیبی نیز بسیار پر کاربرد می باشد .

قلوه سنگ برای کف حیاط

نیمکت چوبی در اجرای محوطه سازی حیاط

در طراحی محوطه سازی حیاط می توان با استفاده از چند پالت چوبی ، اره و چند عدد میخ نیمکت های درختی زیبا و مقرون به صرفه ای را اجرا کرد تا علاوه بر جلوه دادن به محیط ، فضایی را برای نشستن و استراحت نیز ایجاد کند .

کلام پایانی

طراحی و اجرای محوطه سازی حیاط بسیار در ایجاد حس آرامش و انرژی مثبت در افراد اهمیت دارد . کارشناسان و متخصصان شرکت سورن بام با بهره گیری از جدید ترین متد روز دنیا و خلاقانه ترین ایده ها آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان در این زمینه  به شما کارفرمای گرامی می باشند . برای مشاهده پروژه های انجام شده دیوار سبز توسط تیم سورن بام می توانید اینستاگرام مجموعه را دنبال کنید .

 

سوالات متداول محوطه سازی حیاط

هزینه ی اجرای محوطه سازی حیاط چه مقدار می باشد ؟

هزینه ی اجرای محوطه سازی حیاط به متریال ها و المان های انتخابی شما بستگی دارد . هر چه طرح انتخابی شما دارای پیچیدگی بیشتری باشد هزینه های طراحی و اجرای آن بیشتر خواهد بود . از طرفی متریال های متفاوت دارای قیمت های گوناگونی می باشند که باعث تفاوت در هزینه های نهایی می شود .

جواب این سوال بله می باشد . در هر فضایی و با هر ابعادی می توان به محوطه سازی پرداخت اما طبیعتا تعداد المان هایی که می توان در محوطه های کوچک اجرا کرد کمتر می باشد .

  • نیمکت
  • درخت
  • نرده و پله
  • حصار 
  • سنگ فرش
  • چمن
  • قلوه سنگ های رودخانه ای

2 نظر در “محوطه سازی حیاط

  1. علی مقدم گفت:

    سلام
    برای کف در محوطه سازی حیاط ویلا چه متریالی رو پیشنهاد میدید؟

    1. ادمین محوطه سازی گفت:

      سلام وقت بخیر
      کف پوش های 50*50 یا واش بتون پیشنهاد میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام

2 نظر در “محوطه سازی حیاط

  1. علی مقدم گفت:

    سلام
    برای کف در محوطه سازی حیاط ویلا چه متریالی رو پیشنهاد میدید؟

    1. ادمین محوطه سازی گفت:

      سلام وقت بخیر
      کف پوش های 50*50 یا واش بتون پیشنهاد میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید