متریال بام سبز

متریال بام سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

برای تعریف بام سبز باید گفت بامی است که تمام یا بخشی از آن با پوشش گیاهی و خاک پوشیده شده باشد که بر روی آن گیاهان رشد می کنند و تمام یا بخشی از بام را گیاهان و خاک پوشش می دهد ، گیاهان بام سبز در عین سر سبزی باید با محیط و دما سازگاری داشته باشند . متریال بام سبز تشکیل شده است از : عایق ضد آب با کیفیت بالا ، سیستم ضد ریشه ، سیستم زهکشی و فیلتراسیون که برای تصفیه کردن آب بکار می رود .

انواع بام سبز

بام‌های سبز را بر اساس سیستم اجرایی به چهار دسته اصلی تقسیم می‌کنند :

متریال بام سبز

1. سیستم بام سبز گسترده Extensive

بام سبز گسترده که اصطلاحا به آن گرین روف ( green roof ) گفته می شود . دارای بستر کاشت یکپارچه و با عمق کم می باشد و معمولا کاشت تنوع پوشش گیاهی در آن امکان ندارد. این سیستم به عنوان اقتصادی ترین روش اجرایی بام سبز می باشد که برای سقف های با تحمل بار کم بوده و یا در شرایطی که هدف از اجرای بام سبز زیست محیطی باشد روش مناسبی می باشد. 

2. بام سبز متمرکز Intensive green Roof

بام سبز متمرکز یا همان روف گاردن به روشی طراحی و اجرا می شود که دارای عمق کاشت بیشتری است و این امکان را به ماقاضیان می دهد که از طیف متنوع تری از گیاهان پوششی، بوته ای، درختچه ها و حتی درختان در طرح خود استفاده کنند که البته وزن بیشتری را به بام وارد می کند و لازم است در هنگام ساخت سازه پیش بینی بار وارده صورت گیرد.

3. سیستم مدولا یا جعبه گیاه ( Planter Box )

در روش مدولار یا جعبه ای محیط کاشت پوشش گیاهی توسط جعبه های مخصوص به این کار که دارای سیستم فیلتر و زه کشی هستند ایجاد می شود و پس از چیدمان این جعبه ها در کنار هم دیگر اگر چه جعبه ها به صورت گسسته می باشند ولی در آخر شاهد یک فضای سبز کلی خواهیم بود.

4. بام سبز نیمه متمرکز (ترکیبی)

در شرایطی که متراژ و نوع بام این امکان را داشته باشد می توانید با طراحی دقیق از دیر روش های فوق استفاده کرد و اصطلاحا یک بام سبز ترکیبی را ایجاد نمود.

 

کاشت گیاهان روف گاردن

 

 انواع متریال بام سبز

متریال بام سبز

برای اجرای بام سبز به روش سنتی ، مصالح ساختمانی بیشترین تاثیر را دارد اما برای ایجاد بام سبز مدولار ، پرتابل متریالی مانند ورق گالوانیزه و پروفیل های آهنی، چوب پلاست  ، ترمووود ، چمن مصنوعی ، بلوک های پلیمری ، شن و قلوه سنگ ،  گرانول و متریالی از این دست بیشترین کاربرد را دارد.

شرایط محیطی کاشت باید طوری باشد که گیاهان دارای وزن کم باشد و دارای تفاوت های نسبت به کاشت و خاک های معمولی باشد.

وزن مورد نظر که برای محیط کاشت می توان در نظر گرفت 900 کیلوگرم در هر مترمکعب می باشد. که دارای مخلوط معمولی مرکب از یک سوم ماسه، یک سوم سنگ های متخلخل و یک سوم گیاه خاک مصنوعی محیطی می باشد. بام سبز پوشش گیاهی روی پشت بام است. گیاهانی که در عمق کم رشد کنند و مطابقت با شرایط اقلیمی منطقه رشد کند و دارای مقاومت بالا باشد.

کفپوش بام سبز

به رویه‌ها و لایه‌هایی که بر روی کف بام قرار می گیرند کفپوش می‌گویند . عملیات پوشیدن کف در صنعت ساختمان سازی به نام کفسازی معروف است. انواع کفپوش روف گاردن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کفپوش در متریال بام سبز

 

 دیوار پوش بام سبز

دیوار به عنوان جداکننده فضاهای داخلی و بیرونی است. همچنین دیواره های کوتاه جان پناه ساخته شده بر روی بام نیز به عنوان دیوار می تواند با متریال های مختلفی پوشانده شود. دیوار بام سبز که حداقل دارای ارتفاع ۹۰ سانتیمتر است به عنوان یکی از متریال های کاربردی در بام سبز است. از انواع دیوار پوش بام سبز می توان به تایل ترمووود ، تایل بتنی و تایل سنگی اشاره نمود .

لایه صافی

کارایی مد نظر صافی دور کردن رطوبت از محیط کشت و لایه زه کشی فیلتری می باشد به عبارتی باعث دور شدن رطوبت از محیط ریشه ها می باشد ، این فیلتر شامل یک بافت پارچه ای و لایه ای از شن و ماسه می باشد .

 

 

عایق مانع ریشه ها

کاربرد آن جلوگیری از نفوذ ریشه به عایق کاری و پوسته سقف می باشد .

صفحه زهکش

صفحه زهکشی دارای سه لایه در یک صفحه می باشد که اولین لایه از بالا به صورت فیلتر عمل می کند و باعث دور شدن آب اضافی از ریشه ها می شود، به عبارتی به عنوان لایه محافظ ریشه ها عمل می کند. لایه دوم مد نظر که لایه میانی می باشد. به شکل کاسه های مخروطی شکل هستند به طوری که آب اضافی را از ریشه ها دور می کند و در خود نگه می دارد . لایه سوم که لایه آخری به شمار می رود .

زهکشی در متریال بام سبز

لایه محافظ

کاربری آن حفاظت بام و سیستم عایق کاری از نشت کردن و نفوذ آب می باشد . که شامل صفحه ای از بتن سبک و صفحه ای از عایق محکم، ورقه ضخیم پلاستیکی می باشد . در اجرای روف گاردن لایه محافظ اهمیت فراوانی دلزد .

لایه های روف گاردن

کلام پایانی

امروزه ساختمان های سبز با هدف جلوگیری از آسیب به محیط زیست شکل گرفته اند . ساختمان های سبز دارای ویژگی هایی هستند که در جهت سازگاری با محیط زیست و با هدف مصرف بهینه تر انرژی شکل می گیرند . استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید به افراد امکان ایجاد ساختمان های سبز را می دهد . شرکت سورن بام با تکیه بر سال ها تجربه و استفاده از آخرین متد در طراحی و اجرای محوطه سازی سعی بر آسیب حداقلی به محیط زیست و حفظ محیط زیست برای آیندگان دارد . برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام می توانید مارا در اینستاگرام سورن بام دنبال کنید .

متریال بام سبز

شرکت سورن بام

مجموعه  سورن بام با هدف گسترش فضای سبز و استفاده ی بهینه از فضاها در سال 1389 تاسیس شد . کارشناسان شرکت سورن بام با تکیه بر تجربه و مهارت خود در حوزه ی محوطه سازی و روف گاردن آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشند . برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02144277178 در تماس باشید .ما کاربران عزیز برای مشاهده پروژه های اجرای روف گاردن به صورت آنلاین می توانید اینستاگرام پیج سورن بام را دنبال کنید.

سوالات متداول

1. سیستم بام سبز گسترده Extensive

2. بام سبز متمرکز Intensive green Roof

3. سیستم مدولا یا جعبه گیاه ( Planter Box )

4. بام سبز نیمه متمرکز (ترکیبی)

  1. چوب  ترمووود
  2. تایل بتنی
  3. انواع سنگ
  4. چمن مصنوعی
مزایا لایه صافی در بام سبز چیست؟

کارایی مدنظر صافی دور کردن رطوبت از محیط کشت و لایه زه کشی فیلتری می باشد به عبارتی باعث دور شدن رطوبت از محیط ریشه ها می باشد، این فیلتر شامل یک بافت پارچه ای و لایه ای از شن و ماسه می باشد.

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید